Tip van jouw advocaat: Coronaperikelen? Wees een beetje lief voor elkaar

Tip van jouw advocaat: Coronaperikelen? Wees een beetje lief voor elkaar

Corona valt onder onvoorziene omstandigheden hierdoor kan een contract worden aangepast. Partijen moeten daarom opnieuw met elkaar onderhandelen.

In deze hectische tijden past het om rekening met elkaar te houden. En laat dat nu ook in de wet geregeld zijn: bij onvoorziene omstandigheden - en dat is corona - kan een contract worden aangepast (art 6:258 BW). Partijen moeten opnieuw met elkaar onderhandelen. Als ze er niet uitkomen beslist de rechter hoe het contract moet worden gewijzigd. Algemeen wordt aangenomen dat bij onvoorziene omstandigheden het nadeel 50/50 tussen partijen wordt verdeeld. Geen van beide partijen kan er immers iets aan doen dat het coronavirus alles stillegt.

Coronamaatregelen

Maar hier past wel een kanttekening: hoe zag het oorspronkelijke contract eruit? Als dat voordelig of juist nadelig was (economische krachtsverhoudingen) dan moet dat voordeel of nadeel proportioneel behouden blijven. En een contract wordt alleen aangepast als het totaal onredelijk zou zijn om vast te houden aan de originele afspraken.

En hoe zit het dan met overmacht (art 6: 75 BW)? Dat woord zingt nu overal rond. Let op: overmacht komt alleen aan bod als de afgesproken prestatie onmogelijk is geworden door de coronamaatregelen. Dat is niet vaak het geval; de betalingsverplichting is meestal verre van leuk in de huidige omstandigheden, maar niet onmogelijk. De andere partij kan bij overmacht het contract nog steeds ontbinden, maar heeft geen recht op schadevergoeding.

Coronaperiode

Dan hebben we ook nog die verdraaide kleine lettertjes: lees in het contract of de algemene voorwaarden na wat is bepaald over onvoorziene omstandigheden en overmacht. Valt je specifieke casus hieronder? Dan kan op basis daarvan worden bepaald wat de in het contract afgesproken consequenties zijn. Afspraken tussen partijen zijn leidend.

We weten niet hoelang deze coronaperiode nog gaat duren. Vaak heb je als bedrijf een langdurige relatie met elkaar. Procederen kost geld en tijd, en het resultaat is soms onzeker. Het kan grote voordelen hebben om in deze coronatijd en -strijd een beetje lief te zijn voor elkaar.

Auteur: Ebba Hoogenraad, advocaat food law bij Hoogenraad & Haak, kennispartner van VMT.

Illustratie: Larissa Sas

Ebba Hoogenraad

Ebba Hoogenraad

Advocaat Hoogenraad & Haak

Etikettering

Verdwaald in het web van etiketteringswetgeving? Deze artikelen...

Wat staat er in het NVWA Handboek Etikettering? Wat zijn de laatste wetswijzigingen op gebied van etikettering? En welke verplichte vermeldingen moeten er op een etiket? De nieuwe collectie van VMT over etikettering bevat een aantal 'must reads' voor iedereen die met etikettering bezig is.

Beeld: Shutterstock
Duurzaamheidsclaims

ACM start handhaving duurzaamheidsclaims in de levensmiddelensector

COLUMN - De Autoriteit Consument & Markt (ACM) kondigt aan dat zij in 2025 haar focus legt op duurzaamheidsclaims in de levensmiddelensector. In dit artikel meer over wat de levensmiddelenindustrie kan verwachten en tips voor producenten.

Beeld: Shutterstock
Misleiding

Misleiding voorkomen? Dit is de rol van de 'gemiddelde consument' in...

Voedselproducenten moeten rekening houden met de manier waarop de gemiddelde consument naar producten kijkt. Is de vormgeving van de nieuwe productlijn niet misleidend? Begrijpt de consument de voedingsclaim? En hoe kijkt de consument naar de etiketten op producten? Maar wie is de 'gemiddelde consument' precies? In dit artikel meer hierover.

Voedingsclaims

Consumentenorganisaties vragen Europa om voedingsprofielen:...

De Belgische consumentenorganisatie Testaankoop roept de Europese Commissie (EC) op werk te maken van voedingsprofielen om misleiding te voorkomen. Voedingsprofielen stellen extra eisen aan productclaims voor levensmiddelen met specifieke nutritionele waarde. Tot op heden zijn de voedingsprofielen nog steeds niet definitief.

Voor abonnees
Voor abonnees
FDA

Voor abonnees FDA introduceert nieuwe preventiestrategie tegen besmetting van verse...

De Amerikaanse Food and Drug Administration (FDA) heeft een nieuwe strategie gelanceerd om besmetting van verse en bevroren bessen met virussen zoals hepatitis A en norovirus tegen te gaan. De aanpak, ontwikkeld in samenwerking met de industrie en internationale belanghebbenden, richt zich op hygiëne, wetenschappelijk onderzoek en wereldwijde samenwerking.

Afbeelding: PixabayVoor abonnees
Voor abonnees
Hepatitis A

Voor abonnees Crisismanagement bij besmette Poolse blauwe bessen: hoe nu verder?

De recente besmetting met hepatitis A in diepvries blauwe bessen van Albert Heijn zet voedselveiligheid in de schijnwerpers. De besmette bessen, afkomstig uit Polen, leidden in Nederland tot een grootschalige terughaalactie. Hoewel er snel is gereageerd en consumenten werden geïnformeerd, lijkt in Polen de aandacht voor het incident minimaal. Hoe wordt de situatie verder aangepakt en wat zijn de vervolgstappen in het crisismanagement?

Voor abonnees
Voor abonnees
Video

Voor abonnees Food Law Event gemist: Misleiding voorkomen? RCC geeft tips rondom...

De Reclame Code Commissie is bekend vanwege de beoordeling van klachten over voedingsmiddelen. Zij oordelen over deze klachten door middel van zelfregulering. Hierdoor moet misleiding voorkomen worden. Maar hoe ziet zo'n proces er nu precies uit? En hoe kun je als producent het beste omgaan met deze zelfregulering? Margreet Verhoef, hoofd klachtenbehandeling bij de Stichting Reclame Code, vertelt meer hierover aan de hand van praktijkvoorbeelden.

Foto: Shutterstock
Ongepasteuriseerde melk

Dit is waarom er in januari strengere regels komen voor de verkoop...

De laatste jaren is rauwe melk populair onder consumenten die op zoek zijn naar natuurlijke, onbewerkte voedingsmiddelen. Hoewel de voedselveiligheid van rauwe zuivelproducten in Nederland relatief goed is, blijft de consumptie ervan risicovol. Regels rondom verkoop worden daarom per 1 januari 2025 aangescherpt. Dit artikel zet het op een rij.

Voor abonnees
Voor abonnees
Video

Voor abonnees Food Law Event gemist: dit houdt het nieuwe Nederlandse...

Per 1 januari 2024 is er een nieuw Nederlands allergenenbeleid, vastgesteld door het ministerie van VWS. Daarnaast hebben de FNLI, het CBL en de NVWA een richtlijnendocument opgesteld. Wat staat hier precies in? En wat kunnen we verder nog verwachten op gebied van allergenen en kruisbesmetting? In deze lezing vertellen Krista Baar (Normec), Marjan van Ravenhorst (Allergenen Consultancy) en Marloes Kneppers (FNLI) meer over dit onderwerp.

Illustratie: Larissa Sas
Kennis uit de markt

Tip van jouw advocaat: Influencermarketing, hoe zit het precies?

KENNISPARTNER - COLUMN - Zet je als adverteerder wel eens influencers in voor je marketing? Dit is een effectieve manier om bepaalde doelgroepen te bereiken. Maar er gelden ook regels. Jouw advocaat bespreekt de belangrijkste aandachtspunten en geeft tips.

Gerard Kramer, specialist agro-food 
bij Nutrilab: 
“Veel allergenen vinden hun oorsprong al op het veld of tijdens het transport.”Gesponsord
Gesponsord
trending 2025

Gesponsord Nieuwe allergenenwetgeving dwingt voedingsbedrijven komend jaar tot...

Vanaf 1 januari 2026 treedt de strengere wetgeving in werking die voedingsbedrijven verplicht allergenen nauwkeurig in kaart te brengen en te kwantificeren. Een aanzienlijke verandering, vooral voor kleinere bedrijven, die tot nu toe vaak uit voorzorg 'kan bevatten'-claims hanteerden.

Beeld: Shutterstock
Reclame Code Commissie

'Boeren houden van koeien': imagocampagne voor jonge boeren of...

In een recente beslissing legt het College van Beroep (CvB) van de Stichting Reclame Code uit waarom transparantie rondom sponsoring van een ideële campagne door een commerciële organisatie noodzakelijk is. Ook verduidelijkt zij wanneer een partij wordt beschouwd als mede-adverteerder, die de aanbevelingen van de Reclame Code Commissie (RCC) of het CvB ter harte mag nemen. In dit artikel wordt deze recente uitspraak verder toegelicht.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.