“In 2018 zijn we door het Lowlands Festival gevraagd om de meest duurzame (nacht)snack te ontwikkelen. En wat past er nou beter bij Lowlands, bier en gezelligheid dan een broodje shoarma waar je echt naar verlangt? De vraag die wij ons destijds hebben gesteld: moet daar altijd vlees in? Natuurlijk niet! En zo is Karma Shoarma geboren”, vertelt Van der Heijden over het ontstaan van de plantaardige startup.
Uitbouwen merk
Wat begon als een eenmalig project, groeide al snel uit tot een blijvende business. “Na Lowlands belde Into The Great White Open en andere festivals. In 2019 hebben we daarom een foodtruck gekocht en op meer dan 40 festivals gestaan met onze plantaardige shoarma”, vervolgt Van der Heijden. “De reacties waren zo positief dat we hebben besloten om het product en het merk verder uit te gaan bouwen.”
Karma Kebab op het online event Food Process Update
Aan de ene kant wil en moet een bedrijf nieuwe producten naar de markt brengen. Aan de andere kant is er druk op productie om de bestaande producten zo efficiënt mogelijk te produceren. Hoe gaan teams met dit spanningsveld om?
Tijdens het online eventFood Process Update op 13 april aanstaande vertelt Pascal Labrie van Karma Kebab, producent van plantaardige kebab hoe zij het aanpakken. De startup heeft hun naam aangepast van Karma Shoarma naar Karma Kebab zodat ze internationaal bekender kunnen worden.
Corona
Begin dit jaar won Karma Shoarma de Horecava Innovation Award in de categorie duurzaamheid. De startup was klaar om door te pakken, toen corona om de hoek kwam kijken. “Corona gooide dit jaar helaas flink wat roet in het eten. Maar inmiddels leveren wij aan zo’n zeventig restaurants en cafés en direct bij de consumenten aan huis. Daarnaast staan we op het punt om een retailverpakking te introduceren”, vervolgt de ondernemer.
Hollands plantaardig
De shoarma van de startup is 100% plantaardig en veganistisch. “We gebruiken daarnaast enkel Hollandse granen en groenten. Knolselderij is ons belangrijkste ingrediënt. We gebruiken geen soja en ons product zit vol eiwitten”, vertelt Van der Heijden. Karma Shoarma ziet zichzelf inmiddels zeker als food startup. “We zijn een klein team van enthousiaste professionals die de ambitie hebben om samen de wereld een klein beetje beter te eten.”
Veganist en carnivoor
Volgens Van der Heijden is de plantaardige shoarma voor iedereen geschikt. “Wij willen iedereen, van vurige veganist tot hardcore carnivoor, laten ervaren hoe lekker plantaardige street food kan zijn”, vertelt de ondernemer gepassioneerd. “Vanaf oktober liggen we bij de eerste retailer in het schap, maar onze ambitie is om eind volgend jaar bij minimaal 700 supermarkten in Nederland te liggen.”
Grotere schaal
Inmiddels wordt Karma Shoarma dus op grotere schaal geproduceerd. “Vanaf begin dit jaar zijn we bezig geweest om het product gereed te krijgen om op grotere schaal te produceren”, vertelt Van der Heijden. “Daar liepen we wel tegen een hoop obstakels aan. Je hebt niet gelijk de volumes waar veel producenten warm voor lopen. “Kom over 2 of 3 jaar maar terug” hebben we vaak gehoord. Maar met veel creativiteit, ondernemerschap én de juiste partners die wel openstaan voor een startende onderneming, kom je uiteindelijk een heel eind.”
‘Wij willen iedereen, van vurige veganist tot hardcore carnivoor, laten ervaren hoe lekker plantaardige street food kan zijn.’
Marcel van der Heijden - oprichter Karma Shoarma
Foodservice en retail
Dit jaar focust Karma Shoarma zich vooral op de introducties in foodservice en retail in Nederland. “Volgend jaar willen we verder groeien en ook de eerste stappen in Duitsland en Engeland zetten. Ook deze landen laten, net als Nederland, een sterke groei zien in de consumptie van plantaardige producten. Daarnaast hopen we stiekem toch dat events en festivals volgend jaar weer in aangepaste vorm door mogen gaan. Daar liggen echt onze ‘roots’. We missen de gezelligheid en het directe contact met klanten enorm”, vertelt Van der Heijden met pijn in zijn hart.
Geen groot assortiment
Karma Shoarma heeft zeker nog plannen voor het ontwikkelen van andere producten. “We zijn er zeker mee bezig, maar wij zullen niet een heel assortiment gaan voeren zoals de Vegetarische Slager of Garden Gourmet. We focussen ons echt op plantaardig street food”, vervolgt de ondernemer. “We zijn druk bezig met de ontwikkeling van nieuwe smaken en producten die nauw verwant zijn aan shoarma en kebab”.
Grootste kebab merk
“We zijn op dit moment druk bezig om ons eigen merk neer te zetten en een plekje te veroveren op de menukaart van restaurant en het bord van de consument”, aldus Van der Heijden. “Wel praten we met verschillende bedrijven om te kijken waar we interessante partnerships kunnen creëren. Zo werken we nu samen met Vegan Masters en maaltijdboxen als De Krat en Marley Spoon. We hebben vooral echt de ambitie om het allergrootste kebab merk ter wereld te worden”, concludeert de ondernemer.