Besmet voedsel kan leiden tot ernstige ziekten die hevige gezondheidsproblemen kunnen veroorzaken. In juridische en financiële termen ligt de verantwoordelijkheid bij het bedrijf, wat een enorme impact kan hebben op de reputatie, om nog maar te zwijgen van de (verloren) winstmarges bij een terugroepactie.
Met certificering en regelmatig onderhoud van audits kunnen organisaties risico's voorkomen en veiligheid verzekeren, zodat de productintegriteit van het bedrijf behouden blijft. Certima, met meer dan 18 jaar ervaring, is een wereldwijd erkende certificeringsinstantie die audits en certificeringen levert op gebied van voedselveiligheid en kwaliteitsnormen. Zowel gevestigd in Arnhem, Nederland, en geaccrediteerd door de Nederlandse Raad voor Accreditatie, leveren zij certificeringen van topkwaliteit, waaronder IFS Food, IFS Logistics, IFS Broker, IFS Wholesale/Cash & Carry en BRCGS Food. Het bedrijf voert jaarlijks meer dan 500 certificerings- en second-party audits uit in heel Europa.
Vladislava Zaprynova, Managing Director van Certima, legt uit: "Leiderschap is cruciaal voor het waarborgen van dagelijkse naleving van voedselveiligheidsnormen. De visie, beslissingen en onophoudelijke focus van leiders zijn wat hun teams in staat stelt om best practices toe te passen, geavanceerde technologieën te implementeren en te zorgen voor voortdurende, langdurige naleving."
De uitdagingen die men tegenkomt
Om te voldoen aan de normen van het Global Food Safety Initiative (GFSI) en deze te behouden, moeten bedrijven kiezen uit verschillende certificeringsschema's, elk met hun eigen voortdurend veranderende vereisten. Ze moeten daarnaast voldoen aan lokale en internationale regelgeving. Zodra certificering is verleend, is het behouden van die normen de volgende uitdaging.
Het integreren van voedselveiligheidsmanagementsystemen (FSMS) in bestaande bedrijfsprocessen kan soms op interne weerstand stuiten, maar het is belangrijk om door te zetten. Vooral omdat onaangekondigde audits op elk moment kunnen plaatsvinden, zoals ook het EU Rapid Alert-systeem dat vereist dat strenge voedselpraktijken continu worden gehandhaafd. Bovendien, omdat consumenten meer transparantie verwachten, stellen retailers en andere afnemersbedrijven GFSI-certificering vaak als voorwaarde om zaken met hen te doen.
Beperkingen in middelen en technologie kunnen ook aanzienlijke uitdagingen vormen, omdat het behouden van certificering vaak investeringen vereist in infrastructuur en technologie, evenals in werving en training. Een ander aspect dat het nog complexer maakt, is het waarborgen van traceerbaarheid in wereldwijde toeleveringsketens, vooral voor bedrijven die afhankelijk zijn van leveranciers uit regio's met andere normen. Om deze reden wordt het implementeren van geavanceerde digitale systemen voor het beheer van voedselveiligheid van groot belang.
In lijn met haar beleid van transparantie, stelt Certima regelmatig de voedingsbedrijven op de hoogte over de nieuwe en bijgewerkte vereisten en de interpretatie daarvan. Ze bieden lokale en internationale webinars en trainingen aan, inclusief een auditorkwalificatieprogramma, en zorgen ervoor dat ze de beschikbare auditors voor hun klanten vinden, ondanks het beperkte aanbod door de gestage groei in bedrijfscertificering.
De rol van leiderschap
Als het gaat om de stabiliteit en groei van een bedrijf, speelt leiderschap een cruciale rol. Het vermogen om GFSI-certificering te behalen en te behouden ligt bij hen aan de top, omdat hun strategische keuzes bepalen hoe de normen behouden blijven zodra deze zijn verleend. Hoewel leiders altijd onder druk staan, zullen de huidige trends op het gebied van voedselveiligheid en kwaliteit blijven bestaan, en dus is het belangrijk dat zij de toon vroeg in hun organisatie zetten. Met voldoende vooruitziendheid kunnen leiders hun audits van tevoren plannen, vooral als ze door lokale auditors willen geaudit worden.
Certima richt zich op het ondersteunen van bedrijven die het belang van internationale normen erkennen en begrijpen hoe naleving daarvan een sleutelrol speelt in de groei van hun bedrijf. "Onze aanpak is altijd geweest om het goede voorbeeld te geven. We brengen duidelijkheid en transparantie met een hoog niveau van deskundigheid en naleving, en streven ernaar te begrijpen hoe onze klanten opereren en welke processen zij hebben geïmplementeerd", vertelt Zapryanova.
"Daarom willen we ook dat onze klanten transparant, groeigericht en bewust toegewijd zijn aan wie ze zijn. Dit vereist vaak duidelijke communicatie en helderheid van onze kant. Maar het houdt ook in dat we onszelf verantwoordelijk houden en onze eigen prestaties als auditors beoordelen. Onze stakeholders geven ons regelmatig feedback, waarvan ik geloof dat het ons helpt om naar perfectie te streven. Er is altijd ruimte voor verbetering."
Gecertificeerd worden helpt organisaties om hun processen te stroomlijnen, verspilling te verminderen en het risico op fouten te minimaliseren door gestandaardiseerde processen in te voeren. Dit verhoogt ook de productiviteit en verlaagt de kosten die gepaard gaan met terugroepacties, juridische procedures en reputatieschade.
Dit artikel is gesponsord door Certima.