SIAL 2024 in Parijs vindt plaats van 19 tot en met 23 oktober.

Trends SIAL 2024: eiwitverrijkt lijkt het toverwoord (podcast)

De SIAL 2024 in Parijs, een van de grootste voedingsmiddelenbeurzen ter wereld, brengt dit jaar opnieuw duizenden bedrijven en merken uit de internationale foodsector samen. Willem Paul de Mooij en Carmen Groeneveld van VMT beginnen hun beursbezoek op het innovatieplein, waar zij de nieuwste trends ontdekken. In deze podcast bespreken zij de innovaties opvallen.

Beeld: IFF

'Mindful eating' veelbesproken onder consumenten: zo speel je er als...

Bewust bezig zijn met wat je binnenkrijgt, ofwel 'mindful eating' is wereldwijd aan een opmars bezig. Uit onderzoek blijkt dat de interesse voor mindful eating het afgelopen jaar bijna is verdriedubbeld. Hoe speel je als voedselfabrikant in op deze trend? Dat lees je in dit artikel.

een overzicht van een van de hallen van de PLMA in de RAI Amsterdam op 28 mei 2024.

PLMA: 42 productideetjes op een rij voor R&D-ers

Ben je productontwikkelaar of R&D-er in food of gewoon benieuwd naar wat verschillende trends? Heb je geen tijd om de PLMA in Amsterdam te bezoeken? VMT zet wat random producttrends voor je op een rij. Je raad het al: veel verrijkt met eiwitten tot glutenvrij. En van vegan en plantaardig tot lactosevrij.

Onderzoek: stabielere olie-emulsie maakt voedingsmiddel minder snel ranzig

Onderzoek: stabielere olie-emulsie maakt voedingsmiddel minder snel...

Oxidatie van olie is een groot probleem in voedselemulsies, want het tast de kwaliteit van het product aan. In veel levensmiddelen zijn kleine oliedruppels aanwezig, en in al deze producten kan oxidatie optreden. Textuur en kleur van het product veranderen en ook de voedingswaarde wordt minder. Kortom, het product wordt ranzig. Onderzoekers keken hoe je vetemulsies kunt ontwerpen om producten langer houdbaar te maken.

Anuga FoodTec: Zo kun je aan de slag met AI in de fabriek

Anuga FoodTec: Zo kun je aan de slag met AI in de fabriek

Hoewel de globale verwerkende voedselindustrie meer data genereert dan de financiële sector, wordt nog altijd maar een fractie daarvan gebruikt: slechts 1 tot 5%. Data-analyse door AI kan de productie veel sneller naar een hoger niveau tillen, stelt Intelecy. "Procesoperators, QA-ers en R&D-specialisten kunnen dit zelf doen"

Leerzame podcasts: van food waste tot voedselveiligheid en fraude

Leerzame podcasts: van food waste tot voedselveiligheid en fraude

Onderweg met de auto of de trein en ondertussen meer leren over R&D in food of voedselveiligheid en kwaliteit? Dan zijn podcasts een handige manier daarvoor. VMT zet interessante en leerzame podcastkanalen over foodproductie op een rij.

Hoe zal de toekomst van de foodsector eruit zien? (Foto is door AI gegenereerd, geen weergave van de werkelijkheid, bron Shutterstock).

Visie van VMT: terugblik op 2023 en vooruitblik op wat komt

De foodsector heeft niet stilgestaan in 2023. Wat is de redactie van VMT het meest opgevallen dit jaar? Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen van 2023 op het gebied van duurzaamheid, productontwikkeling, wetgeving & toezicht en voedselveiligheid & kwaliteit? En wat zijn de onderwerpen die de redactie in 2024 op de agenda verwacht?

VMT 8 (2023): Trends in 2024

VMT 8 (2023): Trends in 2024

Hoe kijken we terug op 2023 en wat wordt trendy in 2024? In dit laatste nummer van 2023 voorspellen branchegenoten, markt- onderzoekers en futurologen waar het naar- toe gaat in het nieuwe jaar.

Nederlandse bakkerijstudenten creatief met reststroom van Amerikaanse amandelschillen

Nederlandse bakkerijstudenten creatief met reststroom van Amerikaanse...

Het verwaarden van reststromen is een hot topic in de voedingsindustrie. Royal Steensma, leverancier van bakkerij-ingrediënten, richt zich op het geven van een tweede leven aan amandelschillen. Vol trots liet het bedrijf een Amerikaanse handelsdelegatie uit de landbouwsector overkomen om onder andere te laten zien wat studenten van de Food Innovation Academy (FIA) inmiddels met de reststroom doen. VMT nam een kijkje.

Productontwikkelaars moeten buiten de lijntjes kunnen kleuren: 'het zijn tovenaars, laat ze toveren'

Productontwikkelaars moeten buiten de lijntjes kunnen kleuren: 'het...

Bij grotere bedrijven is productontwikkeling of R&D geen gemakkelijke opgave. Marketeers willen niet zomaar 'producten', maar vooral 'concepten' in de markt zetten met de nodige claims. Daarbij is is de introductiedatum vaak al bekend nog voordat het product is ontwikkeld. Hoe ontsnap je als R&D-er uit deze tredmolen? In dit artikel een paar behulpzame methoden.