Wederexport en terugzending van met ethyleenoxide verontreinigd sesamzaad blijkt soms mogelijk

Wederexport en terugzending van met ethyleenoxide verontreinigd sesamzaad blijkt soms mogelijk

KENNISPARTNER - UPDATE 29 JANUARI- Veel importeurs en handelaren in sesamzaad(producten) vragen zich af of zij met ethyleenoxide-verontreinigde partijen product moeten vernietigen, of dat zij de partijen kunnen terugsturen naar het land van herkomst. De NVWA stelt dat dit niet kan. Juridisch lijkt het antwoord echter genuanceerder te zijn, waarbij het antwoord van geval tot geval ook kan verschillen.

Een vraag die de importeurs en handelaren in sesamzaad(producten) stellen is of ze met ethyleenoxide-verontreinigde partijen kunnen doorsturen naar een land waar de eisen minder streng zijn dan in de Europese Unie (EU). “En maakt het dan uit of de partijen al ingeklaard waren of niet? En hoe fors de overschrijding van de MRL is geweest?” De NVWA stelt zich, na overleg met Brussel, op het standpunt dat (weder)export simpelweg niet kan, blijkt uit een mailing van een branchevereniging:

“Na overleg met de afdeling Juridische Zaken is duidelijk geworden dat het terugsturen naar de leverancier in India van partijen sesamzaad met ethyleenoxidegehaltes boven de MRL niet mogelijk is. De Europese levensmiddelenwetgeving (artikel 12 van de Algemene Levensmiddelen Verordening, (EG) Nr. 178/2002) laat het terugsturen van schadelijke partijen naar het land van herkomst niet toe.”

Op basis van de Engelse, geconsolideerde versie van de Europese regelgeving, de preambule en het zogenoemde Guidance Document lijkt het antwoord genuanceerder te zijn, waarbij het antwoord ook van geval tot geval zal verschillen.

Update 29 januari

Inmiddels begrijpen wij dat de Europese Commissie op 22 januari jl. een standpunt kenbaar heeft dat retourzendingen en (weder)export naar derde landen van sesamzaad verontreinigd met ethyleenoxide, mogelijk is op basis van artikel 12 van de ALV.

De conclusie van de Europese Commissie luidt:

“The first sub-paragraph of Article 12 (1) of Regulation (EC) No 178/2002 on “Food and feed exported from the Community” provides that food and feed exported or re-exported to third countries comply with EU rules or with legislation/standards of the importing country. […] This provision thus allows re-export of food and feed that is compliant with rules established by the importing country.”

Het is wel de verantwoordelijkheid van de bedrijven om aan te kunnen tonen dat aan deze voorwaarden wordt voldaan. De NVWA verzoekt bedrijven om de NVWA te informeren als ze van plan zijn om sesamzaad verontreinigd met ethyleenoxide te exporteren en wat het land van bestemming is.

Artikel 12 Voedselveiligheidsverordening 178/2002

De juridische basis voor het wel of niet mogen (weder)uitvoeren van levensmiddelen uit de EU luidt: “Uit de EU uitgevoerde of wederuitgevoerde levensmiddelen en diervoeders om in een derde land in de handel te worden gebracht, dienen te voldoen aan de toepasselijke voorschriften van de levensmiddelenwetgeving […]”. Oftewel, ook producten die bestemd zijn voor de niet-EU markt dienen in beginsel aan de Europese wet- en regelgeving, en dus ook aan de strenge MRL-waarden voor ethyleenoxide in sesam, te voldoen.

Er zijn echter in dit artikel ook twee uitzonderingen opgenomen. De eerste uitzondering is dat de hoofdregel niet geldt als er een andersluidend verzoek van de autoriteiten van het land van invoer is of andersluidende bepalingen in de wetgeving, voorschriften, normen, gedragscodes en eventuele andere wettelijke en bestuursrechtelijke maatregelen van het land van invoer.

Dus als het land van invoer andere wettelijke normen heeft, dan is (weder)uitvoer mogelijk zolang het product aan die normen voldoet. Zijn die wettelijke bepalingen er niet? Dan is er nog een andere uitzondering: levensmiddelen of diervoeders mogen ook worden (weder)uitgevoerd indien de bevoegde autoriteiten van het land van bestemming daarmee uitdrukkelijk hebben ingestemd, na volledig geïnformeerd te zijn over de redenen waarom en de omstandigheden waaronder de betrokken levensmiddelen of diervoeders in de EU niet in de handel konden worden gebracht. Let wel: van deze uitzondering mag géén gebruik worden gemaakt als de levensmiddelen schadelijk zijn.

