'Ondanks dalende grondstofprijzen toch stijgende supermarktprijzen'

'Ondanks dalende grondstofprijzen toch stijgende supermarktprijzen'
Ondanks dalende grondstofprijzen, blijven de supermarktprijzen de komende tijd nog stijgen

Door de grondstoffentekorten stegen de prijzen voor voedingsmiddelen in de supermarkt flink in 2022. Hoewel de wereldmarktprijzen van onder andere granen en zuivel al een tijdje iets teruglopen, stijgen de prijzen in de supermarkten nog steeds. "Alleen wanneer de inkoopkosten substantieel dalen en supermarkten een hevige concurrentiestrijd ervaren, ligt een structurele daling van de winkelprijzen in het verschiet."

Dit blijkt uit cijfers van de ABN Amro. Wat de consumentenprijzen gaan doen, hangt volgens de bank af van ontwikkelingen in de energie- en grondstofprijzen, de personeels- en verduurzamingskosten en de onderhandelingen tussen supermarkten en fabrikanten. Voedingsmiddelen in de supermarkt kostten in november 2022 gemiddeld 15,7% meer dan in november 2021. “Terwijl de tarieven van andere producten en diensten zoals energie, motorbrandstoffen en kleding juist minder hard stijgen, gaan de prijsstijgingen van voedsel onverminderd door”, aldus Nadia Menkveld, sectoreconoom bij de ABN Amro.

Stijging dierlijke producten

De huidige prijsstijgingen komen volgens de bank nog steeds door de hogere inkoopkosten voor energie en bepaalde hogere grondstofprijzen voor bijvoorbeeld granen en zonnebloemolie. Door tekorten aan zonnebloemolie vanuit Rusland en Oekraïne als gevolg van de oorlog stijgen ook de prijzen voor vervangers van zonnebloemolie. Uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) blijkt dat met name margarine, halfvolle melk, rund, kaas, kwart en yoghurt veel in prijs stegen in november 2022.

Disbalans vraag en aanbod

Margarine kost momenteel gemiddeld €2,32, waar dit een jaar geleden €1,54 was, stelt de bank. Ook olijfolie steeg in prijs van €4,79 een jaar geleden naar €6,29 vandaag de dag. Omdat olie in veel producten verwerkt wordt, stegen ook de prijzen van bewerkte producten zoals chips, friet of koekjes, vervolgt de bank. Zoals in de afbeelding van het CBS te zien is, stegen de kosten voor zuivel en dierlijke producten behoorlijk in november 2022. Dit komt volgens de ABN Amro door een kostenstijging van het veevoer. Los daarvan is hier volgens de bank de vraag en het aanbod uit balans, waardoor de prijzen ook stijgen.

‘Hoogtepunt in stijgingen gepasseerd’

Doordat de vraag na het opheffen van coronarestricties toenam, is nu de vraag hoger dan het aanbod in geval van melk, pluimveevlees en eieren. De prijsstijgingen van pluimveevlees en eieren zijn volgens de bank ook te koppelen aan de vogelgriep die momenteel in 38 landen woedt. Hoewel de prijzen voor energie en granen nog hoog liggen, is volgens de bank het hoogtepunt gepasseerd. In november was de graanprijs ongeveer 10% lager dan in mei vorig jaar. Momenteel stijgt het aanbod van producten als melk weer, hoewel de vraag door de hoge inflatie juist afneemt, stelt Menkveld.

‘Troebel proces, veel onzekerheden’

“Hoewel de grondstofprijzen dus minder hard stijgen of zelfs dalen, stijgen de consumentenprijzen juist harder door”, stelt Menkveld in de ABN-update. De prijsstijgingen en – dalingen werken volgens de bank vertraagd door in de consumentenprijzen. Een gelijkblijvende situatie kán volgens de bank eventueel leiden tot dalende prijzen in 2023. “Toch is dit proces troebeler dan het in eerste instantie lijkt. Er zijn nog te veel onzekerheden rondom graan-, energie- en verpakkingsprijzen. Bovendien nemen arbeidskosten toe, zorgt klimaatverandering voor extremere weersomstandigheden en volatielere oogsten en woedt de vogelgriep naar verwachting ook in 2023 nog in verschillende Europese landen”, vervolgt Menkveld.

