Webinar over verduurzaming van Aptean en Rabobank

Webinar over verduurzaming van Aptean en Rabobank

Een hot topic op de agenda van veel bedrijven: Duurzaamheid. Uit onderzoek blijkt dat 87% van de bedrijven vindt dat zij al een aanzienlijke inspanning leveren om duurzamer te worden (2024 Trendrapport voor de Food & Beverage sector). Een enorme stijging ten opzichte van vorig jaar, toen 40% aangaf dat duurzaamheid een prioriteit was. En dat is interessant. Met onder andere de introductie van de CSRD-wetgeving is er nog genoeg werk aan de winkel.

Wat gebeurt er nu in de markt, waar kan digitalisering een toegevoegde waarde leveren en welke volgende stappen kan jouw Food & Beverage bedrijf zetten om duurzamer te worden?

Onder druk

Foodbedrijven staan ​​onder druk om de inspanningen op het gebied van duurzaamheid op te voeren. Meer focus op dit gebied kan enorme opbrengsten opleveren, aangezien duurzame inkoop en praktijken niet alleen beter zijn voor de planeet – ook consumenten geven de voorkeur aan duurzame producten. Logischerwijs dus een belangrijke overweging als het gaat om het ontwikkelen en leveren van jouw producten.

Er zijn talloze manieren waarop je jouw ecologische voetafdruk kunt verkleinen, afval kunt verminderen en kunt aantonen dat jouw bedrijf zich inzet voor duurzaamheid. Als je een missie hebt om je processen en goederen groener te maken is het belangrijk je activiteiten bij elke stap in de supply chain te onderzoeken.

Duurzaamheid bekijken door een commerciële bril

Door duurzaamheid door een commerciële bril te bekijken, kunnen Food & Beverage bedrijven de groei stimuleren en een sterke business case creëren voor investeringen in technologie om risico’s te verminderen, efficiëntie te verbeteren en een concurrentievoordeel te behalen.

Uit onderzoek blijkt dat voedings- en drankenbedrijven die prioriteit geven aan duurzaamheid het afgelopen boekjaar een tot 26% hogere winstgroei zagen dan bedrijven die minder besteedden aan duurzame initiatieven.

Bedrijven die prioriteit geven aan duurzaamheid zagen het afgelopen boekjaar een tot 26% hogere winstgroei”

Het op elkaar afstemmen van milieu initiatieven en strategische bedrijfsdoelstellingen zal Food & Beverage-bedrijven dan ook de kans geven om te investeren in technologieën die duurzame groei stimuleren. Er zijn daarnaast talloze onbenutte mogelijkheden om duurzaam te worden waar merken momenteel minder prioriteit aan geven, zoals hergebruiken, recycling en upcycling, en het verminderen van afval en bederf in de hele supply chain.

Een business case voor duurzaamheidsinitiatieven

Door duurzaamheid en winstgevendheid als twee kanten van dezelfde medaille te benaderen, zal het er ook toe bijdragen de harten te winnen van enerzijds interne stakeholders, gedreven door bedrijfsresultaten, en anderzijds van consumenten die willen kopen van merken die hun ecologische waarden delen.

Ontdek op 13 juni, om 10.30 uur welke kleine stappen je als bedrijf al kunt nemen, en hoe digitalisering kan bijdragen aan een duurzamere toekomst.

Bron

2024 Trendrapport voor de Food & Beverage sector.

Dit artikel is gesponsord door Aptean.

Beeld: Shutterstock

Webinar terugkijken: Voedings- of gezondheidsclaim maken? Hier ligt...

Producenten proberen zich door middel van claims te onderscheiden van andere producenten. Maar niet alles mag zomaar geclaimd worden. Hoe ziet zo'n traject van het maken van een claim eruit? Hoe weet je of een voedings- of gezondheidsclaim gemaakt mag worden? En hoe kijkt de NVWA naar dit onderwerp? Eerder was deze webinar te zien op VMT waarin drie verschillende sprekers uitgebreid inzoomen op claims.

Beemster kaas van CONO Kaasmakers.

