Wat betekent de snel wisselende consumentenvraag voor de voedingsmiddelenindustrie?

Wat betekent de snel wisselende consumentenvraag voor de voedingsmiddelenindustrie?

KENNISPARTNER - Trends in voeding volgen elkaar in hoog tempo op: wanneer de ene trend goed en wel is geland, doet de andere alweer zijn intrede. Deze snel wisselende consumentenvraag trekt een zware wissel op de voedingsmiddelenindustrie.

Op een gemiddelde verjaardag verschijnen er steeds vaker komkommer, cherrytomaatjes en selderij op tafel, een verantwoorde en biologische manier van eten is inmiddels namelijk ook bij de doorsnee consument populair. Producten zoals lijnzaad, amandelmelk en kokosolie vliegen de winkel uit. Eerder moest je hiervoor naar een speciaalzaak, maar tegenwoordig vind je deze producten in de schappen van de meeste supermarkten. Met hun aanbod spelen zij in op de vraag van de consument.

Deze ontwikkelingen zorgen ervoor dat het assortiment van de supermarkt de afgelopen tien jaar grote veranderingen heeft ondergaan. Bedrijven in de voedingsmiddelenindustrie moeten steeds meer moeite doen om concurrerend te blijven. Daarbij hebben ze ook nog te maken met toenemende regelgeving en complexe toeleveringsketens voor inkoop en distributie.

Bedrijven in de voedingsmiddelenindustrie moeten dus veel ballen hooghouden en in de toekomst komen er waarschijnlijk nog veel meer bij. Volgens marktvoorspellingen veranderen de komende vijf jaar verpakte consumentengoederen zelfs meer en vaker dan in de afgelopen vijftig jaar.

Digital Twin

In de praktijk ontwikkelen merken steeds vaker meerdere productvarianten, zoals een ‘gewone’ variant, een biologische variant en een variant met minder suiker. Hiervoor zijn vaak meer productielijnen en -processen nodig dan mogelijk is via traditionele productiemethoden. Hoe krijg je dit als bedrijf gemanaged? Via een conservatieve manier van werken is dit bijna onhaalbaar. Om die reden zie je dat steeds meer organisaties inzetten op het digitaliseren van processen, zoals het ontwerpproces.

Om snel nieuwe producten te kunnen ontwikkelen is het bijvoorbeeld mogelijk om een Digital Twin (digitale tweeling) te maken van een product. Dit is een computersimulatie van het product, waarmee het product ontworpen en getest kan worden voordat het een daadwerkelijk prototype wordt. Op deze manier kunnen bedrijven snel een volledig ontwikkeld en getest product op de markt brengen. De time-to-market wordt hiermee maar liefst de helft korter, waardoor bedrijven veel sneller kunnen inspelen op trends.

Op papier gebaseerde processen kunnen simpelweg de complexiteit niet aan. Hoe groter een productportfolio, hoe groter de variatie, het volume en de complexiteit waarmee een bedrijf te maken heeft. Het digitaliseren van processen is dan ook een belangrijke eerste stap richting een toekomstbestendige organisatie. Hierbij gaat het niet alleen om het maken van een Digital Twin, maar valt ook te denken aan het monitoren van processen. Zo kunnen bijvoorbeeld bierbrouwers met sensoren de temperatuur in gistketels controleren, waardoor ze precies weten wanneer het tijd is om het bier af te tappen of wanneer de ketels gereinigd moeten worden. Deze vorm van digitalisering zorgt voor een efficiëntere manier van produceren en het voorkomt onnodige verspilling. Dit soort geavanceerde monitoring en automatisering is misschien eerder uitzondering dan regel, waardoor er nu (nog) grote concurrentievoordelen te behalen zijn. Het digitaliseren van processen lijkt dan ook een vereiste om een toekomstbestendige organisatie te blijven. Dat smaakt naar meer, toch?

