Is de recyclebare plastic verpakking de nieuwe heilige graal?

Is de recyclebare plastic verpakking de nieuwe heilige graal?

KENNISPARTNER - COLUMN Tal van organisaties hebben de afgelopen tijd hun verpakkingsbeleid gepubliceerd. Recyclebaarheid staat daarbij centraal. Maar ligt de oplossing nou werkelijk bij de recyclebare plastic verpakking?

Het CBL wil dat in 2030 90% van de verpakkingen recyclebaar zijn. Albert Heyn, Jumbo, PLUS en andere retailers onderschrijven dit in hun eigen beleid en lanceren nieuwe producten. Het sluit aan bij het Plastic Pact, waarin meer dan honderd organisaties getekend hebben om zich in te zetten voor het bevorderen van recyclebare plastic verpakkingen.

Niks mis met recyclebare verpakkingen. Mits er enerzijds goede inzamel-, sorteer- en recyclingfaciliteiten zijn en anderzijds de recycling ook daadwerkelijk hoogwaardig toegepast wordt. Bij beide zaken zijn voor wat betreft plastic verpakkingen nog wel wat vragen te stellen.

De inzamel-, sorteer- en recyclingfaciliteiten zijn er, functioneren over het algemeen redelijk goed en worden nu in hoog tempo uitgebreid. Daarbij is het wel zaak dat er nog flinke aanpassingen aan de kunststof verpakkingen gedaan worden; etiketten, lijmlagen, laminaten en de talrijke soorten gebruikte kunststof in verpakkingen maken sorteren en recyclen van kunststof verpakkingen verdraaid ingewikkeld. En dan de hoogwaardige toepassing, ook daar valt nog veel te winnen: de wetgeving over de inzet van gerecycled materiaal voor voedseltoepassingen is streng en de technische beloftes voor de toekomst lijken nog verre toekomst.

Kortom, recyclebare kunststof verpakkingen klinkt goed, maar is niet dé oplossing voor het verpakkingsvraagstuk. Eerst moet altijd de vraag gesteld worden of er niet zonder die verpakking gewerkt kan worden. Of hoe deed men dat zo’n 10 jaar geleden? Welke andere materialen dan kunststof zou je in kunnen zetten? Materialen die niet de fossiele economie in stand houden en toch ook recyclebaar zijn. En hoe zit het bijvoorbeeld in andere landen? Hoe worden de producten daar verpakt?

Denk “out of the box” over verpakkingen, kies niet direct de recyclebare kunststof verpakking als oplossing, maar zoek naar nieuwe mogelijkheden. Innoveer! Een heilige graal zullen we voor verpakkingen niet vinden. Het gaat om de combinatie van het product en de verpakking. We kunnen wel creatiever en vindingrijker worden.

Auteur: Suzanne van der Pijll, Managing Partner en verpakkingsexpert bij Schuttelaar & Partners, kennispartner van VMT.

Illustratie: Larissa Sas

Tip van jouw advocaat: Influencermarketing, hoe zit het precies?

KENNISPARTNER - COLUMN - Zet je als adverteerder wel eens influencers in voor je marketing? Dit is een effectieve manier om bepaalde doelgroepen te bereiken. Maar er gelden ook regels. Jouw advocaat bespreekt de belangrijkste aandachtspunten en geeft tips.

Beemster kaas van CONO Kaasmakers.

Duurzame kaasproductie als onderdeel van een klimaatneutrale kaasketen

In de zuivelsector streeft CONO Kaasmakers, een kleine coöperatie van melkveehouders uit de regio Noord-Holland, naar een goede harmonie tussen koeien, boeren en kaasmakers. Deze samenwerking is niet alleen een kernwaarde, het is ook de sleutel tot het bereiken van meer dan wat individuele partijen afzonderlijk kunnen bewerkstelligen. Door de coöperatie, die als sinds 1901 bestaat, wordt niet alleen geïnvesteerd in het maken van de lekkerste kaas en een sterk merk, maar ook in een positieve toekomst voor komende generaties in de zuivelbranche.

Foto: Lamb Weston

Zo tovert Lamb Weston gebruikte frituurolie om tot nieuwe...

De recycledrang van voedselproducenten leidt soms tot opvallende innovaties. Neem de nieuwe frietverpakking van Lamb Weston, die voor 60% bestaat uit biocirculair plastic gemaakt van gebruikte frituurolie. Hoe borg je de veiligheid van zo'n product? VMT sprak met Lamb Weston over de kwaliteit en veiligheid van de frietverpakking.

Beeld: Shutterstock

'Boeren houden van koeien': imagocampagne voor jonge boeren of...

In een recente beslissing legt het College van Beroep (CvB) van de Stichting Reclame Code uit waarom transparantie rondom sponsoring van een ideële campagne door een commerciële organisatie noodzakelijk is. Ook verduidelijkt zij wanneer een partij wordt beschouwd als mede-adverteerder, die de aanbevelingen van de Reclame Code Commissie (RCC) of het CvB ter harte mag nemen. In dit artikel wordt deze recente uitspraak verder toegelicht.

Beeld: Royal Smilde

Twee QA'ers delen wetgeving ervaringen: 'Datadrift leidt tot...

VISIE OP WETGEVING - In de voedingsindustrie spreken we volgens Royal Smilde van startups, 'boefjes' die de grenzen van de wetgeving opzoeken en grote betrouwbare commodity spelers. "Men verwacht van ons de creativiteit van een startup, de prijs van een 'boefje' en de professionaliteit van een commodity speler", stellen Ruud Tamsma en Marianne Hoogeveen, kwaliteitsmanagers bij Royal Smilde. VMT sprak met hen over bottlenecks en tips op het gebied van wetgeving. Dit is het tiende artikel in een serie.

Chocola gemaakt met het cacao-alternatief van Cargill en Voyage Foods

Dit is waarom cacao-alternatieven aan populariteit winnen

Verschillende bedrijven toonden alternatieven voor cacao op de ingrediëntenbeurs Food Ingredients Europe. VMT nam een kijkje bij de verschillende aanbieders. Ook trendbureau Mintel ziet 1 ingrediënt als veelbelovend alternatief.

Beeld: Shutterstock

Misleidende reclame op voeding voorkomen? 8 opvallende uitspraken van...

Hoe ver mag je gaan met het aanprijzen van voedingsmiddelen? In 2024 boog de Reclame Code Commissie (RCC) zich opnieuw over reclames en voedselclaims die consumenten op het verkeerde been zouden kunnen zetten. Van fastfood tot snoep, van eieren tot bier. Dit artikel geeft een beknopt overzicht van de meest opvallende kwesties in 2024.

tegengaan milieuschade

Europees Hof over EU-biologo op producten uit derde landen:...

De Europese Unie beschouwt de Amerikaanse biologische wetgeving als gelijkwaardig aan de Europese. Op sommige punten wijkt deze Amerikaanse bio-wetgeving echter iets af van Europese. Mag in dat geval het EU-biologo op het Amerikaanse product worden gebruikt? In dit artikel meer over de uitspraak van de Europese rechter.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.