Blockchain in food: 'Straks net zo normaal als internet'

Blockchain in food: 'Straks net zo normaal als internet'

Projecten over blockchain volgen elkaar steeds sneller op. De technologie raakt ook in beeld als belangrijk middel van voedingsmiddelenbedrijven om ketens transparant te maken. Dan komt gelijk de vraag op hoe beïnvloedt blockchain de dagelijkse werkzaamheden in de voedingsmiddelenindustrie? Op deze en andere vragen geeft het evenement Blockchain in Food op 10 december in Nieuwegein.

Onlangs kondigde Jumbo aan om met behulp van de blockchain de keten van de tilapiavis transparanter. Hier door kunnen klanten alle stappen in de keten zien die de vis doorloopt van kweker, leverancier, distributeur en uiteindelijk supermarkt.

Jumbo

Het mag dan nog een pilot zijn, maar deze haakt wel aan bij de ambitie van Jumbo om haar keten transparanter te maken. Het is dus goed mogelijk dat het familiebedrijf in de nabije toekomst met nog meer blockchainprojecten komt en dat de technologie een vaste plaats krijgt om Jumbo te helpen bij transparantie.

 Albert Heijn

Concurrent Albert Heijn ging Jumbo al ruim een jaar geleden voor met het inzichtelijk maken van de keten van lang houdbaar sinaasappelsap samen met partners SIM, Refresco en Louis Dreyfus-company (LDC-Juice). Een QR-code op de verpakking toont klanten welke route de fles sinaasappelsap aflegt totdat deze in het schap van Albert Heijn ligt.

Ook eieren zet de supermarktketen in de blockchain. Zo kan de supermarktklant zien welke kippen hun eieren hebben gelegd en welke boer voor de dieren zorgt.   Niet alleen de consument kan volgen wat er met de eieren gebeurt in de keten, maar ook de boer zelf.

DNV GL

Albert Heijn hanteert blockchain als onderdeel van haar strategie om de keten transparanter te maken. Ook bij een recent gehouden bijeenkomst van DNV GL bleek dat de technologie deel uitmaakt van de lange termijnvisie van de certificeerder. Zo zet het bedrijf zijn certificaten in de blockchain en helpt het de voedingsmiddelenindustrie met projecten op dit gebied.

Ook DNV GL signaleert dat de inzet van blockchain strategischer een steeds grotere rol zal gaan spelen in de voedingsmiddelenindustrie. En het lijdt geen twijfel dat de technologie ook het dagelijkse werk van bijvoorbeeld de kwaliteitsmanager gaat beïnvloeden.

Je krijgt dan te maken met vraagstukken als ‘wat gaat er gebeuren met de data die vanuit het ERP-systeem komt?’, stelt Sven Edgren, hoofd digitale transformatie van DNV GL. Want welke dat ga je delen? En hoe pak je dat aan? Onder andere de kwaliteitsmanager moet hiervoor overleggen met de afdeling IT. Ook zal zijn of haar digitale kennis in sommige gevallen opgevijzeld moeten worden, aldus Edgren.

Bij DNV GL verwachten ze dat het gebruik straks net zo normaal zal zijn als het surfen op het web. Al is de impact van internet natuurlijk wel groter.

Refresco

Refresco was één van de eerste fabrikanten die blockchain invoerde en heeft inmiddels ruim een jaar ervaring met de technologie. Wat betekent dit voor het dagelijks werk van onder andere kwaliteitsmanagers en logistiek managers?

Irina Hemeryck, QESH-manager bij Refresco Benelux en salesmanager Nederland Niels Goudsmits van Refresco Benelux vertellen op het Blockchain in Food evenement op 10 december in Nieuwegein over hun ervaringen.

Blockchain in food

Niet alleen vragen over de impact van blockchain op het dagelijks werk van bijvoorbeeld QA’ers komt aan bod. Maar het gaat bijvoorbeeld ook over hoe voedingsmiddelenbedrijven de technologie strategisch kunnen inzetten.

Blockchain in Food vindt op 10 december plaats in The Green Village in Nieuwegein. VMT organiseert de bijeenkomst samen met SIM dat onder andere de blockchain voor Albert Heijn opzette. Bekijk het programma en schrijf je in.

Weg met het blauwe champignonbakje? Belgische retailers ontwikkelen herbruikbaar alternatief

Weg met het blauwe champignonbakje? Belgische retailers ontwikkelen...

Albert Heijn, ALDI, Carrefour, Colruyt, Delhaize en Lidl verenigen zich in de Reusable Packaging Coalition. Ze willen de mogelijkheden rond hergebruik van verpakkingen onderzoeken. In een eerste proefproject zetten ze de overstap naar herbruikbare verpakkingen voor champignons in regio Mechelen.

Edamameboontjes telen in de Hollandse klei, vanaf volgend jaar bij Jumbo in het schap

Edamameboontjes telen in de Hollandse klei, vanaf volgend jaar bij...

Op een regenachtige dag eind september is een klein gezelschap welkom op Harry's Farm in Flevoland. Op dat moment zitten de edamamepeultjes nog aan de plant, maar het zal niet lang meer duren voordat de boontjes worden geoogst. En deze vinden in het eerste kwartaal van 2025 hun weg naar het vriesversschap van Jumbo.

