Startup Karma Shoarma: 'Wij willen het grootste kebab merk ter wereld worden'

Startup Karma Shoarma: 'Wij willen het grootste kebab merk ter wereld worden'

Steeds meer startups stappen in de productie van vleesvervangers. De meeste vleesvervangers zijn op basis van soja. Startup Karma Shoarma introduceerde echter in 2018 een plantaardige shoarma op basis van knolselderij en tarwe-eiwit. VMT sprak met oprichter Marcel van der Heijden over de oprichting en verdere plannen van Karma Shoarma. Tijdens de Food Process Update op 13 april vertelt mede-oprichter Pascal Labrie meer over het innovatieproces.

Karma-Shoarma_Marcel-en-Pascal-A1200x800
“In 2018 zijn we door het Lowlands Festival gevraagd om de meest duurzame (nacht)snack te ontwikkelen. En wat past er nou beter bij Lowlands, bier en gezelligheid dan een broodje shoarma waar je echt naar verlangt? De vraag die wij ons destijds hebben gesteld: moet daar altijd vlees in? Natuurlijk niet! En zo is Karma Shoarma geboren”, vertelt Van der Heijden over het ontstaan van de plantaardige startup.

Uitbouwen merk

Wat begon als een eenmalig project, groeide al snel uit tot een blijvende business. “Na Lowlands belde Into The Great White Open en andere festivals. In 2019 hebben we daarom een foodtruck gekocht en op meer dan 40 festivals gestaan met onze plantaardige shoarma”, vervolgt Van der Heijden. “De reacties waren zo positief dat we hebben besloten om het product en het merk verder uit te gaan bouwen.”

Karma Kebab op het online event Food Process Update

Aan de ene kant wil en moet een bedrijf nieuwe producten naar de markt brengen. Aan de andere kant is er druk op productie om de bestaande producten zo efficiënt mogelijk te produceren. Hoe gaan teams met dit spanningsveld om?

Tijdens het online eventFood Process Update op 13 april aanstaande vertelt Pascal Labrie van Karma Kebab, producent van plantaardige kebab hoe zij het aanpakken. De startup heeft hun naam aangepast van Karma Shoarma naar Karma Kebab zodat ze internationaal bekender kunnen worden.

Bekijk hier het gehele programma 

Corona

Begin dit jaar won Karma Shoarma de Horecava Innovation Award in de categorie duurzaamheid. De startup was klaar om door te pakken, toen corona om de hoek kwam kijken. “Corona gooide dit jaar helaas flink wat roet in het eten. Maar inmiddels leveren wij aan zo’n zeventig restaurants en cafés en direct bij de consumenten aan huis. Daarnaast staan we op het punt om een retailverpakking te introduceren”, vervolgt de ondernemer.

Karma-Shoarma-2Hollands plantaardig

De shoarma van de startup is 100% plantaardig en veganistisch. “We gebruiken daarnaast enkel Hollandse granen en groenten. Knolselderij is ons belangrijkste ingrediënt. We gebruiken geen soja en ons product zit vol eiwitten”, vertelt Van der Heijden. Karma Shoarma ziet zichzelf inmiddels zeker als food startup. “We zijn een klein team van enthousiaste professionals die de ambitie hebben om samen de wereld een klein beetje beter te eten.”

Veganist en carnivoor

Volgens Van der Heijden is de plantaardige shoarma voor iedereen geschikt. “Wij willen iedereen, van vurige veganist tot hardcore carnivoor, laten ervaren hoe lekker plantaardige street food kan zijn”, vertelt de ondernemer gepassioneerd. “Vanaf oktober liggen we bij de eerste retailer in het schap, maar onze ambitie is om eind volgend jaar bij minimaal 700 supermarkten in Nederland te liggen.”

Grotere schaal

Inmiddels wordt Karma Shoarma dus op grotere schaal geproduceerd. “Vanaf begin dit jaar zijn we bezig geweest om het product gereed te krijgen om op grotere schaal te produceren”, vertelt Van der Heijden. “Daar liepen we wel tegen een hoop obstakels aan. Je hebt niet gelijk de volumes waar veel producenten warm voor lopen. “Kom over 2 of 3 jaar maar terug” hebben we vaak gehoord. Maar met veel creativiteit, ondernemerschap én de juiste partners die wel openstaan voor een startende onderneming, kom je uiteindelijk een heel eind.”

