Site support als oplossing voor technisch personeelstekort

Site support als oplossing voor technisch personeelstekort
Onsite-teams van Bilfinger Engineering werken full time bij een klant.

Bilfinger Engineering slaat een nieuwe weg in. Daar waar het bedrijf eerder vooral projectmatig klanten in de foodsector ondersteunde, ziet het in toenemende mate de vraag van bedrijven om vaste kernteams van engineers op locatie te plaatsen. Zo'n klein team on site lost verschillende problemen voor klanten op.

Aart-Jan Smit, Business Development Manager Food & Pharma, schetst waar Bilfinger Engineering zich mee bezig houdt. “Wij zijn vooral gefocust op de Sustainable Development Goals. We kunnen een scan doen bij voedingsmiddelenbedrijven om te zien waar ze staan op dat gebied, een nulmeting dus. Op basis van die meting maken we een zogenaamde ‘roadmap’ om ze op weg te helpen naar Net Zero."

Verhogen van efficiëntie en duurzaamheid

Het moederbedrijf Bilfinger heeft als missie om de nummer één partner van klanten te zijn wat betreft het verhogen van hun efficiëntie en duurzaamheid. "Als Bilfinger Engineering zitten wij met onze engineeringswerkzaamheden vooraan in dat traject. We assisteren onze grote klanten in de foodsector daarbij nu steeds meer met gecombineerde teams on site, dus bij de klant zelf. Ze vragen om een specialisme dat wij kunnen bieden en we gaan dan met een engineeringteam bij de klant zelf aan het werk.”

We assisteren onze grote klanten in de foodsector daarbij nu steeds meer met gecombineerde teams on site, dus bij de klant zelf”

De on site teams werken full time bij een klant, legt Smit uit. “Ze zijn de hele dag aanwezig om klanten te helpen bij projecten. Dat kan op verduurzamingsgebied zijn maar ook bij het verplaatsen van een pomp of andere wat kleinere projecten.”

Hybride aanpak

Aart-Jan Smit: "Wij kunnen een meerwaarde bieden in de volledige lifecycle als het gaat om bijvoorbeeld verduurzaming of asset management."
Aart-Jan Smit: "Wij kunnen een meerwaarde bieden in de volledige lifecycle als het gaat om bijvoorbeeld verduurzaming of asset management."

Bilfinger Engineering maakt met deze site support een nieuwe stap in de foodsector, zo zegt Smit. “Daar waar wij voorheen vooral een projectgedreven organisatie waren, leveren we nu dus ook site support. We blijven overigens ook gewoon projecten ondersteunen, dus die werkzaamheden verdwijnen niet. Er komt alleen een extra service bij die wij ook uitrollen in de foodsector. We zien ook van daaruit de vraag naar dit soort diensten ontstaan, in navolging van sectoren die dit al eerder hebben ingevoerd. De foodsector is wat dat betreft wat conservatiever, laat zich niet zo snel in de keuken kijken, zeker als het gaat om de productie van een ambachtelijk product."

Ook hebben grotere klanten in de foodsector volgens Smit een eigen engineeringsafdeling, maar zijn die vooral gericht op de eigen productie. "Wij kunnen dan een meerwaarde bieden in de volledige lifecycle als het gaat om bijvoorbeeld verduurzaming of asset management. Dat laatste komt omdat Bilfinger Stork heeft overgenomen en daarbij hun Asset Management Technology team onderdeel is geworden van Bilfinger Engineering. We zorgen ervoor dat installaties operationeel gereed zijn bij het opstarten en gaan door tijdens de rest van de levenscyclus van de assets, waarbij we in elke fase zoeken naar optimalisaties en performance-verbeteringen. De mensen die zich hiermee bezig houden zitten bij ons op kantoor, maar kunnen indien nodig met de klant meekijken.”

Een vast kernteam bij de klant, waarbij specialistische kennis ingevlogen kan worden, die een bepaalde periode vanuit ons kantoor meekijken met de klant”

Site support biedt daarmee ook een hybride aanpak zo zegt Smit. “Een vast kernteam bij de klant, waarbij specialistische kennis ingevlogen kan worden, die een bepaalde periode vanuit ons kantoor meekijken met de klant. Zo kunnen meerdere klanten efficiënt gebruik maken van deze specialistische kennis. Klanten hebben met die aanpak gemakkelijk toegang tot allerlei specialisten die wij in huis hebben die zij kunnen inhuren voor de tijd die zij nodig achten.”

