Wat gebeurt er nu in de markt, waar kan digitalisering een toegevoegde waarde leveren en welke volgende stappen kan jouw Food & Beverage bedrijf zetten om duurzamer te worden?
Onder druk
Foodbedrijven staan onder druk om de inspanningen op het gebied van duurzaamheid op te voeren. Meer focus op dit gebied kan enorme opbrengsten opleveren, aangezien duurzame inkoop en praktijken niet alleen beter zijn voor de planeet – ook consumenten geven de voorkeur aan duurzame producten. Logischerwijs dus een belangrijke overweging als het gaat om het ontwikkelen en leveren van jouw producten.
Er zijn talloze manieren waarop je jouw ecologische voetafdruk kunt verkleinen, afval kunt verminderen en kunt aantonen dat jouw bedrijf zich inzet voor duurzaamheid. Als je een missie hebt om je processen en goederen groener te maken is het belangrijk je activiteiten bij elke stap in de supply chain te onderzoeken.
Duurzaamheid bekijken door een commerciële bril
Door duurzaamheid door een commerciële bril te bekijken, kunnen Food & Beverage bedrijven de groei stimuleren en een sterke business case creëren voor investeringen in technologie om risico’s te verminderen, efficiëntie te verbeteren en een concurrentievoordeel te behalen.
Uit onderzoek blijkt dat voedings- en drankenbedrijven die prioriteit geven aan duurzaamheid het afgelopen boekjaar een tot 26% hogere winstgroei zagen dan bedrijven die minder besteedden aan duurzame initiatieven.
Het op elkaar afstemmen van milieu initiatieven en strategische bedrijfsdoelstellingen zal Food & Beverage-bedrijven dan ook de kans geven om te investeren in technologieën die duurzame groei stimuleren. Er zijn daarnaast talloze onbenutte mogelijkheden om duurzaam te worden waar merken momenteel minder prioriteit aan geven, zoals hergebruiken, recycling en upcycling, en het verminderen van afval en bederf in de hele supply chain.
Een business case voor duurzaamheidsinitiatieven
Door duurzaamheid en winstgevendheid als twee kanten van dezelfde medaille te benaderen, zal het er ook toe bijdragen de harten te winnen van enerzijds interne stakeholders, gedreven door bedrijfsresultaten, en anderzijds van consumenten die willen kopen van merken die hun ecologische waarden delen.
Ontdek op 13 juni, om 10.30 uur welke kleine stappen je als bedrijf al kunt nemen, en hoe digitalisering kan bijdragen aan een duurzamere toekomst.
Bron
2024 Trendrapport voor de Food & Beverage sector.
Dit artikel is gesponsord door Aptean.