Zo haalde Albert Heijn de reductiedoelen voor verpakkingen eerder dan gepland

Zo haalde Albert Heijn de reductiedoelen voor verpakkingen eerder dan gepland
Foto: Albert Heijn

Albert Heijn heeft in 2023 5,9 miljoen kilogram verpakkingsmateriaal gereduceerd. Door deze reductie heeft Albert Heijn de doelstelling voor 2025 om 20 miljoen kilogram aan verpakkingsmateriaal te reduceren ten opzichte van 2018 behaald. Dit is twee jaar eerder dan gepland. In dit artikel staan de acties om dit te bereiken op een rij.

Albert Heijn werkt naar eigen zeggen al jaren aan het zo duurzaam mogelijk verpakken van eigenmerkproducten. Ondanks de behaalde doelen blijft het verbeteren van verpakkingen en verduurzamen volgens Albert Heijn hoog op de agenda staan.  

Dit zijn de acties waardoor het de retailer is gelukt om minder verpakkingsmateriaal te gebruiken:

1. Gerecyclede verpakkingen

Albert Heijn richt zich naar eigen zeggen op de verduurzaming van verpakking door gerecycled materiaal te gebruiken, gebruik te maken van producten die gedeeltelijk zijn gemaakt van bio grondstoffen en door het gebruik van materiaal te minimaliseren. Volgens de supermarkt wordt er op deze manier zo efficiënt mogelijk gebruik gemaakt van materiaal. De focus voor 2025 ligt volgens de supermarkt daarom op het zo ontwerpen van de eigenmerkverpakkingen, dat deze later gerecycled kunnen worden.

2. Verminderen papier en karton

Naast de reductie en verduurzaming van verpakkingen is het verminderen van papier- en kartongebruik in de winkel prioriteit. Zo zijn bijvoorbeeld dozen van brood, trostomaten en citrusfruit vervangen door inklapbare, herbruikbare kratten. Dit zorgt volgens Albert Heijn voor 2,9 miljoen kilogram karton minder per jaar.

3. AH Packathon

Een ander initiatief van Albert Heijn is de AH Packathon. De eerste editie hiervan was in 2023. Tijdens dit initiatief werden creatieve ontwerpers, duurzame denkers en andere experts uitgenodigd om te werken aan duurzame verpakkingsinnovaties. Voor de editie van dit jaar doet de supermarkt een oproep aan klanten om hun verpakkingsirritaties te delen. Hier zullen Albert Heijn, leveranciers en experts mee aan de slag aan, met als doel om vijf verpakkingen verder te verduurzamen en het gemak voor klanten te verbeteren. De editie zal in mei plaatsvinden.

‘Samen beter eten’

Anita Scholte op Reimer, directeur Kwaliteit en Duurzaamheid, vertelt: “Het is heel bijzonder dat we deze mijlpaal van maar liefst 20 miljoen kilogram minder verpakkingsmateriaal, twee jaar eerder dan verwacht hebben bereikt. We hebben hard gewerkt vanuit onze missie ‘Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen.’ om onze doelstelling te realiseren. Tegelijkertijd blijven we inzetten op het verminderen van de hoeveelheid materiaal van onze verpakkingen en maken deze waar mogelijk volledig geschikt voor hergebruik. Zo dragen we bij aan een circulaire economie, waarin afval grondstof is voor nieuwe producten.”

Vernieuwingen

Albert Heijn werkte in 2023 samen met verschillende partners om de reductie mogelijk te maken. Zo startte de supermarktketen afgelopen jaar een samenwerking met technologiebedrijf Avantium, om 100% plantaardig en circulair materiaal polyethyleen furanoaat (PEF) te gebruiken voor verpakkingsvormen.

