Zieken- en verzorgingshuizen omarmen al enige tijd led-lampen die op basis van ionisatie zorgen voor een verbeterde omgevingslucht. In eerste instantie omdat de lampen vervelende geuren afbreken, denk aan urinegeuren. Een ander voordeel is dat door het fullspectrum licht (licht zoals je buiten hebt) van de lampen, medewerkers, patiënten en bewoners veel fitter blijven. Neem daarbij dat het energieverbruik ongeveer 40% lager ligt dan normale of TL-lampen en het is begrijpelijk dat deze duurzame verlichting een goede innovatie is en inmiddels ook toegepast wordt in kantoren. Medewerkers profiteren van het heldere licht en de frissere lucht en blijven langer productief en alert.
Potentiële voordelen voor de voedingsmiddelenindustrie
De ioniserende led-lampen zijn echter ook ontwikkeld voor een snelle reductie van bacteriën, schimmels en virussen. De ioniserende werking laat fijnstof neerslaan en daarmee ook alle micro-organismen die zich daaraan hechten. Een link naar de voedingsmiddelenindustrie is hiermee snel gemaakt. In ruimten waar bijvoorbeeld met vacumeermachines wordt gewerkt, zou het de lucht nog schoner maken. In productieruimtes kan het zorgen voor een daling van de infectiedruk en magazijnen blijven veel schoner, omdat stof neergeslagen wordt. Het fullspectrum heldere licht kan bij ploegendiensten helpen bij het fit blijven in de avond- en nachtdiensten. Daarnaast kan het licht voor goede observaties zorgen bij visuele kwaliteitscontroles.
Agrarische sector zet een eerste stap
Bij intensieve pluimveehouderij, waar vanuit de overheid aangedrongen wordt op optimalisatie van het stalklimaat, zorgen de ioniserende led-lampen in de stallen door het heldere licht voor gezondere dieren. Door het neerslaan van fijnstof is de luchtkwaliteit voor medewerkers en dieren sterk verbeterd en de pluimveehouders profiteren van sterk verbeterde ‘technische cijfers’ zoals hogere foodconversie en lagere uitvalpercentages. Het lijkt een kleine stap om ook de rest van de voedselketen over te laten stappen op innovaties die zichzelf al bewezen hebben in andere sectoren.
Innovaties in de voedingsmiddelenindustrie
Ondanks de potentiële voordelen voor de houdbaarheid van voedingsmiddelen en het feit dat de led-lampen duurzaam zijn en zichzelf snel terugverdienen, maakt de voedingsmiddelenindustrie nog geen gebruik van de lampen. Zoals het met veel innovaties gaat, moeten ze zichzelf eigenlijk in de sector al bewezen hebben, of nog liever, daar uitgevonden of ontwikkeld zijn wil een voedingsmiddelenbedrijf overstappen. Het is daarnaast ook zo dat de voedingsmiddelenbedrijven die wel de stap zetten, daarmee het liefst niet te koop lopen. Een innovatie toepassen die de hygiëne verbetert zou namelijk impliceren dat er mogelijk problemen waren… Op deze manier ontzegt de voedingsmiddelensector zichzelf kwaliteitsverbeteringen en kostenbesparingen.
Wie is het eerste schaap over de dam?
Toch bewijst een innovatie als de ioniserende led-lampen dat uitgebreide proeven in de voedingsmiddelenindustrie niet altijd nodig zijn. Het vergt een bedrijf dat gelooft in bewijzen uit een andere sector en openstaat voor verbetering van de omgeving voor het eigen personeel en kwaliteit van het eindproduct. Heel recent heeft Huijbregts uit Helmond de stap gezet en de ionisatie-verlichting geïnstalleerd. Huijbregts is daar ook open over, hetgeen prijzenswaardig is.
Blijft het bij deze uitzondering?
Testrapporten en positieve resultaten van innovatieve producten zijn regelmatig voorhanden vanuit andere sectoren en industrieën en zijn vaak een-op-een toepasbaar in de voedingsmiddelenbedrijven. Zo worden in ziekenhuizen op uitgebreide schaal digitale analyses gedaan hoe werknemers hun handen reinigen. Die analyse wordt gebruikt voor verbetering bij de individuele werknemer, maar ook kan een gehele afdeling worden gemonitord. Waarom passen we dit in de voedingsmiddelenindustrie niet toe? Naast de ioniserende led-lampen liggen ook innovaties als sproeidrogen bij 80°C, compleet droge ruimtedesinfectie en een listeria-voorspellingsmodel te wachten op toepassing in de voedingsmiddelenindustrie. Wie zet die eerste stap op weg naar tijd- en kostenbesparing en een verbetering van de hygiëne?
Auteur: Marcel van Duinen, eigenaar Clear Inn Food, kennispartner van VMT