Blockchain in food: 'Straks net zo normaal als internet'

Blockchain in food: 'Straks net zo normaal als internet'

Projecten over blockchain volgen elkaar steeds sneller op. De technologie raakt ook in beeld als belangrijk middel van voedingsmiddelenbedrijven om ketens transparant te maken. Dan komt gelijk de vraag op hoe beïnvloedt blockchain de dagelijkse werkzaamheden in de voedingsmiddelenindustrie? Op deze en andere vragen geeft het evenement Blockchain in Food op 10 december in Nieuwegein.

Onlangs kondigde Jumbo aan om met behulp van de blockchain de keten van de tilapiavis transparanter. Hier door kunnen klanten alle stappen in de keten zien die de vis doorloopt van kweker, leverancier, distributeur en uiteindelijk supermarkt.

Jumbo

Het mag dan nog een pilot zijn, maar deze haakt wel aan bij de ambitie van Jumbo om haar keten transparanter te maken. Het is dus goed mogelijk dat het familiebedrijf in de nabije toekomst met nog meer blockchainprojecten komt en dat de technologie een vaste plaats krijgt om Jumbo te helpen bij transparantie.

 Albert Heijn

Concurrent Albert Heijn ging Jumbo al ruim een jaar geleden voor met het inzichtelijk maken van de keten van lang houdbaar sinaasappelsap samen met partners SIM, Refresco en Louis Dreyfus-company (LDC-Juice). Een QR-code op de verpakking toont klanten welke route de fles sinaasappelsap aflegt totdat deze in het schap van Albert Heijn ligt.

Ook eieren zet de supermarktketen in de blockchain. Zo kan de supermarktklant zien welke kippen hun eieren hebben gelegd en welke boer voor de dieren zorgt.   Niet alleen de consument kan volgen wat er met de eieren gebeurt in de keten, maar ook de boer zelf.

DNV GL

Albert Heijn hanteert blockchain als onderdeel van haar strategie om de keten transparanter te maken. Ook bij een recent gehouden bijeenkomst van DNV GL bleek dat de technologie deel uitmaakt van de lange termijnvisie van de certificeerder. Zo zet het bedrijf zijn certificaten in de blockchain en helpt het de voedingsmiddelenindustrie met projecten op dit gebied.

Ook DNV GL signaleert dat de inzet van blockchain strategischer een steeds grotere rol zal gaan spelen in de voedingsmiddelenindustrie. En het lijdt geen twijfel dat de technologie ook het dagelijkse werk van bijvoorbeeld de kwaliteitsmanager gaat beïnvloeden.

Je krijgt dan te maken met vraagstukken als ‘wat gaat er gebeuren met de data die vanuit het ERP-systeem komt?’, stelt Sven Edgren, hoofd digitale transformatie van DNV GL. Want welke dat ga je delen? En hoe pak je dat aan? Onder andere de kwaliteitsmanager moet hiervoor overleggen met de afdeling IT. Ook zal zijn of haar digitale kennis in sommige gevallen opgevijzeld moeten worden, aldus Edgren.

Bij DNV GL verwachten ze dat het gebruik straks net zo normaal zal zijn als het surfen op het web. Al is de impact van internet natuurlijk wel groter.

Refresco

Refresco was één van de eerste fabrikanten die blockchain invoerde en heeft inmiddels ruim een jaar ervaring met de technologie. Wat betekent dit voor het dagelijks werk van onder andere kwaliteitsmanagers en logistiek managers?

Irina Hemeryck, QESH-manager bij Refresco Benelux en salesmanager Nederland Niels Goudsmits van Refresco Benelux vertellen op het Blockchain in Food evenement op 10 december in Nieuwegein over hun ervaringen.

Blockchain in food

Niet alleen vragen over de impact van blockchain op het dagelijks werk van bijvoorbeeld QA’ers komt aan bod. Maar het gaat bijvoorbeeld ook over hoe voedingsmiddelenbedrijven de technologie strategisch kunnen inzetten.

Blockchain in Food vindt op 10 december plaats in The Green Village in Nieuwegein. VMT organiseert de bijeenkomst samen met SIM dat onder andere de blockchain voor Albert Heijn opzette. Bekijk het programma en schrijf je in.

Alternatief voor zuivel

Zal lokale soja yoghurteters over de streep trekken? Jumbo en De...

De Nieuwe Melkboer ontwikkelde een plantaardige yoghurtvariatie waarin ze onder andere de hele - in Nederland geteelde- sojaboon gebruiken. Jumbo legt het in meer dan 300 winkels in de schappen onder het huismerk Jumbo met het label 'Direct van de Boerderij'. Dit product raakt alle trends aan: lekker, Nutri-Score A, eiwit- en vezelrijk en lokaal geproduceerd. Hoe dat tot stand is gekomen, vertelt Menno Wigtman van Jumbo aan VMT. En Tom Grobben van De Nieuwe Melkboer vertelt over de productontwikkeling.

herbruikbare verpakkingen

Weg met het blauwe champignonbakje? Belgische retailers ontwikkelen...

