Jumbo sluit aan bij Open Chain Tony's Chocolonely voor duurzamere chocolade

Jumbo sluit aan bij Open Chain Tony's Chocolonely voor duurzamere chocolade
Joke Aerts, Open Chain Lead Tony’s Chocolonely: “We willen een voorbeeld zijn van hoe je de chocolade-industrie kan veranderen."

Jumbo Supermarkten heeft zich aangesloten bij Tony's Open Chain. De supermarktketen wil bijdrage aan de missie van Tony's Chocolonely en zet zich naar eigen zeggen in voor slaafvrije chocolade. Dit betekent dat Jumbo cacao voortaan inkoopt via Tony's Chocolonely en volgens zijn 5 samenwerkingsprincipes, waaronder een hogere prijs betalen voor 100% traceerbare cacao.

Tony’s Open Chain is een business-to-business initiatief van Tony’s Chocolonely dat andere chocoladeproducenten uitnodigt om missiepartner te worden. Dit houdt in dat aangesloten chocolademakers zich inzetten voor hetzelfde doel, namelijk slaafvrije chocolade. Jumbo gaat cacaoboeren een eerlijke prijs betalen voor cacao. Daarbij gaat het om veel huismerk- en ook seizoenchocolade. Boeren die zijn aangesloten bij cacaocoöperaties krijgen volgens Jumbo een leefbaar inkomen voor hun traceerbare bonen.

Volgend jaar op de markt

Tony’s Chocolonely is de afgelopen jaren veel samenwerkingen met andere merken aangegaan rondom zijn missie. Partijen als HEMA, Albert Heijn, Plus, Aldi en Ben & Jerry’s maakten al eerder de overstap naar Tony’s Open Chain. Nu is ook Jumbo missiepartner geworden. "Verduurzaming van onze ketens vinden we al jaren belangrijk, ook voor cacao. Nu zetten we een volgende stap en kiezen we voor samenwerking met Tony’s Open Chain", Boukje Staring, Senior Lead Assortimentsmanager van Jumbo. De eerste producten liggen vanaf de zomer 2024 in de winkel. Vanaf volgend jaar zijn de nieuwe huismerkchocoladerepen, chocoladeletters en kerstkransjes verkrijgbaar in de (online) winkels van Jumbo. Daarna volgt ook de paaschocolade.

Tony’s Open Chain

De Tony’s Open Chain kent vijf samenwerkingsprincipes waar missiepartners aan moeten voldoen. Eén daarvan is het betalen van een hogere cacaoprijs, zodat boeren een leefbaar inkomen kunnen verdienen. Verder moeten alle ingekochte cacaobonen traceerbaar zijn en verwacht Tony’s dat Jumbo de boeren helpt bij de productie hiervan. Het volgende principe van Tony’s Open Chain luidt dat chocoladeproducenten langdurige samenwerkingsverbanden aangaan. Na één jaar proefdraaien kunnen boeren rekenen op een samenwerkingscontract dat zekerheid biedt voor de komende vijf jaar. Tot slot moeten missiepartners investeren in direct contact met professionele cacaoboeren en aangesloten landbouwcoöperaties.

Didi de Koning

Didi de Koning

Redacteur VMT

Didi is sinds 2023 redacteur bij VMT en schrijft onder meer over voedselveiligheid & kwaliteit. 

Alternatief voor zuivel

Zal lokale soja yoghurteters over de streep trekken? Jumbo en De...

De Nieuwe Melkboer ontwikkelde een plantaardige yoghurtvariatie waarin ze onder andere de hele - in Nederland geteelde- sojaboon gebruiken. Jumbo legt het in meer dan 300 winkels in de schappen onder het huismerk Jumbo met het label 'Direct van de Boerderij'. Dit product raakt alle trends aan: lekker, Nutri-Score A, eiwit- en vezelrijk en lokaal geproduceerd. Hoe dat tot stand is gekomen, vertelt Menno Wigtman van Jumbo aan VMT. En Tom Grobben van De Nieuwe Melkboer vertelt over de productontwikkeling.

Snoepproductie - Beeld: Cloetta
Fabriek van de Toekomst

Cloetta gaat toch geen duurzame snoepfabriek in Roosendaal bouwen

Het Zweedse snoepbedrijf Cloetta, fabrikant van snoepmerken zoals Red Band, Venco en Lonka, ziet af van de duurzame snoepfabriek in Roosendaal.

Voor abonnees
Voor abonnees
Reportage

Voor abonnees Overzicht: 5 trends in chocolade gespot op de ISM

Was er op de ISM een chocoladebedrijf te vinden zonder een Dubaistyle-reep in het assortiment? Ja, maar het aantal bedrijven met een reep met de groene, knapperige vulling waren talrijk. Zelfs een producent van weipoeder haakte aan bij de hype die al bijna een jaar duurt. Gelukkig waren er ook andere trends waar te nemen in chocola.

Voor abonnees
Voor abonnees
Energietransitie

Voor abonnees Zo kan de foodindustrie stappen zetten in energietransitie

Het elektriciteitsnet in Nederland zit vol waardoor voedingsproducenten op korte termijn nauwelijks kunnen overstappen van aardgas op groen stroom. Volgens Rabobank kunnen producenten desondanks al starten met energietransitie. Dit zijn 4 voorstellen die de bank aandraagt.

Voor abonnees
Voor abonnees
Duurzaamheid

Voor abonnees Duurzaamheidsscores berekenen? Deze tools helpen daarbij

Dit artikel biedt een overzicht van een aantal tools waarmee foodbedrijven een duurzaamheidsscore kunnen berekenen. Dit is geen uitputtende lijst maar een overzicht van een aantal tools die op dit moment in de foodsector worden gebruikt.

Biologisch

Stikstofbeleid raakt voedselproducenten, kansen voor biologisch:...

De uitspraak van de rechter over het terugdringen van de stikstofuitstoot raakt niet alleen de agrarische sector, maar ook de voedselproducenten. Voedsel zal duurder worden. De biologische sector ziet juist kansen door de uitspraak.

Foto: shutterstock
Duurzaamheidsclaims

Biologische labels winnen aan populariteit: 'Internationale normen...

Biologische voedselkeuzelogo's zijn steeds vaker terug te vinden op verpakkingen. Naast huidige biologische standaarden zijn er nieuwe biologische schema's in opkomst. Advies- en onderzoeksbureau Ecovia Intelligence ziet een stijgende trend in biologische voedselkeuzelogo's.

trend

Chocolade in 2025: 'Deze vier trends mag je niet missen'

De hoge chocoladeprijs is volgens trendwatcher Anneke Ammerlaan dé grote uitdaging voor de komende jaren. Toch ziet ze ook kansen. Vooral op het gebied van innovatie in (pure) smaak en textuur.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.