Europese palmolie-industrie pleit voor 100% duurzame en ontbossingsvrije palmolie en regelgeving

Europese palmolie-industrie pleit voor 100% duurzame en ontbossingsvrije palmolie en regelgeving

De Europese alliantie van palmolie-raffinadeurs en producenten, verenigd in de European Palm Oil Alliance (EPOA), heeft een position paper uitgebracht waarin de sector kenbaar maakt regelgeving binnen de Europese Unie (EU) te verwelkomen om te komen tot 100% duurzame en ontbossingsvrije palmolie in Europa.

Europese regelgeving kan helpen om ontbossing bij de productie van palmolie tegen te gaan, schrijft de Europese Palmolie Alliantie (EPOA) in een position paper.

Europese regelgeving

Frans Claassen, directeur van MVO de ketenorganisatie.

‘’Regelgeving kan ervoor zorgen dat er in Europa alleen nog duurzame en ontbossingsvrije palmolie wordt verwerkt. Dat kan bijvoorbeeld met een due diligence-verplichting voor bedrijven die producten met palmolie in de EU-markt afzetten. Dergelijke maatregelen kunnen een gelijk speelveld creëren voor alle plantaardige oliën’’, aldus Frans Claassen, de voorzitter van EPOA en directeur van MVO – de ketenorganisatie voor oliën en vetten.

Duurzame palmolie

De afgelopen jaren heeft de Europese palmolie-industrie veel gedaan aan de verduurzaming van de palmolieketen. Daarnaast hebben deze bedrijven andere producenten en retailers opgeroepen meer gebruik te maken van duurzame palmolie. Deze actieve houding heeft ertoe geleid dat 83% van de geïmporteerde palmolie door de palmolie-industrie in Europa nu duurzaam is (cijfer 2018).

Helaas bestaat er echter nog altijd een groot verschil tussen vraag en aanbod. Slechts 60% van de palmolie die door Europese voedingsmiddelenproducenten en supermarkten wordt ingekocht is duurzaam. Frans Claassen: “Dat is zonde, want het aanbod ligt dus veel hoger”.

Kleine boeren

EPOA is van mening dat de Europese Commissie kan voortbouwen op de reeds geboekte successen. Echter, een due diligence-systeem kan alleen effectief zijn indien dit gekoppeld wordt aan een brede EU-strategie. Duurzame palmolie productie is alleen haalbaar als   ‘good governance’ in de producerende landen bevorderd wordt.

Daarnaast is het cruciaal om producenten (met name kleine boeren) te ondersteunen zodat de noodzakelijke veranderingen plaats kunnen vinden.  Overheden, de industrie, NGO’s en financiële instellingen hebben hierbij een belangrijke rol.palmolie1

Ontbossing

EPOA publiceert deze position paper als reactie op de berichtgeving van de Europese Commissie, met als titel Stepping up EU Action to Protect and Restore the World’s Forests’. EPOA kijkt er naar uit om met alle betrokken partijen een constructieve dialoog aan te gaan over de ontwikkeling en implementatie van bindende afspraken.

Auteur: Marjolein van der Drift, communicatiemanager bij MVO de ketenorganisatie voor oliën en vetten, kennispartner van VMT

Gratis nieuwsbrief VMT.nl

Niets missen van VMT.nl? Meld u dan aan voor onze gratis nieuwsbrief!

 Ik ga akkoord met het ontvangen van vakinformatie op mijn interessegebieden van de titels van Vakmedianet en heb kennis genomen van het Privacy en Cookie Beleid van Vakmedianet groep. Ik kan deze toestemming op ieder gewenst moment intrekken.

Illustratie: Larissa Sas

Tip van jouw advocaat: Influencermarketing, hoe zit het precies?

KENNISPARTNER - COLUMN - Zet je als adverteerder wel eens influencers in voor je marketing? Dit is een effectieve manier om bepaalde doelgroepen te bereiken. Maar er gelden ook regels. Jouw advocaat bespreekt de belangrijkste aandachtspunten en geeft tips.

