Vijf tips voor het verhogen van kwaliteitsbewustzijn

Vijf tips voor het verhogen van kwaliteitsbewustzijn

Hoe zorg je dat het kwaliteitsbewustzijn in het hele voedingmiddelenbedrijf groter wordt? Normac CareNet Online geeft vijf adviezen hoe je dit kunt bereiken.

Hieronder staan vijf tips om het kwaliteitsbewustzijn binnen het bedrijf te verhogen.

1. Betrokkenheid van het management

Allereerst valt of staat het draagvlak voor kwaliteitszorg met de wijze waarop het belang van kwaliteit wordt uitgedragen door het management. Als leidinggevenden van afdelingen continu op een positieve manier laten blijken hoe belangrijk kwaliteitszorg is, nemen medewerkers deze mindset eerder over. Een kwaliteitsmanager verhoogt de betrokkenheid van het management door:

  • Samen met het management kwaliteitsdoelstellingen vast te stellen en tussentijds te evalueren;
  • Op vaste momenten trendanalyses uit te voeren en resultaten te delen met het management;
  • Op basis van trendanalyses concrete verbeterpunten aan te kaarten bij het management.

Dit lijkt misschien een tijdrovende klus voor de kwaliteitsafdeling. Maar tegenwoordig bestaan hier handige digitale oplossingen voor. Er hoeft dan geen tijd meer besteed te worden aan het maken van analyserapporten, omdat statistieken bijvoorbeeld realtime te bekijken zijn. Zo is op ieder moment precies zichtbaar welke onderdelen of afdelingen minder goed scoren op het gebied van hygiëne.

2. Leuke trainingen

De basis voor kwaliteitszorg ligt daarnaast in een goede opleiding van mensen. Met de huidige vereisten in voedselveiligheidsstandaarden zoals BRC, IFS en FSSC 22000 volstaat één basistraining per jaar vaak niet meer. Door medewerkers tussentijds passende trainingen aan te bieden, blijven zij goed op de hoogte van alle vereisten. Door trainingen ook nog leuk te maken, zijn zij nog enthousiaster om deze te volgen. Cursisten nemen de lesstof dan beter op, beschikken over meer kennis en kunnen dit ook beter kunnen toepassen in de praktijk. Zo zijn er andere manieren van trainen, zoals bijvoorbeeld:

  • Een externe trainer die een praktijkgerichte training aanbiedt;
  • Een flexibel en uitgebreid opleidingsplan met interactieve e-learning trainingen;
  • Documenttrainingen, waarbij nieuwe of gewijzigde handboekdocumenten direct worden omgezet tot training.

3. Complimenten uitdelen

Zorg voor een positieve sfeer binnen de organisatie. Laat medewerkers regelmatig horen wat goed gaat en deel complimenten uit.

“De diepst menselijke behoefte is de behoefte om gewaardeerd te worden”, aldus William James (Amerikaanse psycholoog 1842 -1910). Hoe waar deze stelling is, wijzen onderzoeken dagelijks uit. Dit verklaart ook waarom het gebrek aan waardering inmiddels de nummer 1 reden is waarom werknemers ontslag nemen.

Hier voldoet een gezond compliment aan:

  • Formuleer een specifiek compliment;
  • Zorg dat het compliment speciaal voor die persoon is;
  • Geef een oprecht compliment;
  • Geef een compliment over iemand zijn gedrag;
  • Geef aan wat het effect is van zijn/haar gedrag.

Een aantal praktijkvoorbeelden vanuit productiebedrijven in de voedingssector ter inspiratie:

  • Spreek medewerkers regelmatig aan om hen te complimenteren met behaalde resultaten.
  • Laat statistieken en behaalde doelen zien op het digitale scherm in de kantine of in het online dashboard. Complimenteer de medewerkers en teams met de behaalde resultaten.
  • Maak een complimentenbord in de kantine waar regelmatig complimenten op worden geplaatst vanuit het management. Laat medewerkers ook zelf complimenten voor elkaar op het bord plaatsen.
  • Zorg voor een traktatie zodra een tussentijdse doelstelling behaald is.

4. Acties uitzetten binnen de gehele organisatie

Door kwaliteit gerelateerde acties uit te zetten naar medewerkers en leidinggevenden binnen de gehele organisatie wordt een gedeelde verantwoordelijkheid voor kwaliteitszorg gecreëerd. Denk hierbij aan een centrale actielijst, waarbij acties online gedeeld worden met elkaar. Door ook de afhandeling van acties in deze actielijst vast te leggen, behoudt de kwaliteitsmanager continu het overzicht. Hiermee wordt een beheersbaar geheel gecreëerd en wordt voorkomen dat de kwaliteitsafdeling continu achter medewerkers aan moet gaan om zaken voor elkaar te krijgen.

5. Feedback vragen aan medewerkers

Door medewerkers te betrekken bij vraagstukken en nieuwe instructies, zien zij hoe belangrijk hun inbreng is. Ze voelen zich gehoord en zullen dan ook eerder naar de kwaliteitsafdeling of het management toekomen als ze zien dat er iets verbeterd kan worden. Oplossingen voor kwaliteitsvraagstukken zijn bovendien vaak snel gevonden als het gesprek met medewerkers wordt aangegaan. Zij voeren het werk dagelijks uit en hebben vast en zeker ideeën over verbetering van procedures en processen. Er moet niet vergeten worden om ook nieuwe medewerkers hierbij te betrekken. Zij hebben een nieuwe frisse kijk op het werk wat ze uitvoeren en zien eerder of bepaalde instructies wel of niet logisch zijn.

