HAK verlaagt prijzen peulvruchten
HAK wil dat consumenten vaker peulvruchten eten Daarom verlagen ze de consumentenadviesprijs van het merendeel van haar producten.
HAK wil dat consumenten vaker peulvruchten eten Daarom verlagen ze de consumentenadviesprijs van het merendeel van haar producten.
Consumenten moeten eraan wennen dat niet alle groenten het hele jaar beschikbaar zijn. Dat zegt Nicole Freid, CEO van groente- en peulvruchtenfabrikant HAK. Door klimaatverandering worden oogsten in de toekomst minder voorspelbaar en gaan weersextremen leiden tot schaarste van bepaalde producten.
Eerder dit jaar introduceerde Boon peulvruchten in een tetracart-verpakking. Nu introduceert HAK een HAK-in-PAK, een kartonnen verpakking voor 7 peulvruchten. Het bedrijf deed inspiratie op in Scandinavië waar deze verpakkingsvorm volgens HAK blik uit het schap verdrongen heeft. 'Wij juichen het toe dat alle merken en retailers samenwerken aan de verduurzaming en modernisering van de categorie,' vertelt HAK aan VMT.
Groente- en peulvruchtfabrikant Hak lanceert dit najaar zijn eerste biologische groenten: rode bietjes. Vanaf dit najaar zijn alle bietjes in het assortiment biologisch. Hak heeft de ambitie om tegen 2027 volledig biologisch te telen. Met de bietjes maakt Hak de eerste stap om dit doel daadwerkelijk te realiseren.
Timo Hoogeboom - ceo bij Neerlands Glorie Groenten & Fruit en HAK - draagt na 11 jaar het stokje over aan Nicole Freid. De huidige marketing- en innovatiedirecteur zal de ingeslagen weg voortzetten.
ANALYSE - Als het in Nederland gaat over een duurzame voedselketen en duurzame landbouw, dan gaat het in de discussie vaak over 'goed voor de natuur' aan de ene kant en 'goed voor de portemonnee' aan de andere kant. Maar is deze tegenstelling wel zo hard? Met biologisch boeren is het namelijk goed verdienen, maar vereist wel een initieel duwtje in de rug van voedingsindustrie en overheid.
De Nederlandse agrofoodketen moet een voortrekkersrol in Europa moeten gaan vervullen in het verduurzamen van de voedselketen. Producenten, supermarkten en boeren hebben onder de noemer 'samen de lat verhogen' die ambitie woensdag gezamenlijk uitgesproken in Den Haag. Tegelijk de start van een discussie tussen stakeholders en sommige politici die het niet snel genoeg vinden gaan. "Waarom niet gelijk alles biologisch?"