Handig overzicht: wat willen consumenten als het gaat om gezonde voeding?

Handig overzicht: wat willen consumenten als het gaat om gezonde...

In alle trendlijstjes van 2024 (en de jaren daarvoor) ontbreekt 'gezond eten/gezonde voeding/gezond ouder worden' nooit. Gezonde voedingsmiddelen ontwikkelen is daarom een belangrijk doel voor vele productontwikkelaars. Maar wat is gezond en is gezondheid voor iedereen anders?

De potentie van personalized nutrition: 'Fitnesstrackers zijn zo populair geworden, kan dat ook met voedingsadvies?'

De potentie van personalized nutrition: 'Fitnesstrackers zijn zo...

Krijgt Personalized Nutrition (PN) een boost door de recente ontwikkelingen in Artificial Intelligence? 3 startups actief in PN en een expert vertellen over de rol van AI, educatie van de consument en de kansen van 3D-printen.

Thuis koken stuwt vraag naar gepersonaliseerde voeding

Thuis koken stuwt vraag naar gepersonaliseerde voeding

Gepersonaliseerde voeding wordt langzamerhand mainstream. Steeds meer mensen zoeken naar gezonde recepten om thuis te koken. Ook het meten van onder andere bloedwaarden wordt steeds laagdrempeliger. Daar spelen bedrijven zoals Verdify op in door met kunstmatige intelligentie online recepten te personaliseren. Ook voedingsmiddelenbedrijven willen hierop aanhaken.

Foodvalley NL presenteert op 7 oktober het Personalised Nutrition Position Paper

Foodvalley NL presenteert op 7 oktober het Personalised Nutrition...

KENNISPARTNER - Gepersonaliseerde voeding is het fenomeen waarbij voeding en voedingsadvies wordt afgestemd op persoonlijk gemeten behoeften. Het veld heeft de afgelopen jaren een enorme vlucht genomen. Spelers in dit veld blijken volgens Foodvalley NL de nodige vragen te hebben.

DSM focust op voeding en gezondheid, zet materialendivisie in de verkoop

DSM focust op voeding en gezondheid, zet materialendivisie in de...

DSM gooit zijn strategie om en gaat zich louter richten op gezondheid, voeding en biowetenschappen. Daarbij is er mogelijk geen plek meer voor de materialendivisie.

Top 10 food trends voor 2021: Transparantie met stip op plek 1 (update)

Top 10 food trends voor 2021: Transparantie met stip op plek 1...

Transparantie is de belangrijkste trend voor 2021 voorspelt Innova Market Insights in hun Top 10 trends voor 2021. De consument vraagt steeds meer om ethische, milieuvriendelijke producten met een clean label.

Credit: Adrian Kuipers

De visie van trendwatcher Christian Kromme: 'Technologie gaat...

Bedrijven waren al volop bezig met digitalisering en automatisering. Consumenten vragen zich al langer af wat er in hun eten zit. 'De coronacrisis zal deze trends alleen maar versnellen en technologie gaat daarbij helpen,' zegt trendwatcher Christian Kromme.

Gepersonaliseerde snacks zijn een mogelijke toepassing van 3D-foodprinten. (credit: WFBR/TNO)

'Vertaal kansen 3D-foodprinting naar goed verdienmodel'

Steeds meer bedrijven ontdekken de mogelijkheden van 3D-foodprinting. De ontwikkelingen op technologisch gebied gaan hard, maar het creëren van waarde voor het bedrijf is een minstens zo grote uitdaging. Experts zien vooral kansen in gepersonaliseerd geprint voedsel.

Aan de slag met gepersonaliseerde voedingsproducten

Het ontwikkelen van producten op basis van personalized nutrition (PN) is voor veel bedrijven een uitdaging.

Samenwerkingsverband DFPI vergroot mogelijkheden 3D-foodprinting

Samenwerkingsverband DFPI vergroot mogelijkheden 3D-foodprinting

De vraag naar individueel afgestemde, gezonde voeding neemt snel toe. 3D-foodprinting lijkt daaraan een relevante bijdrage te kunnen leveren: de eerste ervaringen met gepersonaliseerde voeding zijn kansrijk. Het samenwerkingsverband Digital Food Processing Initiative (DFPI) heeft de 3D-techniek zover ontwikkeld dat opschalen al haalbaar is. Wat kan er allemaal met 3D-foodprinting en wat zijn de marktkansen voor de voedingsmiddelenindustrie? dit artikel is verschenen in VMT 12.