Nutreco en Mosa Meat willen samen kosten kweekvlees verlagen

Nutreco en Mosa Meat willen samen kosten kweekvlees verlagen

Het REACT-EU-subsidieproject geeft geld aan het project Feed for Meat van Nutreco en Mosa Meat. De bedrijven gebruiken het om de kosten van het medium voor celgroei te verlagen.

Het basismedium is het duurste onderdeel van het proces om kweekvlees (rund) te produceren. Het gaat specifiek om het basismedium waarin de rundercellen groeien.

Bijproducten

Het idee is om ingrediënten van farmaceutische graad te vervangen door bijproducten van Nutreco geschikt voor veevoer en voeding. De twee bedrijven willen de hoogste celgroei bereiken met de laagste milieu-impact door ingrediënten te selecteren met een lage footprint.

Hiermee verwacht Mosa Meat dat het de kosten van het basale medium tot 100 keer kan verlagen.

Europese markt

Diervoederproducent Nutreco is een van de investeerders in Mosa Meat. Peter Verstrate, COO en mede-oprichter van Mosa Meat: “We zijn vereerd dat we deze subsidie hebben gekregen. Deze steun zorgt ervoor dat we kweekvlees van naar de Europese markt kunnen brengen.”

Mosa Meat op Food Future Update

Karin Verzijden van AXON advocaten zal levensmiddelentechnologen en process engineers van Mosa Meat op de nieuwe locatie interviewen. Het interview is te zien op 2 november tijdens het online seminar Food Future Update.

Voedselveiligheid

Zij bespreekt de technologie van Mosa Meat en wat er komt kijken bij het aantonen van voedselveiligheid. In het kader van het nieuwe transparantieregime dat sinds begin dit jaar van kracht is, komt ook het spanningsveld tussen transparantie en vertrouwelijkheid aan de orde.

Lees meer over

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

XXL Nutrition en Zuivelhoeve werken samen aan eiwitrijke productlijn

XXL Nutrition en Zuivelhoeve werken samen aan eiwitrijke productlijn

Twee op het oog compleet verschillende bedrijven slaan de handen ineen om een aanval te doen op de zuivelreuzen in het proteïnerijke schap. XXL Nutrition en Zuivelhoeve lanceren 12 oktober 2024 een proteïnerijke yoghurt en pudding.

Van idee naar schap: 'Het supermarktschap halen is lastig, maar niet onmogelijk'

Van idee naar schap: 'Het supermarktschap halen is lastig, maar niet...

Producenten bieden producten graag aan in de supermarktschappen. Maar de weg van het bedenken van een product tot het daadwerkelijk in de schappen leggen hiervan kan lang zijn. Hoe gaan kleine producenten hiermee om, hoe hebben zij dit aangepakt en welke 10 tips hebben zij? VMT vroeg het aan 7 startup ondernemers.

Beeld: Marmir

Startup wil met chocolade 'rust creëren in drukte': 'Er is oneindig...

STARTUP BELICHT - Tijd nemen om van de kleine dingen te genieten, dat doen we in de huidige drukke wereld te weinig, stelt Danny Casimir. Hij wil met zijn luxe chocoladeboutique een rustmoment creëren voor mensen. Een moment voor jezelf. VMT sprak Casimir over de oprichting, bottlenecks en verdere plannen van zijn startup Marmir.

Food Future Event: Microbioom & vezels - de laatste ontwikkelingen in een hecht duo

Food Future Event: Microbioom & vezels - de laatste ontwikkelingen in...

Steeds meer consumenten weten dat een gezond microbioom goed is voor de gezondheid. Ze zien ook de positieve rol van vezels hierin. DSM-Firmenich onderzoekt hoe pre-, pro- en postbiotica het microbioom beïnvloeden. Ze kijken ook naar het belang van vezels. Het bedrijf geeft op het Food Future Event een kennissessie over dit onderwerp.

Food Future Event 2024 voor de productontwikkelaar: hoor insights van Albert Heijn, Peel Pioneers, Lowlander en Riedel (update)

Food Future Event 2024 voor de productontwikkelaar: hoor insights van...

