Dit meldt ANP naar aanleiding van de jaarcijfers van het bedrijf.
Volgens een woordvoerder zal de multinational de gestegen prijzen van melk, maar ook van energie, cacao en vanille zoveel mogelijk doorberekenen aan zijn afnemers. Dat zijn onder meer de supermarkten. Doorberekenen van deze kosten is niet makkelijk, zo blijkt uit een rondgang die VMT maakte langs een aantal producenten. Ze spreken van 'een slagveld'.
De afgelopen maanden verhoogden meer voedingsmiddelenbedrijven hun prijzen waaronder Heineken.
Hogere consumptie
Uit de jaarcijfers blijkt dat FrieslandCampina ruim 3 procent meer aan opbrengsten had dan een jaar eerder. Daarbij speelde ook mee dat Europeanen buitenshuis weer wat meer spendeerden aan consumptie van zuivel.
Daarentegen, in Azië had het bedrijf het moeilijk. De markt voor kindervoeding krimpt door dalende geboortecijfers en de lokale concurrentie neemt toe.
Reorganisatie
Het bedrijf maakte meer dan twee keer zoveel winst als in het eerste coronajaar. In 2020 kelderde de winst nog fors als gevolg van de coronacrisis. Ook kampte het bedrijf toen met hoge reorganisatiekosten. Vanwege de pandemie besloot FrieslandCampina in november van dat jaar om zo'n duizend banen te schrappen.
Voorzichtig optimistisch
Topman Hein Schumacher geeft in een verklaring aan "voorzichtig optimistisch" te zijn over het herstel van de markt voor bijvoorbeeld bakkerijen, horeca en andere zakelijke afnemers. In combinatie met een licht verbeterde markt voor kindervoeding rekent hij op een omzetstijging van 2 tot 4 procent voor heel 2022.