Jumbo maakt keten tilapiavis inzichtelijk met blockchaintechnologie

Jumbo maakt keten tilapiavis inzichtelijk met blockchaintechnologie

Supermarktketen Jumbo laat klanten de reis van de tilapiavis volgen. Dit doet de keten met een QR-code op de verpakking en maakt hierbij gebruik van blockchain. Zo verkrijgen klanten toegang tot de verschillende stappen in het productieproces van tilapia.

Het gaat om een pilot met blockchaintechnologie die het voor de klanten van de supermarkt inzichtelijk maakt hoe de kweker, leverancier, distributeur en Jumbo zich inzetten voor de verduurzaming van de vis. Jumbo zegt als ambitie te hebben haar keten transparanter te maken. De pilot sluit hierop aan.

Biodiversiteit en mensenrechten

Kweekvis, zoals tilapia, kent goede eigenschappen en kan de druk op wildvangst verminderen. Maar er zijn ook risico’s aan verbonden op het vlak van biodiversiteit en mensenrechten. Het gebruik van blockchaintechnologie kan resulteren in een goed beeld van wat er goed gaat en wat de aandachtspunten zijn in de tilapiaketen.

Reis

De consument kan de hele reis volgen in de blockchain. Na het kweekproces en de verwerking in Indonesië, worden de voorraden tilapiafilets diepgevroren verpakt en verscheept naar de Rotterdamse haven.

Import en opslag in Nederland vindt plaats bij Seafood Connection te Urk. Vanuit Urk worden de diepvrieszakken aan Jumbo geleverd. Visverwerker Mayonna te Spakenburg ontdooit en verwerkt de vers verpakte tilapiafilets op aanvraag van Jumbo. Jumbo verkoopt zowel diepgevroren als vers verpakte tilapiaproducten in alle winkels.

Gezondheid vis

De blockchaintechnologie is ontwikkeld samen met SIM Supply Chain. Met de technologie is te zien dat Jumbo samenwerkt met onder meer producent Regal Springs. Zij kweken de vis in Indonesië in het Tobameer en controleren de waterkwaliteit, bijgestaan door instanties zoals Wageningen University.

Ook wordt de vis gekweekt onder de voorwaarden van het  ASC-keurmerk. Dit betekent dat onder meer de natuur wordt beschermd. Daarnaast is er veel aandacht is voor de gezondheid van de vis en verantwoorde samenstelling van het voer. De leverancier hanteert de ‘Zero Fish Waste Policy’, waarbij alles van de vis wordt gebruikt en de resten worden verwerkt tot nieuwe grondstoffen.

Inzicht met Blockchaintechnologie

“Bij Jumbo vinden we het belangrijk om te weten met wie we zakendoen”, zegt Olaf de Boer, directeur Commercie bij Jumbo.

“Onze klanten moeten erop kunnen vertrouwen dat de producten die we verkopen zijn geproduceerd met aandacht voor mens, dier en milieu. En we merken dat klanten in toenemende mate willen weten waar hun eten vandaan komt. We hebben al veel inzicht in onze voedselketens door ons leverancierssysteem, keurmerkenbeleid en audits die we doen in risicovolle landen. Blockchain is een mooie toevoeging om de risico’s nog beter inzichtelijk te maken en zo nodig actie te ondernemen,” gaat De Boer verder.

Jumbo introduceert Jumbo's: een foodmerk tussen A-merk en huismerk in

Jumbo introduceert Jumbo's: een foodmerk tussen A-merk en huismerk in

Jumbo introduceert een nieuw foodmerk: Jumbo's. Volgens de supermarktketen combineert het merk kwaliteit en betaalbaarheid. De eerste producten onder...

Laurens Hoedemaker, voorzitter van de Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV) en onderzoeker Klaas Dijkstra van Zest (rechts) deelden tijdens de presentatie hun inzichten over de vleesconsumptie en de perceptie ervan in Nederland.

'Vleesindustrie moet meer lef tonen om identiteit en kwaliteit te...

De grote aandacht die er is voor negatieve gevolgen van vleesconsumptie, heeft niet geleid tot minder vleeseters in Nederland. Nog altijd 95% van de...

VMT 6 (2024): Wetgeving duurzaamheid

VMT 6 (2024): Wetgeving duurzaamheid

Duurzaamheid is voor voedselproducenten geen keuze meer, maar onderdeel van wetgeving. Hoe ga je om met reststroomverwerking? Wat is de laatste stand...

Supermarkten willen uitstel Europese anti-ontbossingswet

Supermarkten willen uitstel Europese anti-ontbossingswet

De Nederlandse supermarkten willen uitstel van de nieuwe Europese anti-ontbossingswet.

Safe met Roos: CSRD-wetgeving doorbraak of administratieve last?

Safe met Roos: CSRD-wetgeving doorbraak of administratieve last?

Wordt de voedingsindustrie echt duurzamer als er straks een wettelijke rapportageplicht is voor duurzaamheid? De CSRD-wetgeving verplicht bedrijven...

Consument koopt meer duurzame voeding

Consument koopt meer duurzame voeding

Consumenten in Nederland gaven vorig jaar 12,6 miljard euro uit aan voeding. De totale hoeveelheid verkochte duurzame voedselproducten groeide 3...

Voedselverspilling in supermarkt neemt steeds verder af

Voedselverspilling in supermarkt neemt steeds verder af

De voedselverspilling van Nederlandse supermarkten is vorig jaar verder gedaald. Van de totale inkoop door supermarkten kwam 0,89 procent vorig jaar...

Op deze zes manieren probeert Albert Heijn voedselverspilling tegen te gaan 

Op deze zes manieren probeert Albert Heijn voedselverspilling tegen...

Vanaf vandaag staat er een 'kijk-, ruik- en proeflogo' op de verpakkingen van Albert Heijn eigenmerk magere- en volle yoghurt en karnemelk. Het logo...