In vier stappen naar digitale kwaliteitszorg

In vier stappen naar digitale kwaliteitszorg

KENNISPARTNER - In het afgelopen halfjaar werden foodbedrijven meer dan ooit genoodzaakt om te digitaliseren. Kwaliteitswerkzaamheden moesten op afstand worden uitgevoerd en soms waren audits op afstand nodig. Het is dan wel zo handig als alle documentatie digitaal beschikbaar is. Met een routekaart voor digitale kwaliteitszorg gaan kwaliteitsmanagers goed voorbereid de toekomst in. Volg hiervoor de onderstaande stappen.

Bepaal allereerst het startpunt:

  • Breng in kaart welke werkzaamheden er zijn op de kwaliteitsafdeling;
  • Ga na welke werkzaamheden al gedigitaliseerd zijn;
  • Bedenk of je deze mate van digitalisering voldoende vindt of wat je nog zou willen veranderen.

Te behalen doelen

Als het startpunt bekend is, zoek dan als tweede stap uit welke doelen gedurende de digitaliseringsreis bereikt moeten worden. Door dit gericht voor ogen te hebben, is het eenvoudiger om de juiste oplossingen te vinden. Denk hierbij aan:

  • Tijd besparen op het uitvoeren van administratieve handelingen op de kwaliteitsafdeling;
  • Processen, overzichten en de juiste documentversies moeten altijd real-time inzichtelijk zijn;
  • Het draagvlak voor kwaliteitszorg vergroten binnen de organisatie;
  • Grip op kwaliteitszorg behouden ondanks groei van de organisatie en toename in aantal locaties;
  • Het eenvoudig oplossen van complexe vraagstukken, zoals voedingswaardeberekeningen voor complexe recepturen.

Wijze van digitalisering

De derde stap is het bepalen van de wijze van digitalisering. Dit is mede afhankelijk van het budget dat beschikbaar is. Digitalisering is een investering die vaak al snel weer terugverdiend wordt. Daarbij vragen online softwareoplossingen lang niet altijd een grote investering. Voer bijvoorbeeld een businesscase (haalbaarheidsstudie) uit waarbij je een kosten- en batenanalyse maakt.

Zijn er echt geen budget mogelijkheden? Ga dan zelf aan de slag met het deels digitaliseren van werkzaamheden. Denk hierbij aan het gebruik van formules in Excel. Hoewel hiermee lang niet alle doelen behaald zullen worden, is het alvast een klein begin. Is er wel budget beschikbaar? Inventariseer dan onderstaande zaken om de juiste route voor digitalisering uit te stippelen.

Voor wie is de software?

Denk na over wie de software moet gaan gebruiken. Gaat alleen de kwaliteitsafdeling met de software werken of moet deze binnen het gehele bedrijf toegepast worden? Als de software door een groot aantal medewerkers moet worden toegepast, is het verstandig ook te kijken naar het gebruiksgemak. Onderzoek hierbij bijvoorbeeld het volgende:

  • Is de software eenvoudig toepasbaar voor alle medewerkers?
  • Welke training is nodig om medewerkers goed met de software te laten werken en is daarvoor tijd beschikbaar?
  • Binnen welke termijn is de software te implementeren en hoeveel tijd neemt dit in beslag?
  • Hoe snel zijn bestaande gegevens overgezet naar de software en is de migratie ook uit te besteden?
  • Is een duidelijke handleiding en een supportdienst beschikbaar om vragen te beantwoorden?

Offline software

Digitale kwaliteitsoplossingen worden aangeboden via offline en online software. Bij offline software, ook wel on-premise genoemd, wordt de software op de computers van het bedrijf geïnstalleerd. De computers moeten aan bepaalde eisen voldoen om de software goed te laten functioneren. Gegevens worden in de meeste gevallen op je eigen computer opgeslagen. Het voordeel van offline software is in de regel dat je de software slechts eenmalig hoeft aan te schaffen om deze te kunnen gebruiken.