Duurzame kaasproductie als onderdeel van een klimaatneutrale kaasketen

In de zuivelsector streeft CONO Kaasmakers, een kleine coöperatie van melkveehouders uit de regio Noord-Holland, naar een goede harmonie tussen koeien, boeren en kaasmakers. Deze samenwerking is niet alleen een kernwaarde, het is ook de sleutel tot het bereiken van meer dan wat individuele partijen afzonderlijk kunnen bewerkstelligen. Door de coöperatie, die als sinds 1901 bestaat, wordt niet alleen geïnvesteerd in het maken van de lekkerste kaas en een sterk merk, maar ook in een positieve toekomst voor komende generaties in de zuivelbranche.

Foto: Lamb Weston

Zo tovert Lamb Weston gebruikte frituurolie om tot nieuwe...

De recycledrang van voedselproducenten leidt soms tot opvallende innovaties. Neem de nieuwe frietverpakking van Lamb Weston, die voor 60% bestaat uit biocirculair plastic gemaakt van gebruikte frituurolie. Hoe borg je de veiligheid van zo'n product? VMT sprak met Lamb Weston over de kwaliteit en veiligheid van de frietverpakking.

"In 2025 wordt AI concreter toegepast"

"In 2025 wordt AI concreter toegepast"

Ieder jaar brengt Aptean een F&B/IT Trendrapport uit voor de voedings- en drankensector. In 2025 is er sprake van nieuwe trends, maar ook een verdieping van die van 2024, zo zegt Arjen Verburg van Aptean. "Artificial Intelligence zal nog groter worden en concretere toepassingen vinden."

Nienke Faber, operationeel manager bij Normec Label & Specification: “Nieuwe regelgeving zorgt 
voor meer transparantie.”

Communicatie over je product is een vak apart

Voor retailers en producenten is het belangrijk en wenselijk om unieke producteigenschappen zoveel mogelijk te benadrukken, bijvoorbeeld via een etiket. Consumenten hechten echter ook waarde aan transparante etiketten, met kloppende informatie. Die twee hoeven elkaar niet te bijten, maar het is soms wel een dun koord om op te dansen. Normec Foodcare helpt daarbij. Volgens Nienke Faber zijn er verschillende trends die producenten en retailers niet alleen nu al in de huidige markt, maar ook in 2025 in overweging moeten nemen.

“Met onze technologie kunnen we producenten helpen om de prijsstijging deels op te vangen, zonder dat zij inboeten op de kwaliteit."

Natuurlijke oplossingen voor cacaoreductie zonder smaakconcessies

Het wereldwijde tekort aan cacao en de stijgende prijzen dwingen producenten om op zoek te gaan naar nieuwe oplossingen. Yama Products, vooral bekend van hun actieve bijdrage aan de hartige levensmiddelenindustrie, zet nu stappen in de zoete sector met baanbrekende receptuuraanpassingen voor onder andere cacaoreductie.

“Wij kunnen die specialisten waar de foodsector om vraagt, maar die ze zelf niet kunnen vinden, wél leveren.”

Een team dat mee ademt met het bedrijf

Bilfinger Engineering is steeds meer bij de klant te vinden via de mogelijkheid tot site support. Het bedrijf komt daarmee tegemoet aan de stijgende vraag naar vaste kernteams van engineers in combinatie met projectmatige ondersteuning.

“De belangrijkste eigenschappen zijn bescherming tegen micro-organismen, eenvoudige reiniging en gebruiksgemak bij het vullen."

Betrouwbare desinfectie begint met de Flexxomat

Desinfectie is van cruciaal belang voor bedrijven in de voedingsindustrie. Het voorkomen van bacteriële besmetting in het productieproces, en zeker in het eindproduct, is essentieel. Een besmetting kan leiden tot ernstige gevolgen, zoals productiestilstand of zelfs gezondheidsrisico's voor consumenten. "Met de Flexxomat van Flexxolutions is desinfecteren gemakkelijk en doeltreffend", vertelt Arjan Hoekman van Rouveen Kaasspecialiteiten.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.