Beeld: Shutterstock

Vertraagt wetgeving innovatie? 'Transparante informatie steeds...

Er is een verschuiving gaande in het voedsellandschap. Waar voedsel eerst vooral beschikbaar moest zijn, zijn tegenwoordig meer aspecten belangrijk. Zo moet voedsel veilig, voedzaam, gezond en duurzaam zijn. Hoe kun je hier als producent de juiste balans in vinden? En vormt al deze 'ogenschijnlijk tegenstrijdige' wetgeving een rem voor innovatie of juist een duwtje in de rug? Alie de Boer vertelt meer over het onderwerp.

Streepjescode bestaat 50 jaar, maar QR-code lonkt

Streepjescode bestaat 50 jaar, maar QR-code lonkt

De streepjescode bestaat 50 jaar. Deze verjaardag wordt gebruikt door GS1 en 22 bedrijven, waaronder Nestlé om te pleiten voor de QR-code van GS1.

Van cassavesnack met chlorella tot Oostenrijkse chips met falafelkruiden: 10 trends in snacks en zoetwaren

Van cassavesnack met chlorella tot Oostenrijkse chips met...

Consumenten weten steeds meer over de ingrediënten in de voedingsproducten die ze kopen. Ze worden daardoor kritischer en verwachten ook eerlijke informatie op de verpakking. Tijdens de internationale zoetwarenbeurs ISM in Keulen gaf Innova Market Insight een overzicht van 10 trends in snacks en zoetwaren.

Van biodiversiteit tot klimaat: overheidsdashboard volgt duurzaamheidsdata van 5 supermarkten

Van biodiversiteit tot klimaat: overheidsdashboard volgt...

Het ministerie van LNV ontwikkelde een dashboard waar duurzaamheidsvoortgang van 5 supermarkten wordt gevolgd. De data is zo goed mogelijk geharmoniseerd en daardoor vergelijkbaar. "Nederland is het eerste land waar de overheid individuele supermarkten gaat volgen in hoeverre zij met hun beleid en praktijk bijdragen aan verduurzaming van het voedselsysteem."

Belgische bierfamilie mag Tony's Chocolonely overnemen

Belgische bierfamilie mag Tony's Chocolonely overnemen

De Belgische bierfamilie De Spoelberch mag chocoladebedrijf Tony's Chocolonely overnemen. Dat heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) bepaald.

Joke Aerts, Open Chain Lead Tony’s Chocolonely: “We willen een voorbeeld zijn van hoe je de chocolade-industrie kan veranderen."

Albert Heijn en Tony's Chocolonely willen meer traceerbare chocolade....

Albert Heijn haakte aan bij het open chain-traceerbaarheidsprogramma van Tony's Chocolonely. 'Met alleen certificering bereiken we onze doelen niet.'

Startup wil doorsnee Nederlander aan de eerlijke koffie: 'We kopen de hele oogst tegen een eerlijke prijs'

Startup wil doorsnee Nederlander aan de eerlijke koffie: 'We kopen de...

Startup Zwartekoffie verkoopt 100% direct trade koffie uit Costa Rica in Nederland. Hoe ziet het bedrijfsmodel en de toekomst van de startup eruit? Eigenaar en initiatiefnemer Joffrey Vermeule over eerlijke koffie en de uitdagingen van direct trade.

Gratis webinar met concrete handvatten om voedselveiligheid te borgen in je productiebedrijf

Gratis webinar met concrete handvatten om voedselveiligheid te borgen...

Op de shortlist van topprioriteiten voor elk voedings- en drankenbedrijf staan het leveren van producten van hoge kwaliteit, het waarborgen van de klanttevredenheid, het maken van stappen in de richting van duurzaamheid en het handhaven van een gezonde bottom line. Maar een andere belangrijke prioriteit die hier zeker bij hoort, is het continu kunnen garanderen van voedselveiligheid.

Future Food Tech summit: Dit is nodig voor een veerkrachtig voedselsysteem

Future Food Tech summit: Dit is nodig voor een veerkrachtig...

De Future Food Tech summit in San Francisco nam de wereldwijde voedselcrisis onder de loep. De centrale vraag was: welke technologieën en welke innovaties kunnen het voedselsysteem versterken? VMT volgde het online event en zette een oplossingen van foodtech-startups, NGO's en multinationals op een rij.

De Consumentenbond en Foodwatch willen meer transparantie rondom krimpflatie

Is krimpflatie misleiding? 'Producenten moeten transparanter zijn'

Nu we te maken hebben met inflatie komt 'krimpflatie' steeds vaker voor, stellen Foodwatch en de Consumentenbond. Producenten stoppen hierbij minder product in de verpakking, waardoor de verkoopprijs gelijk blijft voor minder inhoud. Consumenten betalen zo volgens de organisaties meer per eenheid product. "Krimpflatie is inmiddels een gebruikelijk slimmigheidje om prijsstijgingen te verbloemen."