Laat medewerkers ook eens zelf inspecties uitvoeren. Zo wordt de afdeling regelmatig op een andere manier bekeken. Bovendien wordt de betrokkenheid van medewerkers hiermee verhoogd. Door gebruik te maken van een inspectie-app via een tablet vinden zij het vaak zelfs leuk om dit te doen.

Aan de slag

Door stap voor stap aan de slag te gaan met bovenstaande tips kan ontdekt worden wat goed werkt binnen een bedrijf. Een hoog kwaliteitsbewustzijn binnen het bedrijf vormt de basis voor voedselveilige en kwalitatief hoogwaardige producten.

Auteur: Marlous van Drunen - van Meerendonk, marketing & communicatie manager bij Normec CareNet Online, kennispartner van VMT

Beeld: Shutterstock
Duurzaamheidsclaims

ACM start handhaving duurzaamheidsclaims in de levensmiddelensector

COLUMN - De Autoriteit Consument & Markt (ACM) kondigt aan dat zij in 2025 haar focus legt op duurzaamheidsclaims in de levensmiddelensector. In dit artikel meer over wat de levensmiddelenindustrie kan verwachten en tips voor producenten.

Beeld: Shutterstock
Misleiding

Misleiding voorkomen? Dit is de rol van de 'gemiddelde consument' in...

Voedselproducenten moeten rekening houden met de manier waarop de gemiddelde consument naar producten kijkt. Is de vormgeving van de nieuwe productlijn niet misleidend? Begrijpt de consument de voedingsclaim? En hoe kijkt de consument naar de etiketten op producten? Maar wie is de 'gemiddelde consument' precies? In dit artikel meer hierover.

Beeld: Shutterstock
Trends 2025

Trends voor 2025 in de ogen van jonge QA'ers en R&D'ers

Het nieuwe jaar is net begonnen. Wat staat ons te wachten in 2025? Wat gaat er veranderen in kwaliteitsmanagement en productontwikkeling? VMT vroeg een aantal jonge QA'ers en R&D'ers hoe zij naar de toekomst kijken en wat zij verwachten voor hun vakgebied.

Aldin Hilbrands - Beeld: Koos Groenewold
Audit

Directeur FSSC over audits: 'Het proces is ouderwets, we kunnen veel...

Audits, auditoren en schema's zijn veelbesproken onderwerpen in de voedingsindustrie. Er zijn verschillende certificeringsschema's beschikbaar en retailers hebben verschillende eisen hieraan. Hoe kijkt Aldin Hilbrands, CEO van FSSC, naar de huidige auditcultuur? VMT sprak met hem over audits en de FSSC.

Illustratie: Larissa Sas
Kennis uit de markt

Tip van jouw advocaat: Influencermarketing, hoe zit het precies?

KENNISPARTNER - COLUMN - Zet je als adverteerder wel eens influencers in voor je marketing? Dit is een effectieve manier om bepaalde doelgroepen te bereiken. Maar er gelden ook regels. Jouw advocaat bespreekt de belangrijkste aandachtspunten en geeft tips.

Beeld: Shutterstock
Reclame Code Commissie

'Boeren houden van koeien': imagocampagne voor jonge boeren of...

In een recente beslissing legt het College van Beroep (CvB) van de Stichting Reclame Code uit waarom transparantie rondom sponsoring van een ideële campagne door een commerciële organisatie noodzakelijk is. Ook verduidelijkt zij wanneer een partij wordt beschouwd als mede-adverteerder, die de aanbevelingen van de Reclame Code Commissie (RCC) of het CvB ter harte mag nemen. In dit artikel wordt deze recente uitspraak verder toegelicht.

Nienke Faber, operationeel manager bij Normec Label & Specification: “Nieuwe regelgeving zorgt 
voor meer transparantie.”Gesponsord
Gesponsord
trending 2025

Gesponsord Communicatie over je product is een vak apart

Voor retailers en producenten is het belangrijk en wenselijk om unieke producteigenschappen zoveel mogelijk te benadrukken, bijvoorbeeld via een etiket. Consumenten hechten echter ook waarde aan transparante etiketten, met kloppende informatie. Die twee hoeven elkaar niet te bijten, maar het is soms wel een dun koord om op te dansen. Normec Foodcare helpt daarbij. Volgens Nienke Faber zijn er verschillende trends die producenten en retailers niet alleen nu al in de huidige markt, maar ook in 2025 in overweging moeten nemen.

Beeld: Shutterstock
Reclame Code Commissie

Misleidende reclame op voeding voorkomen? 8 opvallende uitspraken van...

Hoe ver mag je gaan met het aanprijzen van voedingsmiddelen? In 2024 boog de Reclame Code Commissie (RCC) zich opnieuw over reclames en voedselclaims die consumenten op het verkeerde been zouden kunnen zetten. Van fastfood tot snoep, van eieren tot bier. Dit artikel geeft een beknopt overzicht van de meest opvallende kwesties in 2024.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.