Zo voorkom je misleiding bij duurzaamheidsclaims: gouden tips van experts

Zo voorkom je misleiding bij duurzaamheidsclaims: gouden tips van experts
Tijdens het Food Law Event op 6 juni geven Ebba Hoogenraad en Henriette van Swinderen gouden tips op gebied van duurzaamheidsclaims

Duurzaamheid en daarmee het gebruik van duurzaamheidsclaims is erg populair in de voedingsindustrie. Maar wat mag wel en wat mag niet op het gebied van deze claims? Waar ligt het grijze gebied? En wanneer is een claim misleidend? Tijdens het Food Law Event op 6 juni geven Ebba Hoogenraad (Hoogenraad & Haak) en Henriette van Swinderen (Bond van Adverteerders) gouden tips om zelf met duurzaamheidsclaims aan de slag te gaan.

Ook dit jaar organiseert VMT het jaarlijkse Food Law Event. Het Food Law Event is dé jaarlijkse bijeenkomst op het gebied van levensmiddelenwetgeving in de voedingsindustrie. Van nieuwe wetgeving tot de jurisprudentie over bestaande regelgeving. Een live event waar je veel kennis op doet in één dag. Relevant en direct toepasbaar.

Actuele onderwerpen

Dit jaar vindt het Food Law Event plaats op dinsdag 6 juni bij Innstyle in Maarssen. Tijdens dit live event worden onderwerpen behandeld zoals Farm to Fork, de ISO norm plantaardig, misleiding, veranderingen in Verordening 1169/2011, duurzame verpakkingen, contaminanten, NVWA Handboek additieven, duurzaamheidsclaims, novel foods, etikettering, due diligence en allergenen.

Nieuwe regelgeving duurzaamheidsclaims

Duurzaamheid is ook in de voedingsindustrie een hot onderwerp. Daardoor is het gebruik van duurzaamheidsclaims in toenemende mate populair bij voedingsproducenten. Sinds 1 februari is de nieuwe Code Duurzaamheidsreclame (CDR) van kracht, met regels ter voorkoming van misleiding bij duurzaamheidsclaims. Daaronder vallen zowel milieu- als ethische claims zoals dierenwelzijn of arbeidsomstandigheden. Deze nieuwe code vervangt de eerdere Milieu Reclame Code (MRC) en is onderdeel van de Nederlandse Reclame Code.

‘Geïnformeerde keuze voor consument’

Het initiatief voor de wijziging van deze regelgeving kwam vanuit de bond van Adverteerders (bvA). “Het was hoog tijd om de zelfregulering op dit vlak te actualiseren. Als bvA onderschrijven wij de noodzaak om ingrijpende gedragsveranderingen te realiseren. De code biedt een heldere set regels voor merken om verantwoord over hun bijdrage aan verduurzaming te kunnen communiceren, zodat de consument goed geïnformeerde keuzes kan maken”, aldus Henriette van Swinderen, directeur van de bond van Adverteerders.

Onduidelijke duurzaamheidsclaims

Volgens de Stichting Reclame Code is het voor consumenten niet altijd duidelijk wat er met claims als ‘duurzaam’, ‘groen’ of ‘verantwoord’ wordt bedoeld. Dit moet dan ook nu door de adverteerder in reclames specifiek worden gemaakt. De claims moeten met stevig bewijs onderbouwd worden. “Omdat er ook Europese wetgeving in de maak is voor duurzaamheidsclaims, zal de code na een jaar worden geëvalueerd en zo nodig worden aangepast om de code actueel en relevant te houden”, stelt Otto van der Harst, directeur van de Stichting Reclame Code.

Wat betekent het voor producenten?

BvA publiceerde recent een Gids voor Duurzaamheidsclaims en een checklist. “De gids moet duidelijkheid geven over wat wel en niet kan. Zo weten adverteerders op welke manier zij hun duurzaamheidsreclame moeten onderbouwen en kunnen consumenten vertrouwen op de reclame die zij te zien krijgen,” aldus Van Swinderen. Tijdens het Food Law Event op 6 juni legt Van Swinderen uit waarom de aanscherping van de Code Duurzaamheidsreclame nodig was en wat dit betekent voor voedselproducenten.

Grijze gebied en gouden tips

Maar wat mag nu wel en wat mag niet op het gebied van duurzaamheidsclaims? En hoe kunnen voedselproducenten omgaan met het grijze gebied hiertussen? Ook de NVWA en de ACM hebben hun visies en handhavingsbeleid. Ebba Hoogenraad van Hoogenraad & Haak neemt jullie mee aan de hand van praktische voorbeelden en discussie. Zij geeft gouden tips waarmee je zelf aan de slag kunt.

Sprekers duurzaamheidsclaims

Deze sessie bevat twee sprekers. Allereerst Ebba Hoogenraad, advocaat bij Hoogenraad & Haak. Bekijk het LinkedIn profiel van Ebba Hoogenraad.

De tweede spreker is Henriette van Swinderen, directeur bij de bond van Adverteerders. Bekijk het LinkedIn profiel van Henriette van Swinderen.

Bekijk hier het hele programma en meld je aan

Carmen Groeneveld

Carmen Groeneveld

Redacteur VMT

Carmen Groeneveld is redacteur bij VMT met als aandachtsgebieden Wetgeving & Toezicht, Ingrediënt & Product, Economie & Bedrijven en startups.

Werken met reststromen: zo zit het met de wetgeving

Werken met reststromen: zo zit het met de wetgeving

Steeds meer producenten stappen in het verwerken van reststromen. Zowel eigen reststromen als die van andere bedrijven dienen steeds vaker als...

Beeld: Shutterstock

Consumentenbond over Nutri-Score: 'Producenten moeten het logo niet...

De Nutri-Score is inmiddels in Nederland het goedgekeurde voedselkeuzelogo. Vanuit de voedingsindustrie klinken zowel positieve als negatieve...

Food Law Event 2024: van NVWA-inspectie en claims tot plantaardige benamingen en harmonisatie

Food Law Event 2024: van NVWA-inspectie en claims tot plantaardige...

Waar vormt Europese wetgeving een rem voor transitie en innovatie en waar liggen de kansen? Wat zijn de speerpunten van het VWS op gebied van...

Europese harmonisatie probiotica-claim mogelijk? Dit is de laatste stand van zaken

Europese harmonisatie probiotica-claim mogelijk? Dit is de laatste...

De International Probiotics Association Europe (IPA Europe) roept op tot geharmoniseerd gebruik van de claim 'probiotica' in de Europese Unie. Over...

Beeld: Shutterstock

Herkomstetikettering en benamingen plantaardige alternatieven: dit is...

Hoewel herkomstetikettering in de luwte lijkt te liggen is het zeker niet minder belangrijk. Wat zijn de belangrijkste aandachtspunten? En wat mag er...

Beeld: Shutterstock

Italië vervolgt strijd tegen Nutri-Score door voorstel wijziging...

In Italië stelt de partij van Giorgia Meloni een aanpassing in de grondwet voor. Het land wil in de grondwet opnemen dat 'de Republiek gezonde...

Beeld: Shutterstock

Zorgt omzeiling suikertaks voor nieuwe vormgeving wet? 'Op dit moment...

Producent Riedel introduceerde recent Appelsientje Fruitdrink met een vleugje zuivel. Door het toevoegen van de zuivel hoeft de producent geen...

Een eigen logo op je etiket: hier moet je op letten

Een eigen logo op je etiket: hier moet je op letten

De uitdrukking 'een beeld zegt meer dan duizend woorden' is er niet voor niets. Het gebruik van logo's kan consumenten snel informeren over...