‘Wij willen iedereen, van vurige veganist tot hardcore carnivoor, laten ervaren hoe lekker plantaardige street food kan zijn.’

Marcel van der Heijden - oprichter Karma Shoarma

Karma-Shoarma-4Foodservice en retail

Dit jaar focust Karma Shoarma zich vooral op de introducties in foodservice en retail in Nederland. “Volgend jaar willen we verder groeien en ook de eerste stappen in Duitsland en Engeland zetten. Ook deze landen laten, net als Nederland, een sterke groei zien in de consumptie van plantaardige producten. Daarnaast hopen we stiekem toch dat events en festivals volgend jaar weer in aangepaste vorm door mogen gaan. Daar liggen echt onze ‘roots’. We missen de gezelligheid en het directe contact met klanten enorm”, vertelt Van der Heijden met pijn in zijn hart.

Geen groot assortiment

Karma Shoarma heeft zeker nog plannen voor het ontwikkelen van andere producten. “We zijn er zeker mee bezig, maar wij zullen niet een heel assortiment gaan voeren zoals de Vegetarische Slager of Garden Gourmet. We focussen ons echt op plantaardig street food”, vervolgt de ondernemer. “We zijn druk bezig met de ontwikkeling van nieuwe smaken en producten die nauw verwant zijn aan shoarma en kebab”.

Grootste kebab merk

“We zijn op dit moment druk bezig om ons eigen merk neer te zetten en een plekje te veroveren op de menukaart van restaurant en het bord van de consument”, aldus Van der Heijden. “Wel praten we met verschillende bedrijven om te kijken waar we interessante partnerships kunnen creëren. Zo werken we nu samen met Vegan Masters en maaltijdboxen als De Krat en Marley Spoon. We hebben vooral echt de ambitie om het allergrootste kebab merk ter wereld te worden”, concludeert de ondernemer.

Carmen Groeneveld

Carmen Groeneveld

Redacteur VMT

Carmen Groeneveld is redacteur bij VMT met als aandachtsgebieden Wetgeving & Toezicht, Ingrediënt & Product, Economie & Bedrijven en startups.

Beeld: Suckers

Startup bouwt fabriek voor suikervrije, plasticvrije lolly: 'We...

STARTUP BELICHT - Waarom moeten lolly's op festivals zo vervuilend zijn? Dat vroeg Laura Melenhorst, oprichter van Suckers, zich af. De startup werkt momenteel hard aan het opzetten en inrichten van een eigen fabriek in Nieuwegein. Daar gaat de startup suikervrije lolly's met een eetbaar stokje maken, verpakt in een 100% plasticvrije verpakking. VMT sprak met Melenhorst: "We willen een revolutie starten naar meer plezier op een duurzame manier."

4 tips: zo zijn plantaardige alternatieven voor zuivel aantrekkelijk voor de doorsnee consument

4 tips: zo zijn plantaardige alternatieven voor zuivel aantrekkelijk...

Maakt zuivel een comeback? De categorie plantaardige alternatieven voor zuivel groeit nog wel, maar niet overal. Trendbureau The Healthy Marketing Team dook in dit onderwerp en presenteerde op de Food Ingredients Europe de oorzaken en oplossingen voor deze categorie. VMT destilleerde 4 lessen waar productontwikkelaars hun voordeel mee kunnen doen.

Trends in plantaardig: clean label, een goede voedingswaarde en een hoog eiwitgehalte (met goede smaak)

Trends in plantaardig: clean label, een goede voedingswaarde en een...

Plantaardige eiwitten waren dit jaar nog steeds volop te vinden op de Europese ingrediëntenbeurs Food Ingredients Europe. De bekende focus op smaak en textuur was nog steeds te merken, maar er waren ook een paar opvallende veranderingen te noteren.

Beeld: Shutterstock

Vleesvervangers ultrabewerkt? 5 producenten vertellen hoe ze hiermee...

Veel producenten stappen in de productie van vleesvervangers in het kader van duurzaamheid. Wel is er steeds meer kritiek op vleesvervangers vanwege de mate van bewerking van de producten. Hoe gaan producenten om met deze kritiek en hoe kijken zij hier tegenaan? VMT sprak met vijf producenten over het onderwerp op de SIAL in Parijs.

Beeld: Shutterstock

Food Law Event gemist: Laatste stand van zaken voor...

