Producten die tegen de houdbaarheid aanlopen worden in Albert Heijn filialen vanaf vandaag via een elektronische systeem met korting aangeboden. 'Op deze manier blijft er minder over in de schappen, wordt er minder voedsel verspild en kunnen klanten kiezen voor producten met een gereduceerde prijs', verklaard Albert Heijn in een persbericht.
Dynamisch afprijzen
Albert Heijn heeft nu in alle winkels met zelfscan en elektronische schapkaartjes het digitale alternatief van de 35%-sticker: dynamische kortingen op verse producten zoals vlees en kip. De precieze korting wordt automatisch op het elektronische prijskaartje getoond. Kortingen kunnen oplopen van 25%, 40% tot 70%. Bij dynamisch afprijzen berekent een door Albert Heijn ontwikkeld algoritme automatisch de beste korting om aan het einde van de dag geen onverkoopbare producten over te houden. 'Zo wordt er minder voedsel verspild en profiteren klanten van maximaal voordeel', aldus de Zaanse grootgrutter.
Voorkomen van voedselverspilling
"‘Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen’, vanuit onze missie doen we er alles aan om de hoeveelheid voedselverspilling zoveel mogelijk te verminderen, zowel in onze ketens, in de winkel als bij onze klanten. Het steeds verder afprijzen van producten gedurende de dag helpt daarbij", aldus Henk van Harn, directeur merchandising & sourcing bij Albert Heijn. "We introduceren voortdurend nieuwe initiatieven om voedselverspilling te voorkomen. Vaak gebaseerd op technologie. Daar is dynamisch afprijzen een goed voorbeeld van. Maar we hebben ook andere initiatieven om voedselverspilling te voorkomen. Denk aan de recent ingevoerde AH Overblijvers pakketten die voor een extra voordelige prijs worden aangeboden. Met dit landelijke initiatief is de verwachting dat wij nog eens 4,5 miljoen kilo voedselverspilling per jaar besparen."