Gesponsord

Webinar over verduurzaming van Aptean en Rabobank

Webinar over verduurzaming van Aptean en Rabobank

Een hot topic op de agenda van veel bedrijven: Duurzaamheid. Uit onderzoek blijkt dat 87% van de bedrijven vindt dat zij al een aanzienlijke inspanning leveren om duurzamer te worden (2024 Trendrapport voor de Food & Beverage sector). Een enorme stijging ten opzichte van vorig jaar, toen 40% aangaf dat duurzaamheid een prioriteit was. En dat is interessant. Met onder andere de introductie van de CSRD-wetgeving is er nog genoeg werk aan de winkel.

Wat gebeurt er nu in de markt, waar kan digitalisering een toegevoegde waarde leveren en welke volgende stappen kan jouw Food & Beverage bedrijf zetten om duurzamer te worden?

Onder druk

Foodbedrijven staan ​​onder druk om de inspanningen op het gebied van duurzaamheid op te voeren. Meer focus op dit gebied kan enorme opbrengsten opleveren, aangezien duurzame inkoop en praktijken niet alleen beter zijn voor de planeet – ook consumenten geven de voorkeur aan duurzame producten. Logischerwijs dus een belangrijke overweging als het gaat om het ontwikkelen en leveren van jouw producten.

Er zijn talloze manieren waarop je jouw ecologische voetafdruk kunt verkleinen, afval kunt verminderen en kunt aantonen dat jouw bedrijf zich inzet voor duurzaamheid. Als je een missie hebt om je processen en goederen groener te maken is het belangrijk je activiteiten bij elke stap in de supply chain te onderzoeken.

Duurzaamheid bekijken door een commerciële bril

Door duurzaamheid door een commerciële bril te bekijken, kunnen Food & Beverage bedrijven de groei stimuleren en een sterke business case creëren voor investeringen in technologie om risico’s te verminderen, efficiëntie te verbeteren en een concurrentievoordeel te behalen.

Uit onderzoek blijkt dat voedings- en drankenbedrijven die prioriteit geven aan duurzaamheid het afgelopen boekjaar een tot 26% hogere winstgroei zagen dan bedrijven die minder besteedden aan duurzame initiatieven.

Bedrijven die prioriteit geven aan duurzaamheid zagen het afgelopen boekjaar een tot 26% hogere winstgroei”

Het op elkaar afstemmen van milieu initiatieven en strategische bedrijfsdoelstellingen zal Food & Beverage-bedrijven dan ook de kans geven om te investeren in technologieën die duurzame groei stimuleren. Er zijn daarnaast talloze onbenutte mogelijkheden om duurzaam te worden waar merken momenteel minder prioriteit aan geven, zoals hergebruiken, recycling en upcycling, en het verminderen van afval en bederf in de hele supply chain.

Een business case voor duurzaamheidsinitiatieven

Door duurzaamheid en winstgevendheid als twee kanten van dezelfde medaille te benaderen, zal het er ook toe bijdragen de harten te winnen van enerzijds interne stakeholders, gedreven door bedrijfsresultaten, en anderzijds van consumenten die willen kopen van merken die hun ecologische waarden delen.

Ontdek op 13 juni, om 10.30 uur welke kleine stappen je als bedrijf al kunt nemen, en hoe digitalisering kan bijdragen aan een duurzamere toekomst.

Bron

2024 Trendrapport voor de Food & Beverage sector.

Dit artikel is gesponsord door Aptean.

Voor abonnees
Voor abonnees
Biologisch

Voor abonnees Webinar terugkijken: de authenticiteit van (biologische) producten...

Hoe garandeer je dat een product daadwerkelijk biologisch is? Welke ontwikkelingen zijn er in methoden en technieken om authenticiteit te verifiëren en hoe kunnen producenten en retailers dit borgen in de praktijk? Kijk hierover het VMT-webinar terug.

Gesponsord
Gesponsord
Listeria

Gesponsord Zekerheid in voedselveiligheid: Challengetesten voor Listeria...

Voedselveiligheid is cruciaal, en de risico's rond Listeria monocytogenes vragen om een gerichte aanpak. Steeds strengere controles door autoriteiten benadrukken het belang van goede challengetesten. Maar hoe zorgt u ervoor dat deze testen correct worden uitgevoerd?

Webinar

12-03 | VMT webinar Food Safety by Design

Waaraan moet een bedrijf voldoen als zijstromen uit de voedingsindustrie worden hergebruikt? En waar heeft de industrie behoefte aan? Een VMT-webinar op 12 maart om 10:00u geeft inzicht in de Food Safety by Design-benadering bij het gebruik van zijstromen.

Voedselveiligheid

Webinar Food Safety by Design: hoe borg je de voedselveiligheid bij...

Waaraan moet een bedrijf voldoen als zijstromen uit de voedingsindustrie worden hergebruikt? En waar heeft de industrie behoefte aan? Een VMT-webinar op 12 maart om 10:00u geeft inzicht in de Food Safety by Design-benadering bij het gebruik van zijstromen.

Duurzame productie

Deze vier Belgische foodbedrijven zijn gekroond tot 'Factory of the...

Tijdens de elfde editie van awardceremonie 'Factory of the Future' selecteerde de jury 11 bedrijven voor de titel waarvan 4 voedingsbedrijven. De titel is bestemd voor de meest toekomstbestendige Belgische fabrieken.

Snoepproductie - Beeld: Cloetta
Fabriek van de Toekomst

Cloetta gaat toch geen duurzame snoepfabriek in Roosendaal bouwen

Het Zweedse snoepbedrijf Cloetta, fabrikant van snoepmerken zoals Red Band, Venco en Lonka, ziet af van de duurzame snoepfabriek in Roosendaal.

Gesponsord
Gesponsord
Audit

Gesponsord Voedselveiligheidsaudits zijn een blijvertje: hoe haal je er meer...

Voedselveiligheidsaudits spelen een essentiële rol bij het controleren van de naleving van veiligheidsnormen en het behouden van het vertrouwen van de consument. Hoewel audits vaak worden gezien als een noodzaak om aan de wettelijke vereisten te voldoen, ligt hun echte waarde in wat bedrijven met de bevindingen doen nadat de audit is voltooid.

Webinar

19-2 | VMT webinar: de authenticiteit van (biologische) producten...

Hoe garandeer je dat een product daadwerkelijk biologisch is? Welke ontwikkelingen zijn er in methoden en technieken om authenticiteit te verifiëren, en hoe kunnen producenten en retailers dit borgen in de praktijk? Op 19 februari 2025 organiseert VMT een voor abonnees gratis webinar over de authenticiteit van (biologische) producten.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.