Jumbo sluit aan bij Open Chain Tony's Chocolonely voor duurzamere chocolade

Jumbo sluit aan bij Open Chain Tony's Chocolonely voor duurzamere chocolade
Joke Aerts, Open Chain Lead Tony’s Chocolonely: “We willen een voorbeeld zijn van hoe je de chocolade-industrie kan veranderen."

Jumbo Supermarkten heeft zich aangesloten bij Tony's Open Chain. De supermarktketen wil bijdrage aan de missie van Tony's Chocolonely en zet zich naar eigen zeggen in voor slaafvrije chocolade. Dit betekent dat Jumbo cacao voortaan inkoopt via Tony's Chocolonely en volgens zijn 5 samenwerkingsprincipes, waaronder een hogere prijs betalen voor 100% traceerbare cacao.

Tony’s Open Chain is een business-to-business initiatief van Tony’s Chocolonely dat andere chocoladeproducenten uitnodigt om missiepartner te worden. Dit houdt in dat aangesloten chocolademakers zich inzetten voor hetzelfde doel, namelijk slaafvrije chocolade. Jumbo gaat cacaoboeren een eerlijke prijs betalen voor cacao. Daarbij gaat het om veel huismerk- en ook seizoenchocolade. Boeren die zijn aangesloten bij cacaocoöperaties krijgen volgens Jumbo een leefbaar inkomen voor hun traceerbare bonen.

Volgend jaar op de markt

Tony’s Chocolonely is de afgelopen jaren veel samenwerkingen met andere merken aangegaan rondom zijn missie. Partijen als HEMA, Albert Heijn, Plus, Aldi en Ben & Jerry’s maakten al eerder de overstap naar Tony’s Open Chain. Nu is ook Jumbo missiepartner geworden. "Verduurzaming van onze ketens vinden we al jaren belangrijk, ook voor cacao. Nu zetten we een volgende stap en kiezen we voor samenwerking met Tony’s Open Chain", Boukje Staring, Senior Lead Assortimentsmanager van Jumbo. De eerste producten liggen vanaf de zomer 2024 in de winkel. Vanaf volgend jaar zijn de nieuwe huismerkchocoladerepen, chocoladeletters en kerstkransjes verkrijgbaar in de (online) winkels van Jumbo. Daarna volgt ook de paaschocolade.

Tony’s Open Chain

De Tony’s Open Chain kent vijf samenwerkingsprincipes waar missiepartners aan moeten voldoen. Eén daarvan is het betalen van een hogere cacaoprijs, zodat boeren een leefbaar inkomen kunnen verdienen. Verder moeten alle ingekochte cacaobonen traceerbaar zijn en verwacht Tony’s dat Jumbo de boeren helpt bij de productie hiervan. Het volgende principe van Tony’s Open Chain luidt dat chocoladeproducenten langdurige samenwerkingsverbanden aangaan. Na één jaar proefdraaien kunnen boeren rekenen op een samenwerkingscontract dat zekerheid biedt voor de komende vijf jaar. Tot slot moeten missiepartners investeren in direct contact met professionele cacaoboeren en aangesloten landbouwcoöperaties.

Didi de Koning

Didi de Koning

Redacteur VMT

Didi is sinds 2023 redacteur bij VMT en schrijft onder meer over voedselveiligheid & kwaliteit. 

Foto: shutterstock

Biologische labels winnen aan populariteit: 'Internationale normen...

Biologische voedselkeuzelogo's zijn steeds vaker terug te vinden op verpakkingen. Naast huidige biologische standaarden zijn er nieuwe biologische schema's in opkomst. Advies- en onderzoeksbureau Ecovia Intelligence ziet een stijgende trend in biologische voedselkeuzelogo's.

Chocolade in 2025: 'Deze vier trends mag je niet missen'

Chocolade in 2025: 'Deze vier trends mag je niet missen'

De hoge chocoladeprijs is volgens trendwatcher Anneke Ammerlaan dé grote uitdaging voor de komende jaren. Toch ziet ze ook kansen. Vooral op het gebied van innovatie in (pure) smaak en textuur.

Beemster kaas van CONO Kaasmakers.Gesponsord
Gesponsord

Gesponsord Duurzame kaasproductie als onderdeel van een klimaatneutrale kaasketen

In de zuivelsector streeft CONO Kaasmakers, een kleine coöperatie van melkveehouders uit de regio Noord-Holland, naar een goede harmonie tussen koeien, boeren en kaasmakers. Deze samenwerking is niet alleen een kernwaarde, het is ook de sleutel tot het bereiken van meer dan wat individuele partijen afzonderlijk kunnen bewerkstelligen. Door de coöperatie, die als sinds 1901 bestaat, wordt niet alleen geïnvesteerd in het maken van de lekkerste kaas en een sterk merk, maar ook in een positieve toekomst voor komende generaties in de zuivelbranche.

Een actueel thema bij de nieuwbouw van Vezet is verder ‘automatisering en robotisering’.

Vezet gaat miljoenen kilo's groente besparen door snij-afval te...

De nieuwbouw van Koninklijke Vezet in Warmenhuizen krijgt een oppervlakte van maar liefst 35.000 m2. In 2026 moet het in bedrijf gaan. In het ontwerp van de nieuwbouw ligt de focus op duurzaamheid, hygiënisch ontwerp en verwaarding van reststromen voor menselijke en dierlijke consumptie.

Foto: Lamb Weston

Zo tovert Lamb Weston gebruikte frituurolie om tot nieuwe...

De recycledrang van voedselproducenten leidt soms tot opvallende innovaties. Neem de nieuwe frietverpakking van Lamb Weston, die voor 60% bestaat uit biocirculair plastic gemaakt van gebruikte frituurolie. Hoe borg je de veiligheid van zo'n product? VMT sprak met Lamb Weston over de kwaliteit en veiligheid van de frietverpakking.

“Met onze technologie kunnen we producenten helpen om de prijsstijging deels op te vangen, zonder dat zij inboeten op de kwaliteit."Gesponsord
Gesponsord

Gesponsord Natuurlijke oplossingen voor cacaoreductie zonder smaakconcessies

Het wereldwijde tekort aan cacao en de stijgende prijzen dwingen producenten om op zoek te gaan naar nieuwe oplossingen. Yama Products, vooral bekend van hun actieve bijdrage aan de hartige levensmiddelenindustrie, zet nu stappen in de zoete sector met baanbrekende receptuuraanpassingen voor onder andere cacaoreductie.

Chocola gemaakt met het cacao-alternatief van Cargill en Voyage Foods

Dit is waarom cacao-alternatieven aan populariteit winnen

Verschillende bedrijven toonden alternatieven voor cacao op de ingrediëntenbeurs Food Ingredients Europe. VMT nam een kijkje bij de verschillende aanbieders. Ook trendbureau Mintel ziet 1 ingrediënt als veelbelovend alternatief.

Onderzoek: supermarkten promoten gezonde voeding onvoldoende

Onderzoek: supermarkten promoten gezonde voeding onvoldoende

Supermarkten ondernemen nauwelijks stappen om hun assortiment gezonder te maken. Volgens denktank Questionmark bestaat 83 procent van de supermarktaanbiedingen nog altijd uit ongezonde producten. Ekoplaza doet het het beste. Jumbo, Aldi, Albert Heijn en Plus lopen achter.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.