Maar er zijn ook diverse nadelen. De eenmalige aanschaf vraagt vaak een flinke investering. Daarnaast moeten binnen de organisatie IT-faciliteiten beschikbaar zijn voor installaties en onderhoud. En wat als meerdere medewerkers met de software gaan werken? Daarnaast is het belangrijk om vooraf goed uit te zoeken of de software regelmatig geüpdatet kan worden en of hier aanvullende kosten voor gerekend worden. Om veilig te kunnen werken moet software altijd tijdig geüpdatet worden.

Online software

Bij online software benader je de applicatie via het internet. Dit wordt ook wel Software as a Service (SaaS) genoemd. De gebruiker hoeft de software niet aan te schaffen, maar sluit bijvoorbeeld een contract af waarbij jaarlijkse en/of maandelijkse licentiekosten worden gerekend. Voor deze software is altijd een internetverbinding benodigd.

Soms wordt er gebruik gemaakt van een combinatie van online software met offline mogelijkheden”

Dit kan een nadeel zijn als de internetverbinding binnen de organisatie niet optimaal is. De gegevens worden in de ‘cloud’ opgeslagen en staan dus niet op de eigen computer. Via iedere computer met internetverbinding is de software te benaderen en zijn de gegevens te bekijken. Soms wordt er gebruik gemaakt van een combinatie van online software met offline mogelijkheden, zoals een app die offline kan worden toegepast.

Online werken biedt diverse voordelen. Zo zijn gegevens in geval van het crashen van de computer nooit kwijt. Ook is het eenvoudig om gegevens te delen met andere collega’s binnen de organisatie. Ga vooraf wel altijd na hoe de beveiliging van de software geregeld is.

Veilig digitaal werken

Zowel bij offline als online werken moeten gegevens veilig worden opgeslagen. Dit is van groot belang voor je organisatie, maar wordt ook vereist vanuit GFSI erkende certificeringsstandaarden, zoals BRC. In de BRC standaard versie 8 wordt hierover bijvoorbeeld geschreven:

Als documenten en/of registraties digitaal worden bewaard, moeten deze:

  • Veilig worden opgeslagen, zoals met geautoriseerde toegang, controle van wijzigingen of met wachtwoord beveiliging;
  • Adequaat worden geback-upt om verlies te voorkomen.

Onderzoek dus altijd of aan de juiste beveiligingseisen voldaan kan worden. Kijk bijvoorbeeld ook naar realisatie van tussentijdse updates, betrouwbaarheid van servers en uptime van de applicatie.

Losse oplossingen of totaalpakket

Wellicht wordt binnen het bedrijf al gewerkt met losse softwareoplossingen. Tegenwoordig bieden softwarebedrijven steeds vaker totaaloplossingen aan die modulair aan te schaffen zijn. Dit biedt het voordeel van losse oplossingen, omdat het niet nodig is om direct een compleet pakket aan te schaffen. Tegelijkertijd zijn er vaak andere bijkomende voordelen, zoals:

  • Medewerkers kennen de werkwijze binnen het pakket en hoeven bij aanschaf van een nieuwe oplossing niet ineens alle functies opnieuw te leren kennen;
  • Alle gegevens zijn binnen één omgeving beschikbaar, zodat je snel de gewenste informatie en overzichten vindt;
  • Bij sommige applicaties komen gegevens vanuit meerdere modules samen, zodat je bijvoorbeeld één totaaloverzicht verkrijgt.

De routekaart voor digitale kwaliteitszorg moet regelmatig bijgesteld worden”

Goed voorbereid de toekomst in

Het kwaliteitslandschap verandert continu en dus moet de routekaart voor digitale kwaliteitszorg tussentijds regelmatig bijgesteld worden. Een goede voorbereiding is het halve werk. Ga daarom goed na welke mogelijkheden je in de toekomst van de digitale oplossingen verwacht. Vragen die hierbij gesteld kunnen worden, zijn:

  • Wordt de software automatisch up-to-date gehouden naar aanleiding van wijzigingen in wet- en regelgeving, certificeringsstandaarden en retailstandaarden?
  • Wordt er gewerkt aan nieuwe functionaliteiten en oplossingen?
  • Is de continuïteit van het softwarebedrijf gewaarborgd?

