Vijf praktijkvoorbeelden van circulariteit in de koffiebranche

Vijf praktijkvoorbeelden van circulariteit in de koffiebranche

KENNISPARTNER - In de koffiebranche waren er de laatste jaren al veel ontwikkelingen op het gebied van technologie en duurzaamheid. Maar met circulariteit valt nog veel winst te behalen. Vijf praktijkvoorbeelden op een rij.

De koffiebranche kan nog stappen zetten op het gebied van circulair ondernemen, zo blijkt uit onderzoek van offerte.nl naar de laatste trends en ontwikkelingen in de branche.

Consumenten willen graag eerlijke producten. Daarom is circulariteit een van de belangrijke trends in de koffiebranche. Ofwel: oplossingen vinden voor voedselverspilling en materiaal hergebruiken. Het streven is om zo min mogelijk waarde van grondstoffen en producten te vernietigen tijdens gebruik. Het uiteindelijke doel is zero waste en 100% duurzaam ondernemen. Vijf praktijkvoorbeelden:

1. Starbucks test beker-recycling

starbucksStarbucks is in elf vestigingen in Nederland gestart met een nieuw recyclinginitiatief. Klanten kunnen gebruikte papieren bekers inleveren. De bekers worden verwerkt tot nieuwe papierproducten.

In Britse winkels werd het verzamelproces voor recycling al eerder met succes geïntroduceerd. Het gaat vooralsnog om een test in Amsterdam, Utrecht en Den Haag. Volgens Starbucks zijn er al plannen om het initiatief uit te breiden naar meer locaties door het hele land.

Starbucks biedt al langer 30 eurocent korting aan klanten die een herbruikbare beker meenemen. Ook worden zulke bekers voor twee euro in de vestigingen verkocht. Ook steeds meer barista’s starten dergelijke initiatieven.

2. Tweede leven voor koffiedik

In de hele koffieproductieketen kan duurzaamheid worden doorgevoerd. De restanten die overblijven na het koffiezetten, kunnen een tweede leven krijgen. Het koffiedik kan op diverse manieren worden ingezet.

Zo verwerkt het bedrijf Coffee Recycling koffiedik tot biobrandstof. Door het om te zetten in eco-koffiebrikketten en bio-pellets zijn flinke besparingen op CO2-uitstoot mogelijk. De eco-koffiebriket is gemaakt van 25 kopjes koffie en bevat ongeveer 20% meer energie dan hout.

Elk jaar worden duizenden tonnen koffiedik verzameld bij koffiebars, bedrijven koffiebranderijen.

Daarnaast kan koffiedik worden gebruikt om te composteren. Partners van Gro-together verzamelen koffiedik. Gro-together gebruikt het koffiedik als meststof voor het kweken van oesterzwammen. Die worden weer gebruikt om producten van te maken.

3. Koffiemachines beter en slimmer

Koffiemachines worden steeds beter en slimmer door kunstmatige intelligentie. De komende jaren neemt het aantal apparaten op de markt verder toe. Die doen meer dan alleen koffie maken.

De smart koffiemachine biedt veel meer gebruiksgemak. Deze apparaten kunnen communiceren met bijvoorbeeld een smartphone of smartwatch. De machine is via wifi verbonden met internet en kan zo ingesteld worden met de smartphone dat er een kopje koffie op je staat te wachten op elk tijdstip van de dag.

4. Blockchaintechnologie neemt tussenschakels weg

blockchainKoffiemerk Token zet blockchaintechnologie in. Het bedrijf claimt dat ze de eerste zijn met volledige end-to-end blockchainkoffie. Ze gebruiken de technologie om de westerse koffiedrinker te verbinden met de mensen die hun bonen telen en branden.

De huidige koffieketen wordt volgens de initiatiefnemers gedomineerd door een handvol grote spelers die miljarden investeren in marketing, maar weinig tot niets in de boeren. Token laat met het blockchainsysteem zien wie wat verdient in iedere stap van de keten, waardoor onnodige tussenschakels zijn weg te nemen.

Consumenten kunnen met hun 50 eurocent naar het blockchainplatform KrypC Technologies en zelf beslissen waarin ze hun geld investeren. Ze kunnen ervoor kiezen om zelf korting te nemen op de koffie, geld te investeren in het merk Token of in de boerenfamilies die hun koffie produceren investeren.

