Martonderzoeker Nielsen: 'Consument op zoek naar gezondere opties'

Een veranderende consumenten- en marktvraag hebben in het afgelopen jaar geleid tot een suikerafname in Nederlandse supermarkten. In totaal gaat het om 7,6 miljoen kilo suiker, een reductie van 8 procent in het segment frisranken, waters en sappen (FWS).

De berekening is gemaakt door data-analyse bureau Nielsen. Volgens de marktonderzoeker zijn de Nederlandse retailers en fabrikanten in de frisdrankensector de stuwende krachten achter de daling. ‘De consument is op zoek naar gezondere opties’, aldus Nielsen.

Verandering receptuur

Bijna 30% van de suikerreductie komt voort uit verandering van receptuur, concludeert Nielsen. Daar komt bij dat nieuw geïntroduceerde producten gemiddeld 13% minder suiker bevatten. Vanuit elk segment is er een bijdrage aan de suikerreductie.

Fruitwaters

Fruitwaters zijn verantwoordelijk voor bijna 25% van de totale suikerreductie. Deze reductie wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door de dalende volumetrend.

Promoties

Omdat meer dan 20% van het FWS-volume wordt verkocht met promotie, is promotie ook een middel om het consumptiepatroon te beïnvloeden, zegt Nielsen. ‘Kijkend naar de samenhang tussen het gemiddelde aantal gram suiker per liter versus het percentage volume verkocht met promotie, kan een link gevonden worden. Op basis van 16 segmenten, lijken consumenten, fabrikanten en retailers op de goede weg te zitten. Hoe hoger het aantal gram suiker per liter, des te lager het percentage volume verkocht met promotie’, aldus de marktonderzoeker.

Siropen

In de categorie siropen ziet Nielsen soortgelijke ontwikkelingen. Het volume aandeel 0%-suiker siropen stijgt namelijk aanzienlijk. In 2 jaar tijd stijgt het volume aandeel van 14.2% naar 22%.

Promotie siropen

Naast de toename van het volume aandeel, is ook het volume 0%-suiker siropen gestegen met bijna 60% ten opzichte van 2 jaar terug. Een andere gelijkenis met FWS is het relatief hoge percentage volume verkocht met promotie. Dit ligt voor 0%-suiker siropen ruim hoger dan de overige siropen. Dit betekent dat consumenten bovengemiddeld inhaken op 0%-suiker siropen bij promoties.

Samenvattend concluderen de analisten van Nielsen dat:

  • 7.6 miljoen kilo minder suiker via FWS door de consument genuttigd werd
  • 30% van de suikerreductie voortkomt uit receptuur aanpassingen
  • Introducties gemiddeld 13% minder suiker bevatten dan de producten die van het schap verdwenen
  • Minder suikerhoudende segmenten hogere percentages volume met promotie verkopen
  • 0%-suiker siropen ook een hoger percentage volume met promotie hebben

‘Het bovenstaande geeft weer dat consumenten reageren op de inspanningen van fabrikanten en retailers om de hoeveelheid suiker in deze categorieën te verminderen’, zegt Nielsen. ‘Het gekozen pad is nog niet voltooid, maar laat zeker positieve ontwikkelingen zien. Voor fabrikanten en retailers die nog geen gezondere opties aanbieden of promoten, zijn er kansen omdat de Nederlandse consument steeds meer op zoek gaat naar gezondere opties.’

Wil je meer weten over gezonde productontwikkelingen? Kom dan naar de workshop over productontwikkeling op het Voeding Nu Jaarcongres op 26 november.

Diëtisten werken vaak volgens de Schijf van Vijf, maar in hoeverre volstaan de klassieke richtlijnen nog? Welke nieuwe diagnose- en behandelmogelijkheden kunnen diëtisten, gewichtsconsulenten en leefstijlcoaches meenemen in hun adviezen?

Tijdens dit nieuwe jaarevenement van Voeding Nu op dinsdag 26 november 2019 bereiden we je voor op de toekomst van het voedingsadvies en de rol die diëtisten en andere voedingsdeskundigen hierin vervullen.

Bekijk het programma

Meld u direct aan

Van idee naar schap: 'Het supermarktschap halen is lastig, maar niet onmogelijk'

Van idee naar schap: 'Het supermarktschap halen is lastig, maar niet...

