Gesponsord
Gesponsord
trending 2025

Gesponsord "In 2025 wordt AI concreter toegepast"

Ieder jaar brengt Aptean een F&B/IT Trendrapport uit voor de voedings- en drankensector. In 2025 is er sprake van nieuwe trends, maar ook een verdieping van die van 2024, zo zegt Arjen Verburg van Aptean. "Artificial Intelligence zal nog groter worden en concretere toepassingen vinden."

Fermentatie

De smaak van vleesvervangers verbeteren? AI-tool biedt hulp

Wageningen Food & Biobased Research (WFBR) lanceert Flavour-AI, een methode om met Artificial Intelligence smaakstoffen ontstaan uit fermentatie te screenen. Het doel? Een optimaal smaakprofiel ontwikkelen voor bijvoorbeeld vleesvervangers.

Dranken gemaakt met behulp van AI door Engel Foreign FoodVoor abonnees
Voor abonnees
artificial intelligence

Voor abonnees Zo ontwikkelt deze producent nieuwe dranken met AI: 'Het biedt een...

Artificial Intelligence (AI), ook de voedingsindustrie kan er niet meer omheen. Verschillende producenten kijken voorzichtig wat AI voor hen kan betekenen en hoe ze dit het beste kunnen toepassen. Zo ook Engel Foreign Food. Zij ontwikkelden drie frisdranken met behulp van AI. Nick Maijenburg vertelde op de SIAL aan VMT hoe ze dat deden.

Beeld: Foppen Seafood
Visie op wetgeving

Ervaring QA'er: 'Artificial Intelligence kan wetgeving makkelijker en...

VISIE OP WETGEVING - Een kwaliteitsmanager kan zijn of haar werk niet doen als hij of zij niet van de hoed en de rand weet op gebied van wetgeving. Maar de steeds groter wordende stapel wetten is lang niet altijd duidelijk. Artificial Intelligence zou de bomen door het bos kunnen tonen, stelt Martina Swarts, QA-coördinator bij Foppen Seafood. VMT sprak haar over bottlenecks en tips op het gebied van wetgeving. Dit is het vijfde artikel in een serie.

productontwikkeling

Foodtrends 2024 met Marielle Bordewijk: 'Zie trends niet als een...

Op welke foodtrends moeten productontwikkelaars letten in 2024? Fooddesigner Marielle Bordewijk identificeert 15 foodtrends voor het nieuwe jaar. In deze podcast spreken we over de trends van 2024. Ze vertelt ook hoe productontwikkelaars foodtrends kunnen vertalen naar de praktijk.

Duurzaamheidsclaims

Startup berekent een product-LCA binnen een minuut: 'Communicatie...

Het verzamelen en communiceren van duurzaamheidsdata wordt steeds belangrijker voor foodproducenten, met name vanwege de opkomende CSRD-wetgeving. Dat betekent data verzamelen en omzetten in communiceerbare kenmerken zoals CO2-uitstoot. Er zijn veel bedrijven die systemen aanbieden die dit faciliteren. Online supermarkt Crisp gebruikt GreenSwapp. VMT sprak met oprichter Ajay Varadharajan: 'We kunnen een LCA van een product binnen een minuut uitrekenen.'

Nieuwe AI-oplossing van Too Good To Go wordt getest bij Monoprix.Voor abonnees
Voor abonnees
artificial intelligence

Voor abonnees Voedselverspilling tegengaan? Dierenwelzijn verbeteren? Zo helpt AI...

Voedselproducenten zoals Vion, Pepsico, Danone, Unilever en consumentenmarktplaats Too Good To Go gebruiken artificial intelligence (AI) om op verschillende duurzaamheidsaspecten stappen te maken.

Foto: InterSicop
Ingredient

Puratos voorspelt nieuwe golf aan plantaardige en technologische...

De brood- en banketbakkerij en chocolade-producenten gaan een revolutionaire ommekeer tegemoet. Puratos ziet een steeds belangrijkere opkomst van veganistische en natuurlijke producten, het gebruik van lokale ingrediënten en geavanceerde technologie (AI).

artificial intelligence

Lekker smakende vleesvervangers ontwikkelen? Consortium zoekt uit hoe...

De smaak van vleesvervangers is vaak een bottleneck voor de acceptatie door de consument. Want wat zorgt voor de karakteristieke smaak van bijvoorbeeld een steak? Hoe kan fermentatie van plantaardige eiwitten dezelfde aroma's produceren als de dierlijke variant? Alle mogelijkheden onderzoeken, kost enorm veel tijd. Met AI kan het sneller, maar het blijft complex. 'Van de 100 moleculen kunnen 99 overlappen, maar die ene kan ervoor zorgen dat de smaak totaal anders is.'

Ingredient

Onderzoek Rabobank: zo experimenteren foodbedrijven en retail met AI

Artificial Intelligence is er al sinds de jaren 50 maar de beschikbaarheid van real-time data zorgt voor een enorme groei. Ook de voedingsmiddelenindustrie maakt steeds meer gebruik van generatieve AI. Volgens de Rabobank experimenteren ze op deze drie gebieden.