Blockchain in food: 'Straks net zo normaal als internet'

Blockchain in food: 'Straks net zo normaal als internet'

Projecten over blockchain volgen elkaar steeds sneller op. De technologie raakt ook in beeld als belangrijk middel van voedingsmiddelenbedrijven om ketens transparant te maken. Dan komt gelijk de vraag op hoe beïnvloedt blockchain de dagelijkse werkzaamheden in de voedingsmiddelenindustrie? Op deze en andere vragen geeft het evenement Blockchain in Food op 10 december in Nieuwegein.

Onlangs kondigde Jumbo aan om met behulp van de blockchain de keten van de tilapiavis transparanter. Hier door kunnen klanten alle stappen in de keten zien die de vis doorloopt van kweker, leverancier, distributeur en uiteindelijk supermarkt.

Jumbo

Het mag dan nog een pilot zijn, maar deze haakt wel aan bij de ambitie van Jumbo om haar keten transparanter te maken. Het is dus goed mogelijk dat het familiebedrijf in de nabije toekomst met nog meer blockchainprojecten komt en dat de technologie een vaste plaats krijgt om Jumbo te helpen bij transparantie.

 Albert Heijn

Concurrent Albert Heijn ging Jumbo al ruim een jaar geleden voor met het inzichtelijk maken van de keten van lang houdbaar sinaasappelsap samen met partners SIM, Refresco en Louis Dreyfus-company (LDC-Juice). Een QR-code op de verpakking toont klanten welke route de fles sinaasappelsap aflegt totdat deze in het schap van Albert Heijn ligt.

Ook eieren zet de supermarktketen in de blockchain. Zo kan de supermarktklant zien welke kippen hun eieren hebben gelegd en welke boer voor de dieren zorgt.   Niet alleen de consument kan volgen wat er met de eieren gebeurt in de keten, maar ook de boer zelf.

DNV GL

Albert Heijn hanteert blockchain als onderdeel van haar strategie om de keten transparanter te maken. Ook bij een recent gehouden bijeenkomst van DNV GL bleek dat de technologie deel uitmaakt van de lange termijnvisie van de certificeerder. Zo zet het bedrijf zijn certificaten in de blockchain en helpt het de voedingsmiddelenindustrie met projecten op dit gebied.

Ook DNV GL signaleert dat de inzet van blockchain strategischer een steeds grotere rol zal gaan spelen in de voedingsmiddelenindustrie. En het lijdt geen twijfel dat de technologie ook het dagelijkse werk van bijvoorbeeld de kwaliteitsmanager gaat beïnvloeden.

Je krijgt dan te maken met vraagstukken als ‘wat gaat er gebeuren met de data die vanuit het ERP-systeem komt?’, stelt Sven Edgren, hoofd digitale transformatie van DNV GL. Want welke dat ga je delen? En hoe pak je dat aan? Onder andere de kwaliteitsmanager moet hiervoor overleggen met de afdeling IT. Ook zal zijn of haar digitale kennis in sommige gevallen opgevijzeld moeten worden, aldus Edgren.

Bij DNV GL verwachten ze dat het gebruik straks net zo normaal zal zijn als het surfen op het web. Al is de impact van internet natuurlijk wel groter.

Refresco

Refresco was één van de eerste fabrikanten die blockchain invoerde en heeft inmiddels ruim een jaar ervaring met de technologie. Wat betekent dit voor het dagelijks werk van onder andere kwaliteitsmanagers en logistiek managers?

Irina Hemeryck, QESH-manager bij Refresco Benelux en salesmanager Nederland Niels Goudsmits van Refresco Benelux vertellen op het Blockchain in Food evenement op 10 december in Nieuwegein over hun ervaringen.

Blockchain in food

Niet alleen vragen over de impact van blockchain op het dagelijks werk van bijvoorbeeld QA’ers komt aan bod. Maar het gaat bijvoorbeeld ook over hoe voedingsmiddelenbedrijven de technologie strategisch kunnen inzetten.

Blockchain in Food vindt op 10 december plaats in The Green Village in Nieuwegein. VMT organiseert de bijeenkomst samen met SIM dat onder andere de blockchain voor Albert Heijn opzette. Bekijk het programma en schrijf je in.

Edamameboontjes telen in de Hollandse klei, vanaf volgend jaar bij Jumbo in het schap

Edamameboontjes telen in de Hollandse klei, vanaf volgend jaar bij...

Op een regenachtige dag eind september is een klein gezelschap welkom op Harry's Farm in Flevoland. Op dat moment zitten de edamamepeultjes nog aan de plant, maar het zal niet lang meer duren voordat de boontjes worden geoogst. En deze vinden in het eerste kwartaal van 2025 hun weg naar het vriesversschap van Jumbo.

Ecologische voetafdruk boodschappenmandje verlagen met aanpak van Wereldnatuurfonds

Ecologische voetafdruk boodschappenmandje verlagen met aanpak van...

Het Wereld Natuur Fonds heeft als doel om de ecologische voetafdruk van Nederlandse winkelmandjes tegen 2030 met 50% te verkleinen. Om supermarkten te helpen dit te bereiken, heeft WWF Nederland de 'WWF-NL Basket' ontwikkeld.

Op deze zes manieren probeert Albert Heijn voedselverspilling tegen te gaan 

Op deze zes manieren probeert Albert Heijn voedselverspilling tegen...

Vanaf vandaag staat er een 'kijk-, ruik- en proeflogo' op de verpakkingen van Albert Heijn eigenmerk magere- en volle yoghurt en karnemelk. Het logo moet bewustwording creëren bij de consument. De supermarktketen zet zich in op verschillende manieren om voedselverspilling te verminderen.

