Grote investering voor Nederlandse producent van plantaardig kippenei-eiwit

Grote investering voor Nederlandse producent van plantaardig kippenei-eiwit

FUMI Ingredients, een spin-off van Wageningen University & Research (WUR), ontwikkelde een plantaardig alternatief voor kippenei-eiwit. Het bedrijf ontvangt een investering van €500.000 om op grote schaal te produceren.

Een plantaardig alternatief voor kippenei-eiwit, dat lijkt maar moeilijk te vinden. Echter is dit voor veel producenten het missende ingrediënt om hun producten 100% veganistisch te maken. FUMI Ingredients heeft een natuurlijk alternatief ontwikkeld dat goedkoper is dan regulier kippenei-eiwit. FUMI maakt functionele ingrediënten op basis van micro-organismen.

Investering

Innovation Industries en SHIFT Invest hebben bevestigd samen €500.000 te investeren in FUMI Ingredients. Dit doen zij zodat FUMI de veganistische eiwitten op grote schaal kan produceren. Het aanbod van vleesvervangers groeit steeds meer, en daardoor groeit ook de vraag naar plantaardige eiwitten. Een goed alternatief eiwit om vlees te binden, is echter moeilijk te vinden.

Micro-organismen

Edgar Suarez Garcia, mede-oprichter van FUMI Ingredients, ontwikkelde tijdens zijn promotieonderzoek aan de WUR een productieproces voor een eiwitvervanger van natuurlijke micro-organismen. Ook ontwikkelde hij een productieproces dat de reguliere eiwitprijzen op industriële schaal verslaat.

FUMI Emulsification before.JPGFUMI Emulsification after.JPG

FUMI Ingredients

Suarez Garcia en Corjan van den Berg besluiten om FUMI Ingredients op te richten, met ondersteuning van de WUR en startup incubator StartLife. Van den Berg: “Als academische onderzoekers hadden we beperkte kennis over het opzetten van een bedrijf. WUR en StartLife gaven ons alle ondersteuning en middelen die we nodig hadden om ons bedrijf op te zetten en hielpen ons ook voor te bereiden op het aantrekken van investeerders.”

Opschaling

Door de toegezegde investering van Innovation Industries en SHIFT Invest kan FUMI Ingredients haar opschaling ambities realiseren. Daardoor kunnen ze naar eigen zeggen hun toegang tot de markt versnellen.

“De combinatie van SHIFT Invest en Innovation Industries bleek een uitstekende match te zijn. Naast de financiële steun hebben ze duidelijk aangetoond dat ze ons enthousiasme voor FUMI Ingredients delen. We hebben er alle vertrouwen in dat we samen een duurzame groei en een blijvende impact weten te realiseren”, aldus Van den Berg.

Functionele ingrediënten op het Food Future Event

Op het Food Future Event: U vraagt, wij draaien (door) op 7 april staat het onderwerp functionele ingrediënten natuurlijk ook op het programma.

Hoe kwalificeer je functionele substanties en welke consequenties hebben vervolgens de uitkomst? Kan een ‘natuurlijk’ additief even veilig zijn als een traditioneel E-nummer en kun je dit ook als zodanig aanduiden? En wat valt er te ondernemen wanneer niet duidelijk is of een ingrediënt wel of niet een Novel Food is? Kun je op basis van reststromen veilige functionele ingrediënten te ontwikkelen?

Karin Verzijden van Axon Advocaten en Corjan van den Berg, ceo en oprichter van FUMI Ingredients, een innovatief bedrijf dat functionele ingrediënten maakt met behulp van micro-organismen.

Bekijk het gehele programma

Meld u direct aan

Carmen Groeneveld

Carmen Groeneveld

Redacteur VMT

Carmen Groeneveld is redacteur bij VMT met als aandachtsgebieden Wetgeving & Toezicht, Ingrediënt & Product, Economie & Bedrijven en startups.

4 tips: zo zijn plantaardige alternatieven voor zuivel aantrekkelijk voor de doorsnee consument

4 tips: zo zijn plantaardige alternatieven voor zuivel aantrekkelijk...

Maakt zuivel een comeback? De categorie plantaardige alternatieven voor zuivel groeit nog wel, maar niet overal. Trendbureau The Healthy Marketing Team dook in dit onderwerp en presenteerde op de Food Ingredients Europe de oorzaken en oplossingen voor deze categorie. VMT destilleerde 4 lessen waar productontwikkelaars hun voordeel mee kunnen doen.

Trends in plantaardig: clean label, een goede voedingswaarde en een hoog eiwitgehalte (met goede smaak)

Trends in plantaardig: clean label, een goede voedingswaarde en een...

Plantaardige eiwitten waren dit jaar nog steeds volop te vinden op de Europese ingrediëntenbeurs Food Ingredients Europe. De bekende focus op smaak en textuur was nog steeds te merken, maar er waren ook een paar opvallende veranderingen te noteren.

Beeld: Shutterstock

Vleesvervangers ultrabewerkt? 5 producenten vertellen hoe ze hiermee...

