Het gaat om een pilot met blockchaintechnologie die het voor de klanten van de supermarkt inzichtelijk maakt hoe de kweker, leverancier, distributeur en Jumbo zich inzetten voor de verduurzaming van de vis. Jumbo zegt als ambitie te hebben haar keten transparanter te maken. De pilot sluit hierop aan.
Biodiversiteit en mensenrechten
Kweekvis, zoals tilapia, kent goede eigenschappen en kan de druk op wildvangst verminderen. Maar er zijn ook risico’s aan verbonden op het vlak van biodiversiteit en mensenrechten. Het gebruik van blockchaintechnologie kan resulteren in een goed beeld van wat er goed gaat en wat de aandachtspunten zijn in de tilapiaketen.
Reis
De consument kan de hele reis volgen in de blockchain. Na het kweekproces en de verwerking in Indonesië, worden de voorraden tilapiafilets diepgevroren verpakt en verscheept naar de Rotterdamse haven.
Import en opslag in Nederland vindt plaats bij Seafood Connection te Urk. Vanuit Urk worden de diepvrieszakken aan Jumbo geleverd. Visverwerker Mayonna te Spakenburg ontdooit en verwerkt de vers verpakte tilapiafilets op aanvraag van Jumbo. Jumbo verkoopt zowel diepgevroren als vers verpakte tilapiaproducten in alle winkels.
Gezondheid vis
De blockchaintechnologie is ontwikkeld samen met SIM Supply Chain. Met de technologie is te zien dat Jumbo samenwerkt met onder meer producent Regal Springs. Zij kweken de vis in Indonesië in het Tobameer en controleren de waterkwaliteit, bijgestaan door instanties zoals Wageningen University.
Ook wordt de vis gekweekt onder de voorwaarden van het ASC-keurmerk. Dit betekent dat onder meer de natuur wordt beschermd. Daarnaast is er veel aandacht is voor de gezondheid van de vis en verantwoorde samenstelling van het voer. De leverancier hanteert de ‘Zero Fish Waste Policy’, waarbij alles van de vis wordt gebruikt en de resten worden verwerkt tot nieuwe grondstoffen.
Inzicht met Blockchaintechnologie
“Bij Jumbo vinden we het belangrijk om te weten met wie we zakendoen”, zegt Olaf de Boer, directeur Commercie bij Jumbo.
“Onze klanten moeten erop kunnen vertrouwen dat de producten die we verkopen zijn geproduceerd met aandacht voor mens, dier en milieu. En we merken dat klanten in toenemende mate willen weten waar hun eten vandaan komt. We hebben al veel inzicht in onze voedselketens door ons leverancierssysteem, keurmerkenbeleid en audits die we doen in risicovolle landen. Blockchain is een mooie toevoeging om de risico’s nog beter inzichtelijk te maken en zo nodig actie te ondernemen,” gaat De Boer verder.