Producenten bieden producten graag aan in de supermarktschappen. Maar de weg van het bedenken van een product tot het daadwerkelijk in de schappen leggen hiervan kan lang zijn. Hoe gaan kleine producenten hiermee om, hoe hebben zij dit aangepakt en welke 10 tips hebben zij? VMT vroeg het aan 7 startup ondernemers.

Beeld: Marmir

Startup wil met chocolade 'rust creëren in drukte': 'Er is oneindig...

STARTUP BELICHT - Tijd nemen om van de kleine dingen te genieten, dat doen we in de huidige drukke wereld te weinig, stelt Danny Casimir. Hij wil met zijn luxe chocoladeboutique een rustmoment creëren voor mensen. Een moment voor jezelf. VMT sprak Casimir over de oprichting, bottlenecks en verdere plannen van zijn startup Marmir.

Ingrediëntentrends spotten op Intrafood:24

Ingrediëntentrends spotten op Intrafood:24

Tijdens de ingrediëntenvakbeurs Intrafood:24 op 25 en 26 september ontmoetten vooral ingrediëntenleveranciers en voedingsbedrijven in Kortrijk Xpo. De leveranciers presenteerden ingrediënten waarmee ze productontwikkelaars tegemoet komen als het gaat om de kosten van ingrediënten, gezonde voeding en duurzaamheid. Om de Nutri-Score kunnen de bedrijven niet heen.

Food Future Event: Microbioom & vezels - de laatste ontwikkelingen in een hecht duo

Food Future Event: Microbioom & vezels - de laatste ontwikkelingen in...

Steeds meer consumenten weten dat een gezond microbioom goed is voor de gezondheid. Ze zien ook de positieve rol van vezels hierin. DSM-Firmenich onderzoekt hoe pre-, pro- en postbiotica het microbioom beïnvloeden. Ze kijken ook naar het belang van vezels. Het bedrijf geeft op het Food Future Event een kennissessie over dit onderwerp.

Food Future Event 2024 voor de productontwikkelaar: hoor insights van Albert Heijn, Peel Pioneers, Lowlander en Riedel (update)

Food Future Event 2024 voor de productontwikkelaar: hoor insights van...

Wat zijn de nieuwste inzichten van de invloed van leefstijl op de gezondheid, wat moet een productontwikkelaar weten over duurzaamheidskeurmerken en hoe kijkt retailer Albert Heijn aan tegen gezondheid en duurzaamheid? Ultrabewerkte voeding: hoe moet een productontwikkelaar hiermee omgaan? Plantaardige alternatief voor kaas: gezond en/of lekker? Leer meer over deze en veel meer onderwerpen tijdens het Food Future Event op donderdag 3 oktober 2024.

Food Future Event: Deze 6 thema's zijn belangrijk voor productontwikkelaars

Food Future Event: Deze 6 thema's zijn belangrijk voor...

Nieuwe concepten ontwikkelen, die ook nog gezond zijn. Creatief blijven maar toch voldoen aan de wetgeving. Wat wil de consument nu echt? Hoe gaan andere productontwikkelaars om met de meest prangende thema's in de foodsector? In dit artikel zetten we 6 op een rij die aan bod komen tijdens het Food Future Event.

Succesvolle conceptontwikkeling? 'Leuke, hippe, nieuwe producten belanden vaak in de 2-eurobak in de supermarkt'

Succesvolle conceptontwikkeling? 'Leuke, hippe, nieuwe producten...

Welke productontwikkelaar wil dat nu niet? Een nieuw concept ontwikkelen wat aanslaat bij consument en retail. De consument wil gemak en een lage prijs. Dat wil de retail ook, maar gedreven door duurzaamheidsdoelstellingen eist die ook een duurzaam en gezond product. Waar begin je?

Gezond snacken, wat wil de consument? Zo spelen Amerikaanse snackproducenten in op trends

Gezond snacken, wat wil de consument? Zo spelen Amerikaanse...

Hoe spelen Amerikaanse snackproducenten in op veranderende eetpatronen van de consument? De populariteit van afslankmedicijnen zoals Ozempic en nieuwe verkoopkanalen zoals Tiktok-shops beïnvloeden de productontwikkeling van snacks en de keuze voor ingrediënten. Dit zeggen 2 experts en 3 startups in snacks.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.