Een aantal producenten heeft eerder dit jaar fors moeten inleveren op winstmarge”

Inleveren op winstmarge

Ook de onderhandelingen met de supermarkten zijn volgens Menkveld een belangrijk punt voor prijsstijgingen en/of -dalingen. “Een aantal producenten heeft tijdens de sterke prijsstijgingen van grondstoffen eerder dit jaar fors moeten inleveren op winstmarge. Om de marges weer op peil te krijgen en te kunnen investeren in bijvoorbeeld verduurzaming is een deel van deze bedrijven ondanks de gedaalde kosten niet in staat om hun prijzen te verlagen”, legt Menkveld uit.

‘Inkoopkosten moeten substantieel dalen’

Vanwege de huidige inflatie letten consumenten steeds meer op de prijs. Daarom zullen supermarkten volgens de bank proberen hun prijzen zo laag mogelijk te houden om concurrerend te blijven. “Tegelijk zullen supermarkten hun winstmarge op peil willen houden, wat betekent dat ze niet zonder meer alle prijzen verlagen. Alleen wanneer de inkoopkosten substantieel dalen en supermarkten een hevige concurrentiestrijd ervaren, ligt een structurele daling van de winkelprijzen in het verschiet”, concludeert Menkveld.

Eerste kwartaal 2023: nog steeds stijgende prijzen

De bank voorspelt dat diverse grondstofprijzen in 2023 lager zullen zijn, maar wel degelijk op hoog niveau blijven. Door oplopende kosten voor onder andere energie en duurzaamheid én de vertragende factor naar de markt toe verwacht de ABN Amro de eerste maanden van 2023 nog steeds stijgende prijzen. Daarna verwacht de bank stagnerende of licht dalende prijzen.

Carmen Groeneveld

Carmen Groeneveld

Redacteur VMT

Carmen Groeneveld is redacteur bij VMT met als aandachtsgebieden Wetgeving & Toezicht, Ingrediënt & Product, Economie & Bedrijven en startups.

Bedrijfsovername

Bedrijfsovernames in voeding 2025: The New Originals Company neemt...

In dit artikel recente bedrijfsovernames in de voedingsindustrie op een rij. De laatste wapenfeiten: The New Originals Company neemt SoFine over, Plukon Food Group neemt Grupo Avícola Hidalgo over en Aurelius neemt Savoury-divisie What's Cooking Group over.

Beeld: Shutterstock
Etikettering

Geen Nederlandse etiketten meer? Jumbo, Plus en Picnic opperen 1...

Supermarkten Jumbo, Plus en Picnic opperen één Engelstalig etiket op voedingsmiddelen in de hele Europese Unie. Volgens de supermarktleiders zou de overheid niet meer moeten eisen dat de informatie op etiketten in de Nederlandse supermarkten Nederlandstalig moet zijn. Zo willen de supermarkten een sterkere positie krijgen in de onderhandelingen met internationale leveranciers.

Lidl

Lidl omarmt 'planetary health diet' van WNF en schroeft verkoopdoel...

Lidl omarmt in alle 31 landen waar zij actief het 'planetary health diet'. Dat betekent dat ze verkoopdoelstellingen op volkoren, plantaardige eiwitten en groente en fruit.

Voor abonnees
Voor abonnees
Nieuws

Voor abonnees Proveg: Om deze 3 redenen zijn vlees- en zuivelvervangers in...

