Tip van jouw advocaat: Let op de on-hold disclaimer bij botanicals!

Tip van jouw advocaat: Let op de on-hold disclaimer bij botanicals!

KENNISPARTNER - COLUMN - Supermarkten en drogisterijen liggen er vol mee: gezondheidsproducten met kruidenpreparaten ('botanicals'). Denk bijvoorbeeld aan voedingssupplementen met ginseng, sint-janskruid of echinacea. Vaak prijkt hier een mooie claim op over de werking. Maar als het over een 'on hold-claim' gaat dan is dat niet genoeg.

Websites, reclame-uitingen en verpakkingen moeten een asterisk bevatten met de disclaimer dat het bewijs over het gezondheidseffect nog niet is beoordeeld … Het beruchte sterretje (*) dus.

Veel botanicals worden al sinds jaar en dag gebruikt in Europa. Toch is (nog) veel onduidelijk over het gezondheidseffect van botanicals. Breng je zelf een gezondheidsproduct op de markt met botanicals en wil je in reclame iets zeggen over de specifieke werking van dat ingrediënt? Let dan op!

Sinds de invoering van de Europese Claimsverordening mogen gezondheidsclaims voor een ingrediënt enkel worden gebruikt als de specifieke claim is goedgekeurd door de Europese Commissie. De Europese Commissie stelt de gezondheidsclaims vast in overleg met de EFSA (de Europese Voedselautoriteit). Dit geldt ook voor botanicals. Maar…. de Europese Commissie en EFSA zijn er nog steeds niet uit hoe de bewijsvoering van de werking bij botanicals moet worden beoordeeld. Wat mag je dan ondertussen in reclame claimen? Daarover was al discussie ontstaan. Je kunt natuurlijk niet zomaar iets claimen voor botanicals; het moet gaan over een ingrediënt (ook de hoeveelheid) en de bewoordingen voor de claim waar al een technisch dossier van bij de EFSA ligt. Maar dat is nog niet genoeg.

Het resultaat van de discussie: in afwachting van een besluit over de toelaatbaarheid van specifieke gezondheidsclaims voor botanicals, moeten reclame-uitingen over de werking van een botanical een zogenaamde ‘on-hold disclaimer’ bevatten. Deze is bedoeld om de consument erop te wijzen dat de toelatingsprocedure van de gezondheidsclaim voor de betreffende botanical nog loopt. Door het gebruik van een on-hold disclaimer kan mogelijke misleiding van de consument worden voorkomen. Dus bijvoorbeeld Gunstig voor de bloeddruk* of Bij zware benen*.

In Nederland heeft de Keuringsraad KOAG/KAG onlangs een aantal suggesties gedaan voor on-hold disclaimers die je kan gebruiken:

  • Gezondheidsclaim in afwachting van goedkeuring door de Europese Commissie.
  • Toelatingsprocedure voor deze gezondheidsclaim loopt nog.
  • Evaluatie gezondheidsclaim is lopende.
  • Gezondheidsclaim in afwachting van Europese toelating.
  • Bewijs voor dit gezondheidseffect wordt nog beoordeeld in Europese toelatingsprocedure.
  • Gezondheidseffect is nog niet officieel vastgesteld.

Een andere tekst mag ook. Zolang het voor de consument maar duidelijk is dat er een voorbehoud geldt voor de betreffende gezondheidsclaim.

Moet de disclaimer op de voorzijde van de verpakking prijken? Nee. Een asterisk bij een gezondheidsclaim op de voorzijde kan volstaan. Maar dan moet de uitleg van het sterretje op de zijkant of achterkant de volledige on-hold disclaimer vermelden. En niet in ‘korps onleesbaar’ natuurlijk.

Auteur: Ebba Hoogenraad, advocaat food law bij Hoogenraad & Haak, kennispartner van VMT

Illustratie: Larissa Sas, grafisch vormgever

Lees ook: CvB 2 februari 2016, dossier 2015/00916 – CVB (Vitaminesperpost.nl)

Ebba Hoogenraad

Ebba Hoogenraad

Advocaat Hoogenraad & Haak

Beeld: Shutterstock
Misleiding

Misleiding voorkomen? Dit is de rol van de 'gemiddelde consument' in...

Voedselproducenten moeten rekening houden met de manier waarop de gemiddelde consument naar producten kijkt. Is de vormgeving van de nieuwe productlijn niet misleidend? Begrijpt de consument de voedingsclaim? En hoe kijkt de consument naar de etiketten op producten? Maar wie is de 'gemiddelde consument' precies? In dit artikel meer hierover.

Voedingsclaims

Consumentenorganisaties vragen Europa om voedingsprofielen:...

De Belgische consumentenorganisatie Testaankoop roept de Europese Commissie (EC) op werk te maken van voedingsprofielen om misleiding te voorkomen. Voedingsprofielen stellen extra eisen aan productclaims voor levensmiddelen met specifieke nutritionele waarde. Tot op heden zijn de voedingsprofielen nog steeds niet definitief.

Voor abonnees
Voor abonnees
Video

Voor abonnees Food Law Event gemist: Misleiding voorkomen? RCC geeft tips rondom...

