Gratis whitepaper 'Ontwikkeling van duurzame verpakkingen voor levensmiddelen'

Gratis whitepaper 'Ontwikkeling van duurzame verpakkingen voor levensmiddelen'

Levensmiddelenproducenten die op zoek zijn naar duurzamere verpakkingsmethoden hebben vaak eerst een hele puzzel te leggen. Wanneer is een verpakking écht duurzaam en hoe zorg je dat de kritische consument je duurzamere product koopt? Grietje Van Weert, Manager Kenniscentrum bij Normec Foodcare, ziet een toename in het aantal vragen over duurzaam verpakken.

Om te kunnen zeggen of een verpakking duurzaam is, moet niet alleen gekeken worden naar de milieu-impact. Van Weert legt dit uit: “Natuurlijk is de eerste intentie om alternatieven te zoeken die beter zijn voor het milieu. Maar als een duurzamere verpakking bijvoorbeeld leidt tot slechtere product verkoop of verminderde voedselveiligheid, dan sla je de plank mis. Voor een duurzame verpakking moet je dus rekening houden met alle verpakkingseigenschappen, zoals de mate van bescherming, informatie, distributie en promotie.”

In het kort betekent een duurzame verpakking volgens Van Weert: het past goed bij het product en beschermt het. Het minimaliseert ook de schadelijke effecten op het milieu en het klimaat en gebruikt niet meer grondstoffen dan nodig is (put geen natuurlijke bronnen uit). Bovendien draagt de verpakking bij aan milieuvriendelijkheid en klimaatvriendelijkheid door zaken zoals het controleren van portiegroottes, recyclinggedrag te bevorderen en hergebruik te stimuleren.

Whitepaper Verpakkingen

Om de belangrijke stappen voor het ontwikkelen van duurzamere verpakkingen in kaart te brengen, ontwikkelde Van Weert samen met het Kenniscentrum van Normec Foodcare de whitepaper 'Ontwikkeling van duurzame verpakkingen voor levensmiddelen'. Deze is via deze link te downloaden.

“We weten voor welke vraagstukken producenten komen te staan en vinden het belangrijk om deze kennis te delen met bedrijven in de levensmiddelensector. Zo werken we samen aan een duurzamere leefomgeving”, aldus Van Weert.

Kwaliteit van verpakte voedingsmiddelen

Een nieuwe verpakking heeft invloed op de kwaliteit, het uiterlijk, de houdbaarheid en soms ook de smaak van het product. Daarom moet met al deze factoren rekening gehouden worden bij het ontwerpen. Van Weert legt dit uit aan de hand van een voorbeeld: “Een duurzamere verpakking kan in het geval van groente of fruit grote gevolgen hebben voor de houdbaarheid. Zo is de vochthuishouding van het product in een verpakking met seal heel anders dan in een papieren verpakking. Veel vocht betekent een betere voedingsbodem voor bacteriën en schimmels. Te weinig vocht leidt tot uitdroging. Het beste test je dus vooraf zorgvuldig de invloed van de nieuwe verpakking op het product. Niet alleen microbiologisch, maar ook sensorisch.”

Het belang van consumentenonderzoek

Van Weert benadrukt dat de totale consumentenbeleving zeker niet vergeten mag worden in het ontwikkeltraject. “Als je veel tijd en geld steekt in een duurzamer alternatief dan wil je natuurlijk wel zeker weten dat het product ook gekocht wordt in de supermarkt. De verpakking is het eerste dat de consument ziet en is daarmee één van de belangrijkste factoren die een eerste aankoop bepalen. Met gedegen consumentenonderzoek test je of het product goed ontvangen wordt als het gaat om uiterlijk, gebruiksgemak en gebruik van claims.”

Recycle, reduce, reuse

‘Recycle, Reduce, Reuse’ staat voor drie belangrijke principes die kunnen helpen bij het verminderen van afval, behoud van natuurlijke hulpbronnen en verminderen van de milieu-impact. Samen vormen deze drie principes een krachtige strategie om milieubewustzijn te bevorderen en de impact van menselijke activiteiten op het milieu te verminderen. “Als je kiest voor een duurzamere verpakking dan is juiste communicatie naar de consument essentieel om de impact op het milieu ook echt te verlagen. In sommige landen zijn hiervoor verplichtingen vastgelegd, zoals het Triman-logo in Frankrijk en verplichte recyclinginformatie in Italië. In een aantal andere landen betreft het momenteel nog vrijwillige informatie.”

Een duurzame verpakking ontwikkelen

Voor een succesvolle marktintroductie van een duurzamere verpakking is dus een gedegen plan nodig. Van Weert adviseert om eerst het volledige verpakkingsconcept in kaart te brengen. “Leg het doel van het project en de context vooraf vast. En bepaal wie de doelgroep is voor het nieuwe concept. Selecteer duurzame grondstoffen en houd hierbij direct rekening met de eigenschappen van de materialen en de effecten op het te verpakken product. Vergeet ook niet dat het volledige proces van verwerking, verpakking en distributie gevalideerd moet worden. Zo voorkom je dat wijzigingen juist leiden tot een negatieve impact op het milieu en hogere kosten.”