Wat zijn de nieuwste inzichten van de invloed van leefstijl op de gezondheid, wat moet een productontwikkelaar weten over duurzaamheidskeurmerken en hoe kijkt retailer Albert Heijn aan tegen gezondheid en duurzaamheid? Ultrabewerkte voeding: hoe moet een productontwikkelaar hiermee omgaan? Plantaardige alternatief voor kaas: gezond en/of lekker? Leer meer over deze en veel meer onderwerpen tijdens het Food Future Event op donderdag 3 oktober 2024.

Food Future Event: Deze 6 thema's zijn belangrijk voor productontwikkelaars

Food Future Event: Deze 6 thema's zijn belangrijk voor...

Nieuwe concepten ontwikkelen, die ook nog gezond zijn. Creatief blijven maar toch voldoen aan de wetgeving. Wat wil de consument nu echt? Hoe gaan andere productontwikkelaars om met de meest prangende thema's in de foodsector? In dit artikel zetten we 6 op een rij die aan bod komen tijdens het Food Future Event.

GEA en Believer Meats willen kweekvlees efficiënt en goedkoop produceren

GEA en Believer Meats willen kweekvlees efficiënt en goedkoop...

GEA gaat samenwerken met Believer Meats, producent van gecultiveerd vlees, om de productie van kweekvlees schaalbaar en betaalbaar te maken. De bedrijven willen een onderneming opzetten om de wereldwijde markt van kweekvlees te bedienen.

Succesvolle conceptontwikkeling? 'Leuke, hippe, nieuwe producten belanden vaak in de 2-eurobak in de supermarkt'

Succesvolle conceptontwikkeling? 'Leuke, hippe, nieuwe producten...

Welke productontwikkelaar wil dat nu niet? Een nieuw concept ontwikkelen wat aanslaat bij consument en retail. De consument wil gemak en een lage prijs. Dat wil de retail ook, maar gedreven door duurzaamheidsdoelstellingen eist die ook een duurzaam en gezond product. Waar begin je?

Gezond snacken, wat wil de consument? Zo spelen Amerikaanse snackproducenten in op trends

Gezond snacken, wat wil de consument? Zo spelen Amerikaanse...

Hoe spelen Amerikaanse snackproducenten in op veranderende eetpatronen van de consument? De populariteit van afslankmedicijnen zoals Ozempic en nieuwe verkoopkanalen zoals Tiktok-shops beïnvloeden de productontwikkeling van snacks en de keuze voor ingrediënten. Dit zeggen 2 experts en 3 startups in snacks.

Food Future Event: met Meatable, Verstegen Spices&Sauces en Phycom praten over risico's nemen in productontwikkeling

Food Future Event: met Meatable, Verstegen Spices&Sauces en Phycom...

Wat is nodig om succesvol duurzame en/of gezonde ingrediënten in te zetten in productontwikkeling? Hoe ontwikkel je een product voor een heel nieuwe categorie? Risico's nemen in productontwikkeling, hoe doe je dat?

Productinnovaties augustus: vega parmezaanse kaas, vis- en kreeftsoep en plantaardig visassortiment

Productinnovaties augustus: vega parmezaanse kaas, vis- en kreeftsoep...

VMT zet elke maand de nieuwe producten van de foodindustrie op een rij. De nieuwe producten: vega parmezaanse kaas, vis- en kreeftsoep en plantaardig visassortiment.

Vlaamse voedingstechnologen vinden focus op ultrabewerkte voeding misplaatst

Vlaamse voedingstechnologen vinden focus op ultrabewerkte voeding...

Voedingstechnologen en voedingsgezondheidsdeskundigen kijken anders naar voeding, zo bleek tijdens een levendig debat van Fevia in Antwerpen. De gezondheidsdeskundigen vinden dat de voedingstechnologen te weinig oog hebben voor de gezondheidseffecten van de voedingsmatrix en voedingspatronen. Voedingstechnologen vinden de focus op ultrabewerkte voeding misplaatst.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.