Statiegeldsysteem voor blikjes gaat van start

Statiegeldsysteem voor blikjes gaat van start

Het statiegeldsysteem voor blikjes gaat van start. Vanaf 1 april kunnen consumenten statiegeldblikjes bij meer dan 27.000 innamepunten inleveren. Dit moet ervoor zorgen dat er minder blikjes bij het zwerfafval terechtkomen.

Consumenten betalen vanaf 1 april €0,15 statiegeld voor blikjes waar het statiegeldlogo op staat. Als consumenten de blikjes inleveren bij supermarkten of tankstations krijgen zij het statiegeld terug. Bij andere innamepunten, waaronder sportverenigingen en bioscopen, wordt het statiegeld aan het goede doel gedoneerd. Het is belangrijk dat consumenten de blikjes zoveel mogelijk ongedeukt inleveren, anders kunnen de innameapparaten de barcode niet scannen.

‘Kringloop van verpakkingen kan gesloten worden’

De invoering van het statiegeldsysteem is een grote operatie geweest, aldus Statiegeld Nederland. Dat heeft te maken met de grote hoeveelheid innamepunten, de 400 betrokken producenten en ruim 2,5 miljard blikjes. Hester Klein Lankhorst, algemeen directeur Stichting Afvalfonds Verpakking: “Het is een zeer intensief proces geweest. Alle betrokken bedrijven en Statiegeld Nederland hebben hard gewerkt aan het statiegeldsysteem voor blikjes.” Lankhorst vult aan dat met statiegeld op blikjes de kringloop van verpakkingen gesloten kan worden. Zwerfafval moet minder worden.

Huidige voorraad

Producenten kopen lege, voorbedrukte blikjes in grote volumes in. Hierdoor is er grote voorraad, soms van enkele maanden. Produceten maken de huidige voorraden eerst op, zodat er geen blik en drank wordt verspild. Dat betekent dat er naar verloop van tijd steeds meer blikjes met het statiegeld logo bij de verkooppunten bijkomen.

Landelijke campagne statiegeld

Om de consumenten te informeren dat het statiegeldsysteem ingaat, start Statiegeld Nederland zaterdag 1 april met een grote landelijke campagne. Zo hoopt de organisatie mensen aan te sporen om de blikjes in te leveren. De campagne is online en op tv te zien, en op de radio te horen.

Werken met reststromen: zo zit het met de wetgeving

Werken met reststromen: zo zit het met de wetgeving

Steeds meer producenten stappen in het verwerken van reststromen. Zowel eigen reststromen als die van andere bedrijven dienen steeds vaker als...

Beeld: Shutterstock

Consumentenbond over Nutri-Score: 'Producenten moeten het logo niet...

De Nutri-Score is inmiddels in Nederland het goedgekeurde voedselkeuzelogo. Vanuit de voedingsindustrie klinken zowel positieve als negatieve...

Food Law Event 2024: van NVWA-inspectie en claims tot plantaardige benamingen en harmonisatie

Food Law Event 2024: van NVWA-inspectie en claims tot plantaardige...

Waar vormt Europese wetgeving een rem voor transitie en innovatie en waar liggen de kansen? Wat zijn de speerpunten van het VWS op gebied van...

Europese harmonisatie probiotica-claim mogelijk? Dit is de laatste stand van zaken

Europese harmonisatie probiotica-claim mogelijk? Dit is de laatste...

De International Probiotics Association Europe (IPA Europe) roept op tot geharmoniseerd gebruik van de claim 'probiotica' in de Europese Unie. Over...

Beeld: Shutterstock

Herkomstetikettering en benamingen plantaardige alternatieven: dit is...

Hoewel herkomstetikettering in de luwte lijkt te liggen is het zeker niet minder belangrijk. Wat zijn de belangrijkste aandachtspunten? En wat mag er...

Beeld: Shutterstock

Italië vervolgt strijd tegen Nutri-Score door voorstel wijziging...

In Italië stelt de partij van Giorgia Meloni een aanpassing in de grondwet voor. Het land wil in de grondwet opnemen dat 'de Republiek gezonde...

Beeld: Shutterstock

Zorgt omzeiling suikertaks voor nieuwe vormgeving wet? 'Op dit moment...

Producent Riedel introduceerde recent Appelsientje Fruitdrink met een vleugje zuivel. Door het toevoegen van de zuivel hoeft de producent geen...

Een eigen logo op je etiket: hier moet je op letten

Een eigen logo op je etiket: hier moet je op letten

De uitdrukking 'een beeld zegt meer dan duizend woorden' is er niet voor niets. Het gebruik van logo's kan consumenten snel informeren over...