Helft van medewerkers kaasleverancier Bouter Cheese staken

Helft van medewerkers kaasleverancier Bouter Cheese staken

Zo'n 180 werknemers van kaasbedrijf Bouter Cheese in Culemborg hebben het werk woensdagavond en donderdag neergelegd, zegt Ron Vos, vakbondsbestuurder bij FNV. Het bedrijf is een belangrijke leverancier van diverse kazen aan Albert Heijn.

Dit meldt ANP.

De onderhandelingen in de sector over een cao liepen onlangs stuk omdat partijen geen overeenstemming wisten te bereiken over de loonsverhoging. De gezamenlijke kaaswerkgevers boden een loonsverhoging van 7 procent. Dat vinden de bonden te weinig. FNV eist meer dan 14 procent.

Te laag salaris

Volgens Vos wordt er drie keer 24 uur gestaakt. "De werkgever deed er heel veel aan om te proberen mensen niet te laten staken, er is gedreigd met van alles en nog wat. Het is overweldigend hoeveel mensen er meedoen", stelt de vakbondsman. Bij het bedrijf werken 380 mensen.

Volgens FNV zijn de salarissen die bij de kaaspakhuizen worden betaald te laag om de hoge inflatie op te vangen.

Albert Heijn

Albert Heijn zegt vooralsnog geen last te hebben van de acties. Volgens vakbondsman Vos zijn er woensdag vijf vrachtauto's uitgegaan, een fractie van wat er normaal uitgaat. "Dus het heeft wel impact", zegt Vos. Hoeveel vrachtwagens er donderdag minder reden kon hij nog niet zeggen.

Het bedrijf liet eerder weten operationeel aanpassingen gedaan te hebben om de productie zo goed als mogelijk op gang te houden. "Over de impact op langere termijn kunnen we op dit moment nog niets zeggen", aldus de onderneming.

Bouter Cheese is onderdeel van Royal A-ware Food Group.

Lees meer over

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.

  1. Voor abonneesToewerken naar klimaatneutraal? Calculeer de impact en stel een reductieplan op (lezing)
  2. Voor abonneesQA'ers over etikettering private label producten: 'Je doet eigenlijk al het werk dubbel'
  3. Misleiding in voeding: zo ga je om met het niemandsland tussen 'wettelijke misleiding' en 'gevoelsmisleiding'
  4. Tip van jouw advocaat: Kalverliefde, goed bezig en dan toch nog misleidend?
  5. Ondanks inflatie zijn consumenten meer geïnteresseerd in producten met duurzaamheidskeurmerk
  6. Europese Commissie publiceert voorstel tot herziening ontbijtrichtlijnen
  7. Productontwikkelaar en marketeer begrijpen elkaar vaak niet. 'Waarom kan de concurrent het wel en wij niet?'
  8. Krokant frietje ontwikkelen kost tijd: 'De juiste combinatie van ingrediënten was flinke zoektocht'
  9. Voor abonnees'Ook kleine bedrijven moeten CO2-footprint in kaart brengen' (video)
  10. Voor abonneesBelangrijkste punten nieuw advies Nutri-Score comité: 'Drinkbare (plantaardige) melkproducten vallen onder dranken'
  1. De kogel is door de kerk: Nutri-Score vanaf 2024 vrijwillig voedselkeuzelogo Nederland
  2. Cosun investeert in scaleup die eiwit en vezel haalt uit biergist
  3. Groningse kaasfabriek FrieslandCampina ligt stil door staking
  4. Duurzaamheid is geen keuze meer: zo bereid je je goed voor op de nieuwe CSRD wetgeving
  5. Voor abonneesWelke 15 vragen moet je je als bedrijf stellen als je circulair wil ondernemen?
  6. Column Simone Hertzberger: Met statistiek valt alles te bewijzen
  7. Safe met Michelle: 'Zet je even een '℮'-teken achter het gewicht?'
  8. Voor abonneesVMT 3 (2023): Etikettering, logo's en claims
  9. Nederlandse recalls en waarschuwingen april: metaal in smeerkaas en fout etiket Jumbo lasagne
  10. Belgische recalls en waarschuwingen april: plastic in tofu en te hoog gehalte cafeïne in energy drink