Ceel Elemans, sector banker food bij de ING, stelt dat door de verschillende toenemende kosten consumenten steeds meer gaan betalen voor voedingsmiddelen. "De consument heeft het met de huidige inflatie al erg zwaar. Om de hoge prijzen enigszins op te kunnen vangen zal de consument (nog) scherpere keuzes moeten maken bij het boodschappen doen. Vooral niet te veel aankopen in één keer en heel doelgericht", aldus Elemans.
Kosten doorbelasten
De hogere kosten worden niet altijd volledig doorbelast. "Veel voedingsproducenten en groothandels kunnen hun hogere inkoopkosten niet volledig doorbelasten aan supermarkten en horeca aangezien zij hun klanten willen beschermen voor prijsverhogingen. De marges in de voedingssector zijn te laag om deze extra lasten volledig zelfstandig te kunnen dragen."
Lege schappen en hogere prijzen
Los van de productie- en transportkosten zijn ook de kosten voor opslag in de koel- en vrieshuizen gestegen. "Denk aan groente, fruit, vlees, vis, gebak en bevroren voedingswaren", aldus Elemans. Websuper Picnic levert bijvoorbeeld voorlopig geen diepvriesproducen aan consumenten vanwege 'ijstekorten'. "Supermarkten zijn terughoudend om de kosten volledig bij de consument te leggen. Het gevolg daarvan is dat bedrijven minder gaan produceren. Dat betekent voor de consument vaker lege schappen en hogere prijzen."
Maaltijdplanning en minder voedselverpilling
Elemans heeft wat tips voor consumenten om beter om te gaan met de prijsstijgingen. "Het kan consumenten helpen om goed voorbereid en doelgericht boodschappen te gaan doen. Bijvoorbeeld door alleen de boodschappen te kopen die echt nodig zijn en andere aankopen nog even uit te stellen. Ook minimale voedselverspilling is essentieel om de hogere prijzen op te kunnen vangen. Door een goede maaltijdplanning, bijvoorbeeld voor drie dagen, zijn alle gekochte maaltijdbenodigdheden volledig te gebruiken zonder iets weg te hoeven gooien. Deze manier van besparen is voor de consument direct voelbaar in de portemonnee", concludeert Elemans.
Stijging zuivelproducten en olijfolie
Het Algemeen Dagblad stelt dat bepaalde producten behoorlijk in prijs zijn gestegen de afgelopen tijd en dus boven de overige prijsstijgingen uitkomen. Zo steeg de prijs van zuivelproducten volgens de krant behoorlijk, waarbij boter 34,2 procent duurder is geworden. Dit komt volgens het AD door de prijsstijging van melk. Ook de prijzen van olijfolie zijn volgens de krant erg gestegen, met 24,1 procent. Dit komt door de tekorten aan zonnebloemolie als gevolg van de oorlog in Oekraïne. "Ook de prijzen van koolzaad-, palm- en sojaolie zijn gestegen door het mindere aanbod en de hogere vraag", vertelt Nadia Menkveld, sector banker bij de ABN Amro, aan de krant.
Spaghetti, rundvlees en koffie
Ook spaghetti en rundvlees zijn volgens het AD in prijs gestegen. Door de oorlog is er ook nog steeds een tekort aan graanproducten, wat zorgt voor hoge prijzen (+26,7 procent) in de schappen van bijvoorbeeld spaghetti en pastaproducten. Daarnaast is volgens de krant de prijs van rundvlees met 25,1 procent gestegen. Dit komt volgens het AD door het duurdere veevoer als gevolg van de coronacrisis en de oorlog in Oekraïne. Tenslotte is de prijs van koffie volgens de krant met 22,4 procent gestegen. Dit komt volgens Dirk Mulder, retailexpert bij de ING, echter niet door de oorlog in Oekraïne. Hij wijdt de prijsstijging aan het weer en de watertekorten in koffieproducerende landen.
Lagere prijsstijging
Het AD stelt dat chocolade (5,3 procent) en snoep (4,9 procent) het minst in prijs zijn gestegen. Chocolade stijgt minder snel in prijs doordat de prijs van cacao eerder dit jaar hard daalde door een dalende wereldwijde vraag, stelt de krant. Voor snoep komt de lagere prijsstijging doordat ook voor suiker de prijzen minder hard stegen, aldus het AD.