Aart-Jan Smit, Business Development Manager Food & Pharma, schetst waar Bilfinger Engineering zich mee bezig houdt. “Wij zijn vooral gefocust op de Sustainable Development Goals. We kunnen een scan doen bij voedingsmiddelenbedrijven om te zien waar ze staan op dat gebied, een nulmeting dus. Op basis van die meting maken we een zogenaamde ‘roadmap’ om ze op weg te helpen naar Net Zero."
Verhogen van efficiëntie en duurzaamheid
Het moederbedrijf Bilfinger heeft als missie om de nummer één partner van klanten te zijn wat betreft het verhogen van hun efficiëntie en duurzaamheid. "Als Bilfinger Engineering zitten wij met onze engineeringswerkzaamheden vooraan in dat traject. We assisteren onze grote klanten in de foodsector daarbij nu steeds meer met gecombineerde teams on site, dus bij de klant zelf. Ze vragen om een specialisme dat wij kunnen bieden en we gaan dan met een engineeringteam bij de klant zelf aan het werk.”
De on site teams werken full time bij een klant, legt Smit uit. “Ze zijn de hele dag aanwezig om klanten te helpen bij projecten. Dat kan op verduurzamingsgebied zijn maar ook bij het verplaatsen van een pomp of andere wat kleinere projecten.”
Hybride aanpak
Bilfinger Engineering maakt met deze site support een nieuwe stap in de foodsector, zo zegt Smit. “Daar waar wij voorheen vooral een projectgedreven organisatie waren, leveren we nu dus ook site support. We blijven overigens ook gewoon projecten ondersteunen, dus die werkzaamheden verdwijnen niet. Er komt alleen een extra service bij die wij ook uitrollen in de foodsector. We zien ook van daaruit de vraag naar dit soort diensten ontstaan, in navolging van sectoren die dit al eerder hebben ingevoerd. De foodsector is wat dat betreft wat conservatiever, laat zich niet zo snel in de keuken kijken, zeker als het gaat om de productie van een ambachtelijk product."
Ook hebben grotere klanten in de foodsector volgens Smit een eigen engineeringsafdeling, maar zijn die vooral gericht op de eigen productie. "Wij kunnen dan een meerwaarde bieden in de volledige lifecycle als het gaat om bijvoorbeeld verduurzaming of asset management. Dat laatste komt omdat Bilfinger Stork heeft overgenomen en daarbij hun Asset Management Technology team onderdeel is geworden van Bilfinger Engineering. We zorgen ervoor dat installaties operationeel gereed zijn bij het opstarten en gaan door tijdens de rest van de levenscyclus van de assets, waarbij we in elke fase zoeken naar optimalisaties en performance-verbeteringen. De mensen die zich hiermee bezig houden zitten bij ons op kantoor, maar kunnen indien nodig met de klant meekijken.”
Site support biedt daarmee ook een hybride aanpak zo zegt Smit. “Een vast kernteam bij de klant, waarbij specialistische kennis ingevlogen kan worden, die een bepaalde periode vanuit ons kantoor meekijken met de klant. Zo kunnen meerdere klanten efficiënt gebruik maken van deze specialistische kennis. Klanten hebben met die aanpak gemakkelijk toegang tot allerlei specialisten die wij in huis hebben die zij kunnen inhuren voor de tijd die zij nodig achten.”
Besparing
Site support lost verschillende problemen op, zo denkt Smit. “Je krijgt een team dat jouw bedrijf leert kennen. Jouw product en faciliteit. Dat is belangrijk, het leren kennen van de cultuur en standaarden binnen een organisatie. Verder lost site support het tekort aan vooral technisch geschoold personeel op bij klanten. Wij kunnen die specialisten waar de foodsector om vraagt, maar die ze zelf niet kunnen vinden, wél leveren."
"Op den duur zou het zelfs mogelijk zijn dat een klant een portfolioteam in huis haalt dat gaat sturen op KPI’s om te zorgen dat ons aanbod van werk mee beweegt met het aanbod van de klant. Neemt het werk af, dan schalen wij het team ook af. Als dat proces goed loopt kan het een klant veel geld schelen, zeker ook omdat de specialisten die zij inhuren via ons niet op hun loonlijst staan. Het is dan wel nodig dat er ruim van tevoren wordt aangegeven hoeveel werk er de komende tijd ligt zodat wij daarop in kunnen springen.”
Dit artikel is gesponsord door Bilfinger Tebodin.