Tip van jouw advocaat: een champagne-toost op de beschermde oorsprongsbenaming

Tip van jouw advocaat: een champagne-toost op de beschermde oorsprongsbenaming

KENNISPARTNER - COLUMN 'Champagne' is een beschermde oorsprongsbenaming (BOB). Een BOB beschermt een product tegen namaak en misbruik. Maar hoe ruim moet deze bescherming worden opgevat? Uitermate ruim! Dat blijkt maar weer eens uit een recente uitspraak van het Hof van Justitie over een Spaanse tapasbar genaamd Champanillo.

 De tapasbar met de vrolijke naam Champanillo werd aangesproken door het CIVC, de belangenbehartiger van champagneproducten. Champanillo weigerde de naam te veranderen. Volgens de eigenaar van de tapasbar zou de bescherming van een BOB niet zó ver moeten gaan dat het ook tegen horecadiensten kan worden ingeroepen. Bovendien werd er geen druppel champagne geschonken in de tapasbar.

Het Hof van Justitie is het hier niet mee eens. Het klopt dat alleen producten in aanmerking komen voor een BOB. Maar als een BOB eenmaal is verleend aan een product, wordt deze BOB niet alleen beschermd tegen gebruik door andere producten, maar óók door gebruik voor diensten. De reputatie van de BOB wordt beschermd tegen uitbuiting, het maakt niet uit of die uitbuiting door een product of door een dienst gebeurt. Ook een horecadienst (de tapasbar) kan misbruik maken van de BOB ‘Champagne’.

Vergaande bescherming

Maar hier houdt de beschermingsomvang nog lang niet op! De reputatie van een BOB wordt namelijk niet alleen beschermd tegen misbruik door vergelijkbare producten of diensten. Welnee, een BOB kan zelfs optreden tegen niet-soortgelijke producten of diensten.

En dat is nog steeds niet alles. Ook is het niet nodig dat de benaming van de BOB (in dit geval Champagne) gedeeltelijk is opgenomen in de naam die inbreuk maakt (Champanillo). Er kan al sprake zijn van misbruik wanneer de BOB en de andere naam conceptueel dicht bij elkaar liggen. Anders gezegd: dat de namen begripsmatig min of meer hetzelfde zijn. Het gaat daarbij om het oordeel van de consument. Denkt de consument bij het zien van de andere naam aan het product van de BOB? Zo ja, dan wordt de BOB beschermd tegen dit gebruik. Zo niet, kunnen de namen naast elkaar bestaan.

Of Champanillo een voldoende verband met Champagne oproept bij de consument is nu aan de Spaanse rechter. Champanillo betekent ‘kleine champagne’ in het Spaans. Waarschijnlijk zal Champanillo wat meer water bij de wijn moeten doen…

Auteur: Ebba Hoogenraad, advocaat food law bij Hoogenraad & Haak, kennispartner van VMT

Illustratie: Larissa Sas

Ebba Hoogenraad

Ebba Hoogenraad

Advocaat Hoogenraad & Haak

Food Law Event gemist: dit houdt het nieuwe Nederlandse allergenenbeleid in voor de industrie (video)

Food Law Event gemist: dit houdt het nieuwe Nederlandse...

Per 1 januari 2024 is er een nieuw Nederlands allergenenbeleid, vastgesteld door het ministerie van VWS. Daarnaast hebben de FNLI, het CBL en de NVWA een richtlijnendocument opgesteld. Wat staat hier precies in? En wat kunnen we verder nog verwachten op gebied van allergenen en kruisbesmetting? In deze lezing vertellen Krista Baar (Normec), Marjan van Ravenhorst (Allergenen Consultancy) en Marloes Kneppers (FNLI) meer over dit onderwerp.

Illustratie: Larissa Sas

Tip van jouw advocaat: Influencermarketing, hoe zit het precies?

KENNISPARTNER - COLUMN - Zet je als adverteerder wel eens influencers in voor je marketing? Dit is een effectieve manier om bepaalde doelgroepen te bereiken. Maar er gelden ook regels. Jouw advocaat bespreekt de belangrijkste aandachtspunten en geeft tips.

Beeld: Shutterstock

Producenten reageren op uitstellen ontbossingswetgeving: 'Uitstel...

Recent werd bekend dat de invoering van de European Union Deforestation (EUDR) met een jaar wordt uitgesteld naar december 2025. Producenten hebben nu dus een jaar langer om zich voor te bereiden op deze wetgeving. Lost het uitstel de onduidelijkheid en aandachtspunten op? Zijn producenten gebaat bij het uitstel? VMT vroeg het aan verschillende producenten.

