Productkwaliteit wordt steeds belangrijker. Consumenten kiezen niet meer alleen op prijs, ook productkwaliteit en duurzaamheid bepalen de keuzes steeds meer. Het gedrag verandert en daarmee ligt voedselkwaliteit onder een vergrootglas. “Bij een incident moet je als kwaliteitsmanager snel en adequaat handelen. Als je het slim en digitaal hebt ingericht weet je precies welk product afkomstig van welke productielijn je moet terugtrekken. Digitalisering kan je hierbij enorm helpen”, zegt Rutger Vlek, onderzoeker en projectleider bij Wageningen Food & Biobased Research aan de WUR.
Waarom is digitalisering belangrijk voor de kwaliteitsmanager?
Als kwaliteitsmanager sta je vrijwel altijd voor de uitdaging om met beperkt budget de kwaliteit van een groot aantal producten en processen te borgen. Vlek: “Als het lukt om je aanpak voor één product goed te automatiseren kun je dat daarna meestal vrij gemakkelijk opschalen naar veel meer producten. Die schaalbaarheid is een van de grote voordelen boven handmatige processen.”
Best practices
Dave Dekker kan dat beamen. Hij ziet in de praktijk dat veel bedrijven nog van alles op papier doen. “Dat is niet gebruiksvriendelijk en het is tijdrovend om meer inzicht te krijgen als je heel veel excellijsten of handgeschreven documenten moet doorlopen”, aldus Dekker die werkt als QA manager bij koffiecapsule producent Euro-Caps. Dekker: “Door te werken met handige tools of beschikbare databases heb je binnen een paar minuten de juiste data te pakken. Dat maakt het doen van analyses veel eenvoudiger.” Tijdens het college Digitalisering in kwaliteitsmanagement van de Collegereeks Toekomstgericht Kwaliteitsmanagement deelt Dekker zijn best practices.
Complexiteit vraagt om AI
Artificial Intelligence (AI) is een stap verder op de digitaliseringstrap. Daar gaat Vlek tijdens datzelfde college verder op in. “De kwaliteit van een product wordt vaak bepaald door een ingewikkeld samenspel van veel verschillende factoren. Deze complexiteit is voor mensen al snel niet meer te overzien. Bij een traditionele manier van werken ben je dus genoodzaakt te simplificeren, waardoor je de kwaliteit nooit helemaal onder controle krijgt. AI is veel beter opgewassen tegen dergelijke complexiteit, en kan je helpen om patronen in deze complexiteit te ontdekken en zelfs te vertalen naar adviezen waarmee je productkwaliteit beter kunt bewaken of verder kunt verhogen”, aldus Vlek.
Hoe belangrijk is een datastrategie voor kwaliteitsmanagement? Hoe gebruik je algoritmes? Hoe ga je om met open databases zoals de database voedselcontactmaterialen? Het komt allemaal aan de orde tijdens het het college van Vlek en Dekker tijdens de Collegereeks Toekomstgericht Kwaliteitsmanagement van VMT Academy in samenwerking met Wageningen University & Research.