Aan de slag

Kortom: voldoende zaken om over na te denken als de stap naar digitale kwaliteitszorg gemaakt wordt. Zo komen we bij de vierde stap. Vaak bieden softwarepartijen gratis demo’s aan, waarbij de software eerst getoond wordt en alle benodigde vragen gesteld kunnen worden. Zo is gezamenlijk een routekaart voor digitalisering van kwaliteitszorg samen te stellen.

Offertes worden meestal voorzien van een Service Level Agreement (SLA). Hierin wordt de kwaliteit van de geleverde software beschreven en wordt aangegeven hoe zaken zoals beveiliging, updates, back-ups en dergelijke geregeld zijn. Zo is de routekaart eenvoudig compleet te maken.

Auteur: Marlous van Drunen van Normec Foodcare, kennispartner van VMT

"In 2025 wordt AI concreter toegepast"

"In 2025 wordt AI concreter toegepast"

Ieder jaar brengt Aptean een F&B/IT Trendrapport uit voor de voedings- en drankensector. In 2025 is er sprake van nieuwe trends, maar ook een verdieping van die van 2024, zo zegt Arjen Verburg van Aptean. "Artificial Intelligence zal nog groter worden en concretere toepassingen vinden."

Webinar/eBook: 'Inefficiëntie in voedings- en drankenbedrijven te lijf met machine learning en AI'

Webinar/eBook: 'Inefficiëntie in voedings- en drankenbedrijven te...

Wil je weten welke opkomende automatiseringsmethoden aan populariteit winnen en welke technologieën meer automatisering mogelijk zullen maken? Volgens het nieuwe Expert eBook van Aptean staan we mogelijk aan het begin van een nieuw tijdperk met machine learning en artificial intelligence als sleuteltechnologieën.

Stefan Buijsman, Associate Professor Responsible AI aan de TU Delft op de FNLI Jaarbijeenkomst 2024.

Veel valkuilen bij gebruik van AI in bedrijf: 'je kunt er niet blind...

De inzet van kunstmatige intelligentie (AI) kan bijdragen aan optimalisatie en efficiëntie in de voedingsindustrie, maar kent ook grote valkuilen. Daarvoor waarschuwde Stefan Buijsman, Associate Professor Responsible AI aan de TU Delft, tijdens de FNLI-Jaarbijeenkomst in Expo Greater Amsterdam dinsdag. Blind vertrouwen in AI-technologie leidt tot problemen, zeg Buijsman.

Maaike Stoops, general manager van de vestiging van LINKIT in Zuid-Afrika: 'Deze middag is juist een moment om te connecten met mensen uit andere organisaties die voor dezelfde uitdagingen in verandering staan.'

'We hebben een applicatie gebouwd voor het proces bij terugroepactie...

Hoe bepaal je als IT-leider je koers in een wereld van razendsnelle technologische ontwikkelingen die wendbaarheid vereisen? Op 3 oktober organiseert LINKIT in Herwijnen het evenement Navigate the Change. Het is een middag met verdieping op verandering en wendbaarheid, met topsprekers als Volkert Paap (VP Tech & Innovatie KLM), Anneke Keller (CTO PostNL), Bart Leemans (Algemeen directeur Service2fruit) en Rik de Weerd (Consultant in E.A. & Executive Leadership).

Illustratie: Larissa Sas

Tip van jouw advocaat: Influencermarketing, hoe zit het precies?

KENNISPARTNER - COLUMN - Zet je als adverteerder wel eens influencers in voor je marketing? Dit is een effectieve manier om bepaalde doelgroepen te bereiken. Maar er gelden ook regels. Jouw advocaat bespreekt de belangrijkste aandachtspunten en geeft tips.

