Voor abonnees
Voor abonnees
ingredienten en grondstoffen

Voor abonnees Nieuwe leverancier gevonden voor jouw schaarse grondstof? Let hierop...

Stel, een startup heeft een veelbelovend ingrediënt of een nieuwe leverancier zegt dat ene schaarse ingrediënt te kunnen leveren. Een productontwikkelaar of inkoper heeft veel keuze (of niet) uit aanbieders. Maar hoe beoordeel je of een leverancier betrouwbaar is? En waar let je op voordat je met een nieuwe leverancier in zee gaat? VMT vroeg het aan verschillende producenten.

Cacao

Tony's Chocolonely publiceert jaarverslag: 'uitbuiting van...

Tony's Chocolonely publiceerde in januari hun jaarverslag over het jaar 2022/2023. Hierin kwam een belangrijk onderwerp naar voren: de uitbuiting van cacaoboeren in Ivoorkust en Ghana. Het bedrijf constateerde hierbij drie belangrijke oorzaken.

Joke Aerts, Open Chain Lead Tony’s Chocolonely: “We willen een voorbeeld zijn van hoe je de chocolade-industrie kan veranderen."
Duurzaamheid

Jumbo sluit aan bij Open Chain Tony's Chocolonely voor duurzamere...

Jumbo Supermarkten heeft zich aangesloten bij Tony's Open Chain. De supermarktketen wil bijdrage aan de missie van Tony's Chocolonely en zet zich naar eigen zeggen in voor slaafvrije chocolade. Dit betekent dat Jumbo cacao voortaan inkoopt via Tony's Chocolonely en volgens zijn 5 samenwerkingsprincipes, waaronder een hogere prijs betalen voor 100% traceerbare cacao.

Chocolade

Écht duurzame chocoladeletters? Sinterklaas blijft verrassen

Chocolatemakers maakt namens Sinterklaas duurzame chocoladeletters van eerlijke cacao, die naar Nederland worden gezeild. Wat maakt Chocolatemakers nou zo duurzaam? Dit artikel belicht hoe de producent zich onderscheidt van andere chocolademakers.

Joke Aerts, Open Chain Lead Tony’s Chocolonely: “We willen een voorbeeld zijn van hoe je de chocolade-industrie kan veranderen."
Eerder verschenen op VMT en weer actueel

Albert Heijn en Tony's Chocolonely willen meer traceerbare chocolade....

Albert Heijn haakte aan bij het open chain-traceerbaarheidsprogramma van Tony's Chocolonely. 'Met alleen certificering bereiken we onze doelen niet.'

Consumentenonderzoek

Ondanks inflatie zijn consumenten meer geïnteresseerd in producten...

Consumenten kopen in de supermarkt steeds meer producten met een duurzaamheidskeurmerk. In 2022 besloeg het omzetaandeel van producten met een duurzaam keurmerk 22,3% van de totale omzet van voedingsmiddelen.

Duurzaamheid

Ben & Jerry's sluit zich aan bij Tony's Chocolonely's slaafvrije...

Ben & Jerry's sluit zich aan bij Tony's Open Chain en doet zo mee met Tony's Chocolonely's missie om een einde te maken aan moderne slavernij en illegale kinderarbeid in de cacao-industrie in Ghana en Ivoorkust. Het ijsmerk start nog dit jaar met het inkopen van zijn cacao via Tony's Open Chain.

Duurzaamheid

Future Goods: hoe de toekomst eruit ziet, heb je zelf in de hand

Van 30 juni tot en met 6 juli maakt Lidl ruimte in de schappen voor Future Goods. De supermarkt verkoopt een week lang producten van zes fabrikanten: Willicroft, Cupplement, GRO, De Krekerij, Cultcha Kombucha en Pacha de Cacao.

Podcast

Podcasts: meest beluisterd in 2021

In 2021 nam VMT verschillende podcasts op. Deze 5 zijn het meest beluisterd: van biologisch tot de rol van vet in het dieet.

Duurzaamheid & MVO

Fairtrade Original zorgt met hogere prijs voor beter leefbaar inkomen...

Veel koffieboeren leven volgens Fairtrade Original onder de armoedegrens. Door een gerechtvaardigde prijs te betalen aan de boeren wil Fairtrade Original een nieuwe standaard zetten voor de koffie-industrie. Om die reden gaat het bedrijf werken met 'een leefbaar inkomen referentieprijs' (LIRP), een prijs waarmee boeren volgens het bedrijf een waardig bestaan kunnen opbouwen.