Vernieuwde versie FSSC 22000-norm is in mei verschenen

Vernieuwde versie FSSC 22000-norm is in mei verschenen
32720390 - folder tabs with focus and blur effect. business concept image for illustration of quality management system.

KENNISPARTNER - In mei is een nieuwe versie van de FSSC 22000-norm verschenen. Versie 4.1 is vervangen door versie 5. In deze bijdrage wordt aangegeven wat de grootste veranderingen zijn en wanneer de upgrade naar de nieuwe versie moet plaatsvinden.

Met het uitkomen van de nieuwe norm ISO 22000: 2018, kon het niet uitblijven dat er ook een nieuwe versie van de FSSC 22000 zou komen. De nieuwe versie van de FSSC 22000-norm is dan ook aangepast naar de high level-structuur waar inmiddels al veel managementsystemen aan voldoen. Er wordt bij deze high level-structuur gebruikt gemaakt van een uniforme opzet van managementsystemen. Dit maakt het voor certificaathouders eenvoudiger om hun huidige systeem uit te breiden naar nieuwe versies of zelfs nieuwe normen, zonder dat reeds gedocumenteerde managementsystemen opnieuw geschreven hoeven te worden.

Ook strategische risico’s benoemen

Bovengenoemde wijziging houdt bijvoorbeeld concreet in dat de risico’s zijn gesplitst. Niet alleen de operationele risico’s op het gebied van voedselveiligheid - gerelateerd aan HACCP – moeten worden benoemd, maar ook de strategisch gerelateerde risico’s. Denk bijvoorbeeld aan hoe om te gaan met innovaties, maar ook het waarborgen van de continuïteit van de organisatie is belangrijk.

Aandacht voor continue verbetering

In de nieuwe versie 5 van de FSSC 22000-norm moet ook beschreven worden hoe de organisatie leert van de fouten die gemaakt worden. Zowel op operationeel als wederom op strategisch gebied moet zichtbaar worden dat de organisatie een continue verbetering borgt.

Maak een stakeholder analyse

Een belangrijke toevoeging is ook de stakeholder analyse. Wie zijn de stakeholders? Medewerkers, leveranciers, afnemers, maar ook bijvoorbeeld de NVWA. Welke aspecten van deze stakeholders zijn van belang om mee te nemen in strategisch opzicht, maar zijn ook van belang voor de productie-omgeving. Welke eisen stelt bijvoorbeeld een retailer aan de organisatie bij een recall?

In de nieuwe FSSC 22000-norm is ook aandacht voor het voldoen aan GFSI-eisen, alleen op het moment van dit schrijven is nog niet duidelijk wat de impact hiervan zal zijn.

“Wanneer moet ik aan de nieuwe norm voldoen?”

De certificerende organisaties hebben tot 1 januari 2020 de tijd om geaccrediteerd te worden voor de nieuw versie 5 van de FSSC 22000-norm. Dit betekent dat organisaties die in 2019 nog op willen gaan voor een FSSC-certificaat nog tegen versie 4.1 van de norm gecertificeerd worden, tenzij de certificerende organisatie eerder geaccrediteerd is voor versie 5, dan kan ook tegen versie 5 geaudit worden. Vanaf 1 januari 2020 móet iedere organisatie geaudit worden tegen versie 5 van de norm. Voor bestaande certificaten zal dus ook in 2020 een upgrade-audit plaatsvinden voor versie 5. In een schema kort weergegeven:

Afgifte oude versie 4.1 FSSC-certificaten →  tot uiterlijk 1 januari 2020

Audits tegen de oude versie 4.1 FSSC-norm →  tot uiterlijk 1 januari 2020

Eerste audit en uitgifte nieuwe versie 5 FSSC-certificaten →  wanneer certificerende organisatie geaccrediteerd is (uiterlijk 1 januari 2020)

Uiterlijk upgrade-audit naar versie 5 FSSC-certificaat →  31 december 2020

In de komende maanden zullen de certificerende organisaties u op de hoogte houden van de laatste ontwikkelingen en u informeren over de impact van de nieuwe versie voor uw organisatie.

Auteur: Dirk Regenboog, Key Account Manager bij Bureau Veritas, kennispartner van VMT

Illustratie: Larissa Sas

Tip van jouw advocaat: Influencermarketing, hoe zit het precies?

