Ruim dertig inschrijvingen Jaarprijs Goede Voeding 2020

Ruim dertig inschrijvingen Jaarprijs Goede Voeding 2020

Welk product gaat dit jaar met de eer van de Jaarprijs Goede Voeding strijken? Vandaag (maandag 17 februari) sluit de inschrijving en staat de teller op 31 inzendingen.

Wordt het een sesampindakaas? Een fruittaart? Een chilisaus met de helft minder suiker? Een paddenstoelenpakket, een volkoren kaiserbol of toch die plantaardige vleesvervanger?

Aandeel supermarkten

In 2019 was bijna een kwart van de inzendingen een plantaardige vleesvervanger, dit jaar is de spreiding in het type ingezonden producten breder. Meer dan een derde van de inzendingen is dit jaar afkomstig van supermarkten of hun toeleveranciers.

Genomineerden Jaarprijs

Op 9 maart zullen de genomineerden bekend worden gemaakt (maximaal drie producten) die alle hoofdprijswaardig zijn. Welke hiervan uiteindelijk met de hoogste eer kan gaan strijken, wordt bekend gemaakt op het Food Future Event op 7 april.

De beoordeling

De jury let vooral op voedingskundige verbeterpunten, maar ook duurzaamheidsaspecten worden meegewogen in het eindoordeel. Waar draait het om?

– De vervanging van verzadigd vet door onverzadigd vet (uiteraard let de jury erop of de inname van transvet laag c.q. nihil blijft. Het uitgebreide reglement, waarin de voedingskundige criteria zijn benoemd, is te vinden op de website van de jaarprijs.

– Bijdrage aan het verminderen van de inname van zout;

– Bijdrage aan het verminderen van de inname  van suiker c.q. toegevoegd suiker (in welke vorm dan ook, zoals honing, lactose of vruchtenconcentraat);

– Bijdrage aan het verhogen van de inname van voedingsvezel;

– Het stimuleren van een gezond voedingspatroon, bijvoorbeeld door de promotie van het eten van groente, fruit, vis, peulvruchten of ongezouten noten, zoals aanbevolen binnen de  Richtlijnen goede voeding van de Gezondheidsraad.

Nadat de inzending is gesloten, vindt komende weken  het juryberaad plaats. Na een eerste selectie van de inschrijvingen, om te zien of de inzendingen voldoen aan de criteria in het reglement, is er op 3 maart een jurydag. Per 9 maart worden de genomineerden bekendgemaakt, waarna een publieksstemming wordt geopend.

De jurysamenstelling

De leden van de jury:

Prof. Frans Kok, voorzitter, emeritus hoogleraar Humane Voeding, Wageningen Universiteit.

Peter Garstenveld, hoofdredacteur Distrifood, vakblad voor de supermarktenbranche.

Willy Gilbert-Peek, voorzitter Diëtisten Coöperatie Nederland (DCN)

Drs. Christine Grit, manager voeding en gezondheid Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie (FNLI).

Hans Kraak, hoofdredacteur Voeding Nu, vertegenwoordiger Foodcluster Vakmedianet, secretaris jury.

Dr. Ir. Amber Ronteltap, onderzoeker lectoraat Hogeschool Utrecht, Crossmediale communicatie in het publieke domein

Dr. Ir. Annet Roodenburg, NAV-bestuurslid, lector voeding en gezondheid HAS Hogeschool,

Dr. Jeanne de Vries, assistent professor afdeling Humane Voeding, Wageningen Universiteit

Ir. Ad Nagelkerke, voorzitter van NVVL Network for Food Experts.

Els Siebelink, onderzoeksdiëtist Afdeling Humane Voeding & Gezondheid, Wageningen Universiteit

Beeld: Shutterstock
Etikettering

Voedingsexpert over etiketvoorstel retail: 'Een Engelstalig etiket...

COLUMN - Vorige week opperden verschillende Nederlandse supermarktketens de invoering van één Engelstalig etiket voor levensmiddelen. Dit voor betere prijsonderhandelingen met multinationals en producenten. Minister Beljaars van Economische Zaken steunde deze oproep en gaf aan al in Brussel te pleiten voor een etiket in één taal. Maar waar één Engelstalig etiket wellicht de onderhandelingspositie van supermarkten iets versterkt om de inkoopkosten verder te drukken, wordt de consumenten er uiteindelijk alleen maar slechter van.

Innovatie

HAS studenten ontwikkelen voedsel van de toekomst: van...

Next food waves was het thema van de HAS Food Experience 2025. Meer dan 150 bijna afgestudeerde studenten toonden hun bijdragen aan de toekomst van voeding. VMT sprak met een aantal studenten over hun innovatieve concepten. De ideeën haken aan bij trends die nu actueel zijn zoals hybride voeding en duurzame verpakkingen.

Beeld: Shutterstock
Etikettering

Geen Nederlandse etiketten meer? Jumbo, Plus en Picnic opperen 1...

Supermarkten Jumbo, Plus en Picnic opperen één Engelstalig etiket op voedingsmiddelen in de hele Europese Unie. Volgens de supermarktleiders zou de overheid niet meer moeten eisen dat de informatie op etiketten in de Nederlandse supermarkten Nederlandstalig moet zijn. Zo willen de supermarkten een sterkere positie krijgen in de onderhandelingen met internationale leveranciers.

Ingredient

Nieuwe ingrediënten 2025: plantaardige eiwitmix voor bakkerijproducten

Dit is een overzicht van nieuwe ingrediënten. Dit zijn de laatste wapenfeiten: plantaardige eiwitmix voor bakkerijproducten en natuurlijke blauwe kleurstof met lage CO₂ voetafdruk.

Lidl

Lidl omarmt 'planetary health diet' van WNF en schroeft verkoopdoel...

Lidl omarmt in alle 31 landen waar zij actief het 'planetary health diet'. Dat betekent dat ze verkoopdoelstellingen op volkoren, plantaardige eiwitten en groente en fruit.

Beeld: Shutterstock
Trends 2025

Trends voor 2025 in de ogen van jonge QA'ers en R&D'ers

Het nieuwe jaar is net begonnen. Wat staat ons te wachten in 2025? Wat gaat er veranderen in kwaliteitsmanagement en productontwikkeling? VMT vroeg een aantal jonge QA'ers en R&D'ers hoe zij naar de toekomst kijken en wat zij verwachten voor hun vakgebied.

Een Carrefour in België (foto: Shutterstock).
België

Belgische voedingsproducenten kunnen samen met supermarkten gezonde...

Supermarkten en voedingsproducenten zijn gezamenlijk in staat om consumenten aan te sporten om gezondere voeding te kopen. Dit blijkt uit een experiment van Be4Life, het onderzoekscentrum van de Universiteit Gent, in samenwerking met de sectorfederaties Fevia en Comeos, en bedrijven uit de voedingsindustrie en de retailhandel.

Zout

Zoutreductie in kant-en-klaarmaaltijden krijgt vorm in NAPV

De eerste 20 afspraken in het kader van de Nationale Aanpak Productverbetering (NAPV) staan online. Deze gaan over zoutreductie in kant-en-klaarmaaltijden.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.