Duurzame waterbesparing is mogelijk in de voedingsmiddelenindustrie

Duurzame waterbesparing is mogelijk in de voedingsmiddelenindustrie

KENNISPARTNER - De voedingsmiddelenindustrie is met een waterverbruik van 300 miljoen kubieke meter per jaar de grootste verbruiker van grondwater in Nederland. Na de derde droge zomer op rij beseffen steeds meer mensen en ook bedrijven dat er constructieve oplossingen moeten komen om problemen als verzilting, waterbeperking en een te laag grondwaterpeil tegen te gaan.

Het is van belang goed na te denken hoe, in welke vorm en in welke stappen oplossingen voor waterbesparing gerealiseerd kunnen worden. De veiligheid van water en voeding moet hierbij altijd de hoogste prioriteit hebben.

Snelle winst

De eerste snelle procenten waterwinst kunnen vaak eenvoudig behaald worden na een interne scan. Dit kunnen eenvoudige procesaanpassingen zijn of een hergebruik van (spoel)water. Er is ook een groeiend aantal voedingsmiddelenbedrijven dat afvalwaterbehandeling toepast via een membraanbioreactor met ultrafiltratie (MBR/UF). Als daar een RO (omgekeerde osmose) achtergeschakeld wordt, gecombineerd met desinfectie, kan water keer op keer hergebruikt worden.

Het kan echter ook de moeite waard zijn om ‘stroomopwaarts’ in het proces te kijken wat er van waarde in het water zit. Afvalwater in de voedingsmiddelenindustrie bevat vaak product (spoelverlies), reinigingsmiddelen en natuurlijk energie. Door de spoelstappen slimmer in te richten, het CIP-proces te optimaliseren en na te denken over wat er zich van waarde bevindt in deze vloeistoffen, kunnen eenvoudig veel geld en ook grondstoffen bespaard en hergebruikt worden. Een afvalwaterzuivering is niet altijd nodig.

Membraanfiltratie

Een voorbeeld van een waterbesparingscase is bierbrouwer Grolsch. De brouwer behoort tot de top van zuinigste waterverbruikers in de branche en heeft de ambitie om steeds meer bier te brouwen met steeds minder water. Grolsch wil continu verbeteren en blijvend verduurzamen en streeft er dus naar om het waterverbruik per hectoliter bier verder omlaag te brengen. Door Grolsch wordt op jaarbasis ca. 20.000 m3 aan spoelwater van de ontijzerings-, onthardings- en ontmanganingsfilters geloosd op het riool. Om dit spoelwater opnieuw te gebruiken en om te zetten in proceswater heeft RWB, een lid van Water Alliance en een specialist op het gebied van afvalwaterhergebruik, een keramische membraanfiltratie-installatie ontworpen. De installatie levert water dat vrij is van deeltjes (> 100 nanometer) en heeft een recovery van meer dan 95%. Grolsch realiseert hiermee een waterbesparing van 3% op het totaalverbruik.

Netwerk voor watertechnologie

Een uitdaging bij waterbesparing in de voedingsmiddelenindustrie is dat elke case uniek is en afhankelijk is van het product, het proces en de procesvoering. Water Alliance is een netwerkorganisatie op het gebied van innovatieve en duurzame watertechnologie en telt ruim 110 leden.  De leden van Water Alliance zijn mkb’ers die actief zijn in de watertechnologie. Dit varieert van leidingwerk tot microbiologische afvalwaterzuivering, van slimme software tot drink-/proceswaterinstallaties en terugwinning van (chemische) componenten. Daarnaast heeft Water Alliance de beschikking over een groot (inter)nationaal netwerk. Niet alleen een netwerk van bedrijven, maar ook van andere instellingen, instituten en overheden. Water Alliance vormt samen met Wetsus (wetenschappelijk onderwijs) en CEW (toegepast onderzoek) de Water Campus in Leeuwarden, het trefpunt van watertechnologie in Nederland.

Innoveren met behoud van voedselkwaliteit

Door specifiek te kijken naar de uitdaging, kan Water Alliance heel gericht de juiste partners aan tafel zetten bij een unieke business case. Om nog meer uitwisseling van ervaringen tussen de leden en belangstellenden te creëren, organiseert Water Alliance op 15 oktober een Water Campus Business Café dat fysiek en online te bezoeken is en waar ook Grolsch zal vertellen over hun waterbesparing. Het maakt onderdeel uit van de reeks bijeenkomsten ‘Watertechnoloog ontmoet Voedingstechnoloog’ en heeft als onderwerp ‘Innoveren met behoud van voedselkwaliteit’. Want innoveren mag nooit ten koste gaan van voedselveiligheid.

