Industriële voedselverspilling is vaak onnodig

Industriële voedselverspilling is vaak onnodig

KENNISPARTNER - Een groot deel van de industriële voedselverspilling kent vier bekende oorzaken. Petra Vader - projectengineer bij Synergo - is van mening dat verspilling vaak onnodig is en dat bewustwording noodzakelijk is. Het verwaarden van reststromen kan verspilling verminderen.

Voedselverspilling is vaak onnodig

Een klein percentage verspilling zal altijd blijven bestaan. Het gaat dan over situaties waarbij bijvoorbeeld door een systeemfout allergenen zijn verwerkt in producten waar dat niet de bedoeling is. Die kunnen uiteraard niet verkocht worden in verband met de gezondheid van de consument. Ook rotte producten kunnen vaak niet meer gebruikt worden. Volgens Petra is dat onvermijdelijk. “Het is een utopie om te denken dat alle voedselverspilling te voorkomen is. Maar we zien nog ontzettend veel situaties die echt onnodig zijn. Zo maakte ik een keer mee dat een hele batch groenten verkeerd gelabeld was. Opnieuw labelen is duurder dan vernietigen. Dus werd voor het laatste gekozen. Dat vind ik echt onacceptabel.”

Het is belangrijk bewustzijn over dit onderwerp te creëren binnen het werkveld. Daarom zijn veel voorkomende soorten verspilling op een rijtje gezet.

Soorten voedselverspilling bij producenten

Verkeerd gelabelde producten
Wanneer de producent of de retailer producten een verkeerd label meegeeft, worden deze zoals hierboven al aangegeven, regelmatig weggegooid. Simpelweg omdat het goedkoper is om de producten weg te gooien dan opnieuw te labelen.

Lage prijzen
De prijs van groente en fruit is afhankelijk van het aanbod. Wordt er veel aangeboden, dan daalt de prijs. Soms is de prijs voor 2e of 3e klasse producten zo laag dat deze worden weggegooid, omdat de transportkosten hoger liggen dan wat het financieel oplevert.

‘Mislukte’ oogst
Door de droogte van afgelopen zomer is de oogst van veel boeren ‘mislukt’. Producten voldoen niet aan de eisen van de supermarkt. Landbouwers kunnen hun producten niet verkopen aan supermarken. Boeren doen er alles aan om de producten op een andere manier te verkopen. Wanneer producten niet verkocht worden zullen ze weggegooid moeten worden.

Productiefouten
Tijdens een productieproces kunnen producten beschadigen waardoor ze niet meer voldoen aan de eisen die een supermarkt stelt voor verkoop. Denk ook aan bijvoorbeeld producten die door een verkeerde instelling in het proces net niet de juiste kleur, vorm of smaak hebben.

Verwaarden van reststromen

Om echt tot verandering te komen is het volgens Petra nodig dat producenten inzien dat men niet meer alleen moeten denken in geld. De situatie van de verkeerd gelabelde groenten is daar een goed voorbeeld van. Bij vernietiging van producten moet rekening gehouden worden dat hieruit afvalstromen ontstaan die zodanig verwerkt moeten worden zodat ze geloosd mogen worden.

Uien bevatten zwavel dus bij vernietiging van afval uien komt er zwavel vrij wat niet zomaar in het milieu terecht mag komen. Daarnaast worden uitstekende producten eigenlijk zonder goede reden vernietigd waardoor er meer gekweekt of geteeld moet worden. En dat is ook weer belastend voor het milieu. “Als iedere producent dit soort situaties voorkomt, maken we al een grote stap”, zegt Petra stellig.

Maar de voedingsmiddelenindustrie heeft ook te maken met reststromen tijdens het productieproces. Zelden wordt een volledig ‘beginproduct’ verwerkt in het eindproduct. Petra schetst enkele voorbeelden van mogelijke verwaarding.

Druiven
Van de schillen en zaden kan smaakwater worden gemaakt.

Brood
25% van het brood wordt verspild. Oud brood (retourbrood) kan verwerkt worden tot suikerstroop of ontbijtkoek.

Fruit
Fruit dat niet voldoet aan de eisen van de versmarkt kan verwerkt worden in zoetwaren.

Ook de aardappel is een mooi voorbeeld. De visual laat zien hoe producenten reststromen weten te verwaarden.