Hoewel herkomstetikettering in de luwte lijkt te liggen is het zeker niet minder belangrijk. Wat zijn de belangrijkste aandachtspunten? En wat mag er nu wel en niet bij het gebruik van (zuivel)benamingen voor vegan producten? Is 'alternatief voor' de uitweg? Ebba Hoogenraad (Hoogenraad & Haak) en Marloes Kneppers (FNLI) vertellen in deze lezing meer over hoe de industrie met deze onderwerpen om kan gaan.

Ceo Unilever tegen FD: Voedingsmerken te koop die onvoldoende bij portfolio passen

Ceo Unilever tegen FD: Voedingsmerken te koop die onvoldoende bij...

Hein Schumacher zegt tegen het FD dat ze voedingsmerken met in totaal €1 mrd aan omzet in de verkoop. Het gerucht dat De Vegetarische Slager daaronder valt, bevestigt hij niet tegen de krant. Volgens Jeroen Willemsen van de Green Protein Alliance hebben merken in plantaardig het moeilijk. "De opwaartse lijn zit er voorzichtig weer in bij merken, het zijn evengoed vooral private label en ingrediënten die momenteel groeien."

FiE 2024: 'Introductie hybride gehakt van Lidl zorgt voor meer interesse van foodproducenten'

FiE 2024: 'Introductie hybride gehakt van Lidl zorgt voor meer...

Is nu het momentum voor hybride foodproducten? Op de Food Ingredients Beurs FiEurope lijkt het onderwerp een nieuw leven beschoren onder druk van duurzaamheid. VMT sprak twee bedrijven die zien dat hybride groeit mede onder druk van de aankomende duurzaamheidswetgeving. Maar zegt een marketingexpert: 'Hybride is een industrie push, het voordeel voor de consument is niet duidelijk.'

Meer plantaardig en minder dierlijk in de supermarkt? Benchmark geeft inzicht in wat goed gaat en wat niet

Meer plantaardig en minder dierlijk in de supermarkt? Benchmark geeft...

Supermarkten hebben stevige doelen geformuleerd voor de transitie naar meer plantaardig: 60/40 plantaardig/dierlijk in 2030. Met hun beleid en in hun assortimenten, aanbiedingen en winkelinrichting kunnen supermarkten de consumptie van minder dierlijk en meer plantaardig bevorderen. Hoe vordert het? Supermarkten lijken flink te experimenteren, maar er is meer nodig.

Startup King Konjac

15 startup innovaties op de SIAL: van cacao- en koffievervangers tot...

De SIAL in Parijs toont veel voedsel- en drankeninnovaties. Ook verschillende startups toonden innovaties op de beurs, gezondheid voert hier absoluut de boventoon. VMT liep een rondje over het startupplein en zet 15 innovaties op een rij.

Van supermarktkeuken naar gaarkeuken: zo wil deze startup 'Unilever van de nieuwe generatie' worden

Van supermarktkeuken naar gaarkeuken: zo wil deze startup 'Unilever...

STARTUP BELICHT - Kant-en-klaar maaltijden worden vaak gezien als 'niet vers' en 'smakeloos'. Startup Mama's Maaltijden gaat hier tegenin en maakt koelverse kant-en-klare maaltijden 'zoals mensen ze vanuit huis gewend zijn'. Met bekende smaken dus. VMT sprak met oprichter Serdar Tolenaar over het ontstaan van de startup, de bottlenecks en de verdere plannen.

Grootschalig bierbostel verwerken? MaGie Creations en Looop willen dat samen doen

Grootschalig bierbostel verwerken? MaGie Creations en Looop willen...

Startup MaGie Creations en reststroomverwaarder Looop slaan de handen ineen om samen de grootschalige verwerking van bierbostel tot ingrediënten voor de voedingsindustrie te realiseren.

Foodtrends 2025 met fooddesigner Marielle Bordewijk: 'Zoek de grotere trends achter de kortstondige hypes, die zijn er zeker'

Foodtrends 2025 met fooddesigner Marielle Bordewijk: 'Zoek de grotere...

Trendwatcher Mariëlle Bordewijk bespreekt met Dionne Irving van VMT een aantal trends die 2025 zullen vormgeven. Van de groeiende invloed van AI in productontwikkeling tot de populariteit van biologisch en regeneratieve landbouw, Mariëlle deelt waardevolle inzichten waar productontwikkelaars hun voordeel mee kunnen doen.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.