Carlsberg doneert €12,7 miljoen voor coronabestrijding

Carlsberg doneert €12,7 miljoen voor coronabestrijding

The Carlsberg Foundations, de belangrijkste aandeelhouders van de bekende Deense bierbrouwer, doneren €12,7 miljoen aan onderzoek naar en bestrijding van de gevolgen van het coronavirus.

Carlsberg kent drie verschillende stichtingen, die elk hun eigen fonds beheren. Deze fondsen worden nu gebruikt om te helpen in de strijd tegen corona.

Onderzoek

The Carlsberg Foundation doneert in totaal ruim €8 miljoen aan onderzoeksprojecten:

  • €3,3 miljoen gaat naar virologisch onderzoek van de University of Copenhagen, Aarhus University en de Serum Institute.
  • €3,3 miljoen gaat naar een groep gedragsonderzoekers. Zij zullen onderzoeken hoe epidemieën het effectiefst kunnen behandeld kunnen worden. Dit doen ze in samenwerking met de University of Copenhagen, Aarhus University en de Danish Technical University.
  • €1,3 miljoen gaat naar onderzoekers van Roskilde University. Zij zullen onderzoek doen naar uitbraken, verspreiding en het verdwijnen van historische epidemieën.

Kunstmusea

The New Carlsberg Foundation doneert €4 miljoen aan kunstmusea die nu de gevolgen van de coronacrisis ondervinden. Verder doneert The Tuborg Foundation nog €669.000 aan jongerenorganisaties. Dit geld is bestemd voor het organiseren van evenementen voor de mensen die het meest geraakt zijn door de coronacrisis.

Met deze donaties willen The Carlsberg Foundations een verschil maken door de effecten van de pandemie te verzachten en voor de toekomst een betere veerkracht op te bouwen.

Beeld: Shutterstock
Reclame Code Commissie

Misleidende reclame op voeding voorkomen? 8 opvallende uitspraken van...

Hoe ver mag je gaan met het aanprijzen van voedingsmiddelen? In 2024 boog de Reclame Code Commissie (RCC) zich opnieuw over reclames en voedselclaims die consumenten op het verkeerde been zouden kunnen zetten. Van fastfood tot snoep, van eieren tot bier. Dit artikel geeft een beknopt overzicht van de meest opvallende kwesties in 2024.

Heineken

Heineken bouwt r&d-centrum in Zoeterwoude

Heineken gaat een nieuw r&d-centrum bouwen in Zoeterwoude. De bierbrouwer investeert 45 miljoen euro in het zogeheten Dr. H.P. Heineken Centre, dat medio 2025 wordt geopend.

reststromen

Grootschalig bierbostel verwerken? MaGie Creations en Looop willen...

Startup MaGie Creations en reststroomverwaarder Looop slaan de handen ineen om samen de grootschalige verwerking van bierbostel tot ingrediënten voor de voedingsindustrie te realiseren.

Olijfolie

Zonnebloemolie in opmars door te dure olijfolie

Spanjaarden stappen bij het koken massaal over van olijfolie naar zonnebloemolie. Olijfolie is voor veel Spanjaarden veel te duur geworden.

Ingredient

Bakker ontwikkelt koolhydraatarm brood met geupcycled brouwgraan

Vanaf juni dit jaar verkoopt Bakkerij Schuld in al haar filialen een nieuw koolhydraatarm brood. Ze gebruiken geupcycled brouwgraan, een functioneel ingrediënt van MaGie Creations.

Foto: Unilever
Economie

Unilever schrapt circa derde van alle kantoorbanen in Europa, impact...

Unilever wil voor eind volgend jaar ongeveer een derde van alle kantoorfuncties in Europa schrappen. Dat gaat om zo'n 3000 tot 3200 banen. Dat bevestigt Unilever na berichtgeving door de Britse zakenkrant Financial Times.

Economie

Streepjescode bestaat 50 jaar, maar QR-code lonkt

De streepjescode bestaat 50 jaar. Deze verjaardag wordt gebruikt door GS1 en 22 bedrijven, waaronder Nestlé om te pleiten voor de QR-code van GS1.

Economie

Ingrediëntenleverancier IFF krijgt miljoenenboete voor wissen...

Smaak- en geurstoffenfabrikant IFF en drie grote rivalen hebben stiekem afspraken gemaakt om de concurrentie te drukken, denken de toezichthouders van de Europese Unie, de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Zwitserland. IFF moet de Europese Commissie een boete betalen van 15,9 miljoen euro voor het hinderen van onderzoek.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.