Site support als oplossing voor technisch personeelstekort

Site support als oplossing voor technisch personeelstekort
Onsite-teams van Bilfinger Engineering werken full time bij een klant.

Bilfinger Engineering slaat een nieuwe weg in. Daar waar het bedrijf eerder vooral projectmatig klanten in de foodsector ondersteunde, ziet het in toenemende mate de vraag van bedrijven om vaste kernteams van engineers op locatie te plaatsen. Zo'n klein team on site lost verschillende problemen voor klanten op.

Aart-Jan Smit, Business Development Manager Food & Pharma, schetst waar Bilfinger Engineering zich mee bezig houdt. “Wij zijn vooral gefocust op de Sustainable Development Goals. We kunnen een scan doen bij voedingsmiddelenbedrijven om te zien waar ze staan op dat gebied, een nulmeting dus. Op basis van die meting maken we een zogenaamde ‘roadmap’ om ze op weg te helpen naar Net Zero."

Verhogen van efficiëntie en duurzaamheid

Het moederbedrijf Bilfinger heeft als missie om de nummer één partner van klanten te zijn wat betreft het verhogen van hun efficiëntie en duurzaamheid. "Als Bilfinger Engineering zitten wij met onze engineeringswerkzaamheden vooraan in dat traject. We assisteren onze grote klanten in de foodsector daarbij nu steeds meer met gecombineerde teams on site, dus bij de klant zelf. Ze vragen om een specialisme dat wij kunnen bieden en we gaan dan met een engineeringteam bij de klant zelf aan het werk.”

We assisteren onze grote klanten in de foodsector daarbij nu steeds meer met gecombineerde teams on site, dus bij de klant zelf”

De on site teams werken full time bij een klant, legt Smit uit. “Ze zijn de hele dag aanwezig om klanten te helpen bij projecten. Dat kan op verduurzamingsgebied zijn maar ook bij het verplaatsen van een pomp of andere wat kleinere projecten.”

Hybride aanpak

Aart-Jan Smit: "Wij kunnen een meerwaarde bieden in de volledige lifecycle als het gaat om bijvoorbeeld verduurzaming of asset management."
Aart-Jan Smit: "Wij kunnen een meerwaarde bieden in de volledige lifecycle als het gaat om bijvoorbeeld verduurzaming of asset management."

Bilfinger Engineering maakt met deze site support een nieuwe stap in de foodsector, zo zegt Smit. “Daar waar wij voorheen vooral een projectgedreven organisatie waren, leveren we nu dus ook site support. We blijven overigens ook gewoon projecten ondersteunen, dus die werkzaamheden verdwijnen niet. Er komt alleen een extra service bij die wij ook uitrollen in de foodsector. We zien ook van daaruit de vraag naar dit soort diensten ontstaan, in navolging van sectoren die dit al eerder hebben ingevoerd. De foodsector is wat dat betreft wat conservatiever, laat zich niet zo snel in de keuken kijken, zeker als het gaat om de productie van een ambachtelijk product."

Ook hebben grotere klanten in de foodsector volgens Smit een eigen engineeringsafdeling, maar zijn die vooral gericht op de eigen productie. "Wij kunnen dan een meerwaarde bieden in de volledige lifecycle als het gaat om bijvoorbeeld verduurzaming of asset management. Dat laatste komt omdat Bilfinger Stork heeft overgenomen en daarbij hun Asset Management Technology team onderdeel is geworden van Bilfinger Engineering. We zorgen ervoor dat installaties operationeel gereed zijn bij het opstarten en gaan door tijdens de rest van de levenscyclus van de assets, waarbij we in elke fase zoeken naar optimalisaties en performance-verbeteringen. De mensen die zich hiermee bezig houden zitten bij ons op kantoor, maar kunnen indien nodig met de klant meekijken.”

Een vast kernteam bij de klant, waarbij specialistische kennis ingevlogen kan worden, die een bepaalde periode vanuit ons kantoor meekijken met de klant”

Site support biedt daarmee ook een hybride aanpak zo zegt Smit. “Een vast kernteam bij de klant, waarbij specialistische kennis ingevlogen kan worden, die een bepaalde periode vanuit ons kantoor meekijken met de klant. Zo kunnen meerdere klanten efficiënt gebruik maken van deze specialistische kennis. Klanten hebben met die aanpak gemakkelijk toegang tot allerlei specialisten die wij in huis hebben die zij kunnen inhuren voor de tijd die zij nodig achten.”

Besparing

Site support lost verschillende problemen op, zo denkt Smit. “Je krijgt een team dat jouw bedrijf leert kennen. Jouw product en faciliteit. Dat is belangrijk, het leren kennen van de cultuur en standaarden binnen een organisatie. Verder lost site support het tekort aan vooral technisch geschoold personeel op bij klanten. Wij kunnen die specialisten waar de foodsector om vraagt, maar die ze zelf niet kunnen vinden, wél leveren."

"Op den duur zou het zelfs mogelijk zijn dat een klant een portfolioteam in huis haalt dat gaat sturen op KPI’s om te zorgen dat ons aanbod van werk mee beweegt met het aanbod van de klant. Neemt het werk af, dan schalen wij het team ook af. Als dat proces goed loopt kan het een klant veel geld schelen, zeker ook omdat de specialisten die zij inhuren via ons niet op hun loonlijst staan. Het is dan wel nodig dat er ruim van tevoren wordt aangegeven hoeveel werk er de komende tijd ligt zodat wij daarop in kunnen springen.”