Veel producenten stappen in de productie van vleesvervangers in het kader van duurzaamheid. Wel is er steeds meer kritiek op vleesvervangers vanwege de mate van bewerking van de producten. Hoe gaan producenten om met deze kritiek en hoe kijken zij hier tegenaan? VMT sprak met vijf producenten over het onderwerp op de SIAL in Parijs.

FiE 2024: 'Introductie hybride gehakt van Lidl zorgt voor meer interesse van foodproducenten'

FiE 2024: 'Introductie hybride gehakt van Lidl zorgt voor meer...

Is nu het momentum voor hybride foodproducten? Op de Food Ingredients Beurs FiEurope lijkt het onderwerp een nieuw leven beschoren onder druk van duurzaamheid. VMT sprak twee bedrijven die zien dat hybride groeit mede onder druk van de aankomende duurzaamheidswetgeving. Maar zegt een marketingexpert: 'Hybride is een industrie push, het voordeel voor de consument is niet duidelijk.'

Beeld: Shutterstock

Food Law Event gemist: Laatste stand van zaken voor...

Hoewel herkomstetikettering in de luwte lijkt te liggen is het zeker niet minder belangrijk. Wat zijn de belangrijkste aandachtspunten? En wat mag er nu wel en niet bij het gebruik van (zuivel)benamingen voor vegan producten? Is 'alternatief voor' de uitweg? Ebba Hoogenraad (Hoogenraad & Haak) en Marloes Kneppers (FNLI) vertellen in deze lezing meer over hoe de industrie met deze onderwerpen om kan gaan.

Ceo Unilever tegen FD: Voedingsmerken te koop die onvoldoende bij portfolio passen

Ceo Unilever tegen FD: Voedingsmerken te koop die onvoldoende bij...

Hein Schumacher zegt tegen het FD dat ze voedingsmerken met in totaal €1 mrd aan omzet in de verkoop. Het gerucht dat De Vegetarische Slager daaronder valt, bevestigt hij niet tegen de krant. Volgens Jeroen Willemsen van de Green Protein Alliance hebben merken in plantaardig het moeilijk. "De opwaartse lijn zit er voorzichtig weer in bij merken, het zijn evengoed vooral private label en ingrediënten die momenteel groeien."

Meer plantaardig en minder dierlijk in de supermarkt? Benchmark geeft inzicht in wat goed gaat en wat niet

Meer plantaardig en minder dierlijk in de supermarkt? Benchmark geeft...

Supermarkten hebben stevige doelen geformuleerd voor de transitie naar meer plantaardig: 60/40 plantaardig/dierlijk in 2030. Met hun beleid en in hun assortimenten, aanbiedingen en winkelinrichting kunnen supermarkten de consumptie van minder dierlijk en meer plantaardig bevorderen. Hoe vordert het? Supermarkten lijken flink te experimenteren, maar er is meer nodig.

Foodtrends 2025 met fooddesigner Marielle Bordewijk: 'Zoek de grotere trends achter de kortstondige hypes, die zijn er zeker'

Foodtrends 2025 met fooddesigner Marielle Bordewijk: 'Zoek de grotere...

Trendwatcher Mariëlle Bordewijk bespreekt met Dionne Irving van VMT een aantal trends die 2025 zullen vormgeven. Van de groeiende invloed van AI in productontwikkeling tot de populariteit van biologisch en regeneratieve landbouw, Mariëlle deelt waardevolle inzichten waar productontwikkelaars hun voordeel mee kunnen doen.

SIAL 2024 in Parijs vindt plaats van 19 tot en met 23 oktober.

Trends SIAL 2024: eiwitverrijkt lijkt het toverwoord (podcast)

De SIAL 2024 in Parijs, een van de grootste voedingsmiddelenbeurzen ter wereld, brengt dit jaar opnieuw duizenden bedrijven en merken uit de internationale foodsector samen. Willem Paul de Mooij en Carmen Groeneveld van VMT beginnen hun beursbezoek op het innovatieplein, waar zij de nieuwste trends ontdekken. In deze podcast bespreken zij de innovaties opvallen.

XXL Nutrition en Zuivelhoeve werken samen aan eiwitrijke productlijn

XXL Nutrition en Zuivelhoeve werken samen aan eiwitrijke productlijn

Twee op het oog compleet verschillende bedrijven slaan de handen ineen om een aanval te doen op de zuivelreuzen in het proteïnerijke schap. XXL Nutrition en Zuivelhoeve lanceren 12 oktober 2024 een proteïnerijke yoghurt en pudding.

Na Lidl komt ook supermarkt Dirk met hybride vleesproducten

Na Lidl komt ook supermarkt Dirk met hybride vleesproducten

Supermarktketen Dirk volgt Lidl en introduceert half-om-half gehakt en runderhamburgers met 'plantaardige toevoeging'.

Beeld: Shutterstock

Komst 'bloedende' plantaardige burger stap dichterbij na goedkeuring...

Een belangrijke horde is genomen voor de goedkeuring van het gebruik van soja leghemoglobine in vleesvervangers. De EFSA vindt het ingrediënt veilig voor consumptie door de consument. Maar wat is soja leghemoglobine precies en wat zijn de mogelijkheden voor Nederlandse producenten van vleesvervangers?

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.