Dit artikel is gesponsord door Normec Foodcare.

Beemster kaas van CONO Kaasmakers.

Duurzame kaasproductie als onderdeel van een klimaatneutrale kaasketen

In de zuivelsector streeft CONO Kaasmakers, een kleine coöperatie van melkveehouders uit de regio Noord-Holland, naar een goede harmonie tussen koeien, boeren en kaasmakers. Deze samenwerking is niet alleen een kernwaarde, het is ook de sleutel tot het bereiken van meer dan wat individuele partijen afzonderlijk kunnen bewerkstelligen. Door de coöperatie, die als sinds 1901 bestaat, wordt niet alleen geïnvesteerd in het maken van de lekkerste kaas en een sterk merk, maar ook in een positieve toekomst voor komende generaties in de zuivelbranche.

Foto: Lamb Weston

Zo tovert Lamb Weston gebruikte frituurolie om tot nieuwe...

De recycledrang van voedselproducenten leidt soms tot opvallende innovaties. Neem de nieuwe frietverpakking van Lamb Weston, die voor 60% bestaat uit biocirculair plastic gemaakt van gebruikte frituurolie. Hoe borg je de veiligheid van zo'n product? VMT sprak met Lamb Weston over de kwaliteit en veiligheid van de frietverpakking.

"In 2025 wordt AI concreter toegepast"

"In 2025 wordt AI concreter toegepast"

Ieder jaar brengt Aptean een F&B/IT Trendrapport uit voor de voedings- en drankensector. In 2025 is er sprake van nieuwe trends, maar ook een verdieping van die van 2024, zo zegt Arjen Verburg van Aptean. "Artificial Intelligence zal nog groter worden en concretere toepassingen vinden."

Beeld: Royal Smilde

Twee QA'ers delen wetgeving ervaringen: 'Datadrift leidt tot...

VISIE OP WETGEVING - In de voedingsindustrie spreken we volgens Royal Smilde van startups, 'boefjes' die de grenzen van de wetgeving opzoeken en grote betrouwbare commodity spelers. "Men verwacht van ons de creativiteit van een startup, de prijs van een 'boefje' en de professionaliteit van een commodity speler", stellen Ruud Tamsma en Marianne Hoogeveen, kwaliteitsmanagers bij Royal Smilde. VMT sprak met hen over bottlenecks en tips op het gebied van wetgeving. Dit is het tiende artikel in een serie.

Nienke Faber, operationeel manager bij Normec Label & Specification: “Nieuwe regelgeving zorgt 
voor meer transparantie.”

Communicatie over je product is een vak apart

Voor retailers en producenten is het belangrijk en wenselijk om unieke producteigenschappen zoveel mogelijk te benadrukken, bijvoorbeeld via een etiket. Consumenten hechten echter ook waarde aan transparante etiketten, met kloppende informatie. Die twee hoeven elkaar niet te bijten, maar het is soms wel een dun koord om op te dansen. Normec Foodcare helpt daarbij. Volgens Nienke Faber zijn er verschillende trends die producenten en retailers niet alleen nu al in de huidige markt, maar ook in 2025 in overweging moeten nemen.

“Met onze technologie kunnen we producenten helpen om de prijsstijging deels op te vangen, zonder dat zij inboeten op de kwaliteit."

Natuurlijke oplossingen voor cacaoreductie zonder smaakconcessies

Het wereldwijde tekort aan cacao en de stijgende prijzen dwingen producenten om op zoek te gaan naar nieuwe oplossingen. Yama Products, vooral bekend van hun actieve bijdrage aan de hartige levensmiddelenindustrie, zet nu stappen in de zoete sector met baanbrekende receptuuraanpassingen voor onder andere cacaoreductie.

“Wij kunnen die specialisten waar de foodsector om vraagt, maar die ze zelf niet kunnen vinden, wél leveren.”

Een team dat mee ademt met het bedrijf

Bilfinger Engineering is steeds meer bij de klant te vinden via de mogelijkheid tot site support. Het bedrijf komt daarmee tegemoet aan de stijgende vraag naar vaste kernteams van engineers in combinatie met projectmatige ondersteuning.

“De belangrijkste eigenschappen zijn bescherming tegen micro-organismen, eenvoudige reiniging en gebruiksgemak bij het vullen."

Betrouwbare desinfectie begint met de Flexxomat

Desinfectie is van cruciaal belang voor bedrijven in de voedingsindustrie. Het voorkomen van bacteriële besmetting in het productieproces, en zeker in het eindproduct, is essentieel. Een besmetting kan leiden tot ernstige gevolgen, zoals productiestilstand of zelfs gezondheidsrisico's voor consumenten. "Met de Flexxomat van Flexxolutions is desinfecteren gemakkelijk en doeltreffend", vertelt Arjan Hoekman van Rouveen Kaasspecialiteiten.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.