'Minder maar betere plantaardige producten die meer tijd krijgen om zich te bewijzen' (podcast)

'Minder maar betere plantaardige producten die meer tijd krijgen om zich te bewijzen' (podcast)

Na een aantal jaar van onstuimige groei in de categorie plantaardig, lijkt er nu een plateau te ontstaan. Zijn er te veel producten op de markt? Verwachten consumenten meer van de producten? Waar moeten productontwikkelaars op inspelen om te slagen in deze sector? In deze podcast vertelt productontwikkelaar en ondernemer Dennis Favier hoe plantaardig kan slagen.

"Ik eet eigenlijk helemaal niet zoveel vleesvervangers," zegt Dennis Favier in de podcast. "Ik eet wel vegetarisch, maar ik gebruik dan vaak groente of peulvruchten om zelf iets lekkers te ontwikkelen."

Met zijn Studio Fava helpen hij en zijn collega's bedrijven wel met de productontwikkeling in plantaardig, celbased en fermentatie. Dat doen ze 80% van de tijd. "De overige 20% besteden we aan vragen die bedrijven niet stellen. Daar komen bedrijven zoals Seasogood en De Nieuwe Keuken uit."

Gedragsverandering

Volgens Favier komt het plateau waar vleesalternatieven en plantaardig eind vorig jaar tegenaan liepen mede door de bereidheid van consumenten om de producten te blijven kopen. "Gedragsverandering is het moeilijkste wat er is, zeker in deze tijd van economische onzekerheid. Dit maakt dat mensen als ze voor het schap staan, kiezen voor wat ze kennen."

Te veel producten

Favier ziet dat er bovendien heel veel verschillende producten in de schappen liggen. "En een groot deel daarvan presteert ondermaats. De supermarkten houden ze in de schappen vanwege het imago dat ze willen uitstralen."

Wat kunnen productontwikkelaars doen?

"De grootste uitdaging zit de bestaande producten beter te maken: meer smaak, minder concessies," zegt Favier. "Supermarkten hebben dan de rol om de producten die er dan worden ontwikkeld, langer te laten liggen."

Luister naar het volledige interview met Dennis Favier:

Paneldiscussie plantaardig Food Future Event

Dennis Favier leidt op het Food Future Event op 26 september een paneldiscussie over de volgende fase in plantaardig. Het panel bestaat uit:

  • Danielle Mol, The Green Up Company 
  • Joeri Hollink, Hoofd productontwikkeling Ojah
  • Sophie Nieuwenhuisen-Tielrooij, mede-oprichter De Nieuwe Keuken   
  • Annouka Böekling, associate innovation manager Beyond Meat
Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

foto: shutterstock

Albert Heijn over hybridevlees en CO2-reductie: 'Door rundvlees deels...

Half-om-halfgehakt kennen de meeste producenten wel. Albert Heijn introduceert een nieuw soort hybride product: rundkip. De supermarkt wil met deze...

Startup wil Nestlé van halal segment worden: 'Het is geen niche meer'

Startup wil Nestlé van halal segment worden: 'Het is geen niche meer'

STARTUP BELICHT - "Eten dat je deelt, is twee keer zo lekker", stelt de oprichter van Kadir's. Omdat hij op feestjes steeds buiten de boot viel qua...

Perspectief op plantaardig: 'kiezen tussen isolaat of concentraat blijft een dilemma' (podcast)

Perspectief op plantaardig: 'kiezen tussen isolaat of concentraat...

Deze podcast is de eerste van drie podcasts waar redacteur Dionne Irving met eiwitexpert Jeroen Willemsen terugblikt en vooruitkijkt op de...

19-10-2024 | SIAL Parijs

19-10-2024 | SIAL Parijs

Voedingsmiddelenbeurs SIAL vindt plaats van 19 tot en met 23 oktober 2024 in Paris Nord Villepinte. SIAL viert haar 60ste verjaardag.

Van cassavesnack met chlorella tot Oostenrijkse chips met falafelkruiden: 10 trends in snacks en zoetwaren

Van cassavesnack met chlorella tot Oostenrijkse chips met...

Consumenten weten steeds meer over de ingrediënten in de voedingsproducten die ze kopen. Ze worden daardoor kritischer en verwachten ook eerlijke...

Credit: PlantFWD

Jonge startups gaan voor minder bewerkte vlees-, vis- en...

Voorheen ontwikkelden startups vleesvervangers die heel erg op vlees moesten lijken, een lange ingrediëntenlijst maakte niet uit. Jonge startups...

Opinie John Verbakel, Upfield: 'Gezond verstand gebruiken bij benaming zuivelalternatieven'

Opinie John Verbakel, Upfield: 'Gezond verstand gebruiken bij...

OPINIE - Gezond verstand en niet beklemmende regelgeving zou de boventoon moeten voeren bij het kiezen van productbenamingen van innovatieve...

Hoe zorg je voor een correct etiket?

Hoe zorg je voor een correct etiket?

Producenten van verpakte voedingsmiddelen onderschatten vaak de etiketeisen. In de praktijk lopen ze tegen complexe wetgeving aan. Ze hebben moeite...