Ratio achter artikel 12 Voedselveiligheidsverordening 178/2002

Hoewel het Guidance Document van de Europese Commissie bij Verordening 178/2002 niet de kracht van een wet of verordening heeft, is het wel een belangrijk document bij het uitleggen van de Voedselveiligheidsverordening. De gedachte achter artikel 12 van de Voedselveiligheidsverordening is tweeledig:

  1. Producten die in EU zijn geproduceerd en worden uitgevoerd óf buiten de EU zijn geproduceerd en worden wederuitgevoerd, moeten ofwel voldoen aan de Europese regelgeving, ofwel aan de buitenlandse (artikel 12 lid 1 eerste alinea).
  2. De EU wil geen ‘voedselcrisis’ elders in de wereld veroorzaken (artikel 12 lid 1 tweede alinea).

In het Guidance document staat over dat laatste namelijk: “In all other circumstances, food and feed can only be exported or re-exported, if the importing country has expressly agreed. The rationale of this provision is to prevent the “exportation” of crisis. When a new risk arises, not all countries are likely to have set up relevant safety requirements to prevent this risk. As such, (re)exportation of food and feed must be subject to the express agreement of the competent authorities of the country of destination and only after these authorities have been fully informed of the reasons for which the food or feed concerned could not be placed on the Community market. However, even where there is express agreement of the importing country, food that is considered injurious to health or feed that is considered unsafe may in no event be exported or re-exported.” Dat wordt ook bevestigd door par. 24 van de preambule bij de Voedselveiligheidsverordening.

Als levensmiddelen worden afgekeurd voordat deze in de EU handel zijn gebracht, moet worden gekeken naar de regels daarvoor in de Controleverordening 625/2017.

Ook over de reikwijdte en toepassing van artikel 12 van de Voedselveiligheidsverordening is het Guidancedocument (p. 34) duidelijk: “The scope of Article 12 is limited to food/feed produced within the EU (exported) or food/feed that has been put on the EU market after having been imported (re-exported) including food/feed that has been allowed to enter the Community, pending the results of sample border screening. However, this Article does not apply to feed and food rejected at the external border of the EU.”

Het gaat dus om levensmiddelen die in de EU zijn geproduceerd of levensmiddelen die buiten de EU zijn geproduceerd, maar die reeds in de handel zijn gebracht in de EU. Als levensmiddelen worden afgekeurd voordat deze in de EU handel zijn gebracht, moet worden gekeken naar de regels daarvoor in de Controleverordening 625/2017.

Bevoegdheden tot terug- of doorzending aan de EU-grens

Zoals gezegd is artikel 12 van de Voedselveiligheidsverordening dus slechts van toepassing op producten die in de EU zijn geproduceerd en producten die buiten de EU zijn geproduceerd, maar bij afkeuring al in de handel zijn gebracht. Voor een product dat nog niet is ingeklaard moet gekeken worden naar afdeling III “Actie bij vermoeden van niet-naleving en bij niet-naleving ten aanzien van dieren en goederen die de Unie binnenkomen” van Hoofdstuk V van de Controleverordening.

Dit hoofdstuk zet uiteen hoe de autoriteiten moeten/kunnen handelen op het moment dat zij aan de buitengrens een vermoeden hebben van niet-naleving van de EU-regels. In het bijzonder artikelen 66 en 67. Artikel 66 geeft namelijk – kortgezegd – de procedure en mogelijkheden wanneer er sprake is van 'non-compliance'. Daarin staat dat een overheid kan kiezen uit: vernietiging, doorzending of bijzondere bewerking.

In artikel 66 vierde lid staat: “Wanneer de bevoegde autoriteit de exploitant gelast een of meer van [hiervoor] genoemde acties te ondernemen, kan die bevoegde autoriteit uitzonderlijk toestaan dat de actie slechts ten aanzien van een deel van de zending wordt ondernomen, op voorwaarde dat de gedeeltelijke vernietiging, terugzending, speciale behandeling of andere maatregel”.

