Tip van jouw advocaat: Strenger bewijs bij botanicals, let op de woordkeuze

Tip van jouw advocaat: Strenger bewijs bij botanicals, let op de woordkeuze

KENNISPARTNER - COLUMN - Voor gezondheidsclaims gelden best wel strenge eisen. De in reclame beloofde werking moet op basis van hoge wetenschappelijke eisen zijn aangetoond door EFSA. Bij kruidensupplementen ('botanicals') geldt voorlopig een softer regiem: die claims staan nog 'on hold'. Toch worden ook hier de teugels aangehaald. Inmiddels moet je als ondernemer zélf zorgen dat je alle wetenschappelijke bewijzen op een rijtje hebt.

Voor een kruidensupplement zijn veel gezondheidsclaims voorlopig nog toegestaan. Bij het maken van reclame hoefde je maar op drie punten te letten. Stap 1: controleer of de gezondheidsclaim die je wilt gebruiken ook voorkomt in de aanvragen voor gezondheidsclaims bij de EFSA. Stap 2: check of de gebruikscondities overeenkomen met die in de EFSA- aanvraag. En vergeet stap 3 niet: voeg de disclaimer toe dat het bewijs nog niet geleverd is, bijvoorbeeld: ‘toelatingsprocedure voor deze gezondheidsclaim loopt nog’ of ‘het gezondheidseffect is nog niet officieel vastgesteld’. Gelukkig mag dat via een asterisk-uitleg op de achterzijde van de verpakking.

Stevig wetenschappelijk bewijs nodig

Inmiddels is dat niet meer voldoende. Het Hof van Justitie heeft in de Mezina-uitspraak nu een extra (vierde) eis gesteld. Elke gezondheidsclaim moet altijd door de adverteerder wetenschappelijk kunnen worden onderbouwd. Dat moet met stevig wetenschappelijk bewijs. Gebruikerservaringen zijn niet meer voldoende. Je kan ook niet meer volstaan met het verwijzen naar het EFSA-dossier (stap 1). Nee. Als adverteerder moet je de bewijsvoering zélf op orde hebben: nieuwe wetenschappelijke studies moet je toevoegen aan je eigen productdossier.

Woordkeuze

Ondertussen is de Europese Brancheorganisatie EHPM al bezig om na te denken of een oplossing bij kruidensupplementen gevonden kan worden door in de bewoordingen duidelijk te laten blijken hoe sterk het bewijs is. Dus geen absoluut geformuleerde bewoordingen als de positieve ervaringen vooral zijn gebaseerd op traditioneel gebruik. Dan past meer een vermelding dat die botanical traditioneel bekend staat vanwege ondersteuning bij de betreffende kwaal.

Mijn voorspelling: 2021 gaat voor botanicals een spannend jaar worden. Er zullen nieuwe richtlijnen komen. De woordkeuze wordt van groot belang.

Auteur: Ebba Hoogenraad, advocaat food law bij Hoogenraad & Haak, kennispartner van VMT    

Illustratie: Larissa Sas

Onderdeel van de collectie

Claims

Consumenten worden dagelijks blootgesteld aan talloze claims op de verpakkingen van voedingsmiddelen. Deze claims kunnen helpen bij het maken van gezonde en duurzame keuzes, maar voor producenten het is belangrijk om te weten welke claims wel en niet zijn toegestaan. In deze collectie gaan we in op de wetgeving en het toezicht met betrekking tot gezondheidsclaims, voedingsclaims en duurzaamheidsclaims op levensmiddelen. Mis je iets in deze collectie of kun je iets toevoegen, laat het de redactie van VMT weten via redactie.vmt@vmnmedia.nl

Ebba Hoogenraad

Ebba Hoogenraad

Advocaat Hoogenraad & Haak

Beeld: Shutterstock

Webinar: Voedings- of gezondheidsclaim maken? Hier ligt de focus van...

Producenten proberen zich door middel van claims te onderscheiden van andere producenten. Maar niet alles mag zomaar geclaimd worden. Hoe ziet zo'n traject van het maken van een claim eruit? Hoe weet je of een voedings- of gezondheidsclaim gemaakt mag worden? En hoe kijkt de NVWA naar dit onderwerp? Tijdens deze webinar zoomen drie verschillende sprekers uitgebreid in op claims.

tegengaan milieuschade

Europees Hof over EU-biologo op producten uit derde landen:...

De Europese Unie beschouwt de Amerikaanse biologische wetgeving als gelijkwaardig aan de Europese. Op sommige punten wijkt deze Amerikaanse bio-wetgeving echter iets af van Europese. Mag in dat geval het EU-biologo op het Amerikaanse product worden gebruikt? In dit artikel meer over de uitspraak van de Europese rechter.

Maakt een medische claim iets een geneesmiddel? Uitspraak geeft duidelijkheid

Maakt een medische claim iets een geneesmiddel? Uitspraak geeft...