De Reclame Code Commissie is bekend vanwege de beoordeling van klachten over voedingsmiddelen. Zij oordelen over deze klachten door middel van zelfregulering. Hierdoor moet misleiding voorkomen worden. Maar hoe ziet zo'n proces er nu precies uit? En hoe kun je als producent het beste omgaan met deze zelfregulering? Margreet Verhoef, hoofd klachtenbehandeling bij de Stichting Reclame Code, vertelt meer hierover aan de hand van praktijkvoorbeelden.

Voor abonnees
Voor abonnees
Video

Voor abonnees Food Law Event gemist: dit houdt het nieuwe Nederlandse...

Per 1 januari 2024 is er een nieuw Nederlands allergenenbeleid, vastgesteld door het ministerie van VWS. Daarnaast hebben de FNLI, het CBL en de NVWA een richtlijnendocument opgesteld. Wat staat hier precies in? En wat kunnen we verder nog verwachten op gebied van allergenen en kruisbesmetting? In deze lezing vertellen Krista Baar (Normec), Marjan van Ravenhorst (Allergenen Consultancy) en Marloes Kneppers (FNLI) meer over dit onderwerp.

Ingredient

Nieuwe ingrediënten 2025: plantaardige eiwitmix voor bakkerijproducten

Dit is een overzicht van nieuwe ingrediënten. Dit zijn de laatste wapenfeiten: plantaardige eiwitmix voor bakkerijproducten en natuurlijke blauwe kleurstof met lage CO₂ voetafdruk.

Foto: Shutterstock
Ongepasteuriseerde melk

Dit is waarom er in januari strengere regels komen voor de verkoop...

De laatste jaren is rauwe melk populair onder consumenten die op zoek zijn naar natuurlijke, onbewerkte voedingsmiddelen. Hoewel de voedselveiligheid van rauwe zuivelproducten in Nederland relatief goed is, blijft de consumptie ervan risicovol. Regels rondom verkoop worden daarom per 1 januari 2025 aangescherpt. Dit artikel zet het op een rij.

Illustratie: Larissa Sas
Kennis uit de markt

Tip van jouw advocaat: Influencermarketing, hoe zit het precies?

KENNISPARTNER - COLUMN - Zet je als adverteerder wel eens influencers in voor je marketing? Dit is een effectieve manier om bepaalde doelgroepen te bereiken. Maar er gelden ook regels. Jouw advocaat bespreekt de belangrijkste aandachtspunten en geeft tips.

Beeld: ShutterstockVoor abonnees
Voor abonnees
NVWA

Voor abonnees Webinar terugkijken: Voedings- of gezondheidsclaim maken? Hier ligt...

Producenten proberen zich door middel van claims te onderscheiden van andere producenten. Maar niet alles mag zomaar geclaimd worden. Hoe ziet zo'n traject van het maken van een claim eruit? Hoe weet je of een voedings- of gezondheidsclaim gemaakt mag worden? En hoe kijkt de NVWA naar dit onderwerp? Eerder was deze webinar te zien op VMT waarin drie verschillende sprekers uitgebreid inzoomen op claims.

Gerard Kramer, specialist agro-food 
bij Nutrilab: 
“Veel allergenen vinden hun oorsprong al op het veld of tijdens het transport.”Gesponsord
Gesponsord
trending 2025

Gesponsord Nieuwe allergenenwetgeving dwingt voedingsbedrijven komend jaar tot...

Vanaf 1 januari 2026 treedt de strengere wetgeving in werking die voedingsbedrijven verplicht allergenen nauwkeurig in kaart te brengen en te kwantificeren. Een aanzienlijke verandering, vooral voor kleinere bedrijven, die tot nu toe vaak uit voorzorg 'kan bevatten'-claims hanteerden.

Beeld: Shutterstock
Reclame Code Commissie

'Boeren houden van koeien': imagocampagne voor jonge boeren of...

In een recente beslissing legt het College van Beroep (CvB) van de Stichting Reclame Code uit waarom transparantie rondom sponsoring van een ideële campagne door een commerciële organisatie noodzakelijk is. Ook verduidelijkt zij wanneer een partij wordt beschouwd als mede-adverteerder, die de aanbevelingen van de Reclame Code Commissie (RCC) of het CvB ter harte mag nemen. In dit artikel wordt deze recente uitspraak verder toegelicht.

Beeld: ShutterstockVoor abonnees
Voor abonnees
Allergenen

Voor abonnees Nieuw Nederlandse allergenenbeleid: 7 tips voor toepassing in je...

Begin 2024 werd bekend dat een nieuw allergenenbeleid gaat gelden in Nederland. Er komen scherpere regels voor kruisbesmettingswaarschuwingen. Als gevolg mogen deze waarschuwingen niet zomaar op verpakkingen staan. Het doel is dat de waarschuwingen die wél geplaatst worden, meer waarde krijgen. Maar hoe pas je dit nieuwe beleid praktisch toe?

Beeld: Shutterstock
Reclame Code Commissie

Misleidende reclame op voeding voorkomen? 8 opvallende uitspraken van...

Hoe ver mag je gaan met het aanprijzen van voedingsmiddelen? In 2024 boog de Reclame Code Commissie (RCC) zich opnieuw over reclames en voedselclaims die consumenten op het verkeerde been zouden kunnen zetten. Van fastfood tot snoep, van eieren tot bier. Dit artikel geeft een beknopt overzicht van de meest opvallende kwesties in 2024.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.