Albert Heijn gaat voedselverspilling tegen door dynamisch afprijzen tot 70 procent korting

Albert Heijn gaat voedselverspilling tegen door dynamisch afprijzen tot 70 procent korting

In alle winkels van Albert Heijn kunnen klanten vanaf vandaag producten kopen met kortingen oplopend van 25%, 40% tot 70%. Dit zogenoemde dynamische afprijzen moet zorgen voor minder voedselverspilling. Albert Heijn verwacht 4,5 miljoen kilo voedselverspilling extra per jaar te besparen.

Producten die tegen de houdbaarheid aanlopen worden in Albert Heijn filialen vanaf vandaag via een elektronische systeem met korting aangeboden. 'Op deze manier blijft er minder over in de schappen, wordt er minder voedsel verspild en kunnen klanten kiezen voor producten met een gereduceerde prijs', verklaard Albert Heijn in een persbericht.

Dynamisch afprijzen

Albert Heijn heeft nu in alle winkels met zelfscan en elektronische schapkaartjes het digitale alternatief van de 35%-sticker: dynamische kortingen op verse producten zoals vlees en kip. De precieze korting wordt automatisch op het elektronische prijskaartje getoond. Kortingen kunnen oplopen van 25%, 40% tot 70%. Bij dynamisch afprijzen berekent een door Albert Heijn ontwikkeld algoritme automatisch de beste korting om aan het einde van de dag geen onverkoopbare producten over te houden. 'Zo wordt er minder voedsel verspild en profiteren klanten van maximaal voordeel', aldus de Zaanse grootgrutter.

Voorkomen van voedselverspilling

"‘Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen’, vanuit onze missie doen we er alles aan om de hoeveelheid voedselverspilling zoveel mogelijk te verminderen, zowel in onze ketens, in de winkel als bij onze klanten. Het steeds verder afprijzen van producten gedurende de dag helpt daarbij", aldus Henk van Harn, directeur merchandising & sourcing bij Albert Heijn. "We introduceren voortdurend nieuwe initiatieven om voedselverspilling te voorkomen. Vaak gebaseerd op technologie. Daar is dynamisch afprijzen een goed voorbeeld van. Maar we hebben ook andere initiatieven om voedselverspilling te voorkomen. Denk aan de recent ingevoerde AH Overblijvers pakketten die voor een extra voordelige prijs worden aangeboden. Met dit landelijke initiatief is de verwachting dat wij nog eens 4,5 miljoen kilo voedselverspilling per jaar besparen."

Annemiek Jorritsma (1974) is freelance redacteur voor VMT. Zij richt zich op de programmacoördinatie van het jaarlijkse Food Safety Event en is sinds februari 2024 als hoofdredacteur ad interim verantwoordelijk voor de tweewekelijkse Thema Update Voedselveiligheid.
Zij voert haar werk als zelfstandige uit onder de naam Grip op Content.

foto: Shutterstock

Overzicht: regels voor contaminanten in supplementen en botanische...

Wanneer zijn kruiden en andere grondstoffen die bijvoorbeeld worden verwerkt in voedingssupplementen veilig en schoon genoeg om te kunnen verkopen? De regels hierover zijn niet altijd duidelijk: welke richtlijnen en verordeningen gelden er? Dit artikel geeft een overzicht van wetgeving bij risicobeoordelingen voor het borgen van contaminanten in levensmiddelen.

Een Carrefour in België (foto: Shutterstock).

Belgische voedingsproducenten kunnen samen met supermarkten gezonde...

Supermarkten en voedingsproducenten zijn gezamenlijk in staat om consumenten aan te sporten om gezondere voeding te kopen. Dit blijkt uit een experiment van Be4Life, het onderzoekscentrum van de Universiteit Gent, in samenwerking met de sectorfederaties Fevia en Comeos, en bedrijven uit de voedingsindustrie en de retailhandel.

Beemster kaas van CONO Kaasmakers.

Duurzame kaasproductie als onderdeel van een klimaatneutrale kaasketen

In de zuivelsector streeft CONO Kaasmakers, een kleine coöperatie van melkveehouders uit de regio Noord-Holland, naar een goede harmonie tussen koeien, boeren en kaasmakers. Deze samenwerking is niet alleen een kernwaarde, het is ook de sleutel tot het bereiken van meer dan wat individuele partijen afzonderlijk kunnen bewerkstelligen. Door de coöperatie, die als sinds 1901 bestaat, wordt niet alleen geïnvesteerd in het maken van de lekkerste kaas en een sterk merk, maar ook in een positieve toekomst voor komende generaties in de zuivelbranche.

Zoutreductie in kant-en-klaarmaaltijden krijgt vorm in NAPV

Zoutreductie in kant-en-klaarmaaltijden krijgt vorm in NAPV

De eerste 20 afspraken in het kader van de Nationale Aanpak Productverbetering (NAPV) staan online. Deze gaan over zoutreductie in kant-en-klaarmaaltijden.

Foto: Lamb Weston

Zo tovert Lamb Weston gebruikte frituurolie om tot nieuwe...

De recycledrang van voedselproducenten leidt soms tot opvallende innovaties. Neem de nieuwe frietverpakking van Lamb Weston, die voor 60% bestaat uit biocirculair plastic gemaakt van gebruikte frituurolie. Hoe borg je de veiligheid van zo'n product? VMT sprak met Lamb Weston over de kwaliteit en veiligheid van de frietverpakking.

Chocola gemaakt met het cacao-alternatief van Cargill en Voyage Foods

Dit is waarom cacao-alternatieven aan populariteit winnen

Verschillende bedrijven toonden alternatieven voor cacao op de ingrediëntenbeurs Food Ingredients Europe. VMT nam een kijkje bij de verschillende aanbieders. Ook trendbureau Mintel ziet 1 ingrediënt als veelbelovend alternatief.

Young R&D: 'Hoe geef je een juiste inschatting van volumes voor nieuwe grondstoffen?'

Young R&D: 'Hoe geef je een juiste inschatting van volumes voor...

In de rubriek Young R&D stellen jonge productontwikkelaars vragen aan ervaren vakgenoten.

Weg met het blauwe champignonbakje? Belgische retailers ontwikkelen herbruikbaar alternatief

Weg met het blauwe champignonbakje? Belgische retailers ontwikkelen...

Albert Heijn, ALDI, Carrefour, Colruyt, Delhaize en Lidl verenigen zich in de Reusable Packaging Coalition. Ze willen de mogelijkheden rond hergebruik van verpakkingen onderzoeken. In een eerste proefproject zetten ze de overstap naar herbruikbare verpakkingen voor champignons in regio Mechelen.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.