Albert Heijn meldt dat de komende maanden de volgende vernieuwingen komen:

  • 54 kaasproducten gaan over op een enveloppe verpakking. Hiermee wordt volgens de supermarkt jaarlijks 400.000 kilogram plastic gereduceerd.
  • De Zaanse Hoeve yoghurt liter verpakking krijgt een ovale vorm in plaats van een ronde vorm. Hierdoor kunnen volgens de supermarkt meer producten op hetzelfde oppervlakte mee op transport. Daarnaast zorgt de ovale verpakking volgens Albert Heijn voor meer gemak bij de klant, omdat de verpakking beter in de koelkast past.
Beeld: Foodwatch

Albert Heijn Lekkerbekjes winnaar 'krimpflatie'-Gouden Windei 2024

Foodwatch roept de Albert Heijn Lekkerbekjes uit tot winnaar van het Gouden Windei van 2024. Het product ontving de meeste stemmen van consumenten, namelijk 39%. Albert Heijn is het niet eens met de nominatie en weigerde volgens Foodwatch de prijs in ontvangst te nemen.

Beemster kaas van CONO Kaasmakers.

Duurzame kaasproductie als onderdeel van een klimaatneutrale kaasketen

In de zuivelsector streeft CONO Kaasmakers, een kleine coöperatie van melkveehouders uit de regio Noord-Holland, naar een goede harmonie tussen koeien, boeren en kaasmakers. Deze samenwerking is niet alleen een kernwaarde, het is ook de sleutel tot het bereiken van meer dan wat individuele partijen afzonderlijk kunnen bewerkstelligen. Door de coöperatie, die als sinds 1901 bestaat, wordt niet alleen geïnvesteerd in het maken van de lekkerste kaas en een sterk merk, maar ook in een positieve toekomst voor komende generaties in de zuivelbranche.

Een actueel thema bij de nieuwbouw van Vezet is verder ‘automatisering en robotisering’.

Vezet gaat miljoenen kilo's groente besparen door snij-afval te...

De nieuwbouw van Koninklijke Vezet in Warmenhuizen krijgt een oppervlakte van maar liefst 35.000 m2. In 2026 moet het in bedrijf gaan. In het ontwerp van de nieuwbouw ligt de focus op duurzaamheid, hygiënisch ontwerp en verwaarding van reststromen voor menselijke en dierlijke consumptie.

Zoutreductie in kant-en-klaarmaaltijden krijgt vorm in NAPV

Zoutreductie in kant-en-klaarmaaltijden krijgt vorm in NAPV

De eerste 20 afspraken in het kader van de Nationale Aanpak Productverbetering (NAPV) staan online. Deze gaan over zoutreductie in kant-en-klaarmaaltijden.

Deze foto is door VMT gegenereerd met behulp van AI

Visie van VMT: terugblik op 2024 en vooruitblik op trends 2025

Welke ontwikkelingen heeft de voedingsindustrie doorgemaakt in 2024? De redactie van VMT kijkt terug op het afgelopen jaar. Waar heeft de voedingsindustrie naar inzien van de redactieleden de tanden in gezet? En welke onderwerpen verwachten de redacteuren in 2025 voor de boeg te hebben?

Foto: Lamb Weston

Zo tovert Lamb Weston gebruikte frituurolie om tot nieuwe...

De recycledrang van voedselproducenten leidt soms tot opvallende innovaties. Neem de nieuwe frietverpakking van Lamb Weston, die voor 60% bestaat uit biocirculair plastic gemaakt van gebruikte frituurolie. Hoe borg je de veiligheid van zo'n product? VMT sprak met Lamb Weston over de kwaliteit en veiligheid van de frietverpakking.

Productinnovaties november en december: kruidenmixen zonder toegevoegd zout, mango zonder stickers en Nederlandse spliterwten

Productinnovaties november en december: kruidenmixen zonder...

VMT zet elke maand de nieuwe producten van de foodindustrie op een rij. Dit zijn de productinnovaties november en december: kruidenmixen zonder toegevoegd zout, mango zonder stickers en Nederlandse spliterwten.

Chocola gemaakt met het cacao-alternatief van Cargill en Voyage Foods

Dit is waarom cacao-alternatieven aan populariteit winnen

Verschillende bedrijven toonden alternatieven voor cacao op de ingrediëntenbeurs Food Ingredients Europe. VMT nam een kijkje bij de verschillende aanbieders. Ook trendbureau Mintel ziet 1 ingrediënt als veelbelovend alternatief.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.