Albert Heijn werkt naar eigen zeggen al jaren aan het zo duurzaam mogelijk verpakken van eigenmerkproducten. Ondanks de behaalde doelen blijft het verbeteren van verpakkingen en verduurzamen volgens Albert Heijn hoog op de agenda staan.
Dit zijn de acties waardoor het de retailer is gelukt om minder verpakkingsmateriaal te gebruiken:
1. Gerecyclede verpakkingen
Albert Heijn richt zich naar eigen zeggen op de verduurzaming van verpakking door gerecycled materiaal te gebruiken, gebruik te maken van producten die gedeeltelijk zijn gemaakt van bio grondstoffen en door het gebruik van materiaal te minimaliseren. Volgens de supermarkt wordt er op deze manier zo efficiënt mogelijk gebruik gemaakt van materiaal. De focus voor 2025 ligt volgens de supermarkt daarom op het zo ontwerpen van de eigenmerkverpakkingen, dat deze later gerecycled kunnen worden.
2. Verminderen papier en karton
Naast de reductie en verduurzaming van verpakkingen is het verminderen van papier- en kartongebruik in de winkel prioriteit. Zo zijn bijvoorbeeld dozen van brood, trostomaten en citrusfruit vervangen door inklapbare, herbruikbare kratten. Dit zorgt volgens Albert Heijn voor 2,9 miljoen kilogram karton minder per jaar.
3. AH Packathon
Een ander initiatief van Albert Heijn is de AH Packathon. De eerste editie hiervan was in 2023. Tijdens dit initiatief werden creatieve ontwerpers, duurzame denkers en andere experts uitgenodigd om te werken aan duurzame verpakkingsinnovaties. Voor de editie van dit jaar doet de supermarkt een oproep aan klanten om hun verpakkingsirritaties te delen. Hier zullen Albert Heijn, leveranciers en experts mee aan de slag aan, met als doel om vijf verpakkingen verder te verduurzamen en het gemak voor klanten te verbeteren. De editie zal in mei plaatsvinden.
‘Samen beter eten’
Anita Scholte op Reimer, directeur Kwaliteit en Duurzaamheid, vertelt: “Het is heel bijzonder dat we deze mijlpaal van maar liefst 20 miljoen kilogram minder verpakkingsmateriaal, twee jaar eerder dan verwacht hebben bereikt. We hebben hard gewerkt vanuit onze missie ‘Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen.’ om onze doelstelling te realiseren. Tegelijkertijd blijven we inzetten op het verminderen van de hoeveelheid materiaal van onze verpakkingen en maken deze waar mogelijk volledig geschikt voor hergebruik. Zo dragen we bij aan een circulaire economie, waarin afval grondstof is voor nieuwe producten.”
Vernieuwingen
Albert Heijn werkte in 2023 samen met verschillende partners om de reductie mogelijk te maken. Zo startte de supermarktketen afgelopen jaar een samenwerking met technologiebedrijf Avantium, om 100% plantaardig en circulair materiaal polyethyleen furanoaat (PEF) te gebruiken voor verpakkingsvormen.
Albert Heijn meldt dat de komende maanden de volgende vernieuwingen komen:
- 54 kaasproducten gaan over op een enveloppe verpakking. Hiermee wordt volgens de supermarkt jaarlijks 400.000 kilogram plastic gereduceerd.
- De Zaanse Hoeve yoghurt liter verpakking krijgt een ovale vorm in plaats van een ronde vorm. Hierdoor kunnen volgens de supermarkt meer producten op hetzelfde oppervlakte mee op transport. Daarnaast zorgt de ovale verpakking volgens Albert Heijn voor meer gemak bij de klant, omdat de verpakking beter in de koelkast past.