Tony’s Open Chain is een business-to-business initiatief van Tony’s Chocolonely dat andere chocoladeproducenten uitnodigt om missiepartner te worden. Dit houdt in dat aangesloten chocolademakers zich inzetten voor hetzelfde doel, namelijk slaafvrije chocolade. Jumbo gaat cacaoboeren een eerlijke prijs betalen voor cacao. Daarbij gaat het om veel huismerk- en ook seizoenchocolade. Boeren die zijn aangesloten bij cacaocoöperaties krijgen volgens Jumbo een leefbaar inkomen voor hun traceerbare bonen.
Volgend jaar op de markt
Tony’s Chocolonely is de afgelopen jaren veel samenwerkingen met andere merken aangegaan rondom zijn missie. Partijen als HEMA, Albert Heijn, Plus, Aldi en Ben & Jerry’s maakten al eerder de overstap naar Tony’s Open Chain. Nu is ook Jumbo missiepartner geworden. "Verduurzaming van onze ketens vinden we al jaren belangrijk, ook voor cacao. Nu zetten we een volgende stap en kiezen we voor samenwerking met Tony’s Open Chain", Boukje Staring, Senior Lead Assortimentsmanager van Jumbo. De eerste producten liggen vanaf de zomer 2024 in de winkel. Vanaf volgend jaar zijn de nieuwe huismerkchocoladerepen, chocoladeletters en kerstkransjes verkrijgbaar in de (online) winkels van Jumbo. Daarna volgt ook de paaschocolade.
Tony’s Open Chain
De Tony’s Open Chain kent vijf samenwerkingsprincipes waar missiepartners aan moeten voldoen. Eén daarvan is het betalen van een hogere cacaoprijs, zodat boeren een leefbaar inkomen kunnen verdienen. Verder moeten alle ingekochte cacaobonen traceerbaar zijn en verwacht Tony’s dat Jumbo de boeren helpt bij de productie hiervan. Het volgende principe van Tony’s Open Chain luidt dat chocoladeproducenten langdurige samenwerkingsverbanden aangaan. Na één jaar proefdraaien kunnen boeren rekenen op een samenwerkingscontract dat zekerheid biedt voor de komende vijf jaar. Tot slot moeten missiepartners investeren in direct contact met professionele cacaoboeren en aangesloten landbouwcoöperaties.