Er moet verder gekeken worden dan alleen de voedselresten. Adviseurs kunnen in kaart brengen hoe u kunt produceren met zo min mogelijk gebruik van primaire energiebronnen én hoe u water kunt besparen of hergebruiken. Zo kan echte verandering teweeg worden gebracht.

Auteur: Petra Vader, projectengineer bij Synergo, kennispartner van VMT

Innovatie

HAS studenten ontwikkelen voedsel van de toekomst: van...

Next food waves was het thema van de HAS Food Experience 2025. Meer dan 150 bijna afgestudeerde studenten toonden hun bijdragen aan de toekomst van voeding. VMT sprak met een aantal studenten over hun innovatieve concepten. De ideeën haken aan bij trends die nu actueel zijn zoals hybride voeding en duurzame verpakkingen.

Beeld: Shutterstock
Duurzaamheidsclaims

ACM start handhaving duurzaamheidsclaims in de levensmiddelensector

COLUMN - De Autoriteit Consument & Markt (ACM) kondigt aan dat zij in 2025 haar focus legt op duurzaamheidsclaims in de levensmiddelensector. In dit artikel meer over wat de levensmiddelenindustrie kan verwachten en tips voor producenten.

Beeld: Shutterstock
Misleiding

Misleiding voorkomen? Dit is de rol van de 'gemiddelde consument' in...

Voedselproducenten moeten rekening houden met de manier waarop de gemiddelde consument naar producten kijkt. Is de vormgeving van de nieuwe productlijn niet misleidend? Begrijpt de consument de voedingsclaim? En hoe kijkt de consument naar de etiketten op producten? Maar wie is de 'gemiddelde consument' precies? In dit artikel meer hierover.

Illustratie: Larissa Sas
Kennis uit de markt

Tip van jouw advocaat: Influencermarketing, hoe zit het precies?

KENNISPARTNER - COLUMN - Zet je als adverteerder wel eens influencers in voor je marketing? Dit is een effectieve manier om bepaalde doelgroepen te bereiken. Maar er gelden ook regels. Jouw advocaat bespreekt de belangrijkste aandachtspunten en geeft tips.

Beeld: Shutterstock
Reclame Code Commissie

'Boeren houden van koeien': imagocampagne voor jonge boeren of...

In een recente beslissing legt het College van Beroep (CvB) van de Stichting Reclame Code uit waarom transparantie rondom sponsoring van een ideële campagne door een commerciële organisatie noodzakelijk is. Ook verduidelijkt zij wanneer een partij wordt beschouwd als mede-adverteerder, die de aanbevelingen van de Reclame Code Commissie (RCC) of het CvB ter harte mag nemen. In dit artikel wordt deze recente uitspraak verder toegelicht.

Beeld: Shutterstock
Reclame Code Commissie

Misleidende reclame op voeding voorkomen? 8 opvallende uitspraken van...

Hoe ver mag je gaan met het aanprijzen van voedingsmiddelen? In 2024 boog de Reclame Code Commissie (RCC) zich opnieuw over reclames en voedselclaims die consumenten op het verkeerde been zouden kunnen zetten. Van fastfood tot snoep, van eieren tot bier. Dit artikel geeft een beknopt overzicht van de meest opvallende kwesties in 2024.

tegengaan milieuschade
Biologisch

Europees Hof over EU-biologo op producten uit derde landen:...

De Europese Unie beschouwt de Amerikaanse biologische wetgeving als gelijkwaardig aan de Europese. Op sommige punten wijkt deze Amerikaanse bio-wetgeving echter iets af van Europese. Mag in dat geval het EU-biologo op het Amerikaanse product worden gebruikt? In dit artikel meer over de uitspraak van de Europese rechter.

Claim

Maakt een medische claim iets een geneesmiddel? Uitspraak geeft...

Consumentenreviews met het woord 'pijn' of een verwijzing naar ziekte bij een levensmiddel: dit zijn verboden medische claims. Maar hoe beoordeel je deze claims? Is het daardoor een geneesmiddel geworden? Na jarenlange discussie is er eindelijk uitsluitsel. Is een product zelf duidelijk een levensmiddel? Dan is het levensmiddelenrecht van toepassing, en niet de geneesmiddelenwet.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.