Albert Heijn gaat voedselverspilling tegen door dynamisch afprijzen tot 70 procent korting

Albert Heijn gaat voedselverspilling tegen door dynamisch afprijzen tot 70 procent korting

In alle winkels van Albert Heijn kunnen klanten vanaf vandaag producten kopen met kortingen oplopend van 25%, 40% tot 70%. Dit zogenoemde dynamische afprijzen moet zorgen voor minder voedselverspilling. Albert Heijn verwacht 4,5 miljoen kilo voedselverspilling extra per jaar te besparen.

Producten die tegen de houdbaarheid aanlopen worden in Albert Heijn filialen vanaf vandaag via een elektronische systeem met korting aangeboden. 'Op deze manier blijft er minder over in de schappen, wordt er minder voedsel verspild en kunnen klanten kiezen voor producten met een gereduceerde prijs', verklaard Albert Heijn in een persbericht.

Dynamisch afprijzen

Albert Heijn heeft nu in alle winkels met zelfscan en elektronische schapkaartjes het digitale alternatief van de 35%-sticker: dynamische kortingen op verse producten zoals vlees en kip. De precieze korting wordt automatisch op het elektronische prijskaartje getoond. Kortingen kunnen oplopen van 25%, 40% tot 70%. Bij dynamisch afprijzen berekent een door Albert Heijn ontwikkeld algoritme automatisch de beste korting om aan het einde van de dag geen onverkoopbare producten over te houden. 'Zo wordt er minder voedsel verspild en profiteren klanten van maximaal voordeel', aldus de Zaanse grootgrutter.

Voorkomen van voedselverspilling

"‘Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen’, vanuit onze missie doen we er alles aan om de hoeveelheid voedselverspilling zoveel mogelijk te verminderen, zowel in onze ketens, in de winkel als bij onze klanten. Het steeds verder afprijzen van producten gedurende de dag helpt daarbij", aldus Henk van Harn, directeur merchandising & sourcing bij Albert Heijn. "We introduceren voortdurend nieuwe initiatieven om voedselverspilling te voorkomen. Vaak gebaseerd op technologie. Daar is dynamisch afprijzen een goed voorbeeld van. Maar we hebben ook andere initiatieven om voedselverspilling te voorkomen. Denk aan de recent ingevoerde AH Overblijvers pakketten die voor een extra voordelige prijs worden aangeboden. Met dit landelijke initiatief is de verwachting dat wij nog eens 4,5 miljoen kilo voedselverspilling per jaar besparen."

Annemiek Jorritsma (1974) is freelance redacteur voor VMT. Zij richt zich op de programmacoördinatie van het jaarlijkse Food Safety Event en is sinds februari 2024 als hoofdredacteur ad interim verantwoordelijk voor de tweewekelijkse Thema Update Voedselveiligheid.
Zij voert haar werk als zelfstandige uit onder de naam Grip op Content.

Alternatief voor zuivel

Zal lokale soja yoghurteters over de streep trekken? Jumbo en De...

De Nieuwe Melkboer ontwikkelde een plantaardige yoghurtvariatie waarin ze onder andere de hele - in Nederland geteelde- sojaboon gebruiken. Jumbo legt het in meer dan 300 winkels in de schappen onder het huismerk Jumbo met het label 'Direct van de Boerderij'. Dit product raakt alle trends aan: lekker, Nutri-Score A, eiwit- en vezelrijk en lokaal geproduceerd. Hoe dat tot stand is gekomen, vertelt Menno Wigtman van Jumbo aan VMT. En Tom Grobben van De Nieuwe Melkboer vertelt over de productontwikkeling.

Beeld: Shutterstock
Etikettering

Voedingsexpert over etiketvoorstel retail: 'Een Engelstalig etiket...

COLUMN - Vorige week opperden verschillende Nederlandse supermarktketens de invoering van één Engelstalig etiket voor levensmiddelen. Dit voor betere prijsonderhandelingen met multinationals en producenten. Minister Beljaars van Economische Zaken steunde deze oproep en gaf aan al in Brussel te pleiten voor een etiket in één taal. Maar waar één Engelstalig etiket wellicht de onderhandelingspositie van supermarkten iets versterkt om de inkoopkosten verder te drukken, wordt de consumenten er uiteindelijk alleen maar slechter van.