"Op den duur zou het zelfs mogelijk zijn dat een klant een portfolioteam in huis haalt dat gaat sturen op KPI’s om te zorgen dat ons aanbod van werk mee beweegt met het aanbod van de klant."
"Op den duur zou het zelfs mogelijk zijn dat een klant een portfolioteam in huis haalt dat gaat sturen op KPI’s om te zorgen dat ons aanbod van werk mee beweegt met het aanbod van de klant."

Dit artikel is gesponsord door Bilfinger Tebodin.

Beemster kaas van CONO Kaasmakers.

Duurzame kaasproductie als onderdeel van een klimaatneutrale kaasketen

In de zuivelsector streeft CONO Kaasmakers, een kleine coöperatie van melkveehouders uit de regio Noord-Holland, naar een goede harmonie tussen koeien, boeren en kaasmakers. Deze samenwerking is niet alleen een kernwaarde, het is ook de sleutel tot het bereiken van meer dan wat individuele partijen afzonderlijk kunnen bewerkstelligen. Door de coöperatie, die als sinds 1901 bestaat, wordt niet alleen geïnvesteerd in het maken van de lekkerste kaas en een sterk merk, maar ook in een positieve toekomst voor komende generaties in de zuivelbranche.

"In 2025 wordt AI concreter toegepast"

"In 2025 wordt AI concreter toegepast"

Ieder jaar brengt Aptean een F&B/IT Trendrapport uit voor de voedings- en drankensector. In 2025 is er sprake van nieuwe trends, maar ook een verdieping van die van 2024, zo zegt Arjen Verburg van Aptean. "Artificial Intelligence zal nog groter worden en concretere toepassingen vinden."

Nienke Faber, operationeel manager bij Normec Label & Specification: “Nieuwe regelgeving zorgt 
voor meer transparantie.”

Communicatie over je product is een vak apart

Voor retailers en producenten is het belangrijk en wenselijk om unieke producteigenschappen zoveel mogelijk te benadrukken, bijvoorbeeld via een etiket. Consumenten hechten echter ook waarde aan transparante etiketten, met kloppende informatie. Die twee hoeven elkaar niet te bijten, maar het is soms wel een dun koord om op te dansen. Normec Foodcare helpt daarbij. Volgens Nienke Faber zijn er verschillende trends die producenten en retailers niet alleen nu al in de huidige markt, maar ook in 2025 in overweging moeten nemen.

“Met onze technologie kunnen we producenten helpen om de prijsstijging deels op te vangen, zonder dat zij inboeten op de kwaliteit."

Natuurlijke oplossingen voor cacaoreductie zonder smaakconcessies

Het wereldwijde tekort aan cacao en de stijgende prijzen dwingen producenten om op zoek te gaan naar nieuwe oplossingen. Yama Products, vooral bekend van hun actieve bijdrage aan de hartige levensmiddelenindustrie, zet nu stappen in de zoete sector met baanbrekende receptuuraanpassingen voor onder andere cacaoreductie.

“Wij kunnen die specialisten waar de foodsector om vraagt, maar die ze zelf niet kunnen vinden, wél leveren.”

Een team dat mee ademt met het bedrijf

Bilfinger Engineering is steeds meer bij de klant te vinden via de mogelijkheid tot site support. Het bedrijf komt daarmee tegemoet aan de stijgende vraag naar vaste kernteams van engineers in combinatie met projectmatige ondersteuning.

“De belangrijkste eigenschappen zijn bescherming tegen micro-organismen, eenvoudige reiniging en gebruiksgemak bij het vullen."

Betrouwbare desinfectie begint met de Flexxomat

Desinfectie is van cruciaal belang voor bedrijven in de voedingsindustrie. Het voorkomen van bacteriële besmetting in het productieproces, en zeker in het eindproduct, is essentieel. Een besmetting kan leiden tot ernstige gevolgen, zoals productiestilstand of zelfs gezondheidsrisico's voor consumenten. "Met de Flexxomat van Flexxolutions is desinfecteren gemakkelijk en doeltreffend", vertelt Arjan Hoekman van Rouveen Kaasspecialiteiten.

Linda van Hooft en Kevin Frencken van Sonac: “Nieuwe technieken maken nevenstromen nog waardevoller én duurzamer.”

Dierlijke bijproducten maken sector duurzamer

Zo'n 60 procent van een geslacht rund, een varken of een kip wordt als vlees aangemerkt. Uit oogpunt van duurzaamheid en circulariteit is het cruciaal dat de overige 40 procent zo hoogwaardig mogelijk wordt verwerkt, bij voorkeur in voedingsmiddelen. Zo dragen producenten van dierlijke eiwitten en vetten bij aan de verduurzaming van de voedingssector.

MALDI-TOF MS: Een innovatieve standaard in microbiële bevestiging en identificatie

MALDI-TOF MS: Een innovatieve standaard in microbiële bevestiging en...

In een industrie waar voedselveiligheid en productkwaliteit essentieel zijn, biedt Lavetan, lid van de GBA Group website, een geavanceerde oplossing: MALDI-TOF MS (Matrix-Assisted Laser Desorption/Ionization Time-of-Flight Mass Spectrometry). Deze techniek vervangt klassieke bevestigingstests voor bacteriële pathogenen en stelt bedrijven in staat om snelle, betrouwbare identificatie van micro-organismen uit te voeren, wat hen helpt om de strenge normen van voedselveiligheid te handhaven.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.