Artikel 67 geeft daarentegen aan hoe de overheid dient te handelen als er sprake is van een “risk”; daarin wordt de optie van doorzending of terugzending niet genoemd. Je komt dus pas toe aan de mogelijkheid van doorzending van artikel 72 van de Controleverordening op het moment dat er geen “risk” bestaat en het product aan de buitengrens staat.

Risk wordt overigens gedefinieerd als: “A function of the probability of an adverse effect on human, animal or plant health, animal welfare or the environment and of the severity of that effect, consequential to a hazard”. Dit komt enigszins overeen met schadelijk uit de Voedselveiligheidsverordening.

Genuanceerd beeld

Voor de beantwoording van de vraag of (weder)uitvoer of terug- of doorzending van verontreinigd product mogelijk is moet dus gekeken worden naar de volgende aspecten:

    • Is het product schadelijk / vormt het een risico voor de gezondheid?
    • Is het product geproduceerd in de EU of buiten de EU?
    • Als het product is geproduceerd buiten de EU, is het al op de Europese markt?
    • Naar welk land wordt het product terug- of doorgestuurd?
    • Welke regels gelden daar?
    • Zijn er bijzondere verzoeken of toestemmingen van de autoriteiten?

Het lijkt daarom goed mogelijk om een partij sesamzaad, met een zeer beperkte overschrijding van de MRL die in de EU geldt en daardoor niet-schadelijk is, (weder) uit te voeren naar een land waar de regels minder streng zijn, als het product aan die regels voldoet. Ook wanneer een dergelijke partij aan de buitengrens van de EU is ‘tegengehouden’ door de importeur zelf – bijvoorbeeld na zorgvuldig testen – heeft het bevoegd gezag de bevoegdheid om terugzending toe te staan.

Hoewel het begrijpelijk is dat de Europese toezichthouders gelet op de omvang van de sesam-kwestie liever een duidelijk “nee” verkopen dan elk geval individueel beoordelen, lijkt dit standpunt niet in alle gevallen in lijn te zijn met de tekst van de Europese regelgeving zelf.

Auteur: Silvia Gawronski, associate partner Voedsel & Waren bij Van Traa Advocaten, kennispartner van VMT  

Food Law Event gemist: Dit zijn de aandachtspunten van het VWS op gebied van voeding en voedselveiligheid (video)

Food Law Event gemist: Dit zijn de aandachtspunten van het VWS op...

Wat zijn de belangrijkste aandachtspunten van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS)? Wat is de stand van zaken op gebied van onderwerpen als de Nutri-Score, het nieuwe allergenenbeleid, verpakkingsmaterialen en duurzaamheid? Sander Baljé, plaatsvervangend directeur directie Voeding, Gezondheidsbescherming en Preventie bij het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS), geeft in deze video een update over deze actuele onderwerpen.

Food Law Event gemist: dit houdt het nieuwe Nederlandse allergenenbeleid in voor de industrie (video)

Food Law Event gemist: dit houdt het nieuwe Nederlandse...

Per 1 januari 2024 is er een nieuw Nederlands allergenenbeleid, vastgesteld door het ministerie van VWS. Daarnaast hebben de FNLI, het CBL en de NVWA een richtlijnendocument opgesteld. Wat staat hier precies in? En wat kunnen we verder nog verwachten op gebied van allergenen en kruisbesmetting? In deze lezing vertellen Krista Baar (Normec), Marjan van Ravenhorst (Allergenen Consultancy) en Marloes Kneppers (FNLI) meer over dit onderwerp.

Illustratie: Larissa Sas

Tip van jouw advocaat: Influencermarketing, hoe zit het precies?

KENNISPARTNER - COLUMN - Zet je als adverteerder wel eens influencers in voor je marketing? Dit is een effectieve manier om bepaalde doelgroepen te bereiken. Maar er gelden ook regels. Jouw advocaat bespreekt de belangrijkste aandachtspunten en geeft tips.

Beeld: Shutterstock

Webinar terugkijken: Voedings- of gezondheidsclaim maken? Hier ligt...