Beeld: Shutterstock

'Boeren houden van koeien': imagocampagne voor jonge boeren of...

In een recente beslissing legt het College van Beroep (CvB) van de Stichting Reclame Code uit waarom transparantie rondom sponsoring van een ideële campagne door een commerciële organisatie noodzakelijk is. Ook verduidelijkt zij wanneer een partij wordt beschouwd als mede-adverteerder, die de aanbevelingen van de Reclame Code Commissie (RCC) of het CvB ter harte mag nemen. In dit artikel wordt deze recente uitspraak verder toegelicht.

Foto: Shutterstock

Dit is waarom er in januari strengere regels komen voor de verkoop...

De laatste jaren is rauwe melk populair onder consumenten die op zoek zijn naar natuurlijke, onbewerkte voedingsmiddelen. Hoewel de voedselveiligheid van rauwe zuivelproducten in Nederland relatief goed is, blijft de consumptie ervan risicovol. Regels rondom verkoop worden daarom per 1 januari 2025 aangescherpt. Dit artikel zet het op een rij.

Gerard Kramer, specialist agro-food 
bij Nutrilab: 
“Veel allergenen vinden hun oorsprong al op het veld of tijdens het transport.”

Nieuwe allergenenwetgeving dwingt voedingsbedrijven komend jaar tot...

Vanaf 1 januari 2026 treedt de strengere wetgeving in werking die voedingsbedrijven verplicht allergenen nauwkeurig in kaart te brengen en te kwantificeren. Een aanzienlijke verandering, vooral voor kleinere bedrijven, die tot nu toe vaak uit voorzorg 'kan bevatten'-claims hanteerden.

Beeld: Shutterstock

Nieuw Nederlandse allergenenbeleid: 7 tips voor toepassing in je...

Begin 2024 werd bekend dat een nieuw allergenenbeleid gaat gelden in Nederland. Er komen scherpere regels voor kruisbesmettingswaarschuwingen. Als gevolg mogen deze waarschuwingen niet zomaar op verpakkingen staan. Het doel is dat de waarschuwingen die wél geplaatst worden, meer waarde krijgen. Maar hoe pas je dit nieuwe beleid praktisch toe?

Beeld: Shutterstock

Misleidende reclame op voeding voorkomen? 8 opvallende uitspraken van...

Hoe ver mag je gaan met het aanprijzen van voedingsmiddelen? In 2024 boog de Reclame Code Commissie (RCC) zich opnieuw over reclames en voedselclaims die consumenten op het verkeerde been zouden kunnen zetten. Van fastfood tot snoep, van eieren tot bier. Dit artikel geeft een beknopt overzicht van de meest opvallende kwesties in 2024.

Beeld: Shutterstock

Belangrijkste punten onderzoek etikettering: 'Hiaten in EU-wetgeving...

De Europese rekenkamer publiceerde een rapport over voedseletikettering in Europa. Uit het rapport blijkt dat het groeiende aantal claims, logo's, slogans, labels en scores verwarrend én misleidend kunnen werken. De Rekenkamer pleit voor meer Europese harmonisatie en voedselvoorlichting. VMT dook in het rapport en benoemt de opvallendste bevindingen.

Invoering ontbossingswetgeving definitief uitgesteld: voorgestelde wijzigingen afgekeurd

Invoering ontbossingswetgeving definitief uitgesteld: voorgestelde...

De invoering van de ontbossingswetgeving (EUDR) is definitief uitgesteld tot december 2025. Het Europees Parlement ging akkoord met de voorgestelde uitstel van de wet. De EU-landen stemmen in met een jaar uitstel voor de invoering van de ontbossingswet, maar niet met de versoepelingen die het Europees Parlement wil.

tegengaan milieuschade

Europees Hof over EU-biologo op producten uit derde landen:...

De Europese Unie beschouwt de Amerikaanse biologische wetgeving als gelijkwaardig aan de Europese. Op sommige punten wijkt deze Amerikaanse bio-wetgeving echter iets af van Europese. Mag in dat geval het EU-biologo op het Amerikaanse product worden gebruikt? In dit artikel meer over de uitspraak van de Europese rechter.

Uitstel ontbossingswetgeving 1 stap verder: Europese Raad keurt uitstelling goed

Uitstel ontbossingswetgeving 1 stap verder: Europese Raad keurt...

De Europese Raad keurt de uitstel van de ontbossingswetgeving met een jaar goed. Nu is het wachten op de definitieve goedkeuring van het Europese Parlement.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.