World Food Experience dient aangepast plan zonder nieuwbouw in

World Food Experience dient aangepast plan zonder nieuwbouw in

De stichting WFC Experience heeft de aangepaste plannen voor de World Food Experience zonder nieuwbouw afgerond. De Raad van State veegde het bestemmingsplan eind vorig jaar van tafel.

De gemeente Ede formuleerde 5 opties nadat de Raad van State een streep door de plannen zette. Naast de variant zonder nieuwbouw werden bevriezen van de plannen, doorzetten van het huidige plan, alternatieve locaties en stoppen benoemd als opties.

Uit onderzoek van de stichting en de gemeente Ede blijkt dat het doorzetten van het huidige plan veel extra vertraging, hogere kosten en onzekerheid over haalbaarheid met zich meebrengt. Een alternatieve locatie lijkt geen gezonde exploitatie op te leveren.

Daarom is de optie zonder nieuwbouw uitgewerkt. In het vernieuwde plan nemen ze meer ruimte op voor interactie, flexibele programmering en verbinding met lokale, regionale en nationale voedselinitiatieven.

Innovatiekas

De Stichting ging weer met ontwerpers om tafel toen 40% van het vloeroppervlakte wegviel. Het belangrijkste uitgangspunt het in stand houden van de bezoekersbeleving.

In het nieuwe ontwerp zijn extra interactieve elementen opgenomen zoals spelshows met hosts, interactieve stations en fysieke uitdagingen.

Op de plek waar voorheen de nieuwbouw zou komen, verrijst straks een thematuin en innovatiekas met aandacht voor land- en tuinbouw en innovaties uit de Nederlandse voedselsector.

Het restaurant gaat een grotere rol spelen bij de storytelling. Bij elk gerecht dat een bezoeker bestelt, ziet hij waar het vandaan komt en welke bewerkingen het onderging.

Flexibel en open ontwerp

Een groot deel van de Experience is flexibel in te richten waardoor het volgens de organisatie makkelijker is om de verbinding te maken met grote en kleine organisaties uit de voedselsector. Dit kan door innovaties te tonen of voedselvraagstukken voor te leggen. Ook is er meer ruimte voor kleinschalige evenementen, themadagen en flexibele expositie. Dit moet herhaalbezoeken aantrekkelijk maken.

Er is ruimte voor grote en kleine organisaties uit de voedselsector om innovaties te tonen ”

Nieuw ontwerp, minder risico

Door de aanpassingen in het ontwerp blijft de bezoekersduur van de Experience gelijk aan dat van het vorige plan. Het jaarlijkse bezoekersaantal is lager: 200.00 – 225.000. Hierin is schoolbezoek en opkomst uit evenementen veiligheidshalve niet in meegenomen.

De businesscase is beter onder andere door lagere personeelskosten en een lagere lening voor de bouw van het vastgoed. Ook bij 140.000 bezoekers per jaar, draait de Experience positief. Een bijkomend voordeel voor de financierende overheden is dat het risico op de lening lager is dan in het vorige plan.

De verwachting is dat zowel de gemeente Ede als de provincie Gelderland na de zomer hun besluitvorming afronden. Bij een positief besluit kan de stichting WFC Experience overgaan tot de realisatie van de attractie.

Lees meer over

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

Beeld: Shutterstock

4 trends voor 2025: fundamenteel voedzaam, rebels tegen regels,...

Het einde van het jaar nadert. De trends voor 2025 komen dan ook langzaam weer om de hoek kijken. Mintel voorspelt vier trends voor aankomend jaar: voedzame voeding 'als medicijn', rebelse consumenten die soms zoeken naar 'ongezonde' producten, veranderende ketens die leiden tot meer lokale of wereldwijde producten en samenwerking tussen technologie en landbouw. In dit artikel de vier trends verder uitgewerkt.

Koffie met functionele eigenschappen van het Nederlandse Two Align

Zo spelen 10 drankenproducenten in op trends: focus op functionele...

Op de SIAL in Parijs stonden veel drankenproducenten. Hier presenteerden zij nieuwe of verbeterde producten. Producenten spelen vooral in op gezondere dranken met functionele eigenschappen. In dit artikel 10 innovaties van producenten op een rij.

Productinnovaties november: plantaardige en eiwitrijke portein bowls

Productinnovaties november: plantaardige en eiwitrijke portein bowls

VMT zet elke maand de nieuwe producten van de foodindustrie op een rij. Dit zijn de productinnovaties november: plantaardige en eiwitrijke portein bowls, gut shot in recyclebare fles en pasta grootverpakking.

Innovaties in verpakkingen spotten: bladeren als grondstof tot een hersluitbaar blikje

Innovaties in verpakkingen spotten: bladeren als grondstof tot een...

Reduce, reuse and recycle (3R), PPWR-wetgeving: bekende begrippen in de verpakkingswereld. Hoe spelen verpakkingsproducenten in op de wens naar minder plastic, meer gerecycled materiaal en de wens voor hergebruik? Op de All4Pack, een Parijse verpakkingsbeurs, waren een aantal innovaties te zien.

Startup King Konjac

15 startup innovaties op de SIAL: van cacao- en koffievervangers tot...

De SIAL in Parijs toont veel voedsel- en drankeninnovaties. Ook verschillende startups toonden innovaties op de beurs, gezondheid voert hier absoluut de boventoon. VMT liep een rondje over het startupplein en zet 15 innovaties op een rij.

Heineken bouwt r&d-centrum in Zoeterwoude

Heineken bouwt r&d-centrum in Zoeterwoude

Heineken gaat een nieuw r&d-centrum bouwen in Zoeterwoude. De bierbrouwer investeert 45 miljoen euro in het zogeheten Dr. H.P. Heineken Centre, dat medio 2025 wordt geopend.

Innova top 10 trends 2025: dit verwachten consumenten van ingrediënten, plantaardig en van AI

Innova top 10 trends 2025: dit verwachten consumenten van...

Wat denken consumenten van AI-ontwikkelde producten? Wat verwachten ze van de plantaardige producten? En welk product blijven ze kopen zelfs als de prijs flink stijgt? Lees meer over de 10 trends voor 2025 van Innova Market Insights.

Productinnovaties oktober: biologische ontbijtgranolamix en bioscooppakket bier, popcorn en voucher

Productinnovaties oktober: biologische ontbijtgranolamix en...

VMT zet elke maand de nieuwe producten van de foodindustrie op een rij. De productinnovaties van oktober: biologische ontbijtgranolamix en bioscooppakket bier, popcorn en voucher.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.