Helen Ashworth, General Manager Freeze Dry Sales bij het Nieuw-Zeelandse bedrijf Cuddon Freeze Dry.

Vriesdrogen minder energieslurpend: interessanter voor meer...

Het grote nadeel van vriesdrogen als conserveringstechnologie is dat het traditioneel een vrij duur en energie-intensief proces is. Vriesdrogen is voor voedingsbedrijven vaak een premiumkeuze: iets wat je reserveert voor batches waar de hoogste kwaliteit voor noodzakelijk is. Maar de ontwikkelingen staan niet stil. Zuinigere technologie maakt vriesdrogen toegankelijker.

Certima voert jaarlijks meer dan 500 certificerings- en second-party audits uit in heel Europa.

Certificering als sleutel tot vertrouwen: voedselveiligheid in een...

Met de toenemende bewustwording van consumenten over voedsel gerelateerde ziekten krijgt veiligheid een steeds hogere prioriteit binnen de voedselindustrie. Een effectieve manier om deze veiligheid te waarborgen én groei te stimuleren onder toenemende marktdruk, is door certificeringsnormen te verkrijgen en te behouden binnen alle voedselbeheersystemen.

Jumbo introduceert Jumbo's: een foodmerk tussen A-merk en huismerk in

Jumbo introduceert Jumbo's: een foodmerk tussen A-merk en huismerk in

Jumbo introduceert een nieuw foodmerk: Jumbo's. Volgens de supermarktketen combineert het merk kwaliteit en betaalbaarheid. De eerste producten onder dit merk zijn een reeks verse maaltijden, sauzen, koffie en ontbijtproducten zoals fruitspreads.

Webinar/eBook: 'Inefficiëntie in voedings- en drankenbedrijven te lijf met machine learning en AI'

Webinar/eBook: 'Inefficiëntie in voedings- en drankenbedrijven te...

Wil je weten welke opkomende automatiseringsmethoden aan populariteit winnen en welke technologieën meer automatisering mogelijk zullen maken? Volgens het nieuwe Expert eBook van Aptean staan we mogelijk aan het begin van een nieuw tijdperk met machine learning en artificial intelligence als sleuteltechnologieën.

Stefan Buijsman, Associate Professor Responsible AI aan de TU Delft op de FNLI Jaarbijeenkomst 2024.

Veel valkuilen bij gebruik van AI in bedrijf: 'je kunt er niet blind...

De inzet van kunstmatige intelligentie (AI) kan bijdragen aan optimalisatie en efficiëntie in de voedingsindustrie, maar kent ook grote valkuilen. Daarvoor waarschuwde Stefan Buijsman, Associate Professor Responsible AI aan de TU Delft, tijdens de FNLI-Jaarbijeenkomst in Expo Greater Amsterdam dinsdag. Blind vertrouwen in AI-technologie leidt tot problemen, zeg Buijsman.

Beeld: NVWA

Na 'seks-honing' treedt NVWA ook op tegen 'seks-kruidenpreparaten'

De NVWA waarschuwt consumenten voor kruidenpreparaten met het verboden ingrediënt tongkat ali. Dit ingrediënt is mogelijk kankerverwekkend. Het ingrediënt zit veelal verwerkt in kruidenpreparaten voor een beter seksleven. De NVWA draagt verkopers op te stoppen met de verkoop en deelde boetes uit.

Foto van de laatste koolteelt op het perceel waar de nieuwe productielocatie komt. Op de foto zijn te zien Anouk Wissink, algemeen directeur Koninklijke Vezet en Marcel Jacobs, chief executive officer van Kramer Food Family. Op de achtergrond is de huidige productielocatie van Koninklijke Vezet te zien. - Beeld: Marloes Verweij

Koninklijke Vezet bouwt nieuwe productielocatie om te voldoen aan...

Koninklijke Vezet start deze week met het bouwen van een nieuwe productielocatie in Warmenhuizen, Noord-Holland. Deze productielocatie komt tegenover de huidige locatie. Door groeiende afzet moet de producent naar eigen zeggen uitbreiden.

Food Future Event 2024 voor de productontwikkelaar: hoor insights van Albert Heijn, Peel Pioneers, Lowlander en Riedel (update)

Food Future Event 2024 voor de productontwikkelaar: hoor insights van...

Wat zijn de nieuwste inzichten van de invloed van leefstijl op de gezondheid, wat moet een productontwikkelaar weten over duurzaamheidskeurmerken en hoe kijkt retailer Albert Heijn aan tegen gezondheid en duurzaamheid? Ultrabewerkte voeding: hoe moet een productontwikkelaar hiermee omgaan? Plantaardige alternatief voor kaas: gezond en/of lekker? Leer meer over deze en veel meer onderwerpen tijdens het Food Future Event op donderdag 3 oktober 2024.

Maaike Stoops, general manager van de vestiging van LINKIT in Zuid-Afrika: 'Deze middag is juist een moment om te connecten met mensen uit andere organisaties die voor dezelfde uitdagingen in verandering staan.'

'We hebben een applicatie gebouwd voor het proces bij terugroepactie...

Hoe bepaal je als IT-leider je koers in een wereld van razendsnelle technologische ontwikkelingen die wendbaarheid vereisen? Op 3 oktober organiseert LINKIT in Herwijnen het evenement Navigate the Change. Het is een middag met verdieping op verandering en wendbaarheid, met topsprekers als Volkert Paap (VP Tech & Innovatie KLM), Anneke Keller (CTO PostNL), Bart Leemans (Algemeen directeur Service2fruit) en Rik de Weerd (Consultant in E.A. & Executive Leadership).

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.