Auteur: André Mepschen, business development nationaal bij Water Alliance, kennispartner van VMT

Illustratie: Larissa Sas

Tip van jouw advocaat: Influencermarketing, hoe zit het precies?

KENNISPARTNER - COLUMN - Zet je als adverteerder wel eens influencers in voor je marketing? Dit is een effectieve manier om bepaalde doelgroepen te bereiken. Maar er gelden ook regels. Jouw advocaat bespreekt de belangrijkste aandachtspunten en geeft tips.

Beemster kaas van CONO Kaasmakers.

Duurzame kaasproductie als onderdeel van een klimaatneutrale kaasketen

In de zuivelsector streeft CONO Kaasmakers, een kleine coöperatie van melkveehouders uit de regio Noord-Holland, naar een goede harmonie tussen koeien, boeren en kaasmakers. Deze samenwerking is niet alleen een kernwaarde, het is ook de sleutel tot het bereiken van meer dan wat individuele partijen afzonderlijk kunnen bewerkstelligen. Door de coöperatie, die als sinds 1901 bestaat, wordt niet alleen geïnvesteerd in het maken van de lekkerste kaas en een sterk merk, maar ook in een positieve toekomst voor komende generaties in de zuivelbranche.

Foto: Lamb Weston

Zo tovert Lamb Weston gebruikte frituurolie om tot nieuwe...

De recycledrang van voedselproducenten leidt soms tot opvallende innovaties. Neem de nieuwe frietverpakking van Lamb Weston, die voor 60% bestaat uit biocirculair plastic gemaakt van gebruikte frituurolie. Hoe borg je de veiligheid van zo'n product? VMT sprak met Lamb Weston over de kwaliteit en veiligheid van de frietverpakking.

Beeld: Shutterstock

'Boeren houden van koeien': imagocampagne voor jonge boeren of...

In een recente beslissing legt het College van Beroep (CvB) van de Stichting Reclame Code uit waarom transparantie rondom sponsoring van een ideële campagne door een commerciële organisatie noodzakelijk is. Ook verduidelijkt zij wanneer een partij wordt beschouwd als mede-adverteerder, die de aanbevelingen van de Reclame Code Commissie (RCC) of het CvB ter harte mag nemen. In dit artikel wordt deze recente uitspraak verder toegelicht.

Chocola gemaakt met het cacao-alternatief van Cargill en Voyage Foods

Dit is waarom cacao-alternatieven aan populariteit winnen

Verschillende bedrijven toonden alternatieven voor cacao op de ingrediëntenbeurs Food Ingredients Europe. VMT nam een kijkje bij de verschillende aanbieders. Ook trendbureau Mintel ziet 1 ingrediënt als veelbelovend alternatief.

Beeld: Shutterstock

Misleidende reclame op voeding voorkomen? 8 opvallende uitspraken van...

Hoe ver mag je gaan met het aanprijzen van voedingsmiddelen? In 2024 boog de Reclame Code Commissie (RCC) zich opnieuw over reclames en voedselclaims die consumenten op het verkeerde been zouden kunnen zetten. Van fastfood tot snoep, van eieren tot bier. Dit artikel geeft een beknopt overzicht van de meest opvallende kwesties in 2024.

Innovaties voor vlees- en proteïneverwerking op IFFA 2025, met als hoofdthema ‘Increasing Performance’. Bron: Messe Frankfurt

IFFA 2025 wil de toekomst van vlees en plantaardige eiwitten laten...

De grootste internationale vakbeurs voor vlees- en eiwittechnologie, de IFFA, opent van 3 tot en met 8 mei 2025 de deuren in Frankfurt am Main. Onder het motto 'Rethinking Meat and Proteins' presenteert de beurs innovatieve oplossingen en de nieuwste trends voor de complete productieketen, van grondstof tot eindproduct​.

tegengaan milieuschade

Europees Hof over EU-biologo op producten uit derde landen:...

De Europese Unie beschouwt de Amerikaanse biologische wetgeving als gelijkwaardig aan de Europese. Op sommige punten wijkt deze Amerikaanse bio-wetgeving echter iets af van Europese. Mag in dat geval het EU-biologo op het Amerikaanse product worden gebruikt? In dit artikel meer over de uitspraak van de Europese rechter.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.