Food Law Update 29 september 2020
Let op dit is een artikel uit 2016 over het Food Law Event. Actuele informatie over de nieuwe Food Law Update op 29 september 2020 en mogelijkheid tot aanmelden vindt u hier.
De openbaarmaking van inspectieresultaten wordt ook wel ‘Naming & Shaming’ genoemd. Ook de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) maakt resultaten van inspecties en onderzoeken in diverse productieketens openbaar. Het gaat hier onder andere om de horecasector, de visafslagen en inspectieresultaten van bestrijdingsmiddelen op groente en fruit. Op termijn wil de NVWA alle relevante informatie over toezicht en uitvoering actief openbaar maken.
Vergroten van vertrouwen
Met het openbaar maken van inspectiegegevens wil de NVWA laten zien welke bedrijven de wetgeving en regelgeving wél goed naleven, maar ook wie de slechte nalevers zijn. Dit met het doel om te bevorderen dat ondernemers zelf hun verantwoordelijkheid nemen. Daarnaast meent de NVWA hiermee transparantie te bieden aan partijen binnen de productieketen. Zo kunnen zowel consumenten als ondernemingen hun keuzes baseren op de openbaargemaakte resultaten. Dit alles zou het vertrouwen van de consumenten in het handelen van de overheid, in het voedsel, andere producten en diensten dienen te verhogen.
Geen invloed
In 2009 is echter een onderzoek verricht naar de effecten van openbaarmaking. Er zijn diverse enquêtes en interviews afgenomen in diverse sectoren onder zowel consumenten, bedrijven als brancheverenigingen. Dat onderzoek toonde aan dat openbaarmaking van controlegegevens weinig invloed heeft op het keuzegedrag van partijen in de keten. Partijen zouden hun keuzes niet of nauwelijks op de gegevens baseren. Ook toonde dit onderzoek aan dat openbaarmaking niet leidt tot een groter vertrouwen van consumenten in de NVWA en in de voedsel- en productveiligheid.
Wel effect op risicobeheersing
Het onderzoek toonde daarentegen wel aan dat openbaarmaking effect heeft op de risicobeheersing binnen bedrijven. Bijna de helft van de bedrijven gaf in 2009 aan dat openbaarmaking van controlegegevens hun stimuleert nog meer aandacht aan voedselveiligheid te besteden.
Imagoschade
Door bedrijven werd echter wel duidelijk aangegeven dat deze aandacht te maken heeft met mogelijk imagoschade voor bedrijven. Want openbaarmaking van gegevens door de NVWA kan tot grote schade leiden. Soms volledig ten onrechte. Er is dan ook de nodige kritiek op ‘Naming & Shaming’. Zijn er wel voldoende waarborgen? Wat zijn de spelregels? Kan een onderneming eventueel geleden schade verhalen? Of kan je zelfs een publicatie tegenhouden?
Food Law Event
Reden om eens stil te staan bij het onderwerp ‘Transparantie en Openbaarmaking’ op het Food Law Event op 16 juni 2016. Het belooft een interessante parallelsessie te worden. Ria Westendorp van de NVWA zal ingaan op de ervaringen tot nu toe en wat de aanpak heeft opgeleverd. Barbara Mutsaers van AKD zal ingaan op de spelregels en juridische aspecten. Frans Egberts, directeur van vleeswarenfabrikant Henri van der Bilt en vice president van FoodDrinkEurope, zal nader ingaan op het thema transparantie. Er zijn immers meer wegen die naar Rome – oftewel transparantie - leiden. Is openbaarmaking van inspectieresultaten wel de beste weg? Zijn de risico’s niet te groot? Hoe denkt de branche over de openbaarmaking en het onderwerp transparantie? Reden om de sessie af te sluiten met een interessante paneldiscussie, waaraan Ria Westendorp van de NVWA, Frans Egberts van vleeswarenfabrikant Henri van der Bilt en FoodDrinkEurope, ook het Centraal bureau levensmiddelenhandel (CBL) aan zal deelnemen.