Beemster kaas van CONO Kaasmakers.

Duurzame kaasproductie als onderdeel van een klimaatneutrale kaasketen

In de zuivelsector streeft CONO Kaasmakers, een kleine coöperatie van melkveehouders uit de regio Noord-Holland, naar een goede harmonie tussen koeien, boeren en kaasmakers. Deze samenwerking is niet alleen een kernwaarde, het is ook de sleutel tot het bereiken van meer dan wat individuele partijen afzonderlijk kunnen bewerkstelligen. Door de coöperatie, die als sinds 1901 bestaat, wordt niet alleen geïnvesteerd in het maken van de lekkerste kaas en een sterk merk, maar ook in een positieve toekomst voor komende generaties in de zuivelbranche.

Foto: Lamb Weston

Zo tovert Lamb Weston gebruikte frituurolie om tot nieuwe...

De recycledrang van voedselproducenten leidt soms tot opvallende innovaties. Neem de nieuwe frietverpakking van Lamb Weston, die voor 60% bestaat uit biocirculair plastic gemaakt van gebruikte frituurolie. Hoe borg je de veiligheid van zo'n product? VMT sprak met Lamb Weston over de kwaliteit en veiligheid van de frietverpakking.

Beeld: Shutterstock

Wat brengt 2025 voor R&D? 5 trends en praktische tips om deze te...

2025 staat voor de deur, en verschillende marktonderzoekers komen met trends voor volgend jaar. Zo presenteert Euromonitor 5 trends voor 2025: gezondheidsplannen, verstandigere portemonnee, Eco Logisch, gefilterde focus en AI ambivalent. In dit artikel de vijf trends uitgewerkt op een rij en tips van Euromonitor hoe deze te implementeren.

Beeld: Shutterstock

'Boeren houden van koeien': imagocampagne voor jonge boeren of...

In een recente beslissing legt het College van Beroep (CvB) van de Stichting Reclame Code uit waarom transparantie rondom sponsoring van een ideële campagne door een commerciële organisatie noodzakelijk is. Ook verduidelijkt zij wanneer een partij wordt beschouwd als mede-adverteerder, die de aanbevelingen van de Reclame Code Commissie (RCC) of het CvB ter harte mag nemen. In dit artikel wordt deze recente uitspraak verder toegelicht.

Chocola gemaakt met het cacao-alternatief van Cargill en Voyage Foods

Dit is waarom cacao-alternatieven aan populariteit winnen

Verschillende bedrijven toonden alternatieven voor cacao op de ingrediëntenbeurs Food Ingredients Europe. VMT nam een kijkje bij de verschillende aanbieders. Ook trendbureau Mintel ziet 1 ingrediënt als veelbelovend alternatief.

Beeld: Shutterstock

Misleidende reclame op voeding voorkomen? 8 opvallende uitspraken van...

Hoe ver mag je gaan met het aanprijzen van voedingsmiddelen? In 2024 boog de Reclame Code Commissie (RCC) zich opnieuw over reclames en voedselclaims die consumenten op het verkeerde been zouden kunnen zetten. Van fastfood tot snoep, van eieren tot bier. Dit artikel geeft een beknopt overzicht van de meest opvallende kwesties in 2024.

FiE 2024: 'Introductie hybride gehakt van Lidl zorgt voor meer interesse van foodproducenten'

FiE 2024: 'Introductie hybride gehakt van Lidl zorgt voor meer...

Is nu het momentum voor hybride foodproducten? Op de Food Ingredients Beurs FiEurope lijkt het onderwerp een nieuw leven beschoren onder druk van duurzaamheid. VMT sprak twee bedrijven die zien dat hybride groeit mede onder druk van de aankomende duurzaamheidswetgeving. Maar zegt een marketingexpert: 'Hybride is een industrie push, het voordeel voor de consument is niet duidelijk.'

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.