Bierbrouwer Gulpener krijgt duurzaamheidscertificaat

Bierbrouwer Gulpener krijgt duurzaamheidscertificaat

Bierbrouwer Gulpener heeft de B Corp-certificering voor duurzaamheid verkregen. De Limburgse bierbrouwer vindt dat de B Corp gedachte bij hen past. Zo gebruiken ze lokale gerst en hop.

B Corp is een certificering voor bedrijven die voldoen aan hoge eisen van maatschappelijk en ecologisch verantwoord ondernemen. Tony’s Chocoloney, Dopper, Triodos Bank en Patagonia zijn ook B Corp gecertificeerd.

MVO

De Limburgse bierbrouwer vindt dat de B Corp gedachte bij hen past:

- Gulpener gebruikt lokale gerst en hop in plaats van het op de wereldmarkt in te kopen.

- Hun brouwerij loopt op groene stroom

- Ze hebben herbruikbare verpakkingen

- Het nieuwe brouwhuis is het meest duurzame van Europa

- Biologisch bier en lokale ingrediënten gebruiken ze volgens het 25-mijl principe

Ruimte voor verbetering

Gulpener heeft een B Corp score van 92,4. De score wordt bepaald op vijf onderdelen van de bedrijfsvoering. De certificering is openbaar inzichtelijk en controleerbaar. De bierbrouwer wordt vanaf nu elke drie jaar gecontroleerd. Volgens Gulpener is de score een goed begin, maar geeft het ook aan dat er ruimte is voor verbetering.

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

foto: ShutterstockVoor abonnees
Voor abonnees

Voor abonnees Overzicht: regels voor contaminanten in supplementen en botanische...

Wanneer zijn kruiden en andere grondstoffen die bijvoorbeeld worden verwerkt in voedingssupplementen veilig en schoon genoeg om te kunnen verkopen? De regels hierover zijn niet altijd duidelijk: welke richtlijnen en verordeningen gelden er? Dit artikel geeft een overzicht van wetgeving bij risicobeoordelingen voor het borgen van contaminanten in levensmiddelen.

Het oeroude worstenbroodje, maar dan Halal gecertificeerdVoor abonnees
Voor abonnees

Voor abonnees Het oeroude worstenbroodje, maar dan Halal gecertificeerd

Halal is aan een stevige opmars bezig. Steeds meer retailers en producenten duiken in dit lucratieve gat in de markt. Daarmee gaat ook Halal-certificering een grotere rol spelen. Kadir Ahmed van Kadir's en Miran Ismael van het European Certification Centre for Halal praten ons bij over wat er allemaal bij komt kijken.

Beemster kaas van CONO Kaasmakers.Gesponsord
Gesponsord

Gesponsord Duurzame kaasproductie als onderdeel van een klimaatneutrale kaasketen

In de zuivelsector streeft CONO Kaasmakers, een kleine coöperatie van melkveehouders uit de regio Noord-Holland, naar een goede harmonie tussen koeien, boeren en kaasmakers. Deze samenwerking is niet alleen een kernwaarde, het is ook de sleutel tot het bereiken van meer dan wat individuele partijen afzonderlijk kunnen bewerkstelligen. Door de coöperatie, die als sinds 1901 bestaat, wordt niet alleen geïnvesteerd in het maken van de lekkerste kaas en een sterk merk, maar ook in een positieve toekomst voor komende generaties in de zuivelbranche.

Foto: Lamb Weston

Zo tovert Lamb Weston gebruikte frituurolie om tot nieuwe...

De recycledrang van voedselproducenten leidt soms tot opvallende innovaties. Neem de nieuwe frietverpakking van Lamb Weston, die voor 60% bestaat uit biocirculair plastic gemaakt van gebruikte frituurolie. Hoe borg je de veiligheid van zo'n product? VMT sprak met Lamb Weston over de kwaliteit en veiligheid van de frietverpakking.

Chocola gemaakt met het cacao-alternatief van Cargill en Voyage Foods

Dit is waarom cacao-alternatieven aan populariteit winnen

Verschillende bedrijven toonden alternatieven voor cacao op de ingrediëntenbeurs Food Ingredients Europe. VMT nam een kijkje bij de verschillende aanbieders. Ook trendbureau Mintel ziet 1 ingrediënt als veelbelovend alternatief.

Young R&D: 'Hoe geef je een juiste inschatting van volumes voor nieuwe grondstoffen?'

Young R&D: 'Hoe geef je een juiste inschatting van volumes voor...

In de rubriek Young R&D stellen jonge productontwikkelaars vragen aan ervaren vakgenoten.

Beeld: Shutterstock

Misleidende reclame op voeding voorkomen? 8 opvallende uitspraken van...

Hoe ver mag je gaan met het aanprijzen van voedingsmiddelen? In 2024 boog de Reclame Code Commissie (RCC) zich opnieuw over reclames en voedselclaims die consumenten op het verkeerde been zouden kunnen zetten. Van fastfood tot snoep, van eieren tot bier. Dit artikel geeft een beknopt overzicht van de meest opvallende kwesties in 2024.

Heineken bouwt r&d-centrum in Zoeterwoude

Heineken bouwt r&d-centrum in Zoeterwoude

Heineken gaat een nieuw r&d-centrum bouwen in Zoeterwoude. De bierbrouwer investeert 45 miljoen euro in het zogeheten Dr. H.P. Heineken Centre, dat medio 2025 wordt geopend.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.