Consumentenreviews met het woord 'pijn' of een verwijzing naar ziekte bij een levensmiddel: dit zijn verboden medische claims. Maar hoe beoordeel je deze claims? Is het daardoor een geneesmiddel geworden? Na jarenlange discussie is er eindelijk uitsluitsel. Is een product zelf duidelijk een levensmiddel? Dan is het levensmiddelenrecht van toepassing, en niet de geneesmiddelenwet.

Tip van jouw advocaat: Wat is 'nieuw' en hoe lang is iets 'nieuw'?

Tip van jouw advocaat: Wat is 'nieuw' en hoe lang is iets 'nieuw'?

KENNISPARTNER - COLUMN - 'Nieuw' is een veelgebruikte term op verpakkingen; het trekt extra de aandacht van de consument. Maar wanneer mag je die claim gebruiken? En hoe lang blijft iets 'nieuw'?

Beeld: Shutterstock

4 trends voor 2025: fundamenteel voedzaam, rebels tegen regels,...

Het einde van het jaar nadert. De trends voor 2025 komen dan ook langzaam weer om de hoek kijken. Mintel voorspelt vier trends voor aankomend jaar: voedzame voeding 'als medicijn', rebelse consumenten die soms zoeken naar 'ongezonde' producten, veranderende ketens die leiden tot meer lokale of wereldwijde producten en samenwerking tussen technologie en landbouw. In dit artikel de vier trends verder uitgewerkt.

Brandbrief voor PFAS-verbod 2026: 'Dit is de laatste noodkreet'

Brandbrief voor PFAS-verbod 2026: 'Dit is de laatste noodkreet'

Vooruitlopend op een mogelijk Europees verbod moet Nederland al in 2026 een landelijk PFAS-verbod hebben. Daarvoor pleiten diverse waterschappen, die een brandbrief naar het Rijk opstellen. Het idee hiervoor kwam uit het Brabantse waterschap De Dommel en steeds meer waterschappen sluiten aan.

VMT 6 (2024): Wetgeving duurzaamheid

VMT 6 (2024): Wetgeving duurzaamheid

Duurzaamheid is voor voedselproducenten geen keuze meer, maar onderdeel van wetgeving. Hoe ga je om met reststroomverwerking? Wat is de laatste stand van zaken voor verpakkingen? En wat zijn tips voor de aankomende CSDDD-wetgeving? Dit en meer in dit themanummer.

Beeld: Freepik

Duurzame verpakkingen niet langer 'nice to have' maar 'need to have:...

Door onder andere de nieuwe verpakkingswet is duurzaamheid niet langer 'nice to have' maar 'need to have'. Waar bedrijven zich nu met recyclebare en herbruikbare verpakkingen onderscheiden, wordt dit door de nieuwe wetgeving het nieuwe normaal. De verordening, ook wel bekend als PPWR, zal de huidige Richtlijn 94/62/EG vervangen en treedt naar verwachting later dit jaar in werking. In dit artikel drie belangrijke duurzaamheidsvereisten vanuit deze wet op een rij.

Supermarkten willen uitstel Europese anti-ontbossingswet

Supermarkten willen uitstel Europese anti-ontbossingswet

De Nederlandse supermarkten willen uitstel van de nieuwe Europese anti-ontbossingswet.

Beeld: Shutterstock

Farm to Fork-strategie teleurstelling voor duurzame etikettering? Dit...

2024 markeert het einde van de programmaperiode van de Farm to Fork (F2F)-strategie. Dit gaat gepaard met een gevoel van teleurstelling. Een van de belangrijkste doelstellingen van de strategie was het integreren van duurzaamheid in de huidige en toekomstige regelgeving voor voedseletikettering. Hierbij waren er hoge verwachtingen. Tot nu toe zijn deze verwachtingen niet waargemaakt. In dit artikel de meest recente ontwikkelingen op een rij.

Aanscherping handelsnormen groenten en fruit per 1 januari 2025: hier moet je als levensmiddelenbedrijf op letten

Aanscherping handelsnormen groenten en fruit per 1 januari 2025: hier...

De Europese Commissie stelde op 17 augustus 2023 twee verordeningen vast met betrekking tot de handelsnormen en handelsnormcontroles voor de sector groenten en fruit. Het gaat om de Gedelegeerde Verordening (EU) 2023/2429 en Uitvoeringsverordening (EU) 2023/2430. Deze verordeningen treden per 1 januari 2025 in werking. In dit artikel een kort overzicht van de daaruit voortvloeiende verplichtingen en aandachtspunten voor levensmiddelenbedrijven.

Foto: Shutterstock

Koffie- en theegigant vreest ontbossingswetgeving: 'landen riskeren...

Koffieproducerende landen riskeren dat hun export naar de Europese Unie wordt geblokkeerd als Brussel een verbod op producten uit ontboste gebieden niet uitstelt. Daarvoor waarschuwt JDE Peet's, het moederbedrijf van onder meer koffiemerk Douwe Egberts, in zakenkrant Financial Times.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.