KENNISPARTNER - COLUMN - Zet je als adverteerder wel eens influencers in voor je marketing? Dit is een effectieve manier om bepaalde doelgroepen te bereiken. Maar er gelden ook regels. Jouw advocaat bespreekt de belangrijkste aandachtspunten en geeft tips.

Beeld: Shutterstock

'Boeren houden van koeien': imagocampagne voor jonge boeren of...

In een recente beslissing legt het College van Beroep (CvB) van de Stichting Reclame Code uit waarom transparantie rondom sponsoring van een ideële campagne door een commerciële organisatie noodzakelijk is. Ook verduidelijkt zij wanneer een partij wordt beschouwd als mede-adverteerder, die de aanbevelingen van de Reclame Code Commissie (RCC) of het CvB ter harte mag nemen. In dit artikel wordt deze recente uitspraak verder toegelicht.

Beeld: Shutterstock

Misleidende reclame op voeding voorkomen? 8 opvallende uitspraken van...

Hoe ver mag je gaan met het aanprijzen van voedingsmiddelen? In 2024 boog de Reclame Code Commissie (RCC) zich opnieuw over reclames en voedselclaims die consumenten op het verkeerde been zouden kunnen zetten. Van fastfood tot snoep, van eieren tot bier. Dit artikel geeft een beknopt overzicht van de meest opvallende kwesties in 2024.

tegengaan milieuschade

Europees Hof over EU-biologo op producten uit derde landen:...

De Europese Unie beschouwt de Amerikaanse biologische wetgeving als gelijkwaardig aan de Europese. Op sommige punten wijkt deze Amerikaanse bio-wetgeving echter iets af van Europese. Mag in dat geval het EU-biologo op het Amerikaanse product worden gebruikt? In dit artikel meer over de uitspraak van de Europese rechter.

Maakt een medische claim iets een geneesmiddel? Uitspraak geeft duidelijkheid

Maakt een medische claim iets een geneesmiddel? Uitspraak geeft...

Consumentenreviews met het woord 'pijn' of een verwijzing naar ziekte bij een levensmiddel: dit zijn verboden medische claims. Maar hoe beoordeel je deze claims? Is het daardoor een geneesmiddel geworden? Na jarenlange discussie is er eindelijk uitsluitsel. Is een product zelf duidelijk een levensmiddel? Dan is het levensmiddelenrecht van toepassing, en niet de geneesmiddelenwet.

Tip van jouw advocaat: Wat is 'nieuw' en hoe lang is iets 'nieuw'?

Tip van jouw advocaat: Wat is 'nieuw' en hoe lang is iets 'nieuw'?

KENNISPARTNER - COLUMN - 'Nieuw' is een veelgebruikte term op verpakkingen; het trekt extra de aandacht van de consument. Maar wanneer mag je die claim gebruiken? En hoe lang blijft iets 'nieuw'?

Beeld: Freepik

Duurzame verpakkingen niet langer 'nice to have' maar 'need to have:...

Door onder andere de nieuwe verpakkingswet is duurzaamheid niet langer 'nice to have' maar 'need to have'. Waar bedrijven zich nu met recyclebare en herbruikbare verpakkingen onderscheiden, wordt dit door de nieuwe wetgeving het nieuwe normaal. De verordening, ook wel bekend als PPWR, zal de huidige Richtlijn 94/62/EG vervangen en treedt naar verwachting later dit jaar in werking. In dit artikel drie belangrijke duurzaamheidsvereisten vanuit deze wet op een rij.

Aanscherping handelsnormen groenten en fruit per 1 januari 2025: hier moet je als levensmiddelenbedrijf op letten

Aanscherping handelsnormen groenten en fruit per 1 januari 2025: hier...

De Europese Commissie stelde op 17 augustus 2023 twee verordeningen vast met betrekking tot de handelsnormen en handelsnormcontroles voor de sector groenten en fruit. Het gaat om de Gedelegeerde Verordening (EU) 2023/2429 en Uitvoeringsverordening (EU) 2023/2430. Deze verordeningen treden per 1 januari 2025 in werking. In dit artikel een kort overzicht van de daaruit voortvloeiende verplichtingen en aandachtspunten voor levensmiddelenbedrijven.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.