Tip van jouw advocaat: Proosten mag, maar houd je aan de (maat)regel!

Tip van jouw advocaat: Proosten mag, maar houd je aan de (maat)regel!

KENNISPARTNER - COLUMN - De horeca mag vanaf 28 april weer (deels) open en de zon schijnt! Heerlijk weer op het terras zitten; onder het genot van een vers getapt biertje mogen we weer samen proosten, op elkaar, op vriendschap of gewoon op een mooie dag. Maar vergeet de geldende coronamaatregelen niet, en dan gaat het niet over het biermerk Corona. Hoewel, voor reclame voor bier (in het algemeen: reclame voor alcohol) zijn ook allerlei regels.

Dit doet denken aan de reclamecampagne ‘Gouden momenten beleef je met bier’ van de Nederlandse Brouwers. Een campagne voor de laatste lockdown, als steuntje in de rug in coronatijd. Allerlei mensen komen in beeld met bier in de hand. Onderwijl klinkt een vrolijk lied: “Dit zijn dagen van goud, het beste moet nog komen, want ik deel ze met jou.” Het doel van de campagne: door het tonen van proostende mensen in horecagelegenheden, laten zien dat consumenten, ondanks de coronamaatregelen, samen kunnen genieten van bier in de horeca.

Reclame Code Commissie

De Reclame Code Commissie (RCC) ontving een klacht over de campagne van de Nederlandse Brouwers. Klaagster vond dat de campagne het drinken van alcohol verheerlijkt; gesuggereerd wordt dat ‘gouden momenten’ niet zonder bier beleefd kunnen worden.

De RCC wijst de klacht af. Reclame maken voor het drinken van bier in het algemeen is niet verboden. Wel moeten de regels van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RvA) worden nageleefd. Zo mag alcoholreclame geen overmatige of onverantwoorde consumptie tonen. Maar dat is hier niet het geval. De campagne zet niet aan tot onverantwoord alcoholgebruik; het is slechts een suggestie om sámen te genieten van het drinken van bier.

Conclusie

koud bierWe mogen proosten op de terrassen én in reclames, ook in deze bijzondere tijd, maar het moet wel verantwoord blijven. In verband met corona betekent dit: geniet van een drankje op een terras en houd je aan de maatregelen van de overheid. Voor reclame voor alcoholische dranken wil dat zeggen; houd je aan de regels van de RvA. Elk met één biertje in de hand om te proosten is prima. Het wordt onverantwoord als vervolgens iedereen dit biertje in beeld in één keer achterover zou slaan. In dat geval zal het glas halfleeg zijn bij de RCC.

Auteur: Ebba Hoogenraad, advocaat food law bij Hoogenraad & Haak, kennispartner van VMT

Illustratie: Larissa Sas

Ebba Hoogenraad

Ebba Hoogenraad

Advocaat Hoogenraad & Haak

tegengaan milieuschade

Europees Hof over EU-biologo op producten uit derde landen:...

De Europese Unie beschouwt de Amerikaanse biologische wetgeving als gelijkwaardig aan de Europese. Op sommige punten wijkt deze Amerikaanse bio-wetgeving echter iets af van Europese. Mag in dat geval het EU-biologo op het Amerikaanse product worden gebruikt? In dit artikel meer over de uitspraak van de Europese rechter.

Maakt een medische claim iets een geneesmiddel? Uitspraak geeft duidelijkheid

Maakt een medische claim iets een geneesmiddel? Uitspraak geeft...

Consumentenreviews met het woord 'pijn' of een verwijzing naar ziekte bij een levensmiddel: dit zijn verboden medische claims. Maar hoe beoordeel je deze claims? Is het daardoor een geneesmiddel geworden? Na jarenlange discussie is er eindelijk uitsluitsel. Is een product zelf duidelijk een levensmiddel? Dan is het levensmiddelenrecht van toepassing, en niet de geneesmiddelenwet.

Tip van jouw advocaat: Wat is 'nieuw' en hoe lang is iets 'nieuw'?

Tip van jouw advocaat: Wat is 'nieuw' en hoe lang is iets 'nieuw'?

KENNISPARTNER - COLUMN - 'Nieuw' is een veelgebruikte term op verpakkingen; het trekt extra de aandacht van de consument. Maar wanneer mag je die claim gebruiken? En hoe lang blijft iets 'nieuw'?

Beeld: Freepik

Duurzame verpakkingen niet langer 'nice to have' maar 'need to have:...