Albert Heijn, ALDI, Carrefour, Colruyt, Delhaize en Lidl verenigen zich in de Reusable Packaging Coalition. Ze willen de mogelijkheden rond hergebruik van verpakkingen onderzoeken. In een eerste proefproject zetten ze de overstap naar herbruikbare verpakkingen voor champignons in regio Mechelen.

ingredienten en grondstoffen

Edamameboontjes telen in de Hollandse klei, vanaf volgend jaar bij...

Op een regenachtige dag eind september is een klein gezelschap welkom op Harry's Farm in Flevoland. Op dat moment zitten de edamamepeultjes nog aan de plant, maar het zal niet lang meer duren voordat de boontjes worden geoogst. En deze vinden in het eerste kwartaal van 2025 hun weg naar het vriesversschap van Jumbo.

Albert Heijn

Ecologische voetafdruk boodschappenmandje verlagen met aanpak van...

Het Wereld Natuur Fonds heeft als doel om de ecologische voetafdruk van Nederlandse winkelmandjes tegen 2030 met 50% te verkleinen. Om supermarkten te helpen dit te bereiken, heeft WWF Nederland de 'WWF-NL Basket' ontwikkeld.

AH vermeldt land van herkomst op kilozak blauwe bessen uit diepvries. Foto: Distrifood
Hepatitis A

Albert Heijn brengt blauwe bessen terug: nieuw land van herkomst

Albert Heijn verkoopt weer kilozakken blauwe bessen uit de diepvries. De marktleider heeft na de terugroepactie van vorige maand, vanwege hepatitis A, enkele wijzigingen doorgevoerd.

Afbeelding: PixabayVoor abonnees
Voor abonnees
E.Coli

Voor abonnees E. coli-uitbraak in romaine sla maakt 88 mensen ziek, leverancier...

De Food and Drug Administration (FDA) heeft in de Verenigde Staten een E. coli O157:H7-uitbraak die gelinkt werd aan romaine sla officieel beëindigd. Tijdens de uitbraak, die minstens 88 mensen ziek maakte, bleef de identiteit van de slaleverancier onbekend. Dit gebrek aan transparantie roept vragen op over voedselveiligheid en het informeren van consumenten.

Beeld: Shutterstock
Hepatitis A

Blauwe bessen in opspraak: 31 zieken melden zich bij Albert Heijn

31 mensen hebben zich inmiddels bij Albert Heijn gemeld omdat ze ziek zijn geworden na het eten van blauwe bessen van de supermarktketen.

Albert Heijn

Albert Heijn haalt blauwe bessen terug vanwege hepatitis A

Albert Heijn haalt per direct blauwe bessen van het huismerk uit de schappen. Het diepvriesproduct is mogelijk besmet met hepatitis A.

Voor abonnees
Voor abonnees
Halal

Voor abonnees Het oeroude worstenbroodje, maar dan Halal gecertificeerd

Halal is aan een stevige opmars bezig. Steeds meer retailers en producenten duiken in dit lucratieve gat in de markt. Daarmee gaat ook Halal-certificering een grotere rol spelen. Kadir Ahmed van Kadir's en Miran Ismael van het European Certification Centre for Halal praten ons bij over wat er allemaal bij komt kijken.

Voedselfraude

Nieuw platform moet revolutie in bestrijden voedselfraude veroorzaken

Vanaf 1 januari 2025 kunnen voedingsprofessionals gebruik maken van het nieuwe fraudeplatform European Food Fraud Community of Practice (EFF-CoP). Het platform moet onderzoek stimuleren en een gemeenschap vormen voor professionals om voedselfraude tegen te gaan.

Beeld: Foodwatch
krimpflatie

Albert Heijn Lekkerbekjes winnaar 'krimpflatie'-Gouden Windei 2024

Foodwatch roept de Albert Heijn Lekkerbekjes uit tot winnaar van het Gouden Windei van 2024. Het product ontving de meeste stemmen van consumenten, namelijk 39%. Albert Heijn is het niet eens met de nominatie en weigerde volgens Foodwatch de prijs in ontvangst te nemen.

Gesponsord
Gesponsord
trending 2025

Gesponsord "In 2025 wordt AI concreter toegepast"

Ieder jaar brengt Aptean een F&B/IT Trendrapport uit voor de voedings- en drankensector. In 2025 is er sprake van nieuwe trends, maar ook een verdieping van die van 2024, zo zegt Arjen Verburg van Aptean. "Artificial Intelligence zal nog groter worden en concretere toepassingen vinden."

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.