Ecologische voetafdruk boodschappenmandje verlagen met aanpak van Wereldnatuurfonds

Ecologische voetafdruk boodschappenmandje verlagen met aanpak van...

Het Wereld Natuur Fonds heeft als doel om de ecologische voetafdruk van Nederlandse winkelmandjes tegen 2030 met 50% te verkleinen. Om supermarkten te helpen dit te bereiken, heeft WWF Nederland de 'WWF-NL Basket' ontwikkeld.

Op deze zes manieren probeert Albert Heijn voedselverspilling tegen te gaan 

Op deze zes manieren probeert Albert Heijn voedselverspilling tegen...

Vanaf vandaag staat er een 'kijk-, ruik- en proeflogo' op de verpakkingen van Albert Heijn eigenmerk magere- en volle yoghurt en karnemelk. Het logo moet bewustwording creëren bij de consument. De supermarktketen zet zich in op verschillende manieren om voedselverspilling te verminderen.

Nieuw platform moet revolutie in bestrijden voedselfraude veroorzaken 

Nieuw platform moet revolutie in bestrijden voedselfraude veroorzaken

Vanaf 1 januari 2025 kunnen voedingsprofessionals gebruik maken van het nieuwe fraudeplatform European Food Fraud Community of Practice (EFF-CoP). Het platform moet onderzoek stimuleren en een gemeenschap vormen voor professionals om voedselfraude tegen te gaan.

Beeld: Foodwatch

Albert Heijn Lekkerbekjes winnaar 'krimpflatie'-Gouden Windei 2024

Foodwatch roept de Albert Heijn Lekkerbekjes uit tot winnaar van het Gouden Windei van 2024. Het product ontving de meeste stemmen van consumenten, namelijk 39%. Albert Heijn is het niet eens met de nominatie en weigerde volgens Foodwatch de prijs in ontvangst te nemen.

"In 2025 wordt AI concreter toegepast"

"In 2025 wordt AI concreter toegepast"

Ieder jaar brengt Aptean een F&B/IT Trendrapport uit voor de voedings- en drankensector. In 2025 is er sprake van nieuwe trends, maar ook een verdieping van die van 2024, zo zegt Arjen Verburg van Aptean. "Artificial Intelligence zal nog groter worden en concretere toepassingen vinden."

Foto: Pixabay

Bacteriofagen maken snelle detectie van bacteriën in vloeistoffen...

Onderzoekers hebben een baanbrekende test ontwikkeld die bacteriën in vloeistoffen zoals water, urine en melk detecteert door gebruik te maken van bacteriofagen. Biogel verandert van kleur bij aanwezigheid van schadelijke bacteriën, wat snelle en eenvoudige controles mogelijk maakt voor onder meer voedselveiligheid zonder tussenkomst van een laboratorium.

Beeld: Shutterstock

Vertraagt wetgeving innovatie? 'Transparante informatie steeds...

Er is een verschuiving gaande in het voedsellandschap. Waar voedsel eerst vooral beschikbaar moest zijn, zijn tegenwoordig meer aspecten belangrijk. Zo moet voedsel veilig, voedzaam, gezond en duurzaam zijn. Hoe kun je hier als producent de juiste balans in vinden? En vormt al deze 'ogenschijnlijk tegenstrijdige' wetgeving een rem voor innovatie of juist een duwtje in de rug? Alie de Boer vertelt meer over het onderwerp.

Innovaties voor vlees- en proteïneverwerking op IFFA 2025, met als hoofdthema ‘Increasing Performance’. Bron: Messe Frankfurt

IFFA 2025 wil de toekomst van vlees en plantaardige eiwitten laten...

De grootste internationale vakbeurs voor vlees- en eiwittechnologie, de IFFA, opent van 3 tot en met 8 mei 2025 de deuren in Frankfurt am Main. Onder het motto 'Rethinking Meat and Proteins' presenteert de beurs innovatieve oplossingen en de nieuwste trends voor de complete productieketen, van grondstof tot eindproduct​.

Beeld: Foodwatch

Producenten reageren op 'krimpflatie'-nominaties Gouden Windei 2024:...

Foodwatch maakt 7 genomineerden bekend voor het Gouden Windei van 2024. Eén van de zeven producten zal gekroond worden tot 'meest misleidende product van 2024'. De genomineerden zijn Albert Heijn, Liga, Knorr, Danerolles, Hertog IJs, Nescafé en Milka. Allen zijn genomineerd vanwege 'krimpflatie' en 'beknibbelflatie'. VMT vroeg de genomineerden om een reactie.

Onderzoek: supermarkten promoten gezonde voeding onvoldoende

Onderzoek: supermarkten promoten gezonde voeding onvoldoende

Supermarkten ondernemen nauwelijks stappen om hun assortiment gezonder te maken. Volgens denktank Questionmark bestaat 83 procent van de supermarktaanbiedingen nog altijd uit ongezonde producten. Ekoplaza doet het het beste. Jumbo, Aldi, Albert Heijn en Plus lopen achter.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.