Producenten proberen zich door middel van claims te onderscheiden van andere producenten. Maar niet alles mag zomaar geclaimd worden. Hoe ziet zo'n traject van het maken van een claim eruit? Hoe weet je of een voedings- of gezondheidsclaim gemaakt mag worden? En hoe kijkt de NVWA naar dit onderwerp? Eerder was deze webinar te zien op VMT waarin drie verschillende sprekers uitgebreid inzoomen op claims.

Voorkomen van voedselfraude: dit doet de EU en dit kunnen bedrijven doen

Voorkomen van voedselfraude: dit doet de EU en dit kunnen bedrijven...

Voedselfraude is het tegenovergestelde van voedselauthenticiteit. Maar het is een lastige opgave om volledige transparantie in de keten te borgen als frauduleuze praktijken worden verdoezeld. Dit artikel belicht praktische inzichten voor het borgen van authenticiteit binnen de voedselketen op Europees niveau.

Nieuw subtype Cryptosporidium veroorzaakt uitbraak met boerenkool als bron

Nieuw subtype Cryptosporidium veroorzaakt uitbraak met boerenkool als...

In december 2023 werd Zweden getroffen door een uitbraak van cryptosporidiose, een infectie veroorzaakt door de parasiet Cryptosporidium. Onderzoek wees uit dat de uitbraak terug te leiden was naar gemengde boerenkoolsalades uit saladebars in supermarkten. De infectie werd veroorzaakt door een nieuw subtype van Cryptosporidium parvum, dat gepaard ging met een hogere frequentie van koorts en braken.

DNA-analyse en webapp voor het opsporen van besmettingsbronnen in de fabriek

DNA-analyse en webapp voor het opsporen van besmettingsbronnen in de...

Besmetting in voedsel kan heel veel bronnen hebben. Doorgaans gaat het om een bacterie, maar waar komt die vandaan? Onderzoekers van de Hogeschool Leiden analyseren DNA van ziekteverwekkende bacteriën en ontwierpen onder leiding van lector Astrid Heikema een webapp, waarmee bedrijven de bron van besmettingen in voedsel kunnen detecteren.

Beeld: Shutterstock

Foodwatch: veel verboden bestrijdingsmiddelen belanden via omweg tóch...

Foodwatch stelt dat Europese bedrijven 48 soorten verboden pesticiden exporteren naar landen buiten de EU, waar de pesticiden wél toegestaan zijn. Via een omweg belanden veel verboden pesticiden in Nederlands voedsel. Die conclusie trekt Foodwatch uit cijfers van residumetingen van de NVWA.

Foto: Shutterstock

Dit is waarom er in januari strengere regels komen voor de verkoop...

De laatste jaren is rauwe melk populair onder consumenten die op zoek zijn naar natuurlijke, onbewerkte voedingsmiddelen. Hoewel de voedselveiligheid van rauwe zuivelproducten in Nederland relatief goed is, blijft de consumptie ervan risicovol. Regels rondom verkoop worden daarom per 1 januari 2025 aangescherpt. Dit artikel zet het op een rij.

Kosten van campylobacteriose door de onbewuste consumptie van onvoldoende verhitte kip

Kosten van campylobacteriose door de onbewuste consumptie van...

Onderzoekers hebben de kosten van campylobacter-infecties in Australië door besmette kip berekend. Wetenschappers kwantificeerden de kosten van ziektes die toe te schrijven zijn aan specifieke binnenlandse risicofactoren voor Campylobacter jejuni en Campylobacter coli.

Nieuw platform moet revolutie in bestrijden voedselfraude veroorzaken 

Nieuw platform moet revolutie in bestrijden voedselfraude veroorzaken

Vanaf 1 januari 2025 kunnen voedingsprofessionals gebruik maken van het nieuwe fraudeplatform European Food Fraud Community of Practice (EFF-CoP). Het platform moet onderzoek stimuleren en een gemeenschap vormen voor professionals om voedselfraude tegen te gaan.

Escherichia albertii-uitbraak gelinkt aan vermoedelijk besmet voedsel

Escherichia albertii-uitbraak gelinkt aan vermoedelijk besmet voedsel

Een zeldzame bacteriële infectie veroorzaakte in 2023 een uitbraak van gastro-enteritis bij scholieren in China. De vermoedelijke oorzaak is besmet voedsel. Daarmee is dit de eerste melding van een E. albertii-uitbraak buiten Japan.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.