Overstappen op elektrisch wagenpark? Begin met personenauto's

Overstappen op elektrisch wagenpark? Begin met personenauto's

Heineken, Albert Heijn en Jumbo gebruiken al elektrische vrachtwagens. Toch zal het zeker nog tot 2028 duren totdat de overstap naar elektrisch vrachtverkeer rendabel is voor de voedingsmiddelenindustrie. Voor personenauto's ligt de overstap naar elektrisch al wel binnen handbereik.

De maatschappelijke druk om het wagenpark te verduurzamen neemt toe. En er zijn zeker ontwikkelingen die een duurzaam wagenpark ook voor de voedingsmiddelenindustrie een stap dichter bij brengen. Zo brengen meerdere Europese fabrikanten vanaf 2021 elektrische vrachtwagens in grote aantallen op de markt. Maar deze trucks zijn nog 3,5 keer duurder dan de varianten die op diesel rijden. Bovendien kan er maximaal 100 km gereden worden met één volle batterij. Daarom zijn deze vrachtwagens op dit moment vooral geschikt voor de bevoorrading in binnensteden.

Bedrijven kunnen daarmee voldoen aan hun doelstelling voor emissievrije stedelijke distributie. Naar verwachting duurt het nog tot 2028 voordat het voor de voedingsmiddelenindustrie rendabel is om in elektrische trucks te investeren.

Personenauto’s

De overstap naar elektrische personenauto’s is gemakkelijker te realiseren. Voor medewerkers is het aantrekkelijk om over te stappen op volledig elektrische auto’s. Hiervoor geldt namelijk een bijtelling van slechts 8%, terwijl hybride auto’s geen belastingvoordeel kennen.

Voorlopig zijn elektrische auto’s nog duurder in de aanschaf dan brandstofauto’s. Daardoor ben je ook meer kosten kwijt aan de verzekering voor je auto. Maar de prijzen van elektrische auto’s dalen wel, omdat de kosten voor de batterijproductie omlaag gaan en de productieaantallen toenemen. Ook is een elektrische auto goedkoper in het gebruik. De brandstofkosten van een benzineauto liggen gemiddeld op 13 cent per kilometer. Bij elektrische auto’s is dat ongeveer 4 cent per kilometer.

Laadpalen

Bij een elektrisch wagenpark moeten medewerkers natuurlijk ook de gelegenheid krijgen om hun auto op het werk op te laden. Daarom is investeren in een laadpaal noodzakelijk. De kosten van een laadpaal zijn sterk afhankelijk van de snelheid en de robuustheid.

De kosten van de installatie worden vooral bepaald door het aantal meters boor- en graafwerk dat nodig is. Over de laadpunten bij medewerkers hoef je als werkgever geen belasting te betalen.

Dit artikel is gesponsord door hoyhoy.

Beemster kaas van CONO Kaasmakers.

Duurzame kaasproductie als onderdeel van een klimaatneutrale kaasketen

In de zuivelsector streeft CONO Kaasmakers, een kleine coöperatie van melkveehouders uit de regio Noord-Holland, naar een goede harmonie tussen koeien, boeren en kaasmakers. Deze samenwerking is niet alleen een kernwaarde, het is ook de sleutel tot het bereiken van meer dan wat individuele partijen afzonderlijk kunnen bewerkstelligen. Door de coöperatie, die als sinds 1901 bestaat, wordt niet alleen geïnvesteerd in het maken van de lekkerste kaas en een sterk merk, maar ook in een positieve toekomst voor komende generaties in de zuivelbranche.

Foto: Lamb Weston

Zo tovert Lamb Weston gebruikte frituurolie om tot nieuwe...

De recycledrang van voedselproducenten leidt soms tot opvallende innovaties. Neem de nieuwe frietverpakking van Lamb Weston, die voor 60% bestaat uit biocirculair plastic gemaakt van gebruikte frituurolie. Hoe borg je de veiligheid van zo'n product? VMT sprak met Lamb Weston over de kwaliteit en veiligheid van de frietverpakking.

"In 2025 wordt AI concreter toegepast"

"In 2025 wordt AI concreter toegepast"

Ieder jaar brengt Aptean een F&B/IT Trendrapport uit voor de voedings- en drankensector. In 2025 is er sprake van nieuwe trends, maar ook een verdieping van die van 2024, zo zegt Arjen Verburg van Aptean. "Artificial Intelligence zal nog groter worden en concretere toepassingen vinden."

Nienke Faber, operationeel manager bij Normec Label & Specification: “Nieuwe regelgeving zorgt 
voor meer transparantie.”

Communicatie over je product is een vak apart

Voor retailers en producenten is het belangrijk en wenselijk om unieke producteigenschappen zoveel mogelijk te benadrukken, bijvoorbeeld via een etiket. Consumenten hechten echter ook waarde aan transparante etiketten, met kloppende informatie. Die twee hoeven elkaar niet te bijten, maar het is soms wel een dun koord om op te dansen. Normec Foodcare helpt daarbij. Volgens Nienke Faber zijn er verschillende trends die producenten en retailers niet alleen nu al in de huidige markt, maar ook in 2025 in overweging moeten nemen.

“Met onze technologie kunnen we producenten helpen om de prijsstijging deels op te vangen, zonder dat zij inboeten op de kwaliteit."

Natuurlijke oplossingen voor cacaoreductie zonder smaakconcessies

Het wereldwijde tekort aan cacao en de stijgende prijzen dwingen producenten om op zoek te gaan naar nieuwe oplossingen. Yama Products, vooral bekend van hun actieve bijdrage aan de hartige levensmiddelenindustrie, zet nu stappen in de zoete sector met baanbrekende receptuuraanpassingen voor onder andere cacaoreductie.

“Wij kunnen die specialisten waar de foodsector om vraagt, maar die ze zelf niet kunnen vinden, wél leveren.”

Een team dat mee ademt met het bedrijf

Bilfinger Engineering is steeds meer bij de klant te vinden via de mogelijkheid tot site support. Het bedrijf komt daarmee tegemoet aan de stijgende vraag naar vaste kernteams van engineers in combinatie met projectmatige ondersteuning.

“De belangrijkste eigenschappen zijn bescherming tegen micro-organismen, eenvoudige reiniging en gebruiksgemak bij het vullen."

Betrouwbare desinfectie begint met de Flexxomat

Desinfectie is van cruciaal belang voor bedrijven in de voedingsindustrie. Het voorkomen van bacteriële besmetting in het productieproces, en zeker in het eindproduct, is essentieel. Een besmetting kan leiden tot ernstige gevolgen, zoals productiestilstand of zelfs gezondheidsrisico's voor consumenten. "Met de Flexxomat van Flexxolutions is desinfecteren gemakkelijk en doeltreffend", vertelt Arjan Hoekman van Rouveen Kaasspecialiteiten.

Linda van Hooft en Kevin Frencken van Sonac: “Nieuwe technieken maken nevenstromen nog waardevoller én duurzamer.”

Dierlijke bijproducten maken sector duurzamer

Zo'n 60 procent van een geslacht rund, een varken of een kip wordt als vlees aangemerkt. Uit oogpunt van duurzaamheid en circulariteit is het cruciaal dat de overige 40 procent zo hoogwaardig mogelijk wordt verwerkt, bij voorkeur in voedingsmiddelen. Zo dragen producenten van dierlijke eiwitten en vetten bij aan de verduurzaming van de voedingssector.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.