Auteur: Nick Lefevre, sales executive bij Siemens PLM Softwarekennispartner van VMT

Illustratie: Larissa Sas

Tip van jouw advocaat: Influencermarketing, hoe zit het precies?

KENNISPARTNER - COLUMN - Zet je als adverteerder wel eens influencers in voor je marketing? Dit is een effectieve manier om bepaalde doelgroepen te bereiken. Maar er gelden ook regels. Jouw advocaat bespreekt de belangrijkste aandachtspunten en geeft tips.

Beeld: Shutterstock

'Boeren houden van koeien': imagocampagne voor jonge boeren of...

In een recente beslissing legt het College van Beroep (CvB) van de Stichting Reclame Code uit waarom transparantie rondom sponsoring van een ideële campagne door een commerciële organisatie noodzakelijk is. Ook verduidelijkt zij wanneer een partij wordt beschouwd als mede-adverteerder, die de aanbevelingen van de Reclame Code Commissie (RCC) of het CvB ter harte mag nemen. In dit artikel wordt deze recente uitspraak verder toegelicht.

Beeld: Shutterstock

Misleidende reclame op voeding voorkomen? 8 opvallende uitspraken van...

Hoe ver mag je gaan met het aanprijzen van voedingsmiddelen? In 2024 boog de Reclame Code Commissie (RCC) zich opnieuw over reclames en voedselclaims die consumenten op het verkeerde been zouden kunnen zetten. Van fastfood tot snoep, van eieren tot bier. Dit artikel geeft een beknopt overzicht van de meest opvallende kwesties in 2024.

tegengaan milieuschade

Europees Hof over EU-biologo op producten uit derde landen:...

De Europese Unie beschouwt de Amerikaanse biologische wetgeving als gelijkwaardig aan de Europese. Op sommige punten wijkt deze Amerikaanse bio-wetgeving echter iets af van Europese. Mag in dat geval het EU-biologo op het Amerikaanse product worden gebruikt? In dit artikel meer over de uitspraak van de Europese rechter.

PFAS op lijst 'zeer zorgwekkende stoffen'

PFAS op lijst 'zeer zorgwekkende stoffen'

Bedrijven moeten de uitstoot van alle PFAS zoveel mogelijk vermijden. Alle PFAS-stoffen komen op de lijst met 'zeer zorgwekkende stoffen' (ZZS), heeft staatssecretaris Chris Jansen (Openbaar Vervoer en Milieu) bekendgemaakt.

Foto: Pixabay

Uien zijn besmettingsbron E. coli in burgers; McDonald's bant uien

Gesneden uien die eerder op McDonald's Quarter Pounder-burgers in de Verenigde Staten werden geserveerd, zijn de waarschijnlijke bron van besmetting. Dit wordt geconcludeerd op basis van epidemiologische en tracebackgegevens, aldus de FDA.

Maakt een medische claim iets een geneesmiddel? Uitspraak geeft duidelijkheid

Maakt een medische claim iets een geneesmiddel? Uitspraak geeft...

Consumentenreviews met het woord 'pijn' of een verwijzing naar ziekte bij een levensmiddel: dit zijn verboden medische claims. Maar hoe beoordeel je deze claims? Is het daardoor een geneesmiddel geworden? Na jarenlange discussie is er eindelijk uitsluitsel. Is een product zelf duidelijk een levensmiddel? Dan is het levensmiddelenrecht van toepassing, en niet de geneesmiddelenwet.

Tip van jouw advocaat: Wat is 'nieuw' en hoe lang is iets 'nieuw'?

Tip van jouw advocaat: Wat is 'nieuw' en hoe lang is iets 'nieuw'?

KENNISPARTNER - COLUMN - 'Nieuw' is een veelgebruikte term op verpakkingen; het trekt extra de aandacht van de consument. Maar wanneer mag je die claim gebruiken? En hoe lang blijft iets 'nieuw'?

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.