Besparing

Site support lost verschillende problemen op, zo denkt Smit. “Je krijgt een team dat jouw bedrijf leert kennen. Jouw product en faciliteit. Dat is belangrijk, het leren kennen van de cultuur en standaarden binnen een organisatie. Verder lost site support het tekort aan vooral technisch geschoold personeel op bij klanten. Wij kunnen die specialisten waar de foodsector om vraagt, maar die ze zelf niet kunnen vinden, wél leveren."

"Op den duur zou het zelfs mogelijk zijn dat een klant een portfolioteam in huis haalt dat gaat sturen op KPI’s om te zorgen dat ons aanbod van werk mee beweegt met het aanbod van de klant. Neemt het werk af, dan schalen wij het team ook af. Als dat proces goed loopt kan het een klant veel geld schelen, zeker ook omdat de specialisten die zij inhuren via ons niet op hun loonlijst staan. Het is dan wel nodig dat er ruim van tevoren wordt aangegeven hoeveel werk er de komende tijd ligt zodat wij daarop in kunnen springen.”

"Op den duur zou het zelfs mogelijk zijn dat een klant een portfolioteam in huis haalt dat gaat sturen op KPI’s om te zorgen dat ons aanbod van werk mee beweegt met het aanbod van de klant."
"Op den duur zou het zelfs mogelijk zijn dat een klant een portfolioteam in huis haalt dat gaat sturen op KPI’s om te zorgen dat ons aanbod van werk mee beweegt met het aanbod van de klant."

Dit artikel is gesponsord door Bilfinger Tebodin.

DNV is geaccrediteerd voor de autocontrolegids

DNV is geaccrediteerd voor de autocontrolegids

Certificeringsbedrijf DNV is vanaf dit jaar geaccrediteerd om het autocontrolesysteem van bedrijven in de voeding te auditen. Na de audit volgt een...

Hoe ontwerp je een goede e-learning? 

Hoe ontwerp je een goede e-learning?

Je hebt e-learning in allerlei soorten en maten, van een PowerPoint tot een website met interactieve opdrachten. De kwaliteit van deze vormen...

V.l.n.r.: Zeki Teker van Teker Group, Ludo Tuyaerts van GEA Food Solutions en Hüseyin Teker van Teker Group.

Teker Group breidt uit in Charleroi vanwege groeiende vraag

De Teker Group zet grote stappen. De Belgische kipspecialist bouwt een moderne productiefaciliteit van 10.000 m2 in Charleroi en nam begin september...

Hoe zorg je ervoor dat normeisen niet eindigen als een 'papieren tijger'?

Hoe zorg je ervoor dat normeisen niet eindigen als een 'papieren...

Als bedrijf of organisatie is het waarborgen van de kwaliteit van je producten, processen en diensten een voortdurende prioriteit. Een goed opgezet...

'Automatisering is meer dan machines'

'Automatisering is meer dan machines'

In de huidige onstabiele markt worstelen bedrijven in de voedings- en drankenindustrie met veel uitdagingen: inflatie, stijgende kosten, verstoringen...

Maaike Stoops, general manager van de vestiging van LINKIT in Zuid-Afrika: 'Deze middag is juist een moment om te connecten met mensen uit andere organisaties die voor dezelfde uitdagingen in verandering staan.'

'We hebben een applicatie gebouwd voor het proces bij terugroepactie...

Hoe bepaal je als IT-leider je koers in een wereld van razendsnelle technologische ontwikkelingen die wendbaarheid vereisen? Op 3 oktober organiseert...

BEKO Technologies controleert bij bedrijven de kwaliteit van perslucht.

Klimaatverandering maakt kwaliteit perslucht belangrijker dan ooit

Het klimaat verandert. Meer CO-2 in de lucht, warmere lucht met meer vochtdeeltjes maar ook meer zanddeeltjes vanuit de Sahara veranderen de...

Energie, afval en footprint in de tang houden? AI en digitalisering cruciaal voor foodproducent

Energie, afval en footprint in de tang houden? AI en digitalisering...

Als bedrijven in de voedings- en drankenindustrie de grote duurzaamheidsuitdagingen zoals energie- en afvalreductie het hoofd willen bieden en ook...