5. Koffierobots maken koffie klaar

In San Francisco zijn er al een aantal vestigingen van Cafe X. Bij deze robotkoffiebars kun je koffie via een app bestellen. Vervolgens gaat een stel robotarmen aan de slag om de koffie te bereiden. Die is binnen een minuut klaar.

De consument hoeft alleen een viercijferige pincode in te voeren om zijn kop koffie op te pikken. De kans is vrij groot dat ook in Nederland over een paar jaar de koffie uit robothanden komt.

Auteur: Marthijn van Oostveen, Offerte.nl

Koffie met functionele eigenschappen van het Nederlandse Two Align

Zo spelen 10 drankenproducenten in op trends: focus op functionele...

Op de SIAL in Parijs stonden veel drankenproducenten. Hier presenteerden zij nieuwe of verbeterde producten. Producenten spelen vooral in op gezondere dranken met functionele eigenschappen. In dit artikel 10 innovaties van producenten op een rij.

tegengaan milieuschade

Europees Hof over EU-biologo op producten uit derde landen:...

De Europese Unie beschouwt de Amerikaanse biologische wetgeving als gelijkwaardig aan de Europese. Op sommige punten wijkt deze Amerikaanse bio-wetgeving echter iets af van Europese. Mag in dat geval het EU-biologo op het Amerikaanse product worden gebruikt? In dit artikel meer over de uitspraak van de Europese rechter.

PFAS op lijst 'zeer zorgwekkende stoffen'

PFAS op lijst 'zeer zorgwekkende stoffen'

Bedrijven moeten de uitstoot van alle PFAS zoveel mogelijk vermijden. Alle PFAS-stoffen komen op de lijst met 'zeer zorgwekkende stoffen' (ZZS), heeft staatssecretaris Chris Jansen (Openbaar Vervoer en Milieu) bekendgemaakt.

Startup King Konjac

15 startup innovaties op de SIAL: van cacao- en koffievervangers tot...

De SIAL in Parijs toont veel voedsel- en drankeninnovaties. Ook verschillende startups toonden innovaties op de beurs, gezondheid voert hier absoluut de boventoon. VMT liep een rondje over het startupplein en zet 15 innovaties op een rij.

Foto: Pixabay

Uien zijn besmettingsbron E. coli in burgers; McDonald's bant uien

Gesneden uien die eerder op McDonald's Quarter Pounder-burgers in de Verenigde Staten werden geserveerd, zijn de waarschijnlijke bron van besmetting. Dit wordt geconcludeerd op basis van epidemiologische en tracebackgegevens, aldus de FDA.

Jumbo introduceert Jumbo's: een foodmerk tussen A-merk en huismerk in

Jumbo introduceert Jumbo's: een foodmerk tussen A-merk en huismerk in

Jumbo introduceert een nieuw foodmerk: Jumbo's. Volgens de supermarktketen combineert het merk kwaliteit en betaalbaarheid. De eerste producten onder dit merk zijn een reeks verse maaltijden, sauzen, koffie en ontbijtproducten zoals fruitspreads.

Maakt een medische claim iets een geneesmiddel? Uitspraak geeft duidelijkheid

Maakt een medische claim iets een geneesmiddel? Uitspraak geeft...

Consumentenreviews met het woord 'pijn' of een verwijzing naar ziekte bij een levensmiddel: dit zijn verboden medische claims. Maar hoe beoordeel je deze claims? Is het daardoor een geneesmiddel geworden? Na jarenlange discussie is er eindelijk uitsluitsel. Is een product zelf duidelijk een levensmiddel? Dan is het levensmiddelenrecht van toepassing, en niet de geneesmiddelenwet.

Tip van jouw advocaat: Wat is 'nieuw' en hoe lang is iets 'nieuw'?

Tip van jouw advocaat: Wat is 'nieuw' en hoe lang is iets 'nieuw'?

KENNISPARTNER - COLUMN - 'Nieuw' is een veelgebruikte term op verpakkingen; het trekt extra de aandacht van de consument. Maar wanneer mag je die claim gebruiken? En hoe lang blijft iets 'nieuw'?

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.