Beeld: Shutterstock

'Boeren houden van koeien': imagocampagne voor jonge boeren of...

In een recente beslissing legt het College van Beroep (CvB) van de Stichting Reclame Code uit waarom transparantie rondom sponsoring van een ideële campagne door een commerciële organisatie noodzakelijk is. Ook verduidelijkt zij wanneer een partij wordt beschouwd als mede-adverteerder, die de aanbevelingen van de Reclame Code Commissie (RCC) of het CvB ter harte mag nemen. In dit artikel wordt deze recente uitspraak verder toegelicht.

Nienke Faber, operationeel manager bij Normec Label & Specification: “Nieuwe regelgeving zorgt 
voor meer transparantie.”

Communicatie over je product is een vak apart

Voor retailers en producenten is het belangrijk en wenselijk om unieke producteigenschappen zoveel mogelijk te benadrukken, bijvoorbeeld via een etiket. Consumenten hechten echter ook waarde aan transparante etiketten, met kloppende informatie. Die twee hoeven elkaar niet te bijten, maar het is soms wel een dun koord om op te dansen. Normec Foodcare helpt daarbij. Volgens Nienke Faber zijn er verschillende trends die producenten en retailers niet alleen nu al in de huidige markt, maar ook in 2025 in overweging moeten nemen.

Foto: Pixabay

Bacteriofagen maken snelle detectie van bacteriën in vloeistoffen...

Onderzoekers hebben een baanbrekende test ontwikkeld die bacteriën in vloeistoffen zoals water, urine en melk detecteert door gebruik te maken van bacteriofagen. Biogel verandert van kleur bij aanwezigheid van schadelijke bacteriën, wat snelle en eenvoudige controles mogelijk maakt voor onder meer voedselveiligheid zonder tussenkomst van een laboratorium.

Beeld: Shutterstock

Misleidende reclame op voeding voorkomen? 8 opvallende uitspraken van...

Hoe ver mag je gaan met het aanprijzen van voedingsmiddelen? In 2024 boog de Reclame Code Commissie (RCC) zich opnieuw over reclames en voedselclaims die consumenten op het verkeerde been zouden kunnen zetten. Van fastfood tot snoep, van eieren tot bier. Dit artikel geeft een beknopt overzicht van de meest opvallende kwesties in 2024.

Innovaties voor vlees- en proteïneverwerking op IFFA 2025, met als hoofdthema ‘Increasing Performance’. Bron: Messe Frankfurt

IFFA 2025 wil de toekomst van vlees en plantaardige eiwitten laten...

De grootste internationale vakbeurs voor vlees- en eiwittechnologie, de IFFA, opent van 3 tot en met 8 mei 2025 de deuren in Frankfurt am Main. Onder het motto 'Rethinking Meat and Proteins' presenteert de beurs innovatieve oplossingen en de nieuwste trends voor de complete productieketen, van grondstof tot eindproduct​.

tegengaan milieuschade

Europees Hof over EU-biologo op producten uit derde landen:...

De Europese Unie beschouwt de Amerikaanse biologische wetgeving als gelijkwaardig aan de Europese. Op sommige punten wijkt deze Amerikaanse bio-wetgeving echter iets af van Europese. Mag in dat geval het EU-biologo op het Amerikaanse product worden gebruikt? In dit artikel meer over de uitspraak van de Europese rechter.

Overzicht: Zo voorkom je contaminanten in levensmiddelen

Overzicht: Zo voorkom je contaminanten in levensmiddelen

Consumenten moeten erop kunnen vertrouwen dat voedingsmiddelen vrij zijn van stoffen die daar niet thuishoren. De overheid stelt daarom wettelijke normen en eisen voor contaminanten in levensmiddelen. Dit artikel zet de basics op een rij: hoe voorkom je contaminanten? Waar komen ze vandaan en wat doe je eraan?

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.