Door onder andere de nieuwe verpakkingswet is duurzaamheid niet langer 'nice to have' maar 'need to have'. Waar bedrijven zich nu met recyclebare en herbruikbare verpakkingen onderscheiden, wordt dit door de nieuwe wetgeving het nieuwe normaal. De verordening, ook wel bekend als PPWR, zal de huidige Richtlijn 94/62/EG vervangen en treedt naar verwachting later dit jaar in werking. In dit artikel drie belangrijke duurzaamheidsvereisten vanuit deze wet op een rij.

Beeld: Shutterstock

Column: Voedingsproducent heeft beperkt zicht op...

De Europese CSRD-wetgeving verplicht voedingsproducenten om de impact van externe factoren zoals klimaatverandering op hun bedrijfsvoering te analyseren. Hoewel veel grote bedrijven steeds meer inzicht krijgen in hun impact op het milieu en sociale omstandigheden, ontbreekt vaak een gedetailleerd beeld van hoe deze externe factoren hun eigen financiële weerbaarheid beïnvloeden.

Heineken bouwt r&d-centrum in Zoeterwoude

Heineken bouwt r&d-centrum in Zoeterwoude

Heineken gaat een nieuw r&d-centrum bouwen in Zoeterwoude. De bierbrouwer investeert 45 miljoen euro in het zogeheten Dr. H.P. Heineken Centre, dat medio 2025 wordt geopend.

Grootschalig bierbostel verwerken? MaGie Creations en Looop willen dat samen doen

Grootschalig bierbostel verwerken? MaGie Creations en Looop willen...

Startup MaGie Creations en reststroomverwaarder Looop slaan de handen ineen om samen de grootschalige verwerking van bierbostel tot ingrediënten voor de voedingsindustrie te realiseren.

Aanscherping handelsnormen groenten en fruit per 1 januari 2025: hier moet je als levensmiddelenbedrijf op letten

Aanscherping handelsnormen groenten en fruit per 1 januari 2025: hier...

De Europese Commissie stelde op 17 augustus 2023 twee verordeningen vast met betrekking tot de handelsnormen en handelsnormcontroles voor de sector groenten en fruit. Het gaat om de Gedelegeerde Verordening (EU) 2023/2429 en Uitvoeringsverordening (EU) 2023/2430. Deze verordeningen treden per 1 januari 2025 in werking. In dit artikel een kort overzicht van de daaruit voortvloeiende verplichtingen en aandachtspunten voor levensmiddelenbedrijven.

Beeld: Shutterstock

Gaat duurzaamheid hand in hand met voedselveiligheid en kwaliteit?...

Voedselproducenten krijgen meer en meer te maken met het thema duurzaamheid. Hoe kunnen bedrijven dit thema het beste aanpakken? En in hoeverre gaat duurzaamheid hand in hand met voedselveiligheid en kwaliteit? In dit artikel zes overeenkomsten op een rij.

Beeld: Shutterstock

Uitspraak RCC: 'Tijdens ophokplicht misleidden supermarkten over...

Meerdere supermarkten hebben consumenten misleid door een "onvoldoende genuanceerd beeld" te schetsen van de leefomstandigheden van legkippen tijdens een ophokplicht. Tot dat oordeel komt de Reclame Code Commissie (RCC) in een reeks uitspraken over vrije-uitloopeieren.

Beeld: Shutterstock

RCC geeft 5 tips over misleiding: 'Maak geen claims die je niet waar...

Misleiding is een veel gehoord woord in de voedingsindustrie. Geen enkele voedselproducent wil ervan beschuldigd worden dat zij de consument misleiden. Zelfregulering is een belangrijke manier om misleiding te voorkomen. Maar hoe ziet zo'n proces er precies uit? Wat kan een producent doen als er een klacht tegen hen wordt ingediend? En wat zijn tips en tricks? VMT sprak met Margreet Verhoef, hoofd klachtenbehandeling bij de Stichting Reclame Code.

Beeld: Shutterstock

Geneesmiddel of voedingssupplement? Rechtbank Gelderland doet...

Geneesmiddelen en voedingssupplementen zien er vaak hetzelfde uit. Beide producten zijn in voorgedoseerde vorm op de markt en zijn beschikbaar als capsules, pastilles, tabletten, pillen, zakjes poeder, ampullen met vloeistof, druppelflacons of soortgelijke vormen. Toch zijn het fundamenteel andere producten met verschillende wettelijke vereisten. Wat is precies het verschil?

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.