Snoepproductie - Beeld: Cloetta
Fabriek van de Toekomst

Cloetta gaat toch geen duurzame snoepfabriek in Roosendaal bouwen

Het Zweedse snoepbedrijf Cloetta, fabrikant van snoepmerken zoals Red Band, Venco en Lonka, ziet af van de duurzame snoepfabriek in Roosendaal.

Innovatie

HAS studenten ontwikkelen voedsel van de toekomst: van...

Next food waves was het thema van de HAS Food Experience 2025. Meer dan 150 bijna afgestudeerde studenten toonden hun bijdragen aan de toekomst van voeding. VMT sprak met een aantal studenten over hun innovatieve concepten. De ideeën haken aan bij trends die nu actueel zijn zoals hybride voeding en duurzame verpakkingen.

Beeld: Shutterstock
Etikettering

Geen Nederlandse etiketten meer? Jumbo, Plus en Picnic opperen 1...

Supermarkten Jumbo, Plus en Picnic opperen één Engelstalig etiket op voedingsmiddelen in de hele Europese Unie. Volgens de supermarktleiders zou de overheid niet meer moeten eisen dat de informatie op etiketten in de Nederlandse supermarkten Nederlandstalig moet zijn. Zo willen de supermarkten een sterkere positie krijgen in de onderhandelingen met internationale leveranciers.

Voor abonnees
Voor abonnees
Energietransitie

Voor abonnees Zo kan de foodindustrie stappen zetten in energietransitie

Het elektriciteitsnet in Nederland zit vol waardoor voedingsproducenten op korte termijn nauwelijks kunnen overstappen van aardgas op groen stroom. Volgens Rabobank kunnen producenten desondanks al starten met energietransitie. Dit zijn 4 voorstellen die de bank aandraagt.

Biologisch

Stikstofbeleid raakt voedselproducenten, kansen voor biologisch:...

De uitspraak van de rechter over het terugdringen van de stikstofuitstoot raakt niet alleen de agrarische sector, maar ook de voedselproducenten. Voedsel zal duurder worden. De biologische sector ziet juist kansen door de uitspraak.

Lidl

Lidl omarmt 'planetary health diet' van WNF en schroeft verkoopdoel...

Lidl omarmt in alle 31 landen waar zij actief het 'planetary health diet'. Dat betekent dat ze verkoopdoelstellingen op volkoren, plantaardige eiwitten en groente en fruit.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.

  1. Belgische recalls en waarschuwingen oktober: mogelijk listeria in makreel, kip en rundercarpaccio
  2. Gehakt in maaltijdboxen van Hello Fresh betrokken bij uitbraak in Verenigde Staten
  3. Productinnovaties oktober: verse plantaardige notenmelk en gastroblokken plantaardige kaas
  4. Meer uitbraken in 2021 door wegvallen corona effect
  5. Column Simone Hertzberger: Individuele ziektegevallen zijn vaker onderdeel van een uitbraak
  6. Tien honden dood door ethyleenglycol in hondenvoer
  7. Afschalen uit China, vetten uit Europa en meerdere alternatieven op de plank - dat maakt ingrediëntenleverancier Vaess weerbaar in grondstoffencrisis
  8. Gezondheid belangrijke trend in plantaardig: 'Producten hoeven straks niet exact meer op vlees te lijken'
  9. Dit is de geldende wetgeving voor boerderijwinkels, lokale productie en thuisproducenten
  10. Geitenkaas met metaalsplinters overal uit de verkoop
  1. Startups op de SIAL spelen in op trends: 10 opvallende innovaties
  2. Europese consument past koopgedrag aan om inflatie: 'We zien de grootste verandering in 5 decennia'
  3. Weerribben Zuivel heeft primeur met Tethered Caps
  4. Brucella is niet verdwenen van het wereldtoneel
  5. Zo gebruikt Jay&Joy traditionele kaastechnieken voor de productie van vegan kaas
  6. Spaghetti bolognese velt voetballiefhebbers
  7. Onrust op de grondstoffenmarkt - wat doet dat met ketens, voedselveiligheid en productontwikkeling?
  8. Vraag naar zeezout zonder E-nummers stijgt
  9. Safe met Eef: Kwaliteitsstandaarden kennen én leidinggeven - zo combineer je dat
  10. NVWA haalt illegale sportvoeding van de markt