HEB JE DIT GEMIST IN DECEMBER? - Vlees- en zuivelvervangers zijn de afgelopen jaren steeds populairder geworden, zowel wereldwijd als in Nederland. Nederlandse vlees- en zuivelvervangers lopen voorop als het gaat om voedingswaarde in vergelijking met andere landen. Volgens Proveg komt dit door drie redenen.

foto: ShutterstockVoor abonnees
Voor abonnees
Contaminanten

Voor abonnees Overzicht: regels voor contaminanten in supplementen en botanische...

Wanneer zijn kruiden en andere grondstoffen die bijvoorbeeld worden verwerkt in voedingssupplementen veilig en schoon genoeg om te kunnen verkopen? De regels hierover zijn niet altijd duidelijk: welke richtlijnen en verordeningen gelden er? Dit artikel geeft een overzicht van wetgeving bij risicobeoordelingen voor het borgen van contaminanten in levensmiddelen.

Een Carrefour in België (foto: Shutterstock).
België

Belgische voedingsproducenten kunnen samen met supermarkten gezonde...

Supermarkten en voedingsproducenten zijn gezamenlijk in staat om consumenten aan te sporten om gezondere voeding te kopen. Dit blijkt uit een experiment van Be4Life, het onderzoekscentrum van de Universiteit Gent, in samenwerking met de sectorfederaties Fevia en Comeos, en bedrijven uit de voedingsindustrie en de retailhandel.

foto: shutterstock
Bedrijfsovername

Bedrijfsovernames in voeding 2024: maker Delirium-bier neemt...

In dit artikel recente bedrijfsovernames in de voedingsindustrie op een rij. Het laatste wapenfeit: Brouwerij Huyghe neemt brouwerij Het Anken over.

Zout

Zoutreductie in kant-en-klaarmaaltijden krijgt vorm in NAPV

De eerste 20 afspraken in het kader van de Nationale Aanpak Productverbetering (NAPV) staan online. Deze gaan over zoutreductie in kant-en-klaarmaaltijden.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.

  1. Startup maakt tonijnvervanger van zeewier: 'Duurzaamheid kan wel betaalbaar zijn'
  2. Genieten, goedkoop en goed voor gezondheid: dit willen consumenten volgens Mintel van foodproducenten in 2023
  3. Geen kater op nieuwjaarsdag? Alcoholvrije bubbels steeds populairder
  4. Bouw World Food Center (WFC) in Ede voorlopig van de baan
  5. Belgische recalls en veiligheidswaarschuwingen december: mogelijk glas in rode kool, Listeria in filet americain en verkeerd etiket op bladerdeegrollen
  6. Nederlandse recalls en veiligheidswaarschuwingen december: stukjes glas in rode kool en allergeen amandel in appeltjesbrood
  7. Trending in food 2023: dit zijn de 6 ontwikkelingen die er nu toe doen
  8. De 20 best gelezen verhalen op VMT in 2022
  9. Ontwikkelingen in stevia: niet alleen meer reb A en niet alleen meer extractie
  10. Zo gebruiken 2 foodbedrijven elektrificatie om te verduurzamen
  1. Tip van jouw advocaat: Smaken verschillen, maar een boete van de ACM is bitter
  2. Digitaal statiegeld moet in Vlaanderen zwerfvuil voorkomen
  3. Infrarood kan gas gestookte hittebehandeling vaak prima vervangen
  4. Boermarke: 'Met plantaardig blokje kaas in salade pak je ook de veganist mee'
  5. 'Duurder voer en vogelgriep blijven prijs eieren stuwen'
  6. Zuivelreus wil 'klimaatneutraal' worden: na transport en productie nu boeren aan de beurt
  7. Those Vegan Cowboys: 'eerste 'echte' kaas gemaakt zonder dieren'
  8. Zo werkt supermarktketen Lidl aan duurzaamheid
  9. Startup fermenteert reststromen tomatensaus, appelsap en bier: 'We kunnen een keur aan reststromen verwerken'
  10. Aantal voedseluitbraken in EU stijgt, maar nog onder pre-corona niveau