Waarom bedrijven met een scherpe focus zoveel beter presteren

Waarom bedrijven met een scherpe focus zoveel beter presteren

KENNISPARTNER - "Alle neuzen dezelfde kant op" is een gevleugelde uitspraak die te pas en te onpas in het bedrijfsleven wordt geroepen. De vraag blijft alleen hoe dit bereikt kan worden en waarom deze 'organisatiefocus' zo belangrijk is.

Een efficiënte en een hoogwaardig communicatief werkende organisatie die bijdraagt aan een beter financieel resultaat. Dat is het doel dat elk bedrijf nastreeft. Om dit te bereiken is het noodzakelijk dat het DNA van een onderneming door de gehele organisatie geabsorbeerd en gedragen wordt. Op het moment dat het DNA helder is, zullen missie, visie en strategie daarop moeten aansluiten. Immers, als het bedrijfs-DNA op customer intimacy gericht is, kan de operatie niet ingericht zijn op basis van operational excellence.

Strategisch plan

Op basis van dit DNA en de strategie kan een strategisch plan opgesteld worden. Om ervoor te zorgen dat alle lagen binnen de organisatie aan de slag gaan met de door het management uitgestippelde strategie is het zaak dat zij het strategisch plan vertalen naar een plan voor hun eigen afdeling. Door op deze manier de organisatiedoelen te cascaderen, wordt bereikt dat iedereen binnen de organisatie op zijn of haar niveau aan hetzelfde doel werkt.

Cascadering

Rondom deze cascadering is het ook belangrijk ervoor te zorgen dat iedereen weet wat van hem of haar wordt verwacht. Hierin is het zaak dat het organigram aansluit bij de strategische doelstellingen en dat aan de hand van de functieprofielen binnen dat organigram bepaald wordt wie op welke plek moet zitten. Dit vormt vervolgens ook weer de basis voor competentiematrixen en opleidingsmanagement.

Heldere communicatie

Naast het helder maken wat van iedereen verwacht wordt binnen hun rol, is het nodig om een effectieve communicatiestructuur te implementeren die hierop aansluit. Gezorgd moet worden dat iedereen helder heeft wat qua rapportage van hen verwacht wordt en voor welke KPI’s men verantwoordelijk is. Maak helder wat prioriteit heeft en welke escalatiemogelijkheden er zijn en ga aan de slag met voortgangsgesprekken. Investeer in kwalitatief leiderschap op alle lagen binnen de organisatie zodat de ingezette koers (het strategische doel) ook focus blijft houden.

Cultuurverandering

Organisatiefocus brengt aan het licht wat een onderneming nodig heeft. Door het aanbrengen van structuur verandert de actuele cultuur van de onderneming (cultuur volgt structuur). Deze cultuurverandering is noodzakelijk om efficiënter en doelgerichter te kunnen produceren.

Efficiënter werken betekent niet harder, maar slimmer werken. Met de juiste communicatie en bijbehorende KPI’S van de onderneming zal een hoger financieel resultaat gerealiseerd worden.

Borgen van ingezette verandering in structuur en cultuur is misschien nog wel het belangrijkste aspect van het ingezette organisatie focusproject. Visuele hulpmiddelen als een bordenstructuur door de hele organisatie (van directieniveau tot op de werkvloer) zorgen ervoor dat de gewenste bedrijfscultuur wordt vastgehouden.

Door middel van organisatiefocus zal de onderneming toekomstgericht zijn, het zogenoemde ‘brandjes blussen’ zal tot het verleden behoren.

Auteur: Sven Kenselaar, organisatie & trajectcoach bij Onprove, kennispartner van VMT

Illustratie: Larissa Sas

Tip van jouw advocaat: Influencermarketing, hoe zit het precies?

KENNISPARTNER - COLUMN - Zet je als adverteerder wel eens influencers in voor je marketing? Dit is een effectieve manier om bepaalde doelgroepen te bereiken. Maar er gelden ook regels. Jouw advocaat bespreekt de belangrijkste aandachtspunten en geeft tips.

Beeld: Shutterstock

'Boeren houden van koeien': imagocampagne voor jonge boeren of...

In een recente beslissing legt het College van Beroep (CvB) van de Stichting Reclame Code uit waarom transparantie rondom sponsoring van een ideële campagne door een commerciële organisatie noodzakelijk is. Ook verduidelijkt zij wanneer een partij wordt beschouwd als mede-adverteerder, die de aanbevelingen van de Reclame Code Commissie (RCC) of het CvB ter harte mag nemen. In dit artikel wordt deze recente uitspraak verder toegelicht.

Beeld: Shutterstock

Misleidende reclame op voeding voorkomen? 8 opvallende uitspraken van...

Hoe ver mag je gaan met het aanprijzen van voedingsmiddelen? In 2024 boog de Reclame Code Commissie (RCC) zich opnieuw over reclames en voedselclaims die consumenten op het verkeerde been zouden kunnen zetten. Van fastfood tot snoep, van eieren tot bier. Dit artikel geeft een beknopt overzicht van de meest opvallende kwesties in 2024.

tegengaan milieuschade

Europees Hof over EU-biologo op producten uit derde landen:...

De Europese Unie beschouwt de Amerikaanse biologische wetgeving als gelijkwaardig aan de Europese. Op sommige punten wijkt deze Amerikaanse bio-wetgeving echter iets af van Europese. Mag in dat geval het EU-biologo op het Amerikaanse product worden gebruikt? In dit artikel meer over de uitspraak van de Europese rechter.

Maakt een medische claim iets een geneesmiddel? Uitspraak geeft duidelijkheid

Maakt een medische claim iets een geneesmiddel? Uitspraak geeft...

Consumentenreviews met het woord 'pijn' of een verwijzing naar ziekte bij een levensmiddel: dit zijn verboden medische claims. Maar hoe beoordeel je deze claims? Is het daardoor een geneesmiddel geworden? Na jarenlange discussie is er eindelijk uitsluitsel. Is een product zelf duidelijk een levensmiddel? Dan is het levensmiddelenrecht van toepassing, en niet de geneesmiddelenwet.

Tip van jouw advocaat: Wat is 'nieuw' en hoe lang is iets 'nieuw'?

Tip van jouw advocaat: Wat is 'nieuw' en hoe lang is iets 'nieuw'?

KENNISPARTNER - COLUMN - 'Nieuw' is een veelgebruikte term op verpakkingen; het trekt extra de aandacht van de consument. Maar wanneer mag je die claim gebruiken? En hoe lang blijft iets 'nieuw'?

Beeld: Freepik

Duurzame verpakkingen niet langer 'nice to have' maar 'need to have:...

Door onder andere de nieuwe verpakkingswet is duurzaamheid niet langer 'nice to have' maar 'need to have'. Waar bedrijven zich nu met recyclebare en herbruikbare verpakkingen onderscheiden, wordt dit door de nieuwe wetgeving het nieuwe normaal. De verordening, ook wel bekend als PPWR, zal de huidige Richtlijn 94/62/EG vervangen en treedt naar verwachting later dit jaar in werking. In dit artikel drie belangrijke duurzaamheidsvereisten vanuit deze wet op een rij.

Aanscherping handelsnormen groenten en fruit per 1 januari 2025: hier moet je als levensmiddelenbedrijf op letten

Aanscherping handelsnormen groenten en fruit per 1 januari 2025: hier...

De Europese Commissie stelde op 17 augustus 2023 twee verordeningen vast met betrekking tot de handelsnormen en handelsnormcontroles voor de sector groenten en fruit. Het gaat om de Gedelegeerde Verordening (EU) 2023/2429 en Uitvoeringsverordening (EU) 2023/2430. Deze verordeningen treden per 1 januari 2025 in werking. In dit artikel een kort overzicht van de daaruit voortvloeiende verplichtingen